Cuma orucu By: hafiza aise Date: 06 Aðustos 2011, 13:51:25
32. Cuma Orucu:
Tek olarak yalnýzca cuma günü oruç tutmak mekruhtur,imam Ah-med'in açýk ifadesi böyledir.
el-Esrem anlatýyor: Ebu Abdillah'a (Ahmed b. Hanbel) cuma günü oruç tutma meselesini sordular. O da yalnýzca o güne mahsus olmak üzere oruç tutmayý yasaklayan hadisi söyledi. Sonra ardýndan dedi ki: "ancak tutmakta olduðu oruç o güne denk gelmiþse caizdir. Yalnýzca o güne mahsus olarak oruç tutmak ise caiz deðildir."
Bu sözler üzerine sordum: "Bir adam, bir gün oruç tutuyor, bir gün yiyor, iftarý perþembeye, orucu cumaya ve yine iftarý cumartesiye rastgeli-yor. Bu durumda yalnýzca cuma orucu tutmuþ gibi mi oluyor?" Ýmam Ahmed, bu soruma karþýlýk: "Caiz olmayan, kasden o güne özgü olmak üzere oruç tutmaktýr. Sadece cuma günü kasýtlý oruç tutmak mekruhtur."
Mâlik ve Ebu Hanîfe o gün oruç tutmayý diðer günlerde olduðu gibi mubah saymýþlardýr. Mâlik diyor ki: "Ýlim ve fýkýh adamlarýndan ve kendilerine uyulan imamlardan hiçbirinin cuma günü oruç tutmayý yasakladýðým iþitmedim. O gün oruç tutmak güzeldir. ÝJim adamlarýndan birisinin o gün oruç tuttuðunu gördüm, onun bu konuyu araþtýrdýðýný sanýyorum."
Ýbn Abdilber der ki: Cuma orucu konusunda Hz. Peygamber'den (s.a.) nakledilen hadisler birbirini tutmamaktadýr. Ýbn Mes'ûd (r.a.), Hz. Pey-gamber'in (s.a.) her ay üç gün oruç tuttuðunu naklediyor ve: "Cuma günü O'nun iftar ettiðini çok az görmüþümdür" diyor. Bu hadis, sahihtir[1007]Ýbn Ömer'in (r,anhüma) de "Allah Rasûlü'nün (s.a.) cuma günü iftar ettiðini hiç görmedim" dediði rivayet ediliyor. Bu hadisi Ýbn Ebî Þeybe, Hafs b. Gýyâs - Leys b. Ebî Süleym - Umeyr b. Ebî Umeyr - îbn Ömer senediyle zikretmiþtir.[1008]
Ýbn Abbas da devamlý o gün oruç tuttuðunu nakletmiþtir.
Mâlik'in sözettiði ilim adamýnýn Muhammed b. el-Münkedir (v. 130/|47) olduðunu söylüyorlar. Bazýlarý ise Safvan b. Süleym'dir (v. 132/749) diyorlar:
ed-Derâverdî, Safvân b. Süleym'den naklen Cûþem oðullarýndan bir adamýn, Ebu Hureyre'nin Hz. Peygamber'den (s.a.) þu hadisi rivayet ettiðini iþittiðini naklediyor: "Kim cuma günü oruç tutarsa, ona, dünya günlerine benzemez ay gibi berrak ve parlak on ahiret günü sevabý yazýlýr."[1009]
Cuma orucunda aslolan bir hayýr ameli olmasýdýr. Yalnýzca muhalifi bulunmayan bir delille yasaklanabilir.
Derim ki: Asla kusur bulunamaz bir sýhhatte olan muhalif-sahih hadis vardýr. Buharî ve Müslim'in Sa/i/Tî'lerinde Muhammed b. Abbad'dan naklediliyor: Muhammed diyor ki; Câbir'e: "Allah Rasûlü (s.a.) cuma orucunu yasakladý mý?" diye sordum, "Evet" cevabýný verdi.[1010]
Müslim'in Sahihimde Muhammed b. Abbâd'ýn þöyle dediði rivayet edilmekte: Câbir b. Abdullah'a, Beytullah'ý tavaf ettiði bir sýrada; "Allah Rasûlü (s.a.) cuma orucunu yasakladý mý?" diye sordum. "Þu yapýnýn Rabbi-ne yemin ederim ki, evet." diye karþýlýk verdi.'[1011]
Buharî ve Müslim, Ebu Hureyre'den naklediyor: Hz. Peygamber'in (s.a.) þöyle buyurduklarýný iþittim: "Hiçbiriniz bir gün öncesinde yahut bir gün sonrasýnda oruç tutmadýkça cuma günü oruç tutmasýn." Bu lâfýzla Buharî rivayet etmiþtir.[1012]
Müslim'in Sahih'indc Ebu Hureyre'den naklediliyor: Hz. Peygamber (s.a.) buyurdular ki: "Geceler arasýnda yalnýz cuma gecesini ibadete ayýrmayýn. Günler içinde yalnýz cuma günü oruç tutmayýn; ancak birinizin tuttuðu oruç o güne denk gelirse tutabilir."[1013]
Buharî'nin Sahih'inde, Peygamberimizin hanýmý Cüveyriye bt. Hâris'-den naklen anlatýldýðýna göre Hz. Peygamber (s.a.), bu hanýmýnýn oruçlu olduðu bir cuma günü yanýna girdiðinde ona soruyor: "Dün oruç tuttun mu?" "Hayýr" cevabýný alýyor. "Peki yarýn tutmak istiyor musun?" sorusuna: "Hayýr" cevabýný alýnca da "Orucunu boz" diyor.[1014]
Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde Ýbn Abbas'tan naklen Hz. Peygamber'in (s.a.) þöyle buyurduklarý naklediliyor: "Yalnýz cuma günü oruç tutmayýn." [1015]
Yine Müsned'de nakledildiðine göre; Cünûde el-Ezdî anlatýyor: Bir cuma Ezd kabilesinden yedi kiþiyle birlikte Hz. Peygamber'in (s.a.) huzuruna girdim. Ben sekizincileri idim. Hz. Peygamber (s.a.) kahvaltý yapýyordu. "Kahvaltýya buyrun" dedi. Biz: "Oruçluyuz, ey Allah'ýn Rasûlü!" dedik. "Dün oruç tuttunuz mu?" diye sordu. "Hayýr" diye karþýlýk verdik. "Peki, yarýn tutacak mýsýnýz?" diye sordu; bu sefer de: "Hayýr" cevabýný verdik. "O halde orucunuzu bozun." dedi. Artýk Hz. Peygamber (s.a.) ile beraber yedik. Cuma vaktinde hitap etmek için minbere çýkýp oturduðunda bir kap su istedi, minber üzerindeyken halkýn gözü önünde suyu içti. Bu davranýþýyla Hz. Peygamber (s.a.), cuma günü oruç tutmadýðýný halka göstermek istemiþti.'[1016]
Yine Müsned'dc Ebu Hureyre'den nakledilen bir hadiste Hz. Peygamber (s.a.) buyururlar ki: "Cuma günü, bayram günüdür. Bayram gününüzü, oruç günü haline getirmeyin. Ancak o günden önceki veya sonraki günde oruç tutacaksanýz o gün de tutabilirsiniz."[1017]
Ýbn Ebî Þeybe, Süfyân b. Uyeyne - Ýmrân b. Zabyân - Hukeym b. Sa'd senediyle Hz. Ali b. Ebî Tâlib'in (r.a.) þöyle dediðini nakleder: "Herhangi biriniz ay içerisinde bazý günlerde nafile oruç tutarsa perþembe günü oruçlu olsun, cuma günü oruç tutmasýn. Çünkü o gün, yemek, içmek ve zikir günüdür. Allah o kimse için iki yararlý günü bir araya getirmiþ olur: 1) Oruç tuttuðu gün, 2) Müslümanlarla beraber ibadet ettiði gün."[1018]
Ýbn Cerîr, Muðîre'den naklen Ýbrahim (en-Nehaî)'nin þu sözünü zikreder: "Onlar (sahabe) cuma orucunu, namaza güç elde etmek için mekruh sayarlardý."
Derim ki: Cuma orucunun niçin mekruh olduðunda gözönünde bulundurulacak üç husus vardýr:
1- Birisi (Ýbrahim en-Nehaî'nin zikrettiði) bu husus. Ancak ek olarak, bir gün önce veya sonra oruç tutulduðunda mekruhluðun ortadan kalkmasý burada problem olmaktadýr.
2- O gün bayram günüdür. Hz. Peygamber (s.a.) buna iþaret etmiþtir. Bu husus illet gösterildiðinde iki problem ileri sürülüyor: 1) Bayram günü oruç tutmak haram olduðu halde cuma günü oruç tutmak haram deðildir. 2) Mekruhluk, yalnýz o güne özgü olarak oruç tutmamakla ortadan kalkmaktadýr. Bu iki probleme þöyle cevap verilir: Cuma günü yýlýn bayramý deðil, haftanýn bayramýdýr. Haramhk sadece yýlýn bayramýnda oruç tutmada sözkonusudur. Bir gün önce yahut sonra oruç tutarsa o gün cuma ve bayram olduðu için oruç tutmuþ olmaz. O güne mahsus oruç týkmaktan doðan kusur ortadan kalkmýþ olur. Hatta cuma oruç tuttuðu günler arasýna baðýmlý olarak girmiþ olur. Ýmam Ahmed'in (r.h.) Müsned'mûe, Nesâî ve Tirmizî'nin Sürtenlerinde Abdullah b. Mes'ûd'dan rivayet ettikleri: "Cuma günü Allah Rasûlü'nün (s.a.) iftar ettiðini çok az görmüþümdür." ha-disi[1019] -þayet sahihse- buna baðlanýr. Eðer bu hadis sahihse o zaman Hz. Peygamber'in (s.a.) oruç tuttuðu günler arasýna, cuma baðýmlý olarak girerdi; yoksa yalnýz o güne mahsus oruç tuttuðu olmazdý diye yorumlamak belirginleþir. Çünkü kendisinden nakledilen yalnýz o güne mahsus oruç tutmayý yasaklayan sahih hadis vardýr. Buharî ve Müslim'in Sahihlerinde ri-| vâyet edilen yasaklayýcý sabit hadisler nerede, Sahih sahihlerinden hiçbirinin rivayet etmediði ve Tirmizî'nin de garîblÝðine hükmettiði cevaz hadisi nerede! Açýk ve sahih hadislere nasýl karþý gelebilir, sonra da onlarýn önüne geçebilir?!
3- Sedd-i zerîa[1020]: Dinde olmayan þeyleri dine katma ve dünyevî iþlerden tamamen sýyrýlarak bazý günleri ibadete ayýrmak suretiyle Hýristiyan ve yahudilere benzeme vesilesi olan kapýlarý kapamak. Buna ek olarak þöyle de denebilir. Bu günün, diðer günlerden üstünlüðü açýk olduðundan dolayý o günde oruç tutmaya çaðýran sebep güçlüdür. Halkýn birbirlerine bakarak cuma orucunu sürekli hale getirmeleri ve diðer günlerin orucu için düzenlemedikleri tören ve merasimleri düzenlemeleri büyük ihtimaldir. Burada da þeriattan olmayaný þeriata katma sözkonusudur. Bu amaçla -Allah en iyi bilendir ya- geceler arasýnda yalnýz cuma gecesini ibadete ayýrmak yasaklanmýþtýr. Çünkü bu gece, en faziletli gecelerden biridir. Hatta bazýlarý, Kadir gecesinden de üstün saymýþtýr. Ýmam Ahmed'den gelen bir rivayet bu görüþ doðrultusundadýr. Böyle olduðu içindir ki o geceyi ibadete ayýrmak ihtimali büyüktür. Sâri' bu yüzden vasýtayý kesti ve o geceyi ibadete ayýrmayý yasaklamakla bu kapýyý kapadý. Allah en iyi bilendir.
Soru: Baþka bir günü oruca ayýrma konusunda ne dersiniz?
Cevap: Pazartesi, arefe ve aþure günü gibi bizzat Þâri'in belirlediði günleri ayýrmak sünnettir. Cumartesi, salý, pazar, çarþamba gibi baþka bir günü ayýrmak ise mekruhtur. Bunlarýn en mekruh ve harama en yakýn olaný da oruç tutmak, tazim göstermek için kâfirlerin bayram günlerini ayýrmalarýna en çok benzeyenidir. [1021]
[1007] Ahmed, Mtisned, 1/406; Tirmizî, 742; Nesâî, 4/204; Ebu Davud, 2450, Senedi ha-sendir. Bu hadis cuma günü oruç tutmayý yasaklayan hadislerle çeliþmez. Çünkü þöyle açýklanabilir. Hz. Peygamber (s.a.), cuma þayet oruç tuttuðu günler arasýnda kalýrsa o gün orucunu bozmazdý. Bu da yalnýz cumaya mahsus olmak üzere tutulan orucun mekruh sayýlmasýna zýt deðildir. Böylece Hz. Peygamber'in (s.a.) söz ve fiili uzlaþtýnlmýþ olur.
[1008] Heysemî, Mecmau'z-Zevâid'de (3/200) bu anlamda bir hadis rivayet etmiþ ve rivayet edenlerin Ebu Ya'lâ ile Bezzâr olduðunu söylemiþtir. Hadis zayýftýr.
[1009] Hadis sayýftýr.
[1010] Buhari, 30/63; Müslim, 1143.
[1011] Müslim ,1143.
[1012] Buhari, 30/63; Müslim, 1144.
[1013] Müslim ,1144.
[1014] Buharî, 30/63; Ebu Davud, 2422.
[1015] Müsned, 1/288. Hadis zayýftýr.
[1016] Ahmed ve Hâkim (3/608). Hafýz Ýbn Hacer, îsâbe'de (1198) Nesâî'nin rivayet ettiðini söylüyor. Hadis zayýftýr.
[1017] Ahmed, 2/303, 532; Hâkim, 1/437. Bu hadis zayýfsa da bu anlamda Buharî ve Müslim'in rivayet ettikleri bir hadis yukarýda geçti.
[1018] Senedi zayýftýr.
[1019] Yukarýda geçti. Bkz. dipnot: 108.
[1020] Sedd-i zerîa: Tamlama olarak bir þeye ulaþmayý mümkün kýlan yolu, sebebi, vasýtasý, fýrsatý, bahaneyi týkamak anlamýna gelir. Terim anlamý ise, dýþ görünüþleri itibariyle mubah olan fakat harama götüren, her türlü sebep ve vasýtalarýn önünü kesmek anlamýna kullanýlýr. Meselâ, müþriklerin arasýnda onlarýn putlarýna sövmek yasaklanmýþtýr. Çünkü onlar da karþý tarafýn ilâhýna -AJiah'a- söverler. Bu prensip daha çok malikîler ve hanbelîlerce kullanýlmýþtýr. Daha geniþ bilgi için, bk. Ýbnü'l-Kayyim el-Cevziyye, I'îâmu'l-Muvakkýîn, C.III, s.147-171. Þevkini, Îrþâdul-Fuhûi, 246-248.
[1021] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 1/389-393.
radyobeyan