Zadul Mead
Pages: 1
Namazdan sonra cenazeyi takip By: hafiza aise Date: 04 Aðustos 2011, 16:35:15
12— Namazdan Sonra Cenazeyi Takibi:

 

Hz. Peygamber (s.a.) bir ölünün cenaze namazýný kýldýrdýðý zaman önün­de yürüyerek mezarlýða kadar takip ederdi. Kendisinden sonraki Râþid Ha­lifelerinin âdetleri de buydu. Cenazeyi takip eden kimsenin þayet binitli ise gerisinden, eðer yaya ise cenazeye yakýn olarak ya arkasýndan veya önün­den yahut saðýndan yahut da solundan takip etmesini sünnet kýlmýþtýr. Ce­nazeyi hýzla, hatta koþarcasýna götürmelerini emretmiþtir. Zamammýzdaki insanlarýn yavaþ yavaþ, adým adým yürümeleri sünnete aykýrý olup Ehl-i Kitab'tan yahudilere benzeyiþi içeren çirkin bir bid'attir. Ebu Bekre, böyle yapan kimseye kýrbacý kaldýrýr ve: "Yemin olsun, ben Allah Rasûlü (s.a.) ile birlikte koþuþturduðumuz (günleri) gördüm." derdi.[1286]

Ýbn Mes'ûd (r.a.) anlatýyor: Peygamberimize (s.a.) cenazenin yanýnda nasýl yürüneceðini sorduk. "At gibi hýzlý gitmekten daha yavaþ" cevabýný verdi. Bu hadisi Sünen sahipleri rivayet etmiþtir.[1287] Cenazeyi takip ettiðinde yaya yürür ve "Melekler yürürken ben binemem" derdi.[1288] Takip ten ayrýldýðýnda bazan yürür, bazan hayvana binerdi.

Takibe koyulduðunda cenaze konuluncaya kadar oturmazdý. "Cena­zeyi takip ettiðinizde konuluncaya kadar oturmayýn" buyurdu.[1289]

Þeyhülislâm Ýbn Teymiye (r.h.): "Yere konmasý kastedilmiþtir." dedi. Ben diyorum ki: Ebu Davud þöyle diyor: Bu hadisi Sevrî, Süheyl - Süheyl*-! in babasý - Ebu Hureyre senediyle rivayet etmiþtir. Burada "Yere konulun­caya kadar oturmayýn" denilmektedir; Ebu Muâviye ise Süheyl'den: "Kabrin yanýnda kýble tarafýna oyulan yarýða konuluncaya (lahd) kadar oturmayýn" þeklinde nakletmektedir. Süfyân es-Sevrî, Ebu Muâviye'den daha hafýzdýr.

Ebu Davud ve TirmizFnin rivayetine göre Ubâde b. Sâmit diyor ki: "Allah Rasûlü (s.a.), lahde konuluncaya kadar cenaze için ayakta durur-du."[1290] Ancak bu hadisin senedinde Biþr b. Râfi' vardýr; onun hakkýnda Tirmizî; "Hadiste güçlü deðil", Buharî: "Hadisine mutâbaat edilmez.", Ahmed: "Zayýftýr", Ýbn Maîn: "Münker hadisler rivayet etmiþtir.", Ne-sâî: "Güçlü deðil" ve Ýbn Hibbân: "Kasýtlýymýþçasýna uydurma þeyler ri­vayet eder." demiþlerdir. [1291]


[1286] Ebu Davud, 3182; Nesâî, 4/43; Tayâlisî, 883; Ahmed, 5/36, 38; Tahâvî, 1/276. Ýsnadý sahihtir. Hâkim (1/355) bu hadisi sahih saymýþ, Zehebî de ona muvafakat etmiþtir. Ýmam Nevevî de el-Mecmû (5/272)'da sahih olduðunu söylemiþtir.

[1287] Ahmed, Müsned, 1/394, 415, 419 492; Tirmizî, 1011; Ebu Davud, 3184. Hadis zayýftýr.

[1288] Ebu Davud, 3177. tsnâdý sahihtir. Hâkim sahih saymýþ, Zehebî de ona muvafakat göstermiþtir.

[1289] Buharî, 23/49; Müslim, 959; Ebu Davud, 3173.

[1290] Ebu Davud, 3176; Tirmizî,  1020; îbn Mâce,  1545. Hadis zayýftýr.

[1291] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 1/493-494.


radyobeyan