Namazdan sonra cenazeyi takip By: hafiza aise Date: 04 Aðustos 2011, 16:35:15
12— Namazdan Sonra Cenazeyi Takibi:
Hz. Peygamber (s.a.) bir ölünün cenaze namazýný kýldýrdýðý zaman önünde yürüyerek mezarlýða kadar takip ederdi. Kendisinden sonraki Râþid Halifelerinin âdetleri de buydu. Cenazeyi takip eden kimsenin þayet binitli ise gerisinden, eðer yaya ise cenazeye yakýn olarak ya arkasýndan veya önünden yahut saðýndan yahut da solundan takip etmesini sünnet kýlmýþtýr. Cenazeyi hýzla, hatta koþarcasýna götürmelerini emretmiþtir. Zamammýzdaki insanlarýn yavaþ yavaþ, adým adým yürümeleri sünnete aykýrý olup Ehl-i Kitab'tan yahudilere benzeyiþi içeren çirkin bir bid'attir. Ebu Bekre, böyle yapan kimseye kýrbacý kaldýrýr ve: "Yemin olsun, ben Allah Rasûlü (s.a.) ile birlikte koþuþturduðumuz (günleri) gördüm." derdi.[1286]
Ýbn Mes'ûd (r.a.) anlatýyor: Peygamberimize (s.a.) cenazenin yanýnda nasýl yürüneceðini sorduk. "At gibi hýzlý gitmekten daha yavaþ" cevabýný verdi. Bu hadisi Sünen sahipleri rivayet etmiþtir.[1287] Cenazeyi takip ettiðinde yaya yürür ve "Melekler yürürken ben binemem" derdi.[1288] Takip ten ayrýldýðýnda bazan yürür, bazan hayvana binerdi.
Takibe koyulduðunda cenaze konuluncaya kadar oturmazdý. "Cenazeyi takip ettiðinizde konuluncaya kadar oturmayýn" buyurdu.[1289]
Þeyhülislâm Ýbn Teymiye (r.h.): "Yere konmasý kastedilmiþtir." dedi. Ben diyorum ki: Ebu Davud þöyle diyor: Bu hadisi Sevrî, Süheyl - Süheyl*-! in babasý - Ebu Hureyre senediyle rivayet etmiþtir. Burada "Yere konuluncaya kadar oturmayýn" denilmektedir; Ebu Muâviye ise Süheyl'den: "Kabrin yanýnda kýble tarafýna oyulan yarýða konuluncaya (lahd) kadar oturmayýn" þeklinde nakletmektedir. Süfyân es-Sevrî, Ebu Muâviye'den daha hafýzdýr.
Ebu Davud ve TirmizFnin rivayetine göre Ubâde b. Sâmit diyor ki: "Allah Rasûlü (s.a.), lahde konuluncaya kadar cenaze için ayakta durur-du."[1290] Ancak bu hadisin senedinde Biþr b. Râfi' vardýr; onun hakkýnda Tirmizî; "Hadiste güçlü deðil", Buharî: "Hadisine mutâbaat edilmez.", Ahmed: "Zayýftýr", Ýbn Maîn: "Münker hadisler rivayet etmiþtir.", Ne-sâî: "Güçlü deðil" ve Ýbn Hibbân: "Kasýtlýymýþçasýna uydurma þeyler rivayet eder." demiþlerdir. [1291]
[1286] Ebu Davud, 3182; Nesâî, 4/43; Tayâlisî, 883; Ahmed, 5/36, 38; Tahâvî, 1/276. Ýsnadý sahihtir. Hâkim (1/355) bu hadisi sahih saymýþ, Zehebî de ona muvafakat etmiþtir. Ýmam Nevevî de el-Mecmû (5/272)'da sahih olduðunu söylemiþtir.
[1287] Ahmed, Müsned, 1/394, 415, 419 492; Tirmizî, 1011; Ebu Davud, 3184. Hadis zayýftýr.
[1288] Ebu Davud, 3177. tsnâdý sahihtir. Hâkim sahih saymýþ, Zehebî de ona muvafakat göstermiþtir.
[1289] Buharî, 23/49; Müslim, 959; Ebu Davud, 3173.
[1290] Ebu Davud, 3176; Tirmizî, 1020; îbn Mâce, 1545. Hadis zayýftýr.
[1291] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 1/493-494.
radyobeyan