Hz Peygamber Ebva da By: hafiza aise Date: 25 Temmuz 2011, 16:00:35
11— Hz. Peygamber (s.a.) Ebvâ'da:
Sonra Allah Rasûlü (s.a.) yola koyuldu. Ebvâ'ya varýnca Sa'b b. Ces-sâme, O'na bir yaban eþeðinin budunu hediye etti. Hz. Peygamber (s.a.) hediyeyi geri verdi ve: "Ýhramlý olmasaydýk reddetmezdik, geri verme sebebimiz yalnýz budur." dedi. SahihayrCdaki bir rivayette Hz. Peygamber'e (s.a.) bir yaban eþeði hediye edildi denilmektedir. Müslim'deki bir metinde ise "yaban eþeði eti" diye geçmektedir.[392]
Humeydî diyor ki: Süfyan bu hadisin rivayetinde "Allah Rasûlü'ne (s.a.) yaban eþeði eti hediye edildi." derdi. Süfyan bazan "ucundan kan damlayan" der, bazan da bunu söylemezdi. Geçen zaman içerisinde Süf-yan'ýn "yaban eþeði" dediði de olmuþtur. Sonra "et" dedi ve bunu ölünceye kadar sürdürdü.[393] Bir rivayette "yaban eþeði yarýsý" ve bir diðer rivayette de "yaban eþeði bacaðý" geçmektedir.
Yahya b. Saîd'in Cafer — Amr b. Ümeyye ed-Damrî — babasý (Ümeyye ed-Damrî) — Sa'b senediyle rivayetine göre Cuhfe'de iken Hz. Peygam-ber'e (s.a.) yaban eþeðinin budu hediye edildi. Hem kendisi, hem de yanýndaki insanlar ondan yediler. Beyhakî, "Bu hadisin senedi sahihtir." diyor.[394] Þayet bu rivayet saðlamsa Hz. Peygamber (s.a.) diri olanýný geri çevirmiþ, eti kabul etmiþ demektir.
Þafiî (r.h.) diyor ki: Þayet Sa'b b. Cessâme Hz. Peygamber'e (s.a.) eþeði diri olarak hediye etmiþse ihramlý kiþi yaban eþeði kesemez. Eðer eþeðin etini hediye etmiþse, muhtemeldir ki, Hz. Peygamber (s.a.) bu eþeðin kendisi için avlanmýþ olduðunu bildiðinden onu Sa'b'a geri vermiþtir. Bunun izahý Câbir hadisindedir... Mâlik'in rivayet ettiði "Hz. Peygamber'e (s.a.) bir eþek hediye etti." hadisi, baþkalarýnýn rivayet ettiði "Hz. Peygamber'e (s.a.) eþek eti hediye etti." hadisinden daha sabittir.
Ben derim ki: Yahya b. Saîd'in Cafer'den rivayet ettiði hadis, kuþkusuz bir hatadýr. Çünkü olay birdir. Bu þâz ve münker rivayet istisna edilecek olursa râviler Hz. Peygamber'in ondan yemediðinde ittifak etmiþlerdir.
Sa'b'ýn Hz. Peygamber'e (s.a.) hediye ettiði diri mi idi, yoksa et mi idi ihtilâfýna gelince, et olduðunu rivayet edenlerin rivayeti üç yönden kabule daha elveriþlidir:
1- Bunun râvisi iyi bellemiþ ve olayý iyi zabtetmiþtir. Öyle ki ucundan kan damlamakta olduðunu bile zabtetmiþtir. Bu da olayý, bu önemsiz hâdiseye varýncaya kadar iyi bellediðini, hafýzasýnda tuttuðunu gösterir.
2- Bu rivayet hediye edilenin, eþeðin bir bölümü ve ondan bir et olduðu konusunda açýktýr; "Hz. Peygamber'e (s.a.) bir eþek hediye etti." sözüyle çeliþmez. Hatta "et" rivayetini, ete hayvanýn adý verilmiþtir diye yorumlamak mümkündür. Bu da dil yönünden olmayacak þey deðildir.
3- Diðer rivayetler hediye edilenin hayvanýn bir kýsmý olduðu konusunda birleþmekte, yalnýzca o kýsmýn hangi kýþýmý olduðunda birbirlerinden ayrýlmaktadýrlar. Bu kýsým eþeðin budu mu, yarýsý mý, bacaðý mý yoksa bir parça eti mi idi? Bu rivayetler arasýnda bir çeliþki yoktur. Çünkü hediye edilenin, budun ve bacaðýn bulunduðu yarý olmasý mümkündür ve bunu öyle de böyle de söylemek doðrudur. Hem Ýbn Uyeyne "bir eþek" sözünden vazgeçip ölünceye kadar "eþek eti" sözünde sebat etmiþtir. Bu da gösterir ki, Hz. Peygamber'e (s.a.) Sa'b'm hayvan deðil, et hediye etmiþ olduðu onun tarafýndan anlaþýlmýþtýr. Bununla Ebu Katâde'nin avladýðýndan yemesi arasýnda bir çeliþki yoktur. Zira Ebu Katâde hâdisesi hicretin altýncý yýlý Hudeybiye senesi meydana gelmiþti. Sa'b hâdisesi ise ya birçok kimsenin söylediði üzere Veda hacci sýrasýnda —ki Hacceîüi-Vedâ adlý eserinde Muhib et-Taberî de böyle demektedir—; ya da Hz. Peygamber'in (s.a.) yaptýðý umrelerden biri esnasýnda meydana gelmiþtir. Bu sonuncusu þüphelidir. Ceylan hâdisesi ile Yezîd b. Kâ'b es-Sülemî el-Behzî'nin eþeði olayý Veda haccý sýrasýnda mý, yoksa Hz. Peygamber'in (s.a.) umrelerinden biri sýrasýnda mý meydana gelmiþtir? Allah daha iyi bilir. Þayet Ebu Katâde hadisi, "Ebu Katâde avý Hz. Peygamber (s.a.) için avlamamýþtý" þeklinde ve Sa'b hadisi, "Sa'b avý Hz. Peygamber (s.a.) için avlamýþtý" þeklinde yorumlanýrsa problem ortadan kalkar. Câbir'in Hz. Peygamberden (s.a.) aktardýðý þu (merfû) hadis de buna þahitlik eder: "Kara hayvanlarýnýn avý, hayvaný siz avlamadýkça yahut hayvan sizin için avlanmadýkça size helâldir."[395] Ancak Ýdadisi, Câbir'den rivayet eden Muttalib b. Hantab'ýn Câ-bir'den hadis iþittiði bilinmemektedir denilerek hadisin illetli olduðu söylenmiþtir. Bunu söyleyen Nesâî'dir. Taberî, Hacceîü'l-Vedâ adlý eserinde diyor ki:"Biraz yol alýnca Ebu Katâde bir yaban eþeði avladý. Kendisi ihramlý deðildi. Hz. Peygamber (s.a.): He/hangi biriniz Ebu Katâde'ye bir þey emretti yahut ona avý gösterdi mi? diye sorduktan sonra ashabýna o avdan yemelerini helâl kýldý." Bu, merhumun bir yanýlgýsýdýr. Çünkü Ebu Katâde hâdisesi Hudeybiye senesi meydana gelmiþti. Sahihayn'da bu þekilde rivayet edilmiþtir: Oðlu Abdullah, onun þöyle dediðini aktarýr: "Biz Hudeybiye senesi, Hz. Peygamber'in (s.a.) beraberinde yola çýktýk. Ashabý ihrama girdi, ben girmedim..." Hadisin devamýnda Ebu Katâde, yaban eþeði hâdisesini anlatmaktadýr.[396]
[392] Buharî, 28/6; Müslim, 1193; Muvatta, 1/353.
[393] Sünen-i Beyhakî, 5/192.
[394] Sünen-ý Beyhakî, 5/193. Ýbn Türkmânî, el-Cevherü'n-Nakty adlý eserinde Beyhakf-
nin bu görüþünü eleþtirerek demiþtir ki: Bu hadisin senedindeki Yahya b. Süleyman el-Ca'fî, îbn Vehb'den, o da Yahya b. Eyyub el-Gâfikî el-Mýsrî'den rivayet etmiþtir. Yahya b. Süleyman hakkýnda Zehebî'nin el-Mhan ve el-Kâþifadh eserlerinde zikrettiðine göre Nesâî: "Sika deðildir", Ýbn Hibbân: "Sanýrým garîb birisidir.", Nesâî: "Kuvvetli deðildir", Ebu Hatim: "Onun rivayeti delil kabul edilmez" ve Ahmed: "Hýfzý kötü Ýdi, çok hata ederdi." demiþlerdir. Mâlik ise, onu iki hadiste yalanlamýþtýr. Buna göre senedinden ve sahih hadise muhalefet etmiþ olmasýndan dolayý bu hadisi teville uðraþýlmaz. Beyhakî'nin "Eti kabul etti" sözünü, Sahih'deki; Hz. Peygamber'in (s.a.) onu kabul etmediði rivayeti reddeder.
[395] Ebu Davud, 1851; Nesâî, 5/187; Tirmizî 849; Þafiî, 2/26; Ýbn Hibbân, 980; Hâkim, 1/452. Hadis, Muttalib b. Abdullah b. Hantab'ýn azatlýsý Amr b. Ebu Amr'dan rivayet edilmiþtir. Muttalib'in azatlýsý —her ne kadar Sahihayn râvilerinden ise de— ihtilaflý bir râvidir. Tirmizî "Onun Câbir'den hadis iþittiði bilinmiyor." diyor.
[396] Buharý, 28/5, 64/35; Müslim, 1196 (59).
Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 2/181-184.
radyobeyan