El-Akl ve Fehmül Kuran
Pages: 1
En Nasaih By: seymanur K Date: 09 Temmuz 2011, 14:39:56
En-Nasaih Veya El-Vasaya


Haris, eserin giriþ bölümünde kendi psikolojisinden ve o dö­nemde sahneyi iþgal eden çok sayýda fýrka arasýnda yaþadýðý kiþi­sel çaresizlikten söz etmekte; refahýn yaygýnlaþmasýndan ve sosyal çözülmeden yakýnmaktadýr. Ayný þekilde bu eserde, eseri el-Me'mun ve el-Emîn arasýnda hilafet kavgasýnýn sürdüðü bir dö­nemde kaleme aldýðýný kestirebileceðimiz bir üslup ile þehvetine esir olanlardan ve nefsin bayaðýlýklarýndan söz etmektedir.

Bu tarih et-Tezkire müellifinin sözünü ettiði: "Haris 30 yýl ken­di nefsinden, geri kalan 30 yýl da Allah'tan haber vermiþtir" riva­yeti ile de örtüþmektedir. Doðum tarihini H. 165 olarak kabul edersek psikolojik sorunlarý yaklaþýk H. 195-200 yýllarýnda ortaya çýkmýþ olmalýdýr; bu dönem H. 198 yýlýnda el-Emin'in öldürülme­sine kadar sürecek olan Emin ile Me'mun arasýndaki hilafet kav­gasýnýn ivme kazandýðý dönemdir. Me'mun'un ordu komutaný Tahir b. Hüseyin bu dönemde Baðdat'tan ayrýlmýþ, Ýbrahim b. el-Mehdî çýkýp kendi adýna biat istemiþ, Irak'ta da Ýbn-i Tabataba ve Ebu's-Seraya liderliðinde Þia isyaný patlak vermiþti.

Heva ve heveslerine gem vurabilen ve sayýlarý son derece az olan bir zümre dýþýnda ilim adamlarýnýn fitne ile haþýr-neþir olduklarýný esefle belirten Hâris, bunu söylerken tarifsiz bir acý hissetmektedir. O, günden güne artan bu fitnenin nedeni olarak mal ve dünya sevgisini göstermektedir. [179] Daha sonra eser Hz. Peygam­ber (s) ve ikinci kuþak alimlerin (tabiîn) mal ve dünya sevgisi kar­þýsýndaki tutumlarýna ayýrdýðý uzun bir bölümle devam etmektedir. Bu bölümde Haris nerede ise helal olanlarý bile terketmeye davet etmektedir. Biz Hâris'i dinleyelim:

Mal biriktirmekten sarf-ý nazar etmek, hayýr için sarfetmek üzere he­lal mal biriktirmekten daha evladýr. Hayýr için sarfetmek üzere mal biriktirmenin daha hayýrlý olduðunu söyleyen biri Yüce Allah'ý ger­çeði bilmemekle itham etmiþ olur; çünkü Allah (c) mal ve mal birik­tirme konusunda bizi uyarmýþtýr.

Daha sonra Haris, Önceki kuþaklarýn içine düþtükleri anlaþmaz­lýklar konusunda görüþ beyan etmeyi yasaklamaktadýr. Öyle görü­nüyor ki Haris, halkýn Emin ve Me'mun arasýndaki kavga ile Ali ve Muaviye arasýnda geçenler arasýnda paralellik kurmasýndan en­diþe etmektedir.

Hâris'in bu eserde, Allah'a itaatte aklýn erdemini konu alan bir bölüme yer vermiþ olmasý, onun aþýrý eðilimlerden arýnmýþ aklî eðilimi konusunda ip uçlarý taþýmaktadýr. Eser, Haris el-Muhâsi-bî'nin çok sevdiði, lakabýný borçlu olduðu, bunun da ötesinde onun kurduðu tasavvuf okulunun temel unsurlarýndan biri olan muhase­be ya da riyadan sakýnma ana baþlýðý altýnda toplanabilecek bir ta­kým bölümlerle sürmektedir. [180]


[179] Haris, en-Nasaih evi'I-Vasaya (Abdülkadir Ata tahkiki, Kahire), s. 3.

[180] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, Ýþaret Yayýnlarý, Ýstanbul, 2003: 69-70.






radyobeyan