Zadul Mead
Pages: 1
Peygamberimizin Meymune ile evlenmesi By: hafiza aise Date: 05 Temmuz 2011, 16:01:46
2— Hz. Peygamber'in (s.a.) Meymune ile Evlenmesi

 

Müþrik erkeklerden bir grup kin ve öfkelerinden dolayý, Allah Rasûlü'­nü (s.a.) seyretmeyi hoþ görmeyerek uzaklaþtýlar. Allah Rasûlü (s.a.) Mek­ke'de üç gün kaldý. Dördüncü günün sabahýnda, Allah Rasûlü (s.a.) Ensâr'ýn meclisinde Sa'd b. Ubâde ile konuþurken, Süheyl b. Amr ve Huveytýb b. Ab-düluzzâ, kendisine gelerek Huveytýb baðýra baðýra: "Allah aþkýna! Topraðý­mýzdan çýkýp gideceksin diye anlaþma yapmadýk mý? Bak iþte, üç gün geçmiþtir!" dedi. Sa'd b. Ubâde kýzarak: "Ey anasý ölesice! Yalan söyledin! Burasý ne senin, ne de babalarýnýn topraðýdýr. Vallahi çýkmayýz!" dedi. Al­lah Rasûlü (s.a.) Huveytýb veya Süheyl'den birisini çaðýrýp: "Sizden bir kadini nikahladým. Onunla zifafa girene kadar burada kalmam size ne zarar verebilir? Bizler sofra kuracaðýz. Sizler de bizimle beraber yersiniz." dedi. Müþrikler ýsrarla: "Allah aþkýna! Seninle yaptýðýmýz anlaþma sadece bizden ayrýlýp gitmendi." dediler. Allah Rasûlü (s.a.) Ebu Râfi'e göç için halký ça­ðýrmasýný emretti. Allah Rasûlü (s.a.) devesine binerek Þerif vadisinde ko­naklayýp orada kaldý. Ebu Râfi'i, akþamleyin Meymûne'yi getirmesi için geride býraktý. Meymune ve beraberindekiler gelene kadar kendisi Þerifte kaldý. Ebu Râfi ve beraberindekiler yolda, müþriklerin ayak takýmý ve çocuklanndan eziyet ve zahmet gördüler. Allah Rasûlü (s.a.), Meymune ile Þerifte zifafa girdi. [824] Sonra Þeriften ayrýlarak Medine'ye geldi. Allah Teâlâ, daha sonra Mey-mûne'nin kabrinin, Allah Rasûlü'nün kendisiyle zifafa girdiði Þerifte olma­sýný takdir etmiþtir.

Ýbn Abbas'ýn: "Allah Rasûlü (s.a.) Meymune ile ihramlý iken nikâh ya--pýp, ihramdan çýktýktan sonra zifafa girmiþtir." [825] sözü, düzeltilen sözlerin­den olup onun bir yanýlgýsý sayýlmýþtýr. Saîd b. Müseyyeb þöyle demiþtir: "Meymune her ne kadar teyzesi de olsa, Ýbn Abbas yanýlmýþtýr. Çünkü Al­lah Rasûlü (s.a.) Meymune ile, ihramdan çýktýktan sonra evlenmiþtir." Bunu Buharý rivayet etmiþtir. [826]

Yezîd b. el-Asamm, Meymûne'den þöyle rivayet etmiþtir: "Allah Rasû­lü (s.a.) benimle Þerifte, ikimiz de ihramlý deðilken evlendi." Hadisi Müs-' lim rivayet etmiþtir.[827]

Ebu Râfi' de þöyle der: "Allah Rasûlü (s.a.) Meymune ile, ihramlý de­ðilken nikâh yaptý ve zifafa girdi. Ben de aralarýnda elçi idim." Bu, Ebu Râ-fi'den sahih olarak gelmiþtir. [828]

Saîd b. Müseyyeb þöyle demiþtir: "Þu, Abdullah b. Abbas, Allah Rasû­lü'nün (s.a.), Meymûne'yi ihramda iken nikahladýðýný iddia ediyor. Halbuki Allah Rasûlü (s.a.) Mekke'ye gelmiþ, ihramdan çýkma ile nikâh iþi birlikte olmuþtur. Bu durum Ýbn Abbas'ýn karýþtýrmasýna sebep olmuþtur."

"Allah Rasûlü (s.a.), Meymûne ile ihrama girmeden önce evlenmiþtir" de denilmiþtir. Fakat bu söz götürür. Ancak Allah Rasûlü'nün (s.a.), Mey­mûne ile evlenme hususunda ihrama girmeden önce, (Ebu Râfi'i) vekil tayin ettiðinde þüphe yoktur. Sanýrým, Þafiî bunu bir görüþ olarak zikretmiþtir.

Þu halde bu hususta üç görüþ vardýr:

1— Allah Rasûlü (s.a.) Meymûne ile, Umre ihramýndan çýktýktan son­ra, ihramsýz halde iken evlenmiþtir. Bu görüþ bizzat Meymûne'nin kendisi­nin, Meymûne ile Allah Rasûlü (s.a.) arasýnda elçilik görevi yapan Ebu Râfi'in, Saîd b. Müseyyeb ve nakil ehlinin cumhurunun görüþüdür.[829]

2— Allah Rasûlü (s.a.) Meymûne ile ihramda iken evlenmiþtir. Bu, Ýbn Abbas'ýnt8\ Kûfelilerin ve bir cemaatýn görüþüdür.

3— Allah Rasûlü (s.a.) Meymûne ile ihrama girmeden önce evlenmiþtir.

Ýbn Abbas'ýn, "Allah Rasûlü, Meymûne ile ihramlý iken evlendi" sözü, ihramlý halde deðil, haram ayda evlendi þeklinde yorumlanmýþtýr. Demiþler­dir ki: Birisi ihram baðladýðý zaman: "Ahrame'r-racülü = Adam ihrama girdi" denilir. Kiþinin kendisi ihramsýz da olsa haram aya girdiðinde yine "Ahrame" fiili kullanýlýr. Nitekim þâirin þu beyti buna delildir:

"Halife Ýbn Affân'ý haram aya girmiþ ve kötülüklerden sakýnýr bir hal­de iken öldürdüler.

Onun gibi öldürülen bir kimseyi daha görmedim!"

Þüphesiz, Ýbn Affân'ý (Hz. Osman) Medine'de, haram ayda ve ihramlý deðilken öldürmüþlerdir. [830]

Müslim, Sûr/»/;'inde Hz. Osman'ýn (r.a.) þöyle dediðini rivayet eder: "Al­lah Rasûlü'nün (s.a.) þöyle dediðim iþittim: Ýhramda olan bir kimse ne nikâh yapabilir, ne nikâhlanabilir, ne de dünür olabilir." [831] Eðer burada söz ve fiilin çeliþmesi düþünülecek olursa, þüphesiz sözün takdim edilmesi gerekir. Çünkü fiil, beraat-i asliyyeye uygundur. Söz ise, beraat-i asliyyeyi olduðu hal­den baþka hale çevirendir. Dolayýsýyla söz, beraat-i asliyyenin hükmünü kal­dýrýr. Hükümlerin konmasýndaki kaideye uygun olan da budur. Þayet fiil, söze ercih edilecek olursa, söz beraat-i asliyyenin gerektirdiði þeyi kaldýrdýðý hal-jde, bu sefer fiil, sözün gerektirdiði hükmü kaldýrýr. O zaman da hükmün iki i sefer deðiþmesi gerekir ki, bu, hükümlerin konmasýnda gözetilen kaideye ay-jkýndýr. Allah en iyi bilendir! [832]


[824] Ýbn Hiþâm, 2/372; Ýbn Sa'd, 2/120, 123; Þerhu'I-Mevâhib-i Ledüniyye, 2/253, 263.

[825] Buharý, 64/43, 67/30; Müslim, 1410; Ebu Davud, 1844; Tirmizî, 842; Nesâî, 5/191.

[826] Saîd b. Müseyyeb'in hadisi Buharî'de yoktur. Bu hadis Ebu Davud (1845) ve Beyhakî'-de vardýr.

[827] Müslim, 1411; Ebu Davud, 1843; tbn Mâce 1964; Ahmed b. Hanbel, 6/333, 335.

[828] Ahmed b. Hanbel, 6/393; Tirmizî, 841. Hammâd b. Zeyd -Matar el-Varrâk-Rebîa-Süleyman b. Yesâr- Ebu Râfi' kanalýyla rivayet etmiþ ve: "Bu hadis hasendir. Hammâd b. Zeyd'den baþka, bu hadisi Matar el-Varrâk'a Ýsnâd ederek rivayet eden bir kimsevi bilmiyoruz. Matar el-Varrâk ise hadisi delil olmayan birisidir." demiþtir. Ebu Ömer ibn Abdilber'in Süleyman b. Yesâr'la Ebu Râfi' arasýnda kopukluk bulunduðunu *m ieme-sine raðmen Ýmam Mâlik, Süleyman b. Yesâr'dan hadisi mürsel olarak rivayet etmiþtir ki, Mâlik, Matar el-Varrâk'dan daha iyi hafýzaya sahip biridir.           

[829] Fethu'l-Bârî, 9/143. Bu hususta, Ýbn Abbas hadisinin bir benzeri, Hz. Âiþe ve Ebu Hu-reyre kanalýyla sahih olarak gelmiþtir.

[830] Ýbn Hibbân da bu te'vîte meyletmiþ ve bunu Sahih'inde kesin kabul etmiþtir.

[831] Müslim, 1409; Tirmizî, 840; Ebu Davud, 1841; Nesâî, 5/292; Ýbn Mâce, 1966.

[832] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 3/418-421.


radyobeyan