El-Akl ve Fehmül Kuran
Pages: 1
Mahiyet Terimi By: seymanur K Date: 05 Temmuz 2011, 09:58:16
Mahiyet Terimi


Akü, nesnelerle ayný cins ya da mahiyete sahip olmakla nitelenemez çünkü biz: "O nedir?" diye sorduðumuzda bu ifade hangi türe mensuptur anlammadýr.[379]

Bu ifadeden anladýðýmýza göre mahiyet kelimesi; nisbet ya'sý ve tahfif ile (vav düþürülerek), ma huve ve ma huviyyetuden türe­tilmiþtir. Hem 'mahiyet' hem de 'maiyet' þeklinde kullanýlabilir. Muhtemelen bu terimi ilk defa kullanan ve Ýslâm düþünürleri ara­sýnda yaygýn bir kullaným elde etmesini saðlayan düþünür, ilk Ýs­lâm filozofu olan Yakub b. Ýshak el-Kindî'dir (H. 252). el-Kindî felsefeyi tanýmlarken: "Felsefe, sonsuz ve tümel varlýklarýn; benlik (Ýnniyet), öz (mahiyet) ve nedenlerinin (illiyet) insan takati oranýn­da bilinmesidir" [380] ifadesini kullanmaktadýr. Her ne kadar mümkün ise bile biz; Muhâsibî ile el-Kindî arasýnda herhangi bir iliþki olduðýmu bilmediðimize göre; el-Kindî'nin, Mutezilî [381] olduðunu göz önününde tutarak; el-Kindî'ye ait bu tanýmýn, el-Kindî'nin Bað­dat'taki Mutezilî dostlarý kanalý ile Muhâsibî'ye ulaþtýðýný savunan tezi doðru kabul ediyoruz. en-Nesefî'nin;"Aklýn mahiyetle nitelen­mesi ve tanýmlanmasý caiz deðildir" þeklindeki ifadesi ise düþünül­melidir; çünkü, mantýkçýlara göre bir nesnenin tanýmý; sýnýrlamak, yani yakýn tür ile arasýndaki sýnýn belirlemek, ayýrýcý niteliði orta­ya koymak ve türünü, niteliðini ya da kendine özgü ayýncý vasýfla­rýný belirlemekle mümkün olur. en-Nesefî gibi, aklý mahiyet olarak nitelemenin caiz olmadýðýný kabul etsek bile; kendine ait genel ni­teliði (araz) ile niçin tanýmlamayalým? [382]


[379] Zemmiü’l-Heva, s. 5; Akaidu'n-Nesefiye, s. 98.

[380] Resailul- Kindi, s. 173.

[381] Resailu'l-Kindi, s. 27.

[382] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, Ýþaret Yayýnlarý, Ýstanbul, 2003: 149-150.




radyobeyan