Cep telefonu talebi doymak bilmiyor By: reyyan Date: 03 Temmuz 2011, 16:56:29
Cep telefonu talebi doymak bilmiyor
Türkiye'de mobil telefon pazarý bu yýlýn ilk 5 ayýnda geçen yýlýn ayný dönemine göre, adetsel bazda yüzde 30 büyüyerek, 5,7 milyon adete ulaþtý. Pazarýn cirosu da yüzde 24 artýþla 939 milyon avroya ulaþtý.
GFK Türkiye'nin ''2011 Ocak-Mayýs Dönemi Telekom Sektör Deðerlendirmesi''nden derlenen bilgilere göre, mobil telefon pazarý bu yýlýn ilk 5 ayýnda geçen yýlýn ayný dönemine göre, 4 milyon 371 bin 983 adetten, 5,681,991 adete yükseldi. Geçen yýlýn ilk 5 ayýnda cirosu 756 milyon avro olan pazar, bu yýlýn ayný döneminde ise 939 milyon avroya ulaþarak yüzde 24 oranýnda büyüdü.
Araþtýrmaya göre, 2010 ve 2011 yýllarýnýn ayný dönemlerinde karþýlaþtýrýldýðýnda,Türkiye'deki kanal yapýsýnýn oturduðu ve kanal paylarýndaki deðiþimlerin küçüldüðü görüldü.
Geçen seneye göre 2 puan artýþ saðlayan Telekom dükkanlarýnýn payý yüzde 76'ya yükseldi.
Cirosal olarak bakýldýðýnda ise özellikle akýllý telefonlara yönelik operatör kampanyalarýnýn Telekom dükkanlarýndaki etkisi göze çarptý. Bu kampanyalar sonucu Telekom Dükkanlarý pay kazanýrken Zincir Marketler ve Teknoloji marketleri pay kaybetti. Telekom dükkanlarýnýn cirosal payý yüzde 77,8'e yükselirken, Zincir Marketleri yüzde 7,3'e ve teknoloji marketleri yüzde 13,6'ya geriledi.
Ýlk 5 aylýk dönemde pazar adetsel olarak da yüzde 30 büyürken Zincir Marketler yüzde 6,1, Teknoloji Marketleri ise yüzde 31,4 büyüme gösterdi.
-YÜKSEK FÝYAT ARALIKLARI ÖNEMLÝ ÖLÇÜDE GELÝÞTÝ-
Bu yýlýn ilk 5 ayýnda geçen yýlýn ayný dönemine göre, pazar talebinin düþük fiyat segmentinden orta fiyat segmentine kaydýðý görüldü.
Operatör kampanyalarý ve akýllý telefonlara olan yönelim fiyat bandýný da orta seviyeler çýkardý. 100-150 Avro ve 150-200 Avro fiyat bandlarýnda bir önceki yýla göre 3,4 ve 2,9 puan artýþlarý ile sýrasýyla pazar paylarý yüzde 31,2 ve yüzde 17,2'ye yükseldi.
-AKILLI TELEONLARA TALEP YÜKSELDÝ-
Söz konusu dönemde kullanýcýlarýn yüksek çözünürlükteki telefonlara yöneldiði görüldü.
5 megapiksel çözünürlüðe sahip modellerin pazardaki payý yüzde 5,2'den yüzde 14,4'e yükseldi. 8 megapiksel çözünürlüðe sahip modeller ise yüzde 1,8 paya ulaþtý.
Bu yýlýn ilk 5 ayýnda da akýllý telefonlara olan talep yükseldi. Satýþ adetlerine bakýldýðýnda 2010 yýlýnýn ayný döneminde pazardan yüzde 15,6 payýnda bir dilime sahip olan akýllý telefonlar, 2011 yýlýnýn ayný döneminde bu payýný yüzde 23,8'e ulaþtý.
3G teknolojisi pazardaki payýnýn 2010 yýlýnýn ilk 5 ayýna göre daha düþük seviyede olduðu belirlendi. 2010 yýlýnýn ayný dönemine bakýldýðýnda toplam satýþlarýn yüzde 33,9'una sahip olan 3G teknolojisi 2011 yýlýnda pazardaki payýný 0,5 puan düþürerek yüzde 33,4'te tutabildi.
Akýllý telefonlara olan yönelim sebebiyle dokunmatik ekran cep telefonlarýnýn pazar payý da yüzde 25,3'den yüzde 34,9'a yükseldi.
2010 yýlýnda bar dizaynýna sahip cep telefonlarý pazarýn yüzde 74,1'ini oluþtururken 2011 yýlýnda bu oran yüzde 83,9'a çýktý.Bu yükseliþ kapaklý ve kayan kapaklý modellerin pazarda pay kaybetmesine sebep oldu.
Öte yandan söz konusu dönemde cep telefon üreticileri de iþletim sistemlerinde de önemli þekilde deðiþikliklere gitti.
Akýllý telefonlara olan talebin artmasý sonucu ve akýllý telefonlarda yazýlým sistemi olarak da Android'in tercih edilmesinden dolayý geçen sene sadece yüzde 0,4 pazar payýna sahip olan Android iþletim sistemi, 2011 yýlýnýn ilk 5 ayýnda pazardaki satýþlardan yüzde 16,6 seviyesinde pay aldý.