Namaz vakitleri bahsi By: sumeyye Date: 21 Haziran 2011, 10:51:00
NAMAZ VAKÝTLERÝ BAHSÝ
180- Ebû Mesud (R.A.)dan rivayet edilmiþtin Ýsrâ gecesinin sabahýnda Cibril Aleyhisselâm gelip Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e imam olarak sabah namazýný kýldýrdý. Sonra öðle namazýný, sonra ikindi namazýný, sonra akþam namazým, Sonra yatsý namazýný kýldýrdý. Sonra þöyle dedi: «Buna memur edildim. Yani sana beþ vaktin namazlarýný kýldýrmaya...»
181- Huzeyfe (R.A)'den rivayet edilmiþtir:
«Kiþinin; ailesi, malý, çocuðu ve komþusu hakkýndaki kusurlarýna namaz, oruç sadaka, þeriatýn emir ve yasaklarýnýn gözetilmesi keffaret olur.»
182- Ýbni Mesûd (R.A.)'dan rivayet edilmiþtir:
A&habdan biri gelip: Ya Resûllallah! Ben bir günah iþledim, bir kadýný öptüm. Sonra piþman olup tövbe ettim. Bir daha böyle bir iþ yapmamaya kesinlikle karar verdim. Tövbem kabul mü? diye sordu.
Bunun üzerine þu âyet-i kerime indi: «Gündüz ve gece namazlarýný, âdâb ve erkânýna riayet ederek kýlýn. Hiç þüphe yok ki, iyilikler kötülükleri kaldýrýr.»
— Ey Allah'ýn Resulü, bu hüküm yalnýz bana mý, yoksa diðer müminlere de þamil mi? Buna cevaben Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurdular:
«— Ümmetimin tümüne.». Bir rivayete göre, bu münasebetle inen âyeti kasdederek, «Onun gereðini yapan herkese...» buyurdu.
183- Ýbni Mesûd" (R.A.)'dan rivayet edilmiþtir!
Ashabdan biri: Ey Allah'ýn Resulü! Allah Tealâ katýnda eh makbul ve en sevimli amel hangisidir? diye sordu. Peygamber SaUallahu/ Aleyhi ve Sellem efendimiz buna cevaben þöyle buyurdular:
«Vaktinde kýlman namaz. Sonra ana-babaya Ýtaat ve sonra Allah yolunda cihad.»
184- Ebû Hüreyre (R.A)'den rivayet edilmiþtir: «Anlatýn bakalým, birinizin kapýsý önünde bir nehir bulunsa ve günde beþ defa o suda yýkansa, ne dersin, (vücudunda) kir namýna bir þey býrakýr mý? îþte beþ vakit namazýn hali budur. Bu namaz sebebiyle Allah Tealâ günahlarý siler.»
185- Enes (R.A.) 'den rivayet edilmiþtin
«Secdeleri doðru dürüst yapýnýz ve (kimse) kollarýný, köpeðin yaptýðý gibi yere yaymasýn. (Namazda secdeye vardýðýnýz zaman ellerinizi yere koyup kollarýnýzý vücudunuzdan uzaklaþtýrarak yukarý kakarýn ve karnýnýza da deðdirmeyin).-Tükürmek zorunda kalýrsa önüne ve saðýna asla tükürmesin. Çünkü Rabbisiyle münâcât halindedir jh
186- Ebû Hüreyre (R.A.)'den rivayet edilmiþtin
«Þiddetli sýcaklarda öðle namazýný, ortaklýk serinleyene kadar tehir ediniz. Çünkü sýcaðýn þiddeti Cehennemin (ateþ kütlesinin) kay-namasýndandýr. Cehennem Rabbistne dert yanýp: Rabbim, kendi kendimi yiyip bitirir oldum, dedi. Bunun üzerine Allah Tealâ Cehenneme Ýki soluk için izin verdi. Solumanýn biri yaz mevsiminde, diðeri kýþ mevsimindedir. En þiddetli bulduðunuz sýcak ve en þiddetli bulduðunuz soðuk bu iki solunumun eseri.»
Mütercim;
Bazý alimler, ]?u hadîs-i þerifi hakikata yormayýp mecaz kabul etmektedir. Güya yaz mevsiminde güneþin'sýcaklýðý Cehennemin sýcaklýðý gibidir, manasýna yormuþlarsa da, âlimlerin çoðu bunu hakikat kabul etmeyi daha uygun bulmuþlardýr. (Cehennem, asýl itibariyle îbranlce bir kelime olup «ateþ» ve «sýcak yer» anlamýndadýr.)
187- Ebû Zer'den rivayet edilmiþtir
Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem efendimiz bir seferde iken Hazreti Bilâl öðle ezanýný okumak isteyince, Hazreti Peygamber orta hitaben: «Serinlet, serinlet! Þiddetli sýcak, cehennemin kayna-masýndandýr. Sýcaklar þiddetli olunca namazý, hava serinleyene kadar tehir edin.» buyurdular. Sýcak beldelerde öðle namazýný geciktirmek mendubdur.
188 - Enes (R.A)'denrivayet edilmiþtir
Resulü Ekrem bir gün vaktinin evvelinde öðle namazýný kýldýk tan sonra minbere çýktý. Kýyamet gününden bahsederek þöyle buyurdu:
«Kýyamet gününde büyük hadiseler olacaktýr. Bir þey sormak isteyen varsa sorun. Minberde olduðum müddetçe ne sorarsanýz size bildireceðim. Sorunuz!» Sonra Huzefe oðlu Abdullah ayaða kalkýp: Ya Resûlallah, benim babam kimdir? diye sordu. Hazreti Peygamber, «Huzâfe'dirU buyurdu ve sonra «sorunuz!» dedi.
Sonra Hazreti Ömer Radiyallahu Anh, Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem'nv dizlerine kapanarak:
— Ya Resûlullah, Rabbimiz Allah, dinimiz Ýslâm ve peygamberimiz Muhammed Aleyhissalâtü Vesselam olduðuna memnunuz, dedi. Hazreti Peygamber biraz durdu ve sonra þöyle buyurdu:
«Biraz önce Cennet ile Cehennem þu duvarýn cephesinde bana gösterildi. Bugünkü kadar hayýr ve þer görmemiþtim.» (Cennet ve Cehennem, efendimizin önünde bir sinema þeridi gibi duvara aksetmiþ ve efendimiz, sorulacak her soruya cevap vermeðe hazýr olduklarýný bildirmiþlerdi. Ancak bazý yersiz sorular bu büyük fýrsattan istifadeyi önledi)
189- Ýbni Ömer (R.A.) 'den rivayet edilmiþtil
190- Bureyde (R.A.)'den rivayet edilmiþtir: «Kim Cbir özrü olmazýn kaiden) ikindi namazým terk ederse, ameli geçersizdir.»
191- «Siz ahirette þu ay'ý görür gibi muhakkak surette Rabbinizi görecek ve O'nu görmede müþkülât çekmeyeceksiniz. Güneþin doðuþu ve batýþýndan Önceki namazlarý geçirmek zorunda kalmamayý baþarabilirseniz yapýnýz.» Sonra Resulü Ekrem þu mealdeki ayeti kerinieyi okudu*.
«Güneþin doðuþu ve batýþýndan önce Hatibine hamdederek teþbih et.» (Kaf sûresi: ayet 39).
192- Ebû Hüreyre (R.A.) 'den rivayet edilmiþtir!
«Gece melekleri ve gündüz melekleri size arka arkaya gelirler ve sabah ile ikindi namazlarýnda buluþurlar. Geceyi aranýzda geçiren melekler (sabah namazýndan) sonra göðe çýkarlar ve kendisi daha iyi bildiði halde, Cenab-ý Hak onlara, kullarýmý ne halde býraktýnýz? diye sorar. Onlar da, namaz kýlarlarken bulduk ve namaz kýlarlarken ayrýldýk, derler.»
193- Ebü Hüreyre (R.A.)'den rivayet edilmiþtir.
«Güneþ batmadan ikindi namazýnýn bir rekâtýna yetiþeniniz namazým tamamlasýn ve güneþ doðmadan sabah namazýnýn bir rekâtýna yetiþeniniz namazýný tamamlasýn.»
Mütercim:
Alimlerin çoðunluðuna göre hüküm böyledir. Fakat imam Ebû Hanife mezhebine göre, ikindi namazý güneþ battýktan sonra sahih ise de, sabah namazý böyle deðildir. Sabah namazý içinde iken güneþ doðmuþ olursa, o namaz bozulur, Sonra o namazý kaza etmek gerekir. Çünkü kâmil bir vakitte namaza baþlayýp da nakýs vakitte tamamlamak caiz deðildir; bu, usûl kaidesindendir, Ýkindi namazý ise kerahet vakti olan nakýs vakitte kýlýnmaya baþlanýp kâmil vakitte tamamlandýðýndan bu sahihtir.
194- Ibni Ömer (R.A.) den rivayet edilmiþtir
«Sizden önce gelip geçen ümmetlere nazaran sizin dünyada kalým müddetiniz, ikindi namazýndan güneþin batýþýna kadar olan zaman kadardýr. Tevrat ehline Tevrat verildi. Gün yarýlayana kadar onunla amel ettiler. Sonra beceremediler. Onlara amelleri karþýlýðýnda birer kýrat (Uhut daðý kadar sevap) verildi. Sonra încü ehline Ýncil verildi. Onlar da ikindiye kadar onunla amel ettiler. Sonra beceremediler. Onlara da amelleri karþýlýðýnda birer kýrat verildi. Sonra bize KUR'AN verildi ve güneþin batýnýma (dünyanýn sonuna) kadar onunla amel ettik. Bize amellerimiz karþýlýðýnda ikiþer kýrat verildi. Bunun üzerine iki kitabýn mensuplarý dediler ki: Ey Rabbimiz! Bunlara (Hazreti Muhammed ümmetine) ikiþer kýrat, bize ise birer kýrat verdin. Oysa biz, amel bakýmýndan daha ilerdeyiz. Allah Tealâ þöyle buyurdu: Ücretinizden her hangi bir þey eksütim mi? Hayýr! diye cevap verdiler. Allah buyurdu ki: O benim ikramýmdýr; dilediðime veririm.»
Mütercim:
Hadîs-i Þerifin ifadesinden anlaþýldýðýna göre ikindi namazýndan güneþin batmasýna kadar olan zaman, öðle ile ikindi vakti arasýndaki zamandan daha kýsadýr. Buna binaen Ýmam Ebû Hanif e Hazretleri bu hadîs-i þerifi delil alarak ikindi vaktinin baþlangýcýný asrý sâni-den kabul ediyor ki, böylece zaman kýsalmýþ oluyor.
195- Abdullah El-Müzenî (R.A.) den rivayet edilmiþtir:
«Bedeviler aðzýna uyup da akþam namazýnýn adýný deðiþtirmeyiniz. Onlar, akþama da yatsý derler.»
196- Hazreti Âiþe'den rivayet edilmiþtir:
Bir gece Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem Hazretleri yatýsý namazýný gecenin üçte birine kadar geciktirdi. Bütün cemaat namaz için bekliyorlardý. Sonra saadethanelerinden çýkýp onlara þöyle buyurdular:
«Dünya milletlerinden sizden baþka bu namazý bekleyen yoktur.» (Gecenin bu saatinde ibadet eden baþka millet bulunmadýðý bildiriliyor.)
Mütercim;
Yatsý namazýnýn gecenin üçte birine kadar geciktirilmesinin mendûb olmasý hükmü bu hadis-i þeriften çýkarýlmaktadýr.
197- Ebû Musa (R.A.)'dan rivayet edilmiþtir:
Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem Hazretleri,, savaþa asker hazýrlamakla meþgul olduðundan yatsý namazýný, bir hayli geciktirdikten sonra ,çýkip kýldýrdý. Sonra cemaata hitaben þöyle" buyurdu:
«Rahatlayýnýz ve sevininiz! Ýnsanlardan bu saatte sizden baþka ibadet edenin bulunmamasý, Allah'ýn size bir nimetidir.» Veya «bu saatte sizden baþka ibadet eden yoktur,» buyurdu.
Mütercim:
Gecenin üçte birine kadar yatsý namazýný geciktirmek mendûb ise de, yarýsýna kadar geciktirilmesi Ýmam Azam'a göre mekruhtur, îmam Þafiî'ye göre mendubdur.
198- Ýbni Abbas (R.A.) 'dan rivayet edilmiþtir:
«Ümmetime aðýr gelmeyeceðini bilseydim, yatsý namazýnýn böyle (gecenin üçte biri geçince) kýlýnmasýný emrederdim.»
199- Ebû Musa (R.A)'dan rivayet edilmiþtir :
«îki soðuðu (sabah ve ikindi namazlarým) kýlan kiþi cennete girer.»
200- îbni Ömer (R.A.) den rivayet edilmiþtir!
«Namazlarýnýz için güneþin doðuþ ve batýþ zamanlarým aramayýnýz.» Bu iki vakti gözetip veya bekleyip de gerek vakit namazlarýný ve nafileleri bu kerahet vakitlerinde kýlmayýnýz. Ancak tesadüfen tilâvet secdesi veya cenaze namazý olursa kerahet vakitlerinde caiz olur.
201- Ýbni Ömer (R.A.)'den rivayet edilmiþtir:
«Güneþin kaþý görününce, yükselene kadar namaz kýlmayý geciktiriniz ve güneþin kaþý kaybolunca, batana kadar-namaz kýlmayý geciktiriniz.» (Bu kerahet vakitlerinde namaz kýlmayýnýz.)
Mütercim :
Bir veya iki mýzrak boyu güneþ yükselinceye kadar namazý geciktirmek gerekir. - Takvimlerde; bir mýzrak boyu yaklaþýk olarak yirmi beþ dakika ve iki mýzrak boyu da 40 dakika olarak yazýlýdýr. Bir mýzrak yükseliþ Ýmameyn'in -ve iki mýzrak yükseliþ de îmam Azam'm görüþüdür. Ancak güneþin kaþýnýn batýþýndan tamamen batýþýna kadar olan süre içinde yalnýz. o vaktin ikindi namazý (farzý) eda edilir, Sebepsiz olarak bu kerahet vaktine býrakýlmamalýdýr. Bir de tilâvet secdesi ile cenaze namazý bu vakitte eda edilebilir.
202- Ebû Katâde (R.A) den rivayet edilmiþtir
Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem Hazretleri,. Hayber gazasýndan geceleyin geç vakitte dönüþlerinde, ashabdan birinin, Yâ Resûiallah, konaklamamýza müsaade etseniz, demesi üzerine þöyle buyurdu:
«Korkarým ki, uykuya dalýp sabah namazýný kaçýrýrsýnýz.»
Bilâl Habeþî: Ya Resûiallah, beri sizi uyandýrýrým, dedi. Bütün ashab uykuya daldýlar. Bilâl Habeþi de kendi devesine yaslanýp beklerken o da uykuya dalmýþtý. Sonra Hazreti Peygamber uyanýr ve günün, doðmakta olduðunu, güneþin kaþýnan çýktýðýný görür. Bunun üzerine Bilâl'a:
Senin verdiðin söz nerede? (Hani bizi uyandýracakta*?)» buyurdu. Bilâl dedi ki: "'
— Ey Allah'ýn-Resulü! Elimde olmayarak uykuya, dalmýþým-
hadiseden dolayý kederlenen"bütün ashaba Peygamber- Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurdu:
«Allah Tealâ Hazretleri, dilediði zaman ruhlarýnýzý almakta ve dilediði zaman da geri çevirmektedir. Ya Bilâl! Kalk müslümanlara sabah namazým duyur.» Bilâl da abdest ahp ezaný okudu. Sonra Hazreti Peygamber ve bütün ashab abdest alarak kerahet vakti çýkýnca sabah namazýný cemaatla eda ettiler.
Mütercim :
Uyku ve buna benzer meþru .özürlerle kaçýrýlan namazlarýn kazasýnýn teþriî hikmetine binaen Resulü Ekrem'den bu hâl meydana gelmiþtir. Allah her þeyin en iyisini bilendir.
203- Cabir (R.A.) den rivayet edilmiþtir:
Hendek savaþýnda güneþ battýktan sonra Hazreti Ömer, Peygamber Sallalla-hu Aleyhi ve Sellený'in huzuruna geldi. Savaþ yüzünden ikindi namazýný kýlmaya fýrsat bulamamýþtý. Kureyþ kâfirlerine sövüp saydý ve: Ya Resûlallah, ikindi namazýmý kýlmaya fýrsat bulamadan güneþ battý, dedi. Bunun üzerine Hazreti Peygamber :
«Vallahi, ben de o namazý (Yani Hendek günü ikindi namazýný) kýlamadým.» buyurdu. Sonra abdest alarak ashabý kiram ile, güneþin batýþýndan sonra ikindi namazýný ve peþinden akþam namazýný kýldýlar.
Mütercim:
îmam Azam Hazretleri, bu hadîs-i þeriften hüküm çýkararak, düþmanla bilfiil savaþýrken namazýn geciktirilip sonra kaza edilmesi görüþündedir. Korku namazý ise, bilfiil' muharebede bulunmayýp düþmanla temasýn muhtemel bulunulduðu zamana mahsustur.
îmam Þafiî'ye göre, hiç bir þekilde kasden namazýn geciktirilip kazaya býrakýlmasý. caiz deðildir. Aralýksýz savaþ devam ederken, hem imâ (iþaret) ile namaz kýlar, hem savaþýr! Bu halde kýbleye yönelmesi de gerekmez. Bu hadis-i þerifin .manasý þu: Belki Hazreti Peygamber meþguliyetinin çokluðundan namazý unutuvermiþ olmalý, yahut korku namazýnýn meþruyetinden önce olmasý muhtemeldir, diye tevil edilmiþtir,
204- Enes (R.A.) den rivayet edilmiþtir:
.«Her kim, bir .namazý unutursa hatýrladýðý zaman kýlsýn. Onun baþka kefareti yoktur. Nitekim (Kur'an-ý Kerim'de)- þöyle buyurul-muþtur: Beni anýnca namaz kýl.» (Tâ-Hâ. Ayet: 14).
205- Enes (R.A.) den rivayet edilmiþtir
Biliniz ki, herkes namazýný kýlýp yattý. Siz namazý beklediðiniz müddet boyunca, namazda idiniz. Bir toplum, hayýr beklediði müddet boyunca hayýr içindedir.» (Hayýr iþlemiþ gibi sevab alýrlar.)
Mütercim;
Yukarýda bunun açýklamasý geçti.
206- îbni Ömer (R.AJ den rivayet edilmiþtir ý.
«Þü gecenizi göz önünde tutunuz! Bu geceden yüz sene sonra bugün topraðýn üstünde bulunanlardan hiç kimse hayatta' kalmayacaktýr.» (Yani, bir asýr sonra sahabe devri kapanacaktýr.)
Mütercim
Peygamberin bir mucizesi olarak, ogün bulunanlardan yüz sene sonra hiç kimsenin hayatta" kalmayacaðý bildirilmiþtir.
207- Abdurrahman bin Ebi Bekir (R.A.) den rivayet edilmiþtir:
«Evinde kiþilik yemeði olan, bir kiþi daha görürsün; dört kisi sukur yemeði olan, bir veya iki kiþi daha götürsün.»[14][14] Ömer Ziyaeddin Daðistâni, Zübdetü’l-Buhari, Hisar Yayýnevi:93-105
Ynt: Namaz vakitleri bahsi By: ceren Date: 01 Aralýk 2017, 19:36:49
Esselamu aleykum.Rabbim bizleri hakkiyla ve vaktiyle namaz kýlýp feyzine rahmetine eriþen kullardan olalim inþallah. ...
Ynt: Namaz vakitleri bahsi By: Sevgi. Date: 01 Aralýk 2017, 22:15:33
Ve aleykümüsselam namaz vakitleri çok deðerlidir bu vakitler geldiðinde mazeret aramadan namazlarýmýzý eda edelim inþaAllah