El-Akl ve Fehmül Kuran
Pages: 1
Kudame Bin Ca fer By: seymanur K Date: 20 Haziran 2011, 15:38:12
Kudame b. Ca'fer (H. 337)


''Akýl iki kýsýmdýr; Allah (c) vergisi (mevhub) ve sonradan kaza­nýlmýþ (meksub) akýl. Allah vergisi olan aklý, Allah (c) yaratmýþtýr. Kazanýlmýþ akýl ise; deney, tecrübe, ahlâk ve düþünme yolu ile ka­zanýlan akýldýr" dedikten sonra, "Akýl, deney ve tecrübe ile geliþen bir seciyedir. Seciye halinde akýl ile yetinerek, ahlâk, temyiz ve dü­þünme ile aklýný geliþtirmeyenler, hayvanlar gibidirler. Ne var ki se­ciye halinde verilen akýl (mevhub) temel unsur, kazanýlmýþ akýl ise yan unsurdur. Varlýklar, asýllarý ile vardýrlar. Asýl saðlýklý ise yan un­sur da saðlýklý, asýl bozuk ise yan unsur da bozuktur" diyor.

Bazý eski düþünürler seciye halinde var olan aklý bedene, kaza­nýlmýþ aklý da gýdalara benzetmiþlerdir.

Kudame'nin, büyük oranda Yunan düþüncesinden etkilenmiþ ol­duðu kanaati yaygýn olmakla birlikte, akla iliþkin ifadeleri ile Muhâsibî'nin ifadeleri arasýndaki benzerlikler dikkat çekecek kadar açýktýr.[503] Haris "Tecrübe ve deneyimler ilim ve hilmi artýrmakla be­raber akýl bir seciye nurudur" demekte ve Onlar hayvanlar gibidir­ler [504] ayetini delil göstererek bu konuya ýþýk tutmakta ve seciye halinde akýl ile yetinenleri hayvanlara benzetmektedir. [505]


[503] Nakdu'n-Nesr, s. 4-5.

[504] Furkan: 25/44.

[505] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, Ýþaret Yayýnlarý, Ýstanbul, 2003: 196.



 

radyobeyan