El-Akl ve Fehmül Kuran
Pages: 1
Sem Ve Basar By: seymanur K Date: 16 Haziran 2011, 17:22:02
Sem' Ve Basar

 

Ayný þekilde, Þüphesiz biz sizinle beraberiz, her þeyi iþitmekte­yiz [882] ayetindeki, bizatihi iþitme olgusu yaratma anlamýna deðildir. Konuþtuðu esnada, mütekellimden gelenleri iþitebilmesi için herhangi bir külfet yoktur. Biz sizinle beraberiz, her þeyi iþit­mekteyiz [883] ve Allah yaptýklarýnýzý görecektir [884] gibi ayetler, görülür ve iþitilir varlýklar, benim onlarý iþitme ve görme ile idrakimden gizli deðildir anlamýna gelirler. Görme ve iþitme, Allah'ýn zatýnda sonradan meydana gelen bir deðiþim sonu­cu gerçekleþmez. Allah böyle bir durumdan beri ve münezzehtir. Yaptýklarýnýzý Allah da Rasulü de görecektir [885] ayeti de bu þekilde anlaþýlmalýdýr. Bunun çin, daha sonra kendi zatýnda, göz ve görme yetisi yaratmasý gerekmez. Allah bundan münez­zehtir.

Bazýlarý bunun Allah'ýn zatýnda sonradan yarattýðý görme ve iþitme yetisi ile gerçekleþtiðini' [886] iddia etmektedirler. Bu mezhep­ler, kullar tarafýndan akledilen varlýklarýn, söylenenleri dinledikleri esnada Allah tarafýndan söylenende yaratýlan bir illet sayesinde iþitildiklerini; çünkü, iþittikleri esnada kulaklarda, iþitilen þeyden dolayý bir idrakin meydana geldiðini ve bu idrak sayesinde de iþit­menin gerçekleþtiðini iddia etmektelerdir. Onlar, görmenin de bu þekilde sonradan meydana geldiðini savunmaktadýrlar.

Ebu Abdullah (Muhasibi) þunlarý söylemiþtir: Bu bir hatadýr. Çünkü Allah görecektir... ve Þüphesiz biz sizinle beraberiz ve söy­lediklerinizi iþitmekteyiz ayetlerindek "görecektir" ve "iþitmekte­yiz" gibi ifadeler, görülen ve iþitilen nesneler, bizim görerek ve iþi­terek bilmemize gizli deðildir anlamýndadýr. Allah'ýn bu þekilde görmesi ve iþitmesi O'nun zatýnda sonradan meydana gelen bir ta­kým deðiþikliklerden kaynaklanmamaktadýr. Ýþitilen þeyin meyda­na gelmesi ile birlikte iþitme, görülen þeyin meydana gelmesi ile de görme sonradan meydana gelir demek, Allah'a karþý söylemedi­ði bir þey iddia etmek anlamýna gelir. Kullara düþen, Allah'ýn buy­ruðuna uygun olarak O'nun alim, iþiten ve gören olduðuna, ayný zamanda da asla olmamýþ olan bir þeyi murad etmediðine inan­maktýr. Ki bilsin ifadesi, 'ki bilinir duruma gelsin' anlamýnadýr. Yine ki görsün ve ki iþitsin ifadeleri de böyledir. Allah'ýn, sonradan meydana gelmiþ (hadis) bir bilgi, görme ve iþitme olmaksýzýn bir varlýðý bilmesi, görmesi ve iþitmesi son derece normaldir. Bütün bunlar O'nun zatýnda sonradan meydana gelmiþ olan bir deðiþiklik anlamýna gelmez. Allah zatýnda, ilim ve iradesinde sonradan mey­dana gelen olaylardan, bedalardan beri ve münezzehtir. [887]


[882] Þuara: 42/15.

[883] Þuara: 42/15.

[884] Tevbe: 9/94.

[885] Tevbe: 9/105

[886] Allah'ýn zati sýfatlarýnýn hadis olduðunu savunan iki mezhep Rafýzîler ve Muþebbihedir. Makalatu'l-Islamiyyin. c. 2/160.

[887] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, Ýþaret Yayýnlarý, Ýstanbul, 2003: 311-313.


radyobeyan