Anjinin tedavisi By: hafiza aise Date: 15 Haziran 2011, 12:59:04
15— Anjinin Tedavisi ve Burundan Ýlaç Verme:
Allah Rasûlü'nün (s.a.) uzra (anjin) hastalýðýnýn tedavisi ve seût (bur dan ilaç verme) hakkýndaki tutumu þöyledir:
Sahîhayn'da., Rasûlullah'm (s.a.) þöyle buyurduðu rivayet edilmektedir: "En saðlýklý tedavi yöntemi hacamat (kan aldýrma) ve kust-ý bahridir. Anjinden dolayý, (bademciklerini) sýkarak çocuklarýnýza azab etmeyiniz. "[537]
Sünen ve Müsned'de, Câbir b. Abdullah'ýn þöyle anlattýðý rivayet edilir: Rasûlullah (s.a.), Hz. Âiþe'nin (odasýna) girdiðinde, Âiþe'nin yanýnda, burun deliklerinden kan boþalmakta olan bir çocuk gördü. Allah Rasûlü (s.a.): "Bu nedir?" diye sorunca, onlar: "Anjini var veya baþýnda bir aðrýsý var." diye cevap verdiler. Bunun üzerine Allah Rasûlü (s.a.): "Çok yazýk! Çocuklarýnýzý (böyle bekleyerek) ölüme (terketmeyiniz!) Herhangi bir kadýn, þayet çocuðu anjin olur veya baþýnda bir aðrý olursa, hemen kust-ý hindî alsýn ve onu su ile çitilesin, sonra da ilacý çocuða burnundan (damlatarak) zerketsin." Bunun üzerine Hz. Âiþe'nin isteðiyle, çocuk için ilaç hazýrlandý. Tarif edildiði þekilde çocuða ilaç verilince, hasta çocuk iyileþti.[538]
Ebu Ubeyd (Kasým b. Sellâm), Ebu Ubeyde'den þunlarý nakletmiþtir: Uzra, boðazda, kandan dolayý meydana gelen bir hareketlenmedir. Devamlý olduðu takdirde bu böyledir. Deniliyor ki: Uzra, anjine tutulmuþ kiþi demektir. Uzra; boðaz ile kulak arasýnda çýkan bir cerahat, yaradýr; çoðunlukla çocuklarda olur, diyenler de vardýr.
Uzra (anjin) tedavisinde burundan verilecek olan ilaç ufalanmýþ kust-ý bahrî ile faydalýdýr. Çünkü uzranýn maddesi, kendisine balgam galebe çalmýþ olan kan ihtiva etmektedir. Fakat ekseriyetle çocuklarýn vücutlarýnda bu durum meydana gelir. Kust-i bahrîde, küçük dili kuvvetlendirip yerine yerleþmesini saðlayacak þekilde kurutma özelliði vardýr. Kust-ý bahrînin bu hastalýða olan faydasý onun bir özelliðidir. Sýcak hastalýklara da faydalýdýr. Sýcak hastalýklar ise bazan bizzat sýcak, bazan da ânzî olarak sýcaktýr. Kanun sahibi (Ýbn Sina), küçük dil düþmesi hastalýðýnýn tedavisinde; þebb-i yemanî ve Merv(de yetiþen bir kuru ot) tohumu ile karýþtýrýlan kust-ý bahrî kullanýlmasý gerektiðini belirtmiþtir.
Hadiste zikredilen kust-ý bahrî, ûd-i hindî ile ayný þeydir. (Yalnýz) kust-ý bahrî, ûd-i hindiden daha beyazdýr ve tatlýdýr. Çok çeþitli faydalarý vardýr. Araplar, çocuklarýnýn küçük dillerini elleriyle ovarak ve ilacý yapýþtýrarak tedavi ederlerdi. Ûd-i hindî de çocuklarýn (küçük dillerine) yapýþtýrdýklarý bir þeydir. Bu þekilde tedavi etmeden Allah Rasûlü, Araplarý nehyetti ve onlara, çocuklar için en faydalý ve en kolay olan (burundan ilaç verme þeklinde) bir tedaviyi tavsiye etti.
Seüt, burundan ilaç vermek demektir. Bu yolla verilen ilaçlar, müfred ve mürekkep olarak öðütülen, elenen, macun yapýlan ve kurutulan ilaçlardan yapýlýp, kullanýlmak gerektiðinde su ile açýlýr ve sýrt üstü yatarak baþýný omuzlarý arasýndan geriye doðru býraktýðý halde kiþinin burnundan verilir. Böylece burundan verilen ilaç dimaða ulaþýr ve aksýrma ile hastalýðýn dýþan çýkmasý saðlanýr. Gerektiðinde burundan tedavi olmayý Rasûlullah (s.a.) tavsiye etmiþtir. Ebu Davud'un Sünen'inde zikredildiðine göre Allah Rasûlü (s.a.), burnundan ilaç almýþtýr.[539]
[537] Buharî, 76/13; Müslim, 1577.
[538] Ahmed b. Hanbel, 3/315. Ýsnadý sahihtir. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid'dz (5/89) bý diþi Ahmed b. Hanbel, Ebu Ya'lâ ve Bezzâr'a nisbet etmiþ ve râvilerinin Buharî ve f lim râvilerinden olduðunu söylemiþtir.
[539] Ebu Davud, 3867. Ýbn Abbas'tan rivayet edilen bu hadisin senedi kuvvetlidir.
Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 4/327-328.
radyobeyan