Zübdetül Buhari
Pages: 1
Giyim bahsi By: sumeyye Date: 14 Haziran 2011, 15:11:23
GÝYÎM (elbise)  BAHSÎ


1308- Ebû Hüreyre  (Radýyallahu Anh)   'dan rivayet edilmiþ­tir:

«Ýzann (þalvarýn)  topuklardan aþaðý sarkan    (ve yere   sürü­nen) kýsmý cehennemdedir.»

Mütercim:

Belden aþaðý giyilen elbiseye izar denilir. Böyle elbiseler yerlere sürünecek þekilde topuklardan aþaðý sarkmasý, kibir ve azametten dolayý ise bu haramdýr. Böyle bir maksat taþýmýyorsa, temizliðe ayký­rý ve israfa olacaðýndan tenzihen mekruh sayýlýr.

 

1309- Ebû Zer (Kadýyallahu Anh) der ki:

Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurdu: «Hiç bir kul yoktur ki, Lâ ilahe Ýllallah desin de sonra bu iman üzere Ölsün ve cennete girmesin (muhakkak o kimse cennete girer). Ben, zina etse de, hýrsýzlýk yapsa da mý? dedim. Hazreti Peygamber: «Zina da etse, hýrsýzlýk da yapsa (girer).» buyurdu. Ben yine: Zina etse, hýrsýzlýk yapsa da mý? dedim. Hazreti Peygamber: «Zira da et­se, hýrsýzlýk da yapsa» buyurdu. Ben tekrar:

— Zina etse ve hýrsýzlýk yapsa da mý? dedim. Hazreti Peygam­ber: «Zina etse ve hýrsýzlýk da yapsa Ebû Zerr'e raðmen (Cennete gi­recektir).» buyurdu.

Mütercim:

Ehli sünnet inancýna göre, "bir mümin imanýný kaybetmedikçe, her ne kadar günah iþlemiþ olsa bile ebedî olarak cehennemde kalmaz. Günah iþlemiþ olanlardan bir kýsmý Allah'm maðfiretine uðrayarak azab çekmeksizin cennete girerler, Allah dilediðini baðýþlar; ancak kul haklarý varsa onlar için. ceza vardýr. Tevbe etmeksizin ölen bazý günah sahipleri de azablarýný çektikten sonra yine cennete girerler. Kul haklarý için ölmeden önce helallaþmak veya haklan ödemek ge­rekir.

Bununla beraber, Allah dilerse hak sahiplerini ahirette memnun ederek dilediði kullarýný azaba uðratmadan cennete koyar.

 

1310- îbni Zübeyr   (Radýyallahu AnhJdan rivayet  edilmiþtir-. «Dünyada ipek elbise giyen erkek, onu ahirette giyemiyecek-tir.»

Mütercim:

Erkekler için haram olan saf ipek ve atlas gibi elbiseleri dünya­da giyenler, ahirette böyle, elbiselerden mahrum kalacaklardýr. Bu hadîsi þerifin manasý üzerinde alimler ihtilâf etmiþlerdir. Bir kýsmýna göre, mümin olarak bu elbiseyi giyenler ahirette cennete girecekleri halde orada bu elbiseden mahrum kalacaklardýr.

Bir kýsým alimler de, ipek kumaþý helâl kabul ederek giyenler ce­hennemlik olacaðýndan onlar bu cennet elbisesini giyemiyeceklerdir, demiþlerdir. Bir kýsmýna göre de, bu hadîs-i þerif ipekten sakýndýrma ve korkutma mahiyetinde olarak varid olmuþtur.

Ýpek elbise kadýnlara helal olduðu için bu yasaðýn onlara þümulü yoktur. Ýki imama göre, savaþta bazý yararlý sebepler için askerlerin ve mücahidlerin ipek giymesinde bir sakýnca yok ise de, Ýmam Azam'a göre alâmet ve iþaret yerinde dört parmaktan ziyade kulla­nýlmasý tahrimen mekruhtur. Fakat çözgüsü ipek, aðacý pamuk olursa giyilebilir. Aksi halde mekýuhtur.

 

1311- Enes (Radýyallahu Anh)'den rivayet edilmiþtin «Sizden birinin ayakkabýsýný giyerken saðdan baþlasýn ve çýka­rýrken soldan baþlasýn ki, sað ayak, ayaklarýn ilk giydirileni ve son çýkarýlaný olsun.»

Mütercim:

Þeref ve önemi olan her iþte sað el ve sað ayak ilk olarak kulla­nýlýr ve böyle iþler sað ile yapýlýr. Sümkürmek ve taharet gibi iþler ise sol elle yapýlýr. Her iki elin veya her iki ayaðýn iþtiraki ile olacak iþlerde önce sað ile iþe baþlanýlýr ki, bu müstahabdýr.

 

1312- Hüreyre (Radýyallahu AnhVden rivayet edilmiþtir.

«Herhangi bîriniz, tek ayakkabý ile dolaþmasýn, ya ikisi de giyili veya ikisi de çýplak olsun.»

Mütercim:

Ayaðýn biri giyinik, diðeri çýplak olarak yürümek insanlar naza­rýnda çirkin bir hareket olduðu gibi, böyle yürümekte de bir denge­sizlik vardýr. Ýnsanýn vakar ve heybetine de aykýrý düþer.

 

1313- Enes (Radýyallahu  Anh)'den   rivayet  edilmiþ* ir: «Ben gümüþten mühürlü yüzük edindim ve ona Allah'ýn  Resulü

Muhammed mührünü kazdýrdým. Hiç kimse bu (bana ait)  mü hürü

taklit etmesin.»

Mütercim:

«Muhammed Resûlüllah» imzasý yalnýz Hazreti Peygambere ait­tir, Bu unvaný hiç kimse kendi mühüründe kullanamaz. Çünkü Haz­reti Peygamberin imzalamýþ olduðu mektup ve vesikalara baþka sah­te imza karýþmasý ancak böyle önlenebilir. Herkes, kendine mahsus gümüþten bir mühürü yüzük edinebilir. Erkeklerin sað elin küçük parmaðýna yahut yüzük parmaðýna Cserçe parmakla orta parmak ara­sýndaki parmaða takmalarý müstahabdýr. Sol elin yüzük parmaðýna da takýlabilir. Orta parmakla iþaret parmaklarýn takýlmasýnda tenzih yollu kerahet vardýr. Bir de yazýlý olan kýsmýn elin iç tarafýndan bulun­masý evlâdýr.

 

1314- Ýbni Abbas (Radýyallahu Anhüma)'dan rivayet edilmiþ­tir:                                                                                       

«Kendilerini (giyim-kuþam ve hareketleriyle) kadýnlara benzeten erkekleri ve kendilerini erkeklere benzeten kadýnlarý evlerinizden çý­karýn, kovunuz.»

(Kadýn elbiseleri giyip kadýnlar gibi süslenen ve onlarýn konuþma ve hareketlerine kendini uyduran erkeðe «Muhannes» denilir. Kadýn­lardan da ayni þekilde kendilerini erkeklere benzetenlere «Müterecci-le denilir. Ýþte bunlarýn her ikisine Hazreti Peygamber lanet etmiþ­tir ve onlarýn evlerden kovulmasýný emretmiþtir. Hazreti Peygamber, böyle erkek kýyafetine bürünen Binti Gaylân adýndaki bir kadýný ve kadýn kýlýðýna giren Enceþe adýndaki siyah bir köleyi kendi saadet-hanelerinden kovmuþtur.

 

1315- Ýbni Ömer (Radýyallahu Anhüma)'dan rivayet edilmiþ­tir:

«Allah'a þirk koþanlara aykýrý olunuz, sakallarýnýzý uzatýp, býyýk­larýnýzý kesiniz.»

Mütercim:

Sakalýn bir kabza (tutam) miktarýndan çok olan kýsmýný al­makta bir kerahet yoktur. Býyýklar ise, dudaklarýn kýrmýzýlýðr tama­men meydana çýkýncaya kadar kýsaltýlýr. Bundan çok uzatýlmalarýnda kerahet vardýr. Bu hadîs-i þeriften býyýklarýn büsbütün traþ edilme­leri gerektiði anlaþýlmaktadýr. Çünkü býyýklar hakkýndaki emir, kö­künden býyýklarý yok ediniz manasýný taþýmaktadýr. Fakat Ýmam Ma­lik Hazretleri býyýklarýn traþ edilmesini bir nevi uzuv (organ) kesil­mesi sayarak býyýklarýn traþ edilmesine cevaz vermez. Diðer imamlar dudaklarýn kýrmýzýlýðý görününceye kadar kýsaltýlmalarýný müstahab görmüþlerdir. Ancak heybet ve yiðitlik ifadesi maksadýyla savaþan asker ve mücahidler býyýklarýný kýsaltmayarak uzatabilirler. Diðer erkeklerin kýsaltmalarý sünnettir. Sakalýn uzatýlmasý ise sünnettir, kabzadan az olmasýnda kerahet vardýr. Ayrýca baþýn tamamen traþ edilmesinde bir kerahet yoktur.'

 

1316- Ebû Hüreyre (Radýyallahu Anhî'dan rivayet edilmiþtir:

«Yahudilerle Hýristiyanlar sakallarýný boyamazlar,* siz onlarýn ak­sini yapýnýz (sakallarýnýzý boyayýnýz).»

Mütercim:                                                                .

Kýna ve ketem denilen ot yapraðý ile yahut bunlarýn karýþýmý ile saç ve sakallarý boyamak, ak saçlý olanlar için müstahabdýr. Kýna kýrmýzýya, ketem sarýya ve her ikisinin karýþýmý da siyaha yakýn ko­yu bir renk verir ve en güzeli olur.'Sýrf siyaha boyanmasý mücahid-lerden baþkasý için caiz deðildir. Bir de karýsý genç olanlarýn ünsiyet ve muhabbetin devamý için saç ve sakallarýný siyaha boyamalarý caiz­dir, demiþlerdir.

 

1317- tbni Ömer (Radýyallahu Anh)'dan rivayet edilmiþtir:

«Bu tasvirleri (heykelleri) yapanlara kýyamet gününde muhak­kak azab edilecektir. Kendilerine yarattýklarýnýzý diritiniz, denile­cektir.»

Mütercim:

Canlý varlýklarýn tasvirlerini yapmak haramdýr; fakat canlý ol­mayan aðaç ve manzara resimleri caizdir.

 

1318- Ebû Hüreyre  (Radýyallahu AnhJ'dan rivayet edilmiþtir:

«Allah Tealâ buyurur ki: Benim yaratýklarýmýn benzerini (tas­virlerini) yaratmaya kalkýþandan daha küstah kim olabilir! Güçleri yetiyorsa bir habbe (tane yaratsýnlar, W zerre (atom) yaratsýnlar.»

Mütercim:

Canlý varlýklarýn tasvirlerini yapmak haramdýr; fakat gölgesi düþmeyen resimleri' çizmenin haram olmadýðý    insanlar arasýnda yaygýndýr. Bu sözün dayanaðý da yine Buharîde olan «Kumaþ ve elbi­seler üzerine çizilen resimlerde beis yoktur» mealindeki hadîs-i þerif­tir. Buharîde bu hadîs kuvvetli ve sahih .olduðundan eþyalar üzerine çizilen resimler istisna edilmiþtir.[55]



[55] Ömer Ziyaeddin Daðistâni, Zübdetü’l-Buhari, Hisar Yayýnevi: 893-899

Ynt: Giyim bahsi By: ceren Date: 10 Haziran 2017, 14:12:51
Esselamu aleyküm.Rabbim razý olsun bilgilerden.Bizleride allahýn emri dairesinde yaþayýp giyimine o denli dikkat eden kullardan eylesin inþallah..
Ynt: Giyim bahsi By: Bilal2009 Date: 10 Haziran 2017, 19:28:08
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri Peygamberimizin yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Giyim bahsi By: Sevgi. Date: 10 Haziran 2017, 20:13:45
Ve aleykümselam elbisenin yerlere sürtünmesi uygun deðildir erkekler ipek elbise giyemez bunlara dikkat edelim inþaAllah

radyobeyan