Beslenme rejimi By: hafiza aise Date: 14 Haziran 2011, 10:56:49
19— Beslenme Rejimi:
Bilinmesi gerekir ki, arzusu þiddetlenir ve tabiatý isterse, hastanýn, iyileþmekte olanýn ve saðlýklý kiþinin menedildiði pek çok þeyin, tabiatýn sindirebileceði Ölçüde yemesi zarar vermez, hatta bazan faydalý da olabilir. Çünkü tabiat ve mide onu kabul ve sevgiyle karþýlayýp endiþe edilen zararý düzeltirler. Bazan böyle bir þeyin yenmesi, tabiatýn arzulamadýðýný yemesinden ve ilacýn iyileþtirmesinden daha yararlýdýr. Bu yüzden Rasûlullah (s.a.), gözünden rahatsýzken Suhayb'a birkaç hurma yeme izni verdi, ona bir zarar vermeyeceðini tahmin etti. Benzer bir olay da Hz. Peygamber'in (s.a.) huzuruna giren gözünden rahatsýz Hz. Ali'nin durumudur. Bu sýrada Rasûlullah'ýn (s.a.) yanýnda yemekte olduðu hurmalar vardý. Rasûlullah (s.a.). Hz. Ali'ye: "Ey Ali! Canýn çekiyor mu?" deyip, bir hurma attý. Hurma atmaya devam ederek, tam yedi tane hurma attý. Sonra da: "Bu kadarý yeter, ey Ali!" dedi.
Yine, Ýbn Mâce'nin Sünen'indc Ýkrime—Ýbn Abbas senediyle rivayet ettiði þu olay da bunun örneðidir: Hz. Peygamber (s.a.) bir hastayý ziyaret etmiþti. Rasûlullah ona: "Ne arzuluyorsun?" diye sorunca, "Buðday ekmeði —bir rivayette "kek"— arzuluyorum!" cevabýný verdi. Bundan sonra Rasû-. lullah (s.a.) þöyle buyurdu: "Yanýnda buðday ekmeði olan, kardeþine göndersin." Sonra þöyle dedi: "Hasta olanýnýz bir þey isteyince, onu yedirin."[561]
Bu hadiste, ince bir týbbî sýr vardýr. Çünkü hastanýn, bir zararý olmakla birlikte, gerçek ve tabiî bir açlýk dolayýsýyla canýnýn çektiðini yemesi, yararlý ve —gerçekte yararhysa da— canýnýn çekmediðinden daha az zararlý olur. Çünkü bu gerçek arzusu ve tabiatýnýn hoþlanmasý, zararýný kaldýrýr. Tabiatýn yararlý þeyi sevmemesi, bazan zararlý olaný kendine çeker. Kýsacasý, tabiat lezzetli ve arzulanan þeye doðru, özellikle yönelir, onu en güzel þekilde sindirir, özellikle de nefis ona gerçek bir istekle yönelmiþse. Allah en iyisini bilir. [562]
[561] fr.n Mâce, 1439, 3440. t hu Abbas'tan rivayet edilir. Senedinde Safvân b. Hubeyre vardýr. Tükr'1/de geçtiði gibi "leyyinu'l hadis" tir.
[562] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 4/337-338.
radyobeyan