Zehirlenmenin tedavisi By: hafiza aise Date: 13 Haziran 2011, 12:38:23
28-Zehirlenmenin Tedavisi:
Hz. Peygamber'in (s.a.), Hayber'de yahudilerden isabet eden zehiri tedavi konusundaki tumumu þöyledir:
Abdürrezzak, Ma'mer—Zührî—Abdurrahman b. Kâ'b b. Mâlik senediyle þu rivayeti verir: Yahudi bir kadýn Hayber'de kýzartýlmýþ bir koyunu Rasûlullah'a (s.a.) hediye etti. Rasûlullah (s.a.): "Bu nedir?" diye sorunca, "Hediyedir." cevabým verdi Zekât koyunu olduðunu söylemekten çekindi, bu takdirde yemezdi. Hz. Peygamber (s.a.) ve sahabe bu koyundan yedi. Rasûlullah (s.a.) "Durun." dedi; kadýna dönerek: "Bu koyuna zehir mi koydun?" deyince kadýn, "Bunu kim söyledi?" cevabým verdi. Rasûlullah eline alarak "Bu kemik, uyluk kemiði mi?" diye sorunca, "Evet" cevabýný verdi. Rasûlullah (s.a.): "Niçin yaptýn?" diye sordu. Kadýn: "Yalancýysan insanla-
rýn senden kurtulmasýný istedim, Peygambersen bu sana zarar vermez." diye cevap verdi. Hz. Peygamber (s.a.) omuzundan üç kez kan aldýrdý. Ashabýna da kan aldýrmalarýný emretti. Kan aldýrdýlar. Bir kýsmý vefat etti.[584]
Baþka bir yoldan rivayete göre koyundan yemesi dolayýsýyla hacamat yaptýrdý. Ensâr'dan, Beyâdaoðullarýnm mevlâsý Ebu Hind, Rasûlullah'a boynuz ve býçakla hacamat yaptý. Bundan sonra üç yýl yaþadý, vefat ettiðindeki aðrýsý da bu oldu. Þöyle buyurdu: "Son nefesimi verinceye kadar Hayber'de yediðim koyunun bu acýsýný hep hissettim." Musa b. Ukbe'nin belirttiðine göre, Rasûlullah (s.a,) þehid olarak vefat etmiþtir.'[585]
Zehirin tedavisi, ya boþaltma veya nitelikleri ya da özellikleri dolayýsýyla zehiri kaldýran ve iptal eden ilaçlarla olur. Ýlaç bulamayan, hemen küllî bir boþaltma yapsýn.[586] En yararlýsý da, hacamattýr. Özellikle de bölge ve mevsim sýcak olursa, çünkü zehirli kuvvet kana karýþýr, damarlara ve kýlcal damarlara girerek kalbe ulaþýr. Bunun sonunda kiþi yok olUr. Kan, zehiri kalbe ve organlara ulaþtýran nesnedir. Zehirlenen acele eder ve kaný çýkarýrsa, karýþan bu zehirli nesne de onunla birlikte dýþarý çýkar. Tam bir boþaltma olursa, gitmesi veya zayýflamasý dolayýsýyla zehir zarar vermez, tabiat ona karþý güçlenir, yaptýðýný iptal eder veya zayýflatýr.
Rasûlullah (s.a.) hacamat yaptýrdýðýnda, bunu omuzundan yaptýrdý. Çünkü kalbe en yakýn hacamat yeri orasýdýr. Zehirli madde kanla birlikte tam olarak dýþarýya çýkmaz, bilakis Allah'ýn bütün üstünlük mertebelerini tamamlamasýný murad etmesi dolayýsýyla kanýn-zayýflýðýna raðmen zehirin eseri kalýr. Allah þehidliði ona ikram etmek isteyince, Allah'ýn yapýlmasýný kararlaþtýrdýðý iþin gerçekleþmesi için zehirin gizli tesiri açýða çýkar. Yüce Allah'ýn yahudi düþmanlarýyla ilgili sözlerinin sýrrý da ortaya çýkar: "Size bir peygamber nefsinizin hoþlanmadýðý bir. þey getirdikçe, büyüklük taslayarak, bir kýsmým yalancý sayýp, bir kýsmýný öldürür müsünüz? "[587] "Yalancý sayýp" þeklinde, olmuþ ve gerçekleþmiþ durumu anlatan geçmiþ zaman sözüyle ifade edilmiþtir. "Öldürür müsünüz?" ise, olmasý beklenen gelecek zaman sözüyledir. Allah en iyisini bilir. [588]
[584] Râvileri sikadýr. Musannef, 19814. Buharî, Sahihimde (6/195, 10/208), Ebu Hureyre'-den þu rivayeti verir: Hayber fethedilince, Rasûlullah'a (s.a.) zehirli bir koyun hediye edildi. Rasûlullah : "Burada bulunan bütün yahudileri toplayýn." dedi. Yahudiler toplandý. Onlara þöyle dedi: "Bir þey sorduðumda doðruyu söyleyecek misiniz?" "Evet" dediklerinde, "Bunu yapmaya sizi Ýten nedir?" diye sordu. Yahudiler þu cevabý verdi: ""Ýstedik ki, yalancýysan senden kurtulalým, peygambersen bu sana zarar vermez." Bk. Dârimî, 1/32, 33.
[585] îbn Hacer, Fethu'l-Bârt(8/99)'de, Musa b. ukbe'nin bunu Zührî'den naklen, ama mür-sel olarak MegazVde rivayet ettiðini belirtir. Buharý (8/99) ta'likan þöyle rivayet eder: Yûnus b. Yezîd el-Eylî—Zührî—Urve'den: Hz. Âiþe þöyle demiþtir: Vefat ettiði hastalýðýnda Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurdu: "Ey Âiþe! Hayber'de yediðim yemeðin acýsýný hâlâ duyuyorum. Bu anlar, son nefesimi iþte Bu zehir dolayýsýyla verdiðim anlardýr." Ýbn Hacer þöyle diyor: Bezzâr, Hâkim ve tsmailî bu hadisi Anbese b. Halid—Yûnus senediyle muttasýl yapmýþtýr. Ahmed (6/18), Zührî—Abdurrahman b. Abdillah b. Kâ'b b. Mâlik—annesi senediyle þunu rivayet eder: Ümmü Mübeþþir, ölüm hastalýðýnda Rasûlul-lah'ýn (s.a.) yanýna girdi ve þöyle dedi: "Anam babam feda olsun, ey Allah'ýn elçisi! Kendini niye Ýtham ediyorsun? Ben, seninle beraber yediði yemeði itham ediyorum." Oðlu Rasûlullah'tan (s.a.) önce vefat etmiþti. Þöyle buyurdu: "Ben de baþka birini itham etmiyorum. Bu, son nefesimi verdiðim anlardýr." Abdürrezzak (19815) bunu, Zührî—Ýbn Kâ'b b. Mâlik senediyle rivayet eder. Hâkim (3/219) ise, Ma'mer—Zührî—Abdurrahman b. Kâ'b b. Mâlik—babasýndan—Ümmü Mübeþþir'den rivayet eder ve sahih görür, Zehe-bî de ona katýlýr.
[586] Gýda zehirlenmesi ve her çeþit zehirlenmenin en önemli belirtisi sürekli kusmadýr. En önemli tedavi yolu, midedeki zehirli maddenin yýkanmasýdýr. Bunu, biraz yemek tuzlarýnýn eri-tildiði çok miktarda sýcak su kullanmak ve ikinci kez boþaltmakla da yapmak mümkündür. Bu iþlem su asýl þekline dönünceye kadar birkaç kez yapýlýr. Böylece mide, zehirli maddeden temizlenmiþ olur. Bundan sonra zehirli maddeden aldýðým dýþarý çýkarmak için müshil verilir.
[587] Bakara 2/87.
[588] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 4/348-350.
radyobeyan