Hadis Ýlimleri ve Hadis Istýlahlarý
Pages: 1
Kitabet By: sidretül münteha Date: 12 Haziran 2011, 18:31:12
5. Kitabet.

 

Hadîs aLnak üzere gelen veya orada bulunmayan bir þahýs irin þeyhin bâzý hadîslerini bizzat yazarak veya yazdýrarak vermesi veya göndermesidir".[353] Þeyh hadîs yazarken yanýnda, bulunarak onun yazý­sýný veya þeyhin yanýndaki kâtibin yazýsýný gören bir kimse bu hadis­lerden katiyen þüphe etmez. Þeyhin yarýmda bulunmayan kimseye gönderilen hadîslerden ilk anda þüphelenmek mümkün ise de bu doðru deðildir; zîrâ kendine mektup gönderilen þalýsýn, bu yazýnýn þeyhin veya kâtibinin yazýsý olduðuna inanmasý için mektubu götüren kimsenin güvenilir biri olmasý kâfidir. [354] Þu hâle göre kâtibin ve mek­tubu götüren kimselerin sika ve âdil olmasý þarttýr.

Bâzýlarý bu mevzuda pek sýký davranarak "kitabetsin "icâzet li olmasýný þart koþmuþlardýr; fakat bu lüzumsuz bir aþýrýlýktýr; zîrâ büyük râvîler icâzetsiz kitabet usulüyle hadîs alýp rivayet etmiþlerdir, îþte Buhârî,   SahüVinin bölümünde,  Muhammed b. Beþþâr'a mektup yazýp ondan hadîs alarak rivayet ettiðini söylüyor[355] Ýþte Müslim, Sahîh'inde diyor ki: "Câbir ibn-i Scmure'ye, Rasûlullah (s.a.v.j'dan duyduðun falan meseleyi bana »haber ver, diye mektup yazarak kölem Nâfi ile gönderdim. O da cevaben bana þöyle yazdý: Eslemî'nin recm edildiði cum'a günü akþam Rasûlullah (s.a.v.Vdan duydum kiilh. [356]

tcâzetli kitâbet'in yalnýz kitabet'ten daha kuvvetli olduðu muhakkaktýr; hatta bâzýlarý icazetli kitâbet'i semâ'a tercih etmeye kalkmýþtýr. [357]

Kitabet usulüyle hadîs rivayet eden kimsenin mutlak olarak demekten sakýnmasý uygun olur;

zira bu lâfýzlar sönlendiði takdirde, semâ vuku bulduðu zannedilc-bilir; ama kitabet sözüyle birlikte bu lâfýzlarý söylemekte bir mah­zur   yoktur. Kitâbet   rivayet   ederken þöyle söylemek lâzýmdýr: veya Yam falan bana kendi meclisinde veya bir baþka yerde yazdýðý veya yazdýr­dýðý, elçisinin veya benim elçimin getirdiði hadîste þöyle þöyle dedi.     [358]   



[353] Rrç. Tav/.îhýý'1-efkâr. c, II. s. 33B; Tcdribu'r-râvî. «. 146.

[354] Þu  bir gerektir ki, insanlarýn yazýsý birbirine  benzeme/ ve  Ýbnu   Salâlý'm iddia etlimi iiibi bir karýþýklara da meydan vermez 

[355] Tavzîhu'I-efkâr, c. II, s. 339, notlar.

[356] Tedrîbu'r-râvî, s.  147.

[357] el-Bâ'isu'1-hasîs, s.  140.

[358] Krþ. TavzÝhu'l-efkâr, c. II, s. 341; Ihtisâru 'ulûmi'Uhadîs, s.  139.

Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis Ýlimleri ve Hadîs Istýlahlarý, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 78-79.



radyobeyan