Sahih hadis By: sidretül münteha Date: 12 Haziran 2011, 17:59:42
2- SAHÎH HADÎS
Sahîh hadîsi þöyle tarif etmiþlerdir: "Þâz ve mu'allel olmayarak, isnadý Rasûl-i Ekrem'e veya sahabeden yahut daha sonrakilerden birine varýncaya kadar **** ve zabt sahibi kimselerin, yine kendileri gibi **** ve zabt sahibi kimselerden muttasýl senedlerle rivayet ettikleri hadîstir.[506]
Bu târîfe göre sahîh hadîste þu þartlarýn bulunmasý lâzýmdýr:
1- Sahîh hadîs müsned olacaktýr. [507] Yâni ilk râvîsinden son râvîsine varýncaya kadar isnadý muttasýl olacaktýr. Bu sebeple sahîh hadîsin vasýflarýný anlatýrken muttasýl veya mevsûl sözleri de kullanýlýr. Þu hâle göre mürsel hadîsin senedinden bir sahâbî düþtüðüne göre, senedde ittisal þartýný kaybetmiþtir. Makbul olan görüþe nazaran mürsel hadîs, sahîh deðil zayýftýr. Ayný þekilde munkatý' hadîs de sahîh deðildir; zîrâ onun da isnadýndan bir kiþi düþmüþtür veya senedinde müphem olan bir kiþi zikredilmiþtir. Senedde müphem bir râvînin yer almasý ise, ondan bir kiþinin düþmesine benzemektedir. Mudal da bu durumdadýr; zîrâ mu'dal hadîs, senedinden iki veya daha fazla râvîsi düþefi hadîstir.
2- Sahîh hadîs þâz da olmayacaktýr. Þâz hadîs, sika bir râvînin yine kendisi gibi sika râvîlere muhalif olarak rivayet ettiði hadîs demektir. Þazlar bahsinde bunu göreceðiz.
3 - Sahîh hadis mu'allel de olmayacaktýr. Mucallel,
zahiren illetten salim gibi görünse de sýhhatini zedeleyen gizli bir illeti ortaya çýkarýlan hadîs demektir.
4 - Sahih hadisin senedinde bulunan râvîlerin hepsi de **** ve zabt sahibi kimseler olacaktýr. Bu râvîlerden herhangi birinde adalet ve zabt sýfatlarýndan biri bulunmazsa, hadîs sahih olamaz; zayýf kabul edilir. "Rivayetin þartlarý" bahsinde adalet ve zabttan ne kasdedildiðini görmüþtük.
Sahih hadîs de: li zâtihî sahîh ve li ðayrihî sahîh olmak üzere ikiye ayrýlýr.
Li zâtihî sahîh: Makbûliyet sýfatlarým tamamen ihtiva eden hadîstir.
Li ðayrihî sahîh: Makbûliyet sýfatlarýný tamamen ihtiva etmeyince, dýþarýdan herhangi bir destek yardirmyle sahîh olan hadîstir. Li ðayrihî sahîh hadîs, hasen hadîs gibidir. Birkaç türlü rivayet edildiði zaman kendini takviye eden sebepler dolayisýyle hascn derecesinden sahîh derecesine yükselir.[508]
Sahîh hadîse müsned ve muttasýl dendiði gibi, mütevâtir ve âhad da denir; ayrýca garîb ve meþhur demek de mümkündür. [509] Burada sahîh Ýle hasen arasýnda müþterek olan bâzý tâbirler olduðunu; sahîh, hasen ve zayýf hadîslere þâmil olan baþka ýstýlahlar da bulunduðunu göreceðiz.[510][506] îhtisâru 'ulûmi'l-hadîs, s. 21.
[507] Muhaddisler, bazan müsned ile muttasýl tâbirlerini ayrý mânâda kullanýrlar. Þu sebeple ki müsnedde ref* mânâsý vardýr. Buna göre müsned, Hz. Peygamber (s.a.v.)'e ulaþan hadîs demektir. Muttasýl ise, râvîlermin her birinin bir önceki râvýden iþitmesi sebebiyle senedi ilk râvîye dayanan hadis demektir. Sened Ýster Rasûlullâh (s.a.v.)'a kadar çýksýn, ister bir tâbi'îde kalsýn farketmez (iik. Tedrîbu'r-ravi, s. 60) "Sahîh-hasen-zayýf hadisler arasýnda müþterek olan ýstýlahlar" bahsinde, bu mevzu hakkýnda tafsilât vereceðiz.
[508] Kavâ'idu't-tahdîs, s. 56.
[509] lhtÝ5âru 'ulûmi'l-hadisj s. 21,
[510] Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis Ýlimleri ve Hadîs Istýlahlarý, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 119-120.
Ynt: Sahih hadis By: Sevgi. Date: 22 Mayýs 2017, 17:05:13
Esselamü Aleyküm Ve Rahmetüllah. Bu güzel faydalý bilgiler için Allah Razý olsun.
Ynt: Sahih hadis By: Bilal2009 Date: 22 Mayýs 2017, 17:37:58
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri hadis konularýný düzgün bir þekilde idrak edebilenlerden eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Sahih hadis By: ceren Date: 22 Mayýs 2017, 18:03:11
Aleykumselam.Rabbim bizleri dogru olan hak olan hadisleri okuyan ve hayatina yon veren kullardan olalim insallah...
Ynt: Sahih hadis By: melda 6D Date: 22 Mayýs 2017, 20:43:05
Aleyküm selam .Rabbim hadis ilmimizi arttýrsýn inþallah . Allah razý olsun ç