Ayva By: hafiza aise Date: 09 Haziran 2011, 17:47:25
40— Sefercel C. Vulgaris, Ayva:
Ýbn Mâce Süne/7'inde Talha b. Ubeydullah'tan (r.a.) nakleder: O þöyle der: Hz. Peygamber'in (s.a.) huzuruna girdim. Elinde bir ayva vardý. Bana: "Ey Talha! Al bunu! Çünkü o kaîbi dinlendirir." buyurdu.[106]
Hadisi Nesâî baþka bir senedle þöyle rivayet etmiþtir: Hz. Peygamber'in yanýna geldim. Ashabýndan bir cemaat içerisinde bulunuyordu ve elinde çevirdiði bir ayva vardý. Huzuruna oturunca onu bana yuvarladý ve sonra: "Ey Ebu Zer! Al bunu. Çünkü o kalbi güçlendirir, nefsi ferahlatýr, göðüsteki tasayý giderir." buyurdu.[107]
Ayva hakkýnda daha baþka hadisler de rivayet edilmiþtir. Ýçlerinde en iyisi budur. Diðerleri sahih deðildir.
Ayva soðuk ve kuru özellik arzeder. Bu da tadýnýn deðiþikliði ile farklýlýk arzeder. Hepsi de soðuk ve tutucudur, mide için iyidir. Tatlý olaný daha az soðuk ve kurudur ve itidale meyillidir. Ekþi olaný tutuculuk, kuruluk ve soðukluk bakýmýndan daha þiddetlidir. Hepsi de susuzluðu ve kusmayý teskin eder; sidiði söktürür, tabiatý eski haline getirir, baðýrsak yaralarýna ve kanamalara, karýn geçmesine iyi gelir; kusmaya karþý faydalýdýr. Yemekten sonra alýndýðý zaman buharlarýn yükselmesini engeller. Dallarýnýn ve yapraklarýnýn yýkanan kavý aynen tutya etkisi gösterir.
Yemekten önce alýndýðýnda, midedeki artýklarý tutar, yemek sonrasýnda alýndýðý zaman da, tabiatý yumuþatýr, posalarýn mideden indirilmesini hýzlandýrýr, fazla yemek sinirlere zararlýdýr, kulunca sebep olur, midede meydana gelen safrayý söndürür.
Huþunetinden dolayý kýzartýlýrsa daha az ve hafif olur. Ortasý oyulur, çekirdeði çýkarýlýr ve içine bal konulur, etrafý hamurla sývanýr ve sýcak küle gömülürse, çok güzel fayda verir. En iyisi kýzartýlarak ya da bal ile piþirilerek yenilenidir. Çekirdeði boðaz sertliðine, akciðer borusuna ve pek çok hastalýklara iyi gelir. Yaðý terlemeyi önler, mideyi güçlendirir. Terbiye edilmiþi mide ve karaciðeri kuvvetlendirir, kalbi destekler ve insaný ferahlatýr. [108]
[106] îbn Mâce, 3339. Senedinde üç tane meçhul râvi vardýr. Hâkim, (4/41 l)'de baþka bir tariki vardýr. Onda da hadisi ile ihticac edilemeyecek bir râvi bulunmaktadýr.
[107] Bu hadis zayýftýr.
[108] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 5/47-48.
radyobeyan