el Ýtisam
Pages: 1
Onuncu mesele By: sidretül münteha Date: 30 Mayýs 2011, 14:10:47
Onuncu Mesele:


Müslümanlarda, Yahudi ve Hýristiyanlara göre bir grup fazladýr. 73'ün 72’ si cehennemle tehdit edilmiþlerdir ve helak olacaklardandýr, bir tek grup ise cennetliktir. Demek oluyor ki Müslümanlarýn grup­larý iki kýsma ayrýlýyor: Bir kýsmý cehennemlik, diðer kýsmý cennet­liktir. Yahudilerin ve Hýristiyanlarýn gruplarýnda böyle bir taksim yoktur. Çünkü hadis bu ümmetler için böyle bir taksim olduðunu bildirmemiþtir. Bu durumda bir hususun dikkate alýnmasý gerekiyor: Yahudi ve Hýristiyanlarda Naciye fýrkasý var mýdýr, yok mudur? Bu meselede iki husus daha dikkati çekmektedir: Bu topluluklarda daha fazla helak olacaklar var mýdýr, yok mudur? Her ne kadar bu son þýk, önceki ile esastan ilintili deðilse de mesele, hadis üzerinde söyleni­lecek sözü tamamlayýcý mahiyettedir.
Dinimizde çeþitli yerlerde nakledilmiþtir ki Yahudilerden ve Hýristiyanlardan Peygamber'in getirdiði kitaba inanacak ve sünne­tini uygulayacak kimseler mutlaka bulunacaktýr. Nitekim Kur'an'da þöyle buyurulmuþtur: "Onlar daha önce kendilerine kitap verilenler gibi olmasýnlar. Onlarýn üzerinden uzun zaman geçti de kalpleri katýlaþtý. Onlardan birçoðu yoldan çýkmýþ kimselerdir."[193]  Bu âyet gösteriyor ki onlardan yoldan çýkmayanlar da vardýr. Aþaðýdaki ayetlerde de onlardan inananlar bulunduðunu bildiriyor:
".....Biz de onlardan iman edenlere mükâfatlarýný verdik. Ýçlerin­den çoðu da yoldan çýkmýþlardýr." [194]
"Musa'nýn kavminden hak ile doðru yolu bulan ve onun sayesinde adaletli davranan bir topluluk vardýr." [195]
"Onlardan aþýrýlýða kaçmayan bir zümre vardýr...." [196]
Bu ayetler bu konuda nass gibidir.
Ebu Musa'dan rivayet edilen sahih hadiste Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
"Kitap ehlinden (Yahudi ve Hýristiyanlar dan) her kim kendi Peygamber'ine ve bana inanýrsa ona iki mükâfat vardýr." [197]
Bu hadis, gösteriyor ki onlarda kendi Peygamber'inin getirdiðine ina­nanlar vardýr.
Ýbn Mes'ud'dan rivayetle Abdullah b. Ömer'den söyle tahric edilmiþtir: Hz. Peygamber buyurdu:
Ey Abdullah b. Mes'ud! Ýmanýn en saðlam kulpu hangisidir, bilir misin? Abdullah:
Allah ve Rasûlü en iyisini bilir, dedi. Bunun üzerine Allah Rasûlü:
“Allah için dostluk, Allah için sevmek, Allah için buðz etmektir." buyurdu. Daha sonra peygamberle Ýbn Mes'ud arasýnda þu konuþma geçti:
“Ey Ýbn Mes'ud!”
Buyur, ey Allah'ýn Rasûlü
“Ýnsanlarýn en faziletlisi kimdir, bilir misin?”
Allah ve Rasûlü en iyisini bilir.
“Kesinlikle insanlarýn yaptýðý iþ bakýmýndan en faziletlisi, dinle­rini hakkýyle anlayan ve bilenlerdir.Ey Abdullah b. Mes'ud!”
Buyur ey Allah'ýn Rasûlü!
“Ýnsanlarýn en bilgilisi kimdir, bilir misin?”
Allah ve Rasûlü en iyisini bilir.
Ýnsanlarýn en bilgilisi her ne kadar yaptýðý iþte kusurlu da olsa, her ne kadar (hayatta) kýçý üstünde sürünen biri de olsa insanlarýn görüþ ayrýlýðýna düþtüðü zamanda hakký/gerçeði gören kimsedir. Bizden önceki (ümmet)ler 72 gruba ayrýldýlar. Bunlardan 3'ü kurtul­du, diðerleri helak oldular.
Kurtulanlardan bir grubu krallara karþý koyup Hz. Meryem'in oðlu Ýsa'nýn dini üzere ölünceye kadar onlarla savaþtýlar.
Bir diðer grubun krallara karþý koyacak güçleri yoktu. Halkýn arasýnda kalýp onlarý Allah'ýn ve Meryem oðlu Ýsa'nýn dinine davet ettiler. Krallar onlarý yakalatýp býçkýlarla ikiye bölüp kestirdi.
Bir diðer grubun ise ne krallara karþý koyacak, ne de halkýn arasýnda kalýp onlarý Allah'ýn ve Meryem oðlu Ýsa'nýn dinine davet edecek güçleri vardý. Onlar kaçýp daðlarda gezdiler. Ýþte onlar þu ayette kastedilen kimselerdir: "....Uydurduklarý ruhbanlýða gelince, onu biz yazmadýk. Fakat kendileri Allah rýzasýný kazanmak için yaptýlar. Ama buna da gereði gibi uymadýlar. Biz de onlardan iman edenlere mükâfatlarýný verdik. Ýçlerinden çoðu yoldan çýkmýþlardýr.”[198]
Bu ayette sözü edilen mü'minler bana iman edenlerdir. Yoldan çýkanlar ise beni yalanlayýp inkar edenlerdir."[199]
Hz. Peygamber'in haber verdiðine göre bu gruplardan üçü kurtulmuþ, diðerleri mahvolup gitmiþtir.
Ýbn Vehb'in Hz. Aliden rivayetle tahric ettiðine göre Hz. Ali, Câlut'un baþkanýný ve Hýristiyanlardan bir papazý (huzuruna) çaðý­rarak þöyle buyurdu:
Size bir þey soracaðým; ben onu sizden iyi biliyorum. Sakýn onu (benden) gizlemeyiniz: Ey Câîut'un baþkaný! Hz. Musa'ya Tevrat'ý indiren, size kudret helvasý yedirip, denizde kupkuru yol açan, Tur-i Sina'da Ýsrailoðullarýndan 12 cemaatin her birine tasý yarýp pýnar fýþkýrtan Allah'ýn aþkýna bana kesinlikle haber ver: Yahudiler Hz. Musa'dan sonra kaç gruba ayrýlmýþtýr? Câlut'un baþý:
Tek bir gruba dahi ayrýlmadýlar, dedi. Hz. Ali:
Tek olan Allah'a ederim ki Yahudiler 71 gruba ayrýlmýþlardýr. Bunlardan birisi dýþýnda hepsi cehennemdedir, buyurdu.
Hz. Ali daha sonra papazý çaðýrýp ona þöyle buyurdu: Hz. Ýsa'ya Ýncili indiren, Ýsa'nýn ayaðý ile size bereket indirip ibretler gösteren Allah adýna senden soruyorum; O Ýsa ki Allah'ýn izni ile körü ve alacalý hastayý iyileþtirdi, ölüyü diriltti. Size çamurdan kuþlar yapýp, neleri yeyip, neleri ambarlayýp biriktireceðinizi bildirdi. (Papaz bu beyanlar üzerine)- Bundan öte doðruluk var mýdýr? Ey müminlerin emiri! dedi. (Hz. Ali devamla): Meryem oðlu Ýsa'dan sonra Hýristiyan­lar kaç gruba ayrýldýlar? buyurdu. Papaz üç kerre:
"Vallahi hiçbir gruba ayrýlmadýlar" dedi. Bunun üzerine Hz. Ali:
Tek olan Allah'a yemin ederim ki yalan söyledin. Þu kesindir ki Hiristiyanlar 72 gruba ayrýlmýþlardýr. Bunlarýn birisi dýþýnda tamamý cehennemdedir. Sana gelince Ey Yahudi:
Yüce Allah:
"Musa'nýn kavminden hak ile doðru yolu bulan ve onun sayesinde adaletli davranan bir topluluk vardýr." buyuruyor.[200]  Ýþte kurtulan grup bunlar­dýr. Ama Yüce Allah Muhammed ümmeti olarak bizim hakkýmýzda þöyle buyurmuþtur:
"Yarattýklarýmýzdan daima hakka ileten ve adaleti yerine getiren bir millet bulunur."[201]  Bu ümmetin kurtulanlarý da bunlardýr. Ýþte Hz. Ali'den gelen rivayette de bu konuda delil vardýr.
Said b. Mansur, tefsirinde Abdullah hadisi ile þu rivayeti kaydet­miþtir:
"Ýsrailoðullarýnýn üzerinden uzun zaman geçti de kalpleri katýlaþtý. Bunlar kendilerinden bir kitap uydurup Allah'ýn kitabýný, hiç bilmiyormuþcasýna arkalarýna attýlar. Uydurduklarý kitabý gönülleri sevdi, dillerine tatlý geldi. Hak ve hakikat, pek çok þehevi arzularý ile onlarýn arasýna giriyordu. (Bu durumda) þöyle dediler:
Bu kitabý Ýsrailoðullarýna sununuz. Eðer (kabul edip) size uyarlarsa onlarý býrakýnýz. Þayet size muhalefet, ederlerse onlarý öldürünüz. Bir de þöyle dediler:
Hayýr! Bu kitabý -onlarýn alimlerinden alan- fülan kimseye gönderip sununuz. Eðer o size uyarsa, artýk size daha sonra kimse muhalefet etmez. Eðer o alim, size muhalefet ederse, onu öldü­rünüz. Ondan sonra kimse sizin aleyhinize olmak üzere muhalefet etmez.
Kitabý o âlim adama gönderdiler. Alim bir kaðýt yapraðýna (inan­dýðý kitabý) yazýp, onu bir boynuz içerisine koydu. Boynuzu boynuna asýp üzerine bir elbise giydi. Sonra adam Ýsrailoðullarýna geldi. (Uydurduklarý) kitabý ona sunup þöyle dediler:
"Buna inanýyor musun"? Adam göðsüne doðru iþaret edip:
"Buna inanýyorum. Bana ne oluyor ki buna inanmayayým?" dedi. Bu davra­nýþý ile boynuzun içine koyup boynuna astýðý kitabý kast ediyordu. Adamý salýverdiler.
Bu alimin devamlý kendisi ile birlikte olan dostlarý vardý. Öldüðü zaman kabrini açtýlar üzerindeki boynuzu ve içindeki yazýyý buldu­lar. Bunun üzerine þöyle dediler:
Görüyor musunuz o "Buna inandým, bana ne oluyor ki buna inanmayayým" demiþti. O bu sözü ile boynuz­daki yazýyý ve gerçek kitabý kasdediyormuþ! Bu olaydan sonra Ýsrailoðullarý 70 küsur gruba ayrýldý. Onlarýn en hayýrlýsý bu boynuzdakilere inanan kimselerdi. Bu rivayeti aktaran Abdullah þöyle dedi:
Sizden hayatta kalanlar durumuna göre münker/kötü þeyler görecektir. Kiþi kötülüðü görecek, fakat onu bozup (yok etmeye) gücü yetme­yecektir. Allah o kiþinin kalbinde bir hayýr biliyorsa (kalbinde bir hayýr düþüncesi varsa) o kiþi (o kötülükten) hoþlanmýyor demektir.
Bu haber, Ýsrailoðullarýnda zamanlarýnda açýkça hak üzere olan kimseler olduðunu göstermektedir. Fakat bu haberin de, bundan önceki haberin de sýhhatini garanti edemem.
Yahudilerde ve Hýristiyanlarda kurtulacaðý bildirilen bir grubun olduðu ortaya konulunca, bu ümmette onlardaki grubun 72 olacaðý rivayetine göre bir, 71 olacaðý rivayetine göre iki adet kurtulacak grubun olmasý lazým gelmektedir. Bu ümmetin böyle olmasý, kendi­sinden önce geçen kitap ehlinden olanlara göre bir çeþit, ayrýcalýktýr. Çünkü daha önceki hadis bu ümmetin kendisinden önce geçen iki kitap ehlinden (Hýristiyan ve Yahudilerden) belirgin derecedeki aykýrýlýklarýna uyacaðý bildirilmiþtir. Demek oluyor ki Muhammed ümmeti onlarýn bid'atlarýna uyacaklardýr. Þöyle ki:[202]



[193] Hadid: 16
[194] Hadid: 27
[195] A'raf: 159
[196] Maide: 66
[197] Hadisi Buharý Nikah ve Cihad kitaplarýnda (Feth'de 5083 ve 3011 numalarda) rivayet olmuþtur. Cîhad kitabýndaki hadiste az bir fark vardýr. Ayrýca þu kaynaklara da bakýnýz: Müsned, Ahmed b. Hanbel, 5/259 Müsned, Tayalisi, Hadis no: 502
 
[198] Hadid: 27
[199] Hadisi Hadid, 27. ayetini tefsir ederken Ýbn Kesir Tefsir’inde rivayet etmiþtir. 4/4167 (Dar’ul Hadis basýmý) Ayrýca bakýnýz: Kurtubi Tefsiri, 17/265
[200] A'raf: 159
[201] A'raf: 181
[202] Ýmam Þatýbi, el-Ý’tisam Kitap Dünyasý Yayýnlarý: 2/260-263.


radyobeyan