Tarifi By: sidretül münteha Date: 16 Mayýs 2011, 16:42:32
B- Tarifi:
Ulumu'l-Kur'ân sahasýnda bu kadar eser verildiðine ve kapsamýna bunca bilgi dallarý girdiðine göre onu diðer bilimlerden ayýran, kendi simgesini taþýyan, konusu ve hedefi belli olan müstakil bir ilim olarak belirlenmesi ve tanýmlanmasý gerekir.[31]
Ancak gördüðümüz kadarýyla eski alimler Ulumu'l Kur'ân’ý ilmî bir disiplin olarak tanýmlamamýþlardýr. Sadece Îbnu'l-Arabî (ö. 543/1148) gibi bazý alimler Ulumu'l Kur'ân'ý sayýsal yönden belirlemeye çalýþmýþlar.[32] Ulumu'l Kur'ân'ý ilmî bir disiplin olarak tanýtmaya yeni alimlerden de fazla yanaþan olmamýþtýr. Ulumu'ul-Kur'ân sahasýnda eser veren çaðdaþ alimlerden gördüklerimiz arasýnda sadece Suriyeli alim Nureddin Ýtr ve Suudlu Fahd er-Rumi Ulumu'l-Kur'ân’ý ilmî bir disiplin olarak tanýmlamýþlardýr. Ýkisinin tanýmý aþaðý yukarý aynýdýr. Onlara göre Ulumu'l-Kur'ân: Kur'âný Kerimin nüzulü, tertibi, toplanmasý, yazýlmasý, okunmasý, tefsiri, i'cazý, nasih-mensuhu v.b. konularýyla ilgili bahislerdir.[33]
Ulumu'l-Kur'ân'ýn tarihçesini ve tanýmýný kýsaca sunduktan sonra yirminci asýrda Ulumu'l-Kur'ân sahasýnda yapýlan çalýþmalarý tanýtmaya geçeceðiz.[31] Bkz. ltr, a.g.e., s. 5
[32] es-Suyutî, el-Ýtkan, II. 163; Halid Abdurrahman el-Akk, Usulü't-Tefsiri ve Kevaiduhu, Beyrut, 1986, s. 40; Tasköpruzade, II, 487-494.
[33] er-Rumî, a.g.e., s. 33. Nureddin Ýtr'in tarifi de aynýdýr Ancak o, Mebahisu Külliye, diyerek "külliye" ifadesini ilave etmiþtir, (bkz. itr, a.g.e., s. 5, ) Ancak külliye ifadesinin olmamasýnýn daha isabetli olacaðý kanaatindeyim. Çünkü Nahiv, Sarf, Mantýk vs. gibi diðer ilimlerde gördüðümüz küllilik Kur'ân ilimlerinde yoktur. Mesela Nahiv, "Her fiil failini ref eder." gibi külü kaidelerden meydana gelir. Ulumu'l-Kur'ân'da ise, böyle külli kaidelerden söz edilemez.