Kuran Ýlimleri Çalýþmalarý
Pages: 1
Kuranda nesih By: sidretül münteha Date: 13 Mayýs 2011, 15:30:50
KUR'ÂN'DA NESÎH


Nesih Kur'ân ilimleri'nin en önemli konularýndan biri­dir.[358] Alimler neshi bilmeyen kiþinin Kur'ân'ý tefsir edemeyeceðini ileri sürmektedirler.[359] Kur'ân Ýlimleri kapsamýna giren, sahabe ve tabiinin fazla ilgi gösterdiði konularýn baþýnda nasih mensuh meselesi gelir.[360] Özellikle fukaha, nesh ko­nusuna fazlaca alaka göstermiþtir. Bunun için Þafii, er-Risale'sinde nesh'a geniþçe yer vermiþtir.[361] Nesh, lügatta: Bir þeyi bir yerden baþka yere taþýma, bir þeyi baþka þeyle deðiþtirme, izale etme (giderme) ve hayvan suretine çevirme mânâlarýna gelir.[362]

Neshin istilahî mânâsýna gelince ed-Dihlevî (öll76/1792)'nin tesbitine göre sahabe ve tabiine göre Nesh: Bir âyette olan (umum, itilak ve icmal gibi) bazý vasýflarý diðer bir âyetle ibtal etmektir. Bu bir âyetin hükmünün sona erdiðinin açýklanmasý olabileceði gibi âyeti ilk anlaþýlan mânânýn dýþýnda bir mânâya yönlendirme þeklinde de olabilir[363]

Sahabe ve tabiinden sonra gelen müteahhir alimlere göre Nesih; önceden gelen Þer’i bir hükmü sonradan gelen þeri bir hükümle kaldýrmaktýr[364]

Öteden beri Nesh hem usülcülerin, hem tefsircilerin ve hem de Ulûm'ul-Kur'ân'la meþgul olanlarýn ilgisini fazlaca çekmiþtir. Bunun için bu sahada oldukça zengin bir literatürle karþý karþýyayýz. Hatta H. ikinci asrýn ilk yarýsýnda yaþamýþ olan Katade es-Sedusî (ö.118/736), Muhammed b. Þihâb ez-Zuhri (ö. 124/742), Ebu Aruba (ö. 153/770), Muhammed b. es-Saib el-Kelbî (6.146/763) ve Mukatil b. Süleyman (ö. 150/767)'a en-Nasih ve'l-Mensuh adýnda birer te'lif isnad edilmektedir.[365] Ancak Mustafa Zeyd'in yaptýðý incelemeye göre her birinin senedinde zayýflýk olduðu anlaþýlmaktadýr.[366]

Tabiine isnad edilen neshle ilgili bu çalýþmalarý, saymasak bile; H. üçüncü asýrdan günümüze dek neshle ilgili eserler te'lif edilmeye devam edilmiþtir. Dr. Muhammed Salih Ali Mustafa, Neshle ilgili ya­zýlmýþ yaklaþýk 68 eserin isim listesini sunmakladýr.[367]

Bu müstakil çalýþmalarýn yanýsýra Ulûmu'l-Kur'ân ve Usûl-u fýkýh sahalarýnda yazýlan eserlerde de bu konuya geniþçe yer verilmiþtir. Mesela Zerkanî'nin Menahil'inde yer alan nesh konusu müstakil bir eser kadar hacimli ve doyurucudur.[368]

Nesh, öteden beri alimler arasýnda tartýþma konusu olmuþ bir mevzudur. Kur'ân'ýn Kur'ân'ý ve sünneti, sünnetin Kur'ân'ý ve Sün­neti, Ýcma'ýn Kur'ân'ý ve Sünneti nesh edip edemeyeceði hususlarýn­da alimler ihtilaf etmiþlerdir.[369]

Kur'ân'da mensuh olan âyetlerin sayýsý hakkýnda da þiddetli mü­nakaþalar vardýr. Kimileri mensuh âyetleri 293'e çýkarýr[370] kimisi ise, alimlerin mensuh âyetleri 500'e çýkardýklarýný iddia eder.[371]

Suyutî (ö.911/1505) mensuh âyetlerin sayýsýný çoðaltanlarý aþýrý bularak bu sayýyý yirmibir olarak tesbit etmiþtir.[372]

Kur'ân'da neshin olup olmadýðýna gelince, þunu diyebiliriz: Ev­velki alimlerden Ebu Müslim el-Ýsfahanî'ye (ö.322/934) kadar Müslü­man alimler tereddütsüz neshi kabul ediyorlardý.[373] Konuyla ilgili yaptýðýmýz araþtýrmalardan 20. asra kadarki uzun sürecinde Ebu Müslim'in bu görüþü taraftar bulmamýþtýr. 20. asrýn önde gelen alim­lerinden Muhammed Ebu Zehra (ö. 1394/1974), Muhammed el-Huderî (ö. 1345/1927) ve Muhammed el-Gazali Kur'ân'da neshin olmadýðýný savunmuþlardýr.[374]

Memleketimizde neshin red cephesinin en tanýdýk simalarý, Prof. Dr. Süleyman Ateþ ve Prof. Dr. Sait Þimþek'tir. Süleyman Ateþ tefsirin­de[375] Said Þimþek de Kur'ân'da Ýki Mesele [376] adlý çalýþmasýnda neshle ilgili görüþlerini ortaya koymuþlardýr.

Yukarýda genel olarak sunduðum neshle ilgili ihtilaflý durumlar­dan ötürü günümüz alimlerinin gündeminden de nesih konusu düþmüþ deðildir.

Bunu kimileri kabul ederken isimlerini yukarýda verdiðim alim­ler ve onlarýn çizgisinde olan kimileri de reddederler. Bunun için günümüzde birçok kimse bu sahaya ilgi duymuþ, onu deðiþik açýlar­dan yeniden kaleme almaya çalýþmýþtýr. Bu sahayla ilgili günümüzde te'lif edilen eserlerden gördüklerimiz arasýnda en ciddi ve kapsayýcý eser, Mustafa Zeyd'in iki ciltlik en-Neshu fi-Kur'âni'l-Kerim adlý eseridir, bunun için biz sadece bu eseri detaylý bir þekilde tanýtýp diðerle­rinin sadece isim listesini sunmakla yetineceðiz.[377]



[358] Ýbnu'l-Cevzi, Abdurrahman, Nasihu’l-Kur'âni ve Mensuhu'nun Tahkik Mukaddimesi, Beyrut 1990 s. 75.

[359] es-Suyutî, Celaleddin Abdurrahman, el-Ýtkan fi Ulumi'l-Kur'ân, Mýsýr, 1978,1. 289.

[360] Bkz. Mustafa Zeyd, en-Nashu Fi’l-Kur'âni'l-Kerim, el-Mansure, 1987, I. 289.

[361] eþ-Þafii, Muhammed b. Ýdris, er-Risale, Ýst. 1989, s. 54-71.

[362] Ýbnu Manzur, Muhammed b. Mukerrem, Lisanu'l-Arab. Beyrut 1988, XIV, 121; el- Firuz'abadî, Muhammed Mecduddin, el-Kamusu'l-Muhit, Mýsýr 1938, I  271.

[363] Veliyyullah, Ahmed ed-Dihlavi, el-Favzu'l-Kabir fi Usult't-Tefsir, Beyrut 1987. s  531; Muhammed Salih Alý Mustafa, en-Nashu fi'l-Kur'ân'ý-Kerim, Beyrut. 1988, s. 12.

[364] el-Amidý, Ali b. Muhammed, el-ihkam fi Usuli'l-Ahkam, Beyrut 1985, III.

98, Muhammed el-Hemezani, Kitabul-i'tibar fi'n-Nasihi ve'l-Mensuhi Mine'1-Asar, Hýmýs 1966, s. 8; el-Mahalli, Muhammed Celaleddin, Þerhu Cemi'l-Cevami', Mýsýr, trs. , II. 107. 108, es-Suyutî; el-ltkan, II, 27; ez-Zerkani,ll, 72, Subhi es-Salih, Mebahis, s. 261; Mustafa Zeyd, I, 83; Salih Ali Mustafa, a.g.e., s. 12.

[365] Salih Ali Mustafa, a.g.e., s. 26.

[366] Bkz Mustafa Zeyd, a.g.e., I. 289-300,

[367] Salih Ali Mustafa, a.g.e., s.27-36.

[368] Bkz.Zerkani,  II. 69-166.

[369] Bkz. Muhammed b. en-Nehhas, Kitabu'n-Nasihi ve'l-Mensuhi fi'l-Kur'âni'l-Kerim, Beyrut 1989, s. 8-9; Mekki b. Ebi Talip, el-Ýzah li Nasihi'l-Kur'âni ve Mensahi, bas. y.y. 1986, s 77-81; es-Suyyuti, el-Ýtkan, II, 27; Mustafa Zeyd, I. 198-204; ez-Zerkani, II, 132-145. es-Salih, a.g.e., s. 261-262.

[370] Mustafa Zeyd, 1,402.

[371] ed-Dihlevi, a.g.e., s. 53; Salih Ali, a.g.e., s. 39.

[372] Bkz es-Suyutî, el-itkan, II, 28-30.

[373] es-Salih, a.g.e., s. 262.

[374] Salih Ali, a.g.e., 16.

[375] Bkz. Ateþ, Süleyman, Yüce Kur'ân'ýn Çaðdaþ Tefsiri, Ýst. 1988 - 1991, I, 213 - 218; Kur'ân-ý Kerim'in Evrensel Mesajýna Çaðrý, Ýst. 1990, s. 158-172. Ateþ, Kur'ân'da neshin vukubulduðunu, ancak nesih ân'da vukubulduðunu, ancak nesih âyetlerinin Kur'ân'a girmediðini, Kur'ân'a yazýl­mýþ olan her âyetin ise muhkem olduðunu söyler. Çaðdaþ Tefsir, i, 215; K.K.'in Evrensel Mesajýna Çaðrý, s. 171.

[376] Bkz. Þimþek, Sait, Kur'ân'da iki Mesele, Konya 1987, s. 83-120.

[377] Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asýrda Kur’an Ýlimleri Çalýþmalarý, Timaþ Yayýnlarý: 162-164.


radyobeyan