Kuran Ýlimleri Çalýþmalarý
Pages: 1
Mustafa Zeyd en neshu fil Kurani Kerim By: sidretül münteha Date: 13 Mayýs 2011, 15:29:56
Mustafa Zeyd-en-Neshu fi'l-Kur'âni-Kerim:



Kitap, Kahire ve Beyrut üniversiteleri fýkýh bölüm baþkaný, Ýslâm Þeriatý hocasý Dr. Mustafa Zeyd'in telifidir. Kitap iki cilttir. 980 say­fadan meydana gelen eser 1987 yýlýnda üçüncü baskýsýný yapmýþtýr. Görebildiðimiz kadarýyla bu güne kadar nesihle ilgili yazýlmýþ en ge­niþ ve en boyutlu eser, Mustafa Zeyd'in bu kitabýdýr. Nesih konusun­da büyük bir boþluðu doldurmuþtur. Çünkü nesihle ilgili maluma­týn tamamý olmazsa bile; büyük çoðunluðu kitapta mevcuttur. Kitap 231 kaynaktan istifade edilerek hazýrlanmýþ, büyük bir gayretin mahsulüdür.[378] Kitabýn sonuna kaynak, sûre, ad, hadis senetleri ve detaylý bir konu fihristinin eklenmesi kitaptan istifadeyi kolaylaþtýrýr.

Yazar giriþte neshi, Yahudi, Hiristiyan ve onlarýn da bazý fýrkala­rýnýn görüþleri açýsýndan ve kutsal kitaplardan alýntýlar yaparak ele alýr. Daha sonra neshin Ýslam'daki durumunu deðerlendirir.

Nesih kelimesinin semantiðini ele alarak, bazý dil otoritelerin­den ve usulcülerden aktarmalar yaparak kelimenin dildeki mânâsýný verir. Sonra þer'i mânâsýna geçer. Neshin þer'i manâsýyla ilgili fýkýh usulü, hadis usulü, tefsir ve kelam otoritelerinin nesih için ileri sür­dükleri tarifleri getirir ve kritiðini yapar. Nesh ile tahsis ve takyid arasýndaki fark için ayrý bir fasýl açar. Nesh'ýn þartlarýný, nelerin nesih kabul edilebileceðini ve alimlerin bu konudaki farklý görüþlerini de­ðerlendirerek aktarýr. Bir fasýlda da nesh'in hükmünü, buna delil gösterilen âyetlerin delil olabilirliði, âyetlerin tefsiriyle ilgili alimle­rin farklý görüþleri ve neshin çeþitleri kaydedilir.

Ýkinci babýn ilk faslýnda nesh hakkýnda görüþü veya müstakil te­lifi olan yaklaþýk 27 ilim otoritesinin biyografisini ve konu hakkýn­daki görüþünü veya eserini deðerlendirir. Her kitapla ilgili eleþtirel bir analiz yapmadan geçmez.

Yazar kitabýnýn üçüncü babýný mensuh olduðu iddia edilip haki­katte mensuh olmayan âyetleri incelemeye tahsis etmiþtir. Okuyu­cuya kolaylýk saðlamak amacýyla yazar bu âyetleri bazý baþlýklar al­týnda toplamayý yeðlemiþ. Ayrýca yine ayný amaçla mensuh olduðu ileri sürülen âyetleri gösteren iki tabloyu birinci cilde yerleþtirmiþtir. Birinci tabloda hangi alimin hangi sûrede hangi âyetleri mensuh kabul ettiðini; ikinci tabloda ise, Kur'ân'ýn bütün sûrelerinde mensuh olduðu söylenen âyetlerin listesini sunmuþ. Bütün bunlarý yaparken müellif gerekli kritiði yapmadan geçmez. Üçüncü babýn altýncý fas­lýnda aralarýnda çeliþki zannedilerek neshi kabul edilen 63 âyet arasýnda çeliþkinin olmadýðýný ispatlamaya çalýþmýþtýr. Yedinci fasýl ise mensuh olduklarý þöhret bulan altý âyetin mensuh olmadýðýný ispat­lamaya dairdir. Dördüncü bab tek fasýl olup dokuz tane nesih olayý­ný ele alýr. Müellif burada tercihini nesihten yana koyar.[379] Ayrýca müellif bu babda Kurân'ýn sünnetle, sünnetin Kur'ân'la nesih edilmesinin tartýþmasýný kýsa bir þekilde yapar.[380] Kitap onbir sayfalýk bir hatime ile son bulmaktadýr. Yazar bu hatimede araþtýrmasýnýn sonuçlarýný sýraladýktan sonra þu tekliflerde bulunur: Sünnet'te ne­sih de bu çalýþma gibi müstakil, kapsayýcý bir eserde ele alýnmalýdýr. Nesihle ilgili bazý yazmalar tahkik edilip yayýnlanmalýdýr, Mýsýr Kü­tüphaneleri Ýdaresinin kendi kitap kataloglarýný tashih etmesi (Çün­kü ez-Zührî, Ýbnu Hazm, Ýsferainî ve Ýbnu Huzeyme'ye ait olmayan eserler kendilerine nisbet edilmiþtir.) ve Mýsýr Ýslamî Ýþler Yüksek Konseyi'nin yazdýrdýðý tefsirinde Kur'ân'da nasih mensuh yoktur ka­rarýný yeniden gözden geçirmesinin gerekliliðine deðinmiþtir.[381]



[378] Mustafa Zeyd, II, 839.

[379] Bkz. Mustafa Zeyd, II, 806-834.

[380] A.g.e., 838.

[381] A.g.e., 849. Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asýrda Kur’an Ýlimleri Çalýþmalarý, Timaþ Yayýnlarý: 164-166.



radyobeyan