Hz Musaya Mecnun Denilmesi By: meryem Date: 09 Mayýs 2011, 22:27:28
Hz. Musa'ya Mecnun Denilmesi
Peygambere deli diyerek vahyin insanlarýn kalbine nüfuz etme gücünü azaltmak isteyen Firavun'un [441] tavrýnda da ayný alaycýlýðý görmek mümkündür. O,
“Size gönderilen bu elçiniz mutlaka delidir.” [442] diyerek bizzat peygamberlik meselesini hafife almak ve bu aþaðýlama ile kalpleri onu tasdik etmekten uzaklaþtýrmak istemektedir. Aslýnda o,
“Âlemlerin Rabbi dediðin nedir ki?” [443] þeklindeki Allah'ýn mahiyeti konusundaki sorusuna cevap alamadýðý için bu hakarette bulunmaktadýr. Halbuki Hz. Musa'dan Allah'ýn hakikatini tarif etmesini isteyen sorusu geçersizdir. [444] Çünkü insanoðlu ancak Allah'ýn kendisini tanýttýðý kadarýyla bilebilir. Ayrýca soruyu soranýn sorusunun kendisine faydasý olmayacaðý durumda risaleti teblið eden kimse, soruya cevap verirken onun hidayetine vesile olacak þekilde cevap verebilir.
Firavun'un dinini ve siyasal konumunu kökten tehdit eden, eleþtiren, Hz. Musa'yý delilikle itham etme nedenlerinden birisi de, Hz. Musa'nýn insanlarý kendilerinin ve önceki atalarýnýn rabbi olan Allah'a çaðýran sözlerinin etkisini ortadan kaldýrmaktýr. [445] Yalnýz, bu aþaðýlama ve iftira Hz. Musa'nýn azmini kesmemekte ve o yoluna devam etmekte ve azgýnlarýn ve zorbalarýn tahtýný sarsan gerçek sözlerini haykýrmayý sürdürmektedir. Aslýnda Firavun'un anlamadýðý ya da anlamak istemediði þey, Hz. Musa'nýn nasýl olup da ona karþý çýktýðý ve itaat etmediðidir. Delice bulduðu davranýþ budur. Aþaðýlayýcý üslubuyla o, “Bu risalet iddiasýnda bulunan kimse, 'Alemlerin rabbi de nedir?' þeklindeki soruyu anlamadýðý gibi bu soruya doðru dürüst cevap da veremeyen bir delidir.” demek istiyor. [446]
Firavun etrafýndakilerin vahye ve rasule muhalif bir tavýr almasýný saðlamak için Hz. Musa'ya deli derken þunu kastetmiþtir: “Kendisini rasul zanneden bu kiþi bizim bilmediðimiz, anlamadýðýmýz sözler sarf ediyor.” Ona ve toplumuna göre Firavun'un zatýndan baþka tapýlacak rab yoktur. Musa onlara anladýklarý ama akletmedikleri bir þeyi haber vermektedir. [447] Halbuki Firavun durumun farkýndaydý. Hapis tehdidinde bulunmasý Musa'yý ciddiye aldýðýný göstermektedir. [448]
Hz. Musa'nýn deli olduðu söylemi, insanlarý atalarýndan aldýklarý mirasa zýt olan þeylere çaðýrýyor olmasýyla alakalýydý. [449] Yani o, onlara göre ýrka dayalý ayrýmýn yanlýþlýðýna, kula kulluðun deðil, her þeyi yaratan Allah'a boyun eðiþin faziletine iþaret etmekle hata yapmaktaydý.
Allah Teala, Hz. Musa'yý Firavun'a gönderirken ona heybeti ve kesin delili vermiþti. Ne var ki Firavun, adamlarý ile birlikte yüz çevirmiþ, apaçýk gerçekten ve kesin delillerden sapmýþtý. Ve kendisine Allah'ýn olaðanüstü mucizelerini gösteren peygamberi Hz. Musa'dan Firavun ve ordusu yüz çevirmiþti. Firavun Hz. Musa'ya iftira atarken, ordusu da onunla ayný kanaati paylaþmaktadýr. Bu nedenle hepsi birden:
“O, bir büyücüdür veya bir delidir.” [450] demiþti. Bu da kesin olarak gösteriyor ki, olaðanüstü olaylar ve mucizeler hidayete hazýrlýklý olmayan kalpleri hidayete erdiremez, bâtýlda ýsrar eden, yalanlamaya yönelen dilleri susturamaz. Ýlk bakýþta insana “Büyücü veya deli” denilmesi, bu iki kelimenin anlamlarý hesaba katýldýðýnda garip gelebilir. Ancak büyücü de deli de bir yönüyle cinle iliþkilidir. Aralarýnda bir fark olduðu söylenir. Büyücü kendi iradesiyle cini getirir. Delinin ise böyle bir þansý yoktur. [451]
Büyücü veya deli ifadesi, Hz. Musa'nýn toplumdaki etkisini kýrmaya ve mevcut otoriteyi korumaya yönelik ithamlardýr. Firavun'un bu tavrý karþýlýksýz kalmamýþ, onun ve ileri gelenlerinin askerleriyle birlikte azaba uðramalarýna neden olmuþtur. Firavun, bu tavrýnýn yanlýþlýðýný kavramakta gecikmiþ ve boðulma anýnda kendini kýnayýp durmuþtur. [452][441] Firavun, özel isim deðil, eski Mýsýr krallarýna verilen bir unvandýr. Ýbn'ul-Esir, Hz. Musa'nýn mücadele ettiði ve firavunlarýn en azgýný olanýnýn adýnýn Kabus b. Musab olduðunu söyler bkz.: Ýbnu'1-Esîr, a.g.e., I, 156.
[442] Þuara: 26/27.
[443] Þuara: 26/23.
[444] Ýbnu Teymiyye, el-Harranî Ebu'l-Abbas, Beyanu Telbisi'l-Cehmiye fî Tesisi Bidaihim el-Kelamiye, 2 cilt, Matbaatu'l-Hüküme, Mekke, 1392 (h), I, 523.
[445] Kutub, Fî Zilâli'l-Kur'an, VII, 593.
[446] Râzî, VIII, 499.
[447] Taberi, XI/l, 87.
[448] Þuara: 26/29.
[449] Kasými, a.g.e, XIII, 4610.
[450] Zâriyat: 51/39.
[451] Râzî, X, 182.
[452] Zâriyat: 51/40. Murat Kayacan, Kur’an’da Peygamberler ve Karþý Tavýrlar, Ekin Yayýnlarý: 78-80.
Ynt: Hz Musaya Mecnun Denilmesi By: ceren Date: 16 Aralýk 2017, 17:05:09
Esselamu aleykum. Rabbimin gönderdiði tüm peygamberlere inanan ve imanin þartýný yerine getiren kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Hz Musaya Mecnun Denilmesi By: Bilal2009 Date: 18 Aralýk 2017, 16:32:37
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doðrularýn yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Hz Musaya Mecnun Denilmesi By: Sevgi. Date: 29 Aralýk 2017, 14:36:14
Aleyküm Selâm Ve Rahmetüllahi Ve Berakâtühu
Mevlam bizlere imanýn þartlarýný hakkýyla yerine getirenlerden eylesin inþaAllah.