Hz. Amr ibni Cemuh By: sidretül münteha Date: 07 Mayýs 2011, 16:06:22
Hz. Amr Ýbn-i Cemuh (r.anh)
Hz. Amr Ýbnu Cemuh (r.a.), Allah yolunda çocuklarýyla þehadet yarýþma katýlan bir sahabedir. Amr Ýbnu Cemuh, cahiliyede Yesrib'ileri gelenlerinden, Celemeoðullarýnýn efendilerinden, Medine cömertlerinden, karakter sahibi biriydi. Cahiliye devrinde soylu kiþilerin evlerinde put bulundurma adeti vardý. Bunu her sabah ve akþam puttan uður dilemek, törenlerde kurban kesmek, saygý duruþunda bulunarak felaket anlarýnda sýðýnmak vb. þeyler için yaparlardý. Amr'ýn putu da Menat idi. Onu kaliteli bir aðaçtan yapmýþtý. Saygýda kusur etmez, ona en güzel kokularý sürerdi.
Mus'ab Ýbnu Umeyr (r.a.)'ýn Medine'ye davetçi olarak gelmesinden kýsa bir zaman sonra insanlarýn bir çoðu Ýslâm'a girdiler. O sýrada altmýþ yaþýný geçmiþ olan Amr Ýbnu Cemuh'un oðullarý Muavvez, Muaz, Hallad ve eþi Hind de ondan gizli bir þekilde iman ettiler.
Kocasý ve ondan baþka birkaç kiþinin dýþýnda kimsenin þirkte kalmadýðýný gören Hind (r.a.) sevip saydýðý kocasýnýn þirk üzere kalmasýný asla isteyemezdi. Amr Ýbnu Cemuh ise çocuklarýnýn atalarýnýn dininden çýkýp Müslüman olmalarýndan korkuyordu. Karýsýna:
"Hind, çocuklarý sakýn þu Mus'ab'la görüþtürme" dedi. Kadýn:
"Olur ama o adamýn anlattýklarýný oðlun Muaz'dan dinlemek ister misin?" dedi. O:
"Vay be haberim yokken Muaz da mý dinden çýktý?" diye sordu. Hind:
"Hayýr, Mus'ab'ýn bazý toplantýlarýna katýlýp söylediklerinden bazýlarýný öðrenmiþ" cevabýný verdi. Amr:
"Muaz'i bana çaðýr" dedi. Muaz babasýnýn huzuruna gelip ona Fatiha suresini okuyunca, aralarýnda þu konuþma geçti:
“Bu söz ne kadar þahane, ne kadar güzel. Bütün sözleri böyle mi?”
“Hepsi birbirinden güzel babacýðým! Sen de ona bey'at eder misin? Halkýn tamamý ona bey'at etti.”
“Menat'a danýþmadýkça bir þey yapmam. O ne derse öyle yaparým.”
“Babacýðým Menat konuþmaz ki onun dili ve aklý yok. O sadece bir aðaç.”
“Sana söyledim ona danýþmadan atalarýmýn dininden vazgeçmem.”
Derken Amr aðaçtan yontma putun huzuruna geçip saygýyla fikrini sordu. Cevap alamayýnca da onu kýzdýrdýðým zannedip bir kaç gün öfkesinin dinmesini beklemeye karar verdi. Bu esnada çocuklarý da düþünmeye baþladýlar. Derken putu alýp Selemeoðullarýnýn tuvalet çukurlarýndan birine attýlar.
Amr buna çok hiddetlendi arayýp putu buldu. Temizleyip kokular sürdü ve ayný yerine koydu. Ayný durum günlerce tekrar etti derken en son gün Amr, Menafin boynuna kýlýcýný astý ve:
"Ey Menat! Bunlarý sana kimin yaptýðýný bilmiyorum. Eðer sen de hayýr varsa iþte kýlýç kendini koru" dedi. Ancak ayný durum o gece de tekrarlanýnca artýk onu tuvalet çukurundan çýkarmadý ve:
"Vallahi sen ilah olsaydýn bir tuvalet çukurunda olmazdýn" dedi ve Ýslâm'a girdi. Amr Ýslâm'ý tanýdýkça cahiliyede geçen dakikalarý için piþmanlýk gözyaþlarý döküyordu. Artýk o da iman ve Ýslâm'ýn fedakâr bir hizmetçisi her mü'min gibi, davanýn yýlmaz bir bekçisiydi.
Uhud savaþý için cihada çaðrý yapýldýðýnda üç oðlu gibi Amr Ýbnu Cemuh da cihad için hazýrlanmaya baþladý. Halbuki Amr (r.a.) o anda çok yaþlý ve bir ayaðý tamamen sakat idi. Bu yüzden çocuklarý onun mazur olduðunu anlatýp cihada katýlmamasýný istediler. Bunun üzerine baba oðullarýný þikâyet için Rasûlüllah (sav)'in huzura çýktý ve:
"Ey Allah'ýn Rasûlü, þu benim oðullarým topal olduðumu bahane ederek beni bu hayýrlý iþten alýkoymak istiyorlar. Vallahi ben topallýðýmla cennete girmek istiyorum" dedi. Rasûlüllah (sav) oðullarýna:
"Ona engel olmayýn. Herhalde Allah (c.c.) ona þehitlik verecek" buyurdu.
Ordunun hareket vakti gelince Amr (r.a.) hiç dönmeyecekmiþ gibi hanýmýna veda etti, sonra kýbleye yönelip þöyle dua etti:
"Allah'ým! Bana þehitlik ver. Beni þehitliði kaybetmiþ olarak aileme döndürme."
Savaþýn kýzýþýp müþriklerin Rasûlüllah (sav)'i kuþattýðý sýrada o tek ayaðý üzerinde sýçrayarak cihada devam ediyordu. Oðlu Hallad'la beraber Rasûlüllah (sav)'i koruyan mü'minlerin ön safýnda çarpýþýrken bir taraftan da:
"Ben cenneti istiyorum, ben cenneti istiyorum" diyordu. Derken ikisi de þehid olup cenneti garantileyenlere katýldýlar. [84]
Eski cahiliyye ile çaðdaþ cahiliye putperstîikte müþterektirler. Çaðdaþ ve çaðdýþý cahiîiyenin pulculuktaki benzerliði tartýþmadan varestedir. Bu iki cahiliyenin tüm safhalarýnda ciddi benzerlikler olduðu gibi putçulukta da benzerlik vardýr. Ancak önceki cahiliye hem teori hem pratikte tapýnma kastýyla putçuluk yapýyordu. Günümüz cahiliyesi ise tapýnma düþüncesi taþýmadýðýný söylese de yaptýðý tapýnmadýr. Bir diðer fark da þu:
Eski cahiliye o günün iikel þartlarýnda inanarak putlara tapýyordu. Günümüz cahiliyesi ise inanmadýðý halde inadýna putçulukta ýsrar ediyor. Çok daha kötüsü ise günümüz cahiîiyesinin, geçmiþin cahiliyesinin tam tersine baþkalarýný da putçuluða mecbur etmeleridir. Sonuç olarak günümüz cahiliyesi çok daha þedit, daha dayatmacý, daha vahþi ve dolayýsýyla daha ilkeldir.
Cahiliyye devrinin adetlerinden birisi de, evde heykel bulundurma adetidir. Günümüzde mütedeyyin aileler de dahil olmak üzere nicelen vitrinlerinde kedi, köpek, at, noel baba ve benzeri heykeller bulundururlar. Bu cahiliye adeti kesin haramdýr. Zaten tapýnma kastýyla olursa þirk olur. Kabartma olmayan tam boy canlý resimleri ise mekruhtur. Yalnýzca kýz çocuklarýn oynadýðý bebekler müstesnadýr. Bunlar çocukta annelik duygu ve þefkatini geliþtirdiðinden cevaz verilmiþtir.
Müslüman insanýn azad kabul etmez sorumluluklarýndan birisi de, insanlarý anne, baba, kardeþ, akraba ayrýmý yapmadan Ýslam'a davet etmektir. Davet ve davetçilik, mü'min insanýn kesinti kabul etmez faaliyet alanýdýr. Davet ve teblið cihadýn en müessir ve günümüzde en mümkün olan kýsmýdýr. O yüzden asla ihmal edilmemelidir. Mus'ab'larý bekleyen Amr'lar gibi günümüzde yüz milyonlarca insanýn davet ve teblið beklediði sýrada Mus'ab yolunun yolcularý olmasý gerekenlerin ihmalkârlýk ve tembellikleri affý zor bir hatadýr.
Davette davetçilerin yardýmlaþmasý, davet ahlâkýndan dýr. Aile boyu davetçilik ve davetçilikte dayanýþma içerisinde bulunmak sahabe sünnetinden sayýlýr. Amr Ýbnu Cemuh (r.a.)'ýn ailesinde bu örneði net olarak gördüðümüz gibi aslýnda diðer ashâb da böyleydi. Anneler, babalar, çocuklar, kýsaca ailenin her ferdi Ýslâm'ýn davetçisi, davet yolunda diðerlerinin yardýmcýsý ve tamamlayýcýsýydý. Biz de bu yönde kendimize çeki düzen vermeliyiz. Davetçilikte birbirimizle yardimlaþmahyýz. Birimizin ikna edemediðini diðerimiz ikna edebiliriz.
Davetçinin davetinde hikmet, siyaset ve sýr sahibi olmasý gerekir. Hikmet, gerekeni gerektiði þekilde gereken zaman ve zeminde ifa etmektir. Amr'ýn müþrik olduðu ve Ýslâm'a kininin olduðu sýrada, hanýmý Hind'in çocuklarýnýn sýrrýný koruduðunu ve imanlarýný açýklamayý da hikmet ve siyasetle yaptýðýný görmekteyiz. Tabii hikmet ayrý þey dâvadan taviz verme ve olur olmaz anlarda Ýslâm'ýn gerçeklerini eðip bükme ayrý þeydir. Hikmetle tavizi iyi anlayýp birbirine karýþtýrmamak gerekir.
Cahiliyye insaný basiretsizdir. Þirk ve cehalet inadý insaný kör, saðýr ve ahmak eder. Öyle ki þirk inadýna tapýlan taþ, tahta, tunç ve benzeri nesnelerden yapýlan putlarýn kendilerine bir fayda veya zarar verebileceði zehabýna kapýlýr. Bazen de tüm uyarý ve gerçeklere raðmen bu konuda ýsrar edecek kadar ahmaklaþýr. Ýnsan þirk ve cahiliyeye bulaþmayýversin, asýr yirminci de olsa otuzuncu da olsa yine ayný körlük ve saðýrlýk devam eder. Günümüz cahiliyesinin geçmiþtekinden bir farký da tevhid yolunu her vesileyle týkayýp tahammül etmeyiþi ve herkesi ayný körlük ve saðýrlýða icbarýdýr.
Putlardan, heykellerden yardým dilemek, ahmaklýktýr. Kendini koruyamayan putlar, baþkalarýnýn haklarýný elbette koruyamaz. Ayný mesajý Ýbrahim (a.s)'ýn putlarý kýrmasý kýssasýnda da net olarak görürüz. Özellikle son asýr yalnýzca putlarýn ve putlaþtýrýlanlarm kendilerinin deðil ayný zamanda onlarýn yýllarca insanlara dayattýðý fikir ve sistemlerin de ne denli kof, neticesiz ve insanlýk için baþ belâsý olduðunu iyice gün yüzüne çýkarmýþtýr. Komünist Rusya güdümündeki nice ülkelerde heykellerin boynuna ipler baðlanýp yýkýldý. Ama putçuluk hala tamamýyla yýkýlamadý. Bazý ülkelerde ise hem putlar, hem de putçuluk saltanatýný devam, ettiriyor.
Ruhlarda putperstliðin yýkýlmasý, putlarýn yýkýlmasýndan daha önemlidir. Çünkü ruhlarda putperstlik devam ettiði müddetçe putlar ve putlara tapanlar varolmaya devam edeceklerdir.
Ruhlarda devam eden putperstliðin semeresini görmek heran mümkündür. Bakýnýz ülkemizde yýllarca nurlu lakabýyla anýlan, çok yetkili biri çýkýp Kur'an'm iki yüz otuz küsur ayetinin bugün iþlevinin olamayacaðýný iddia ediyor ve hemen akabinde de "Allah'ýn iþine karýþaný Allah (c.c.) çarpar" diyorsa bu çaðýmýzdaki fikri çeliþkileri ve sapmalarý anlamamýza yeter.
Ýnsanlarý Allahû Teâla'ya davet kesintiyi kabul etmez. Davet ve tebliðde ýsrar etmek esastýr. Amr Ýbnu Cemuh (r.a.)'ýn hanýmý ve çocuklarýnýn davette ýsrar ediþlerinin örneðini açýk olarak görüyoruz. Her sahabenin iþi ve mesleði ne olursa olsun önce en mükemmel bir davetçiydi. Onlar davetin hakkýný verdiklerinden dolayýdýr ki kýsa sürede Ýslâm o kadar geniþ coðrafyaya yayýlmýþtýr. Onlarýn mirasyedileri olan bizler ise, evlerimizin içine dahi Ýslâm'ý hakkýyla yerleþtiremiyoruz. En yakýnlarýmýz olan akraba, komþu ve arkadaþlarýmýza karþý dahi davet ve tebliðin hakkýný veremiyoruz.
Allah yolunda þehadet yarýþý, ashâb-ý kiram'ýn hayatýnda görülen bir erdemliktir. Bizler normal hizmetlerde yarýþamýyoruz, sahabeler þehid olma hususunda yarýþmýþlardýr.
Müslümanlarýn sorumluluklarýndan birisi de örnek aile ve örnek anne ve baba olmaktýr. Ýslâm adýna çocuklarýna numune-i imtisal olamayan anne ve babalarda hayr yoktur.
islâm adýna örnek aile, mukaddesleri adýna bedel ödeyen ailedir. Mukaddesat uðrunda bedel ödeme örneðini Amr Ýbnu Cemuh (r.a.)'ýn ailesinde görüyoruz. Bu Örnek ailenin tüm bireyleriyle davet hizmetinde koþturduðunu görmekteyiz. Cihada çaðrý yapýldýðýnda ise yetmiþlik ve üstelik gayet sakat ve mazur olan baba da dahil aile bireylerini cihad meydanýnda görüyoruz. Bu örnek aile hizmet yarýþýnda öylesine gayretlidir ki savaþ kýzýþýp dâva liderinin hayatý tehlikeye düþtüðünde onun uðrunda canlarýný feda ederek dâva uðrunda bedel ödemekten de çekinmemiþlerdir. Ýþte onlar ve iþte biz. Can bir yana dâva uðrunda mallarýmýzdan fedakârlýkta dahi çok geride kalan bizlerin hali gerçekten çok hazindir.
Müslüman insan için Allah yolunda Cihad ve Þehadet aþký, en mükemmel enerji kaynaðýdýr. Cihad ve þehadet aþkýný kaybedenler, Allah yolunda Allah davasýna hizmet edemezler.
Þehadet, müslümanlarda bir özlemdir. Þehadet, her sahabenin duasýydý. Ýmaný kavrayan her mü'minin de rüyasý olmalýdýr. Sadece kuru kalabalýklar oluþturan tembel ve pýsýrýk saðlamlardansa Amr Ýbnu Cemuh (r.a.) misali topal yiðitler yeðdir ve bugün onlara çok ihtiyaç var. Yalnýzca Filistin, Keþmir ve Çeçenistan'da deðil her yerde o yiðitlere ihtiyaç var. Rabbim o yiðitlerin hayatýyla hayat bulanlardan eylesin. Müslüman bedeni olarak sakatta olsa, cihaddan, cihad etmekten ve þehadet arzusundan ve talebinden vazgeçemez. Cihad meydanýnda daðýnýklýðýn yaþandýðý o zor anlarda Amr Ýbnu Cemuh (r.a.)'ý görenler anlatýyor: "Tek ayaðýnýn üzerinde sekiyor, akýllara durgunluk verecek bir azim ve enerji ile savaþýyor; "Cennet azmiyle doluyum. Cennet hasretiyle yanýyorum", diyordu.” [85]
Sahabe, sevabta cenneti bulan nesildir. Tabiî ki, sevdasý sevab olana cennet cevap olur![84] Hayattt's Sahâbe/M. Yusuf Kândehlevî; Hüyetü'l Evliya; El- Ýsabe Fi temyizi Sahâbe/Ýbn-i Hacerü'l Askalani; Suverun Min Hayatü's Sahâbe/Abdurrahman Ref'at el- Baþa, Beyrut/ty.
[85] Siretü Ýbn-i Hiþam: 2/90-91; Siyeru A'lami'n Nübelâ/Zehebî: 1/252-255; Suverun Min Hayatü's Sahâbe/Abdurrahman Ref'at el- Baþa: 1/143-146, Beyrut/ty.
Ynt: Hz. Amr ibni Cemuh By: Bilal2009 Date: 26 Aralýk 2018, 15:03:31
Esselamu aleyküm Kayýtsýz þartsýz Ýslam a teslim olan yürekler Rabbim her birinden razý olsun Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Hz. Amr ibni Cemuh By: ceren Date: 26 Aralýk 2018, 16:47:44
Esselamu aleykum. Rabbim herkesi islam ile sereflendirsin.Islam yolunda þehid olarak ölen kullardan olalim inþallah. ..