Kuran Ýlimleri
Pages: 1
Kuran ilimleri By: sumeyye Date: 28 Nisan 2011, 15:10:12
KUR'AN ÝLÝMLERÝ

 
Kur'an Ýlimlerine Tarihi Bir Bakýþ
 

Sahabe halis Arab idiler. Üstün us!ûb!arýn zevkine varýyor ve Rasûlül-iah (s.a.v.) e gelen âyetleri anlýyorlardý. Kur'andan herhangi bir þeyin ma­nasýný anlamada güçlük çektiklerinde hemen onu Rasûlüilah'tan soruyor­lardý. Nitekim: «Ýmanlarýný haksýzlýkla da (zulümle) bulaþdýrmayanlar» [1] âyeti indiðinde Rasûlüllah'a müracaat etmiþ [2]ve: Hangimiz nefsine hak­sýzlýk etmez ki?» demiþler ve peygamber (s.a.v.) zulmü þirk ile tefsir ede­rek «doðrusu þirk, büyük bir zulümdür»[3] âvetini buna delil getirmiþtir. RasÛlüHah (s.a.v.) e gelince, Allah ona Kitabý vermiþ ve bilmediðini ona öðretmiþtir. Allah'ýn onun üzerindeki fazlý pek büyüktü. Onun için Rasûlül-lah ve sahabe döneminde Kur'an ilimleri konusunda eserlerin hazýrlanma­sýna, pek ihtiyaç yoktu.[4]

Sahabenin çoðunluðu ümmî idi. Okuma yazma öðrenme imkânlarý ký­sýtlýydý. Bu da, bu ilimde eser vermelerine engeldi. Ayrýca Rasûlüllah (s.a.v.) in kendisi Kur'an'dan baþka bir þey yazmalarýný yasaklamýþ ve vahyin indi­ði ilk sýralarda onlara þöyle emir buyurmuþtu: «Söylediklerimi yazmayýn. Her kim Kur'andan baþka birþey yazmýþsa, hemen onu imha etsin. Ama söylediklerimi þifahî olarak anlatýn, bunda bir beis yoktur. Ayrýca her kim kasden bana yalan isnad ederse, ateþten yerini hazýrlasýn» [5] Rasûlüilah (s.a.v.), Kur'andan olmayan birþeyin Kur'an'a karýþmasý endiþesiyle baþka þeyler yazmamalarýný emretmiþtir.

Rasûlüllah (s.a.v.) dönemiyle Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer dönemlerin­de Kur'an ilimleri telkin ve aðýzdan aðýza aktarýlmaya devam edildi. Hz. Os­man'ýn hilâfeti zamanýnda Arablar acemlerle karýþtý. Bunun üzerine Hz. Os­man resmi bir mushaf üzere icma etmelerini ve bu mushaf örnek alýnarak çoðaltýlacak nüshalarýn çeþitli eyaletlere gönderilmesini, bunlar dýþýnda ka­lan mushaflann da yakýlmasýný emretti. Bunun sebeplerini ve konuyla ilgi­li teferruatý görmüþtük.

Burada bizi ilgiiendiren, Hz. Osman'ýn mushaflan istinsah etmekle da­ha sonra Kur'an resmi yahut Osmanî yazýnýn ilmi olarak isimlendirilen il­min temeli atýlmýþ oldu.

Yine Hz. Ali (r.a.), Ebu'l-Esved ed-Dûelî[ye (öl. 69) Arab dilinin bozul­masýný engellemek ve selâmetini muhafaza etmek için bazý kurallarý tes-bit etmesini emretmekle Ý'rabu'l-Kur'an ilminin temelini ortaya atan ol­muþtur.

Diyebiliriz ki: Bu ilme zemin hazýrlayanlar :

1- Sahabeden dört Halife: Ýbnu Abbas. Ýbnu Mesud, Zeyd b. SâbÝt, Ubeyy b. Ka'b, Ebu Musa el-Eþ'arî, Abdullah b. ez-Zübeyr.[6]

2- Tabiînden: Mucahid, Ata' b. Yesâr, Ýkrime, Katâde, el-Hasan el-Basrî, Saîd b. Cübeyr ve Zeyd b. Eþlem.

3- Etbau't-Tabiînden: Malik b. Enes ki, Zeyd b. Eslem'e talebelik yap­mýþtýr.

Tefsir ilmi, nuzû! sebepleri ilmi ,Mekkî ve Medeni ilmî nâsih ve men-suh ilmi ve garîbu'l-Kur'an ilmi olarak isimlendirdiðimiz ilimlerin kurucu­larý bunlardýr.    .

Tedvîn çaðýnda bütün ilimlerin baþýnda tefsir geliyordu. Çünkü o, Kur'­an ilimlerinin anasý (temeli) mesabesindedir. Bu ilimle uðraþýp eser veren-ier þunlardýr:

Ýkinci asýrdan olarilar: Þu'be b. el-Haccâc [7] Süfyan b. Uyeyne [8] ve Veki' b. el-Cerrah'dýr.

Tefsirleri, sahabe ve tabiînin kavillerini ihtiva ediyordu. Onlarý Ýbnu Ce-rîr et-Taberî (öl. H. 310) takip eder ki, tefsiri sahih rivayetleri ihtiva etme­si, irab meselelerine el atmasý ve deðerli görüþler ortaya koymasý gibi meziyetlerinden dolayý tefsirlerin en deðerlilerindendir.

Rivayet tefsirinin yanýnda re'y tefsiri de doðup geliþti. Kur'anin tama­mýný tefsir edenlerin yanýnda bir cüz'ünün, bir sûresinin ve bazen bir âyet veya ahkâm âyetleri gibi bir çok âyetin tefsiri yapýlmýþtýr.

Diðer Kur'an Ýlimlerine gelince. Bu konularda eser verenler:

Buharînin hocasý olan Ali b. e!-Medini [9] Esbâbü'n-Nuzûl konusunda, Ebu Ubayd el-Kasým b. Sellam nâsih ve mensuh, kýraatler ve Kur'anýn fa­ziletleri konularýnda, Muhammed b. Eyyüb ed-Darîsî (öl. 294) Mekke'de na­zil olan ve Medine'de nazil olan konusunda [10] Muhammed b. Halef b. Merzabân (öl. 309) ki eseri: «el-Hâvî fî Ulûmi'l-Kur'an» dýr. [11]Dördüncü asýrda: Ebu Bekir Muhammed b. el-Kasým el-Enbârî (öl. 328) «Acaibu Ulumi'l Kur'an:» isimli eserinde Kur'anýn faziletlerinden, yedi harf üzere indiriliþinden, mushaflann yazýlmasýndan ve sûrelerle, âyet ve keli­melerinin sayýsýndan bahseder. [12] Ebu'l-Hasen el-Aþ'arî, eseri: «el-Muh-tezen fi Ulûn-ýi'l-Kur'an» olup gerçekten deðerli bir eserdir [13]Ebu Bekir es-Sicistânî [14] garîbu'l-Kur'an konusunda eser yermiþtir.

Ebu Muhammed el-Kassab Muhammed b. Ali el-Kerhî (Öl. 360 dolay­larýnda). Eseri: Nuketu'l-Kur'an ed-Dâlletu ale'l-Beyân fî Envaý'l-Ulûmi ve'l-Ahkâmi'l-Munbietý an ihtilâfý'l-Enâmsdýr.[15] Muhammed b. Ali el-Udfevî (öl. 388). Eserî «el-lstýðnâ[16] fî Uiûmi'l-Kur'an» olup yirmi cilttir.

Beþinci asýr: Ali b. Ýbrahim b. Said ei-Hûfî [17] Eserleri: «el-Burhan îî Ulûmi'l-Kur'an» ve «Ý'rabu'l-Kur'an» dýr.

Ebu Amr ed-Dânî (öl. 444). Eserleri: «et-Teysir fî Kiraâti's-seb» ve sel-Muhkem fî'n-Nukat» týr.

Altýncý Asýr: Ebu'l-Kasim Abdurrahman es-Suheylî [18] lakabýyla taný­nýr. Mubhemâtu'l-Kur'an konusunda eser vermiþtir.Aiemu'd-Din es-Sahâv [19] kýraatlerle ilgili eser vermiþtir.

Daha sonra Kur'anla ilgili yeni ilimler ortaya çýktý: Bedâyiu'l-Kur'an [20] Huoecu'l-Kur'an [21] Eksamu'l-Kur'an [22] ve Emsâlu'l Kur'an [23]Kur'anla ilgili çalýþmalarda takip edilen metod, teferruat üzerinde de durmaktýr. Onun için bu ilimlerin hepsini içine alan kýsa bir Ýsim gerekiyor­du. Ýþte bu ilme, Ulûmu'l-Kur'an (Kur'an Ýlimleri) ismi verildi.Þafiî (r.a.) Yemen'de Alevî gurubun reisi olduðu ithamý ile demir zin­cirlerle baðlanmýþ olduðu halde Baðdad'da Harun Reþîd'in huzuruna geti­rildiðinde Reþit ona: Þafiî Allah'ýn Kitabý hakkýnda bilgin nedir? Ýlk sorumu buradan baþlatýyorum: Çünkü Allah'ýn Kitabý kendisiyle baþlanmaya daha evlâdýr, dedi. Þafiî cevap verdi: Allah'ýn kitaplarýndan hangisini soruyorsun ya Emire'l-Mü'minin? Çünkü pekçok kitap indirmiþtir. Harun Reþid: Güzel söyledin. Lâkin ben. Amcam oðlu Muhammed (s.a.v.) e indirilen Allah'ýn Kitabýndan sormuþtum, dedi. Bunun üzerine Þafiî þöyle dedi. Kur'amn ilim­leri çoktur. Bana muhkem ve müteþâbihinden mi soruyorsun? Taksim ve te'hirinden mi soruyorsun? Nasýh ve mensuhundan mý soruyorsun? [24] vs.

Bazý araþtýrmacýlara göre-þumullu manasýyla Ulûmu'l-Kur'an istilaný, el-Hûfî olarak þöhret bulan Ali b. Ýbrahim b. Saîd'in (öl. 430) «el-Burhan fî Ufûmi'l-Kur'an» isimli kitabýyla baþlar. Kitap otuz cilt olup birbirini takip

32/a Bk. ei-ltkan, 2/225-228. Ibnu'l-Kayyým bu konuda müstakil eser yazmýþtýr. Müte-ahhirinden Abdulhamit el-Ferâhînin de «Ým'ân fî Eksâmi'l-Kur'an» isminde müstakil bir eseri vardýr.

etmeyen müteferrik onbeþ cildi Kahire'de Dâru'l-Kütüpde TefsÝr-59 no'da mahfuzdur. Keþfu'z-Zunûn sahibi bu eser için þöyle demektedir: «Onda ga-ribu'i-Kur'an, Ý'rab ve tefsirden bahsetmektedir.»

Lâkin az Önce Kur'an çalýþmalarýný konu alan kitaplardan bahsetmiþ, ve «Ulûmu'l-Kur'an» terkibini sarahaten ihtiva edenlerin isimlerini vermiþ­tik. Bize göre Ýbnu'l-Merzebân'ýn üçüncü asýrda yazdýðý eser, bu konuda ilk eserdir.Altýncý asýrda Ýbnu'l-Cevzî (öl. 597) Kur'an'ta ilgili iki eser yazdý: «Fu-nûnu'l-Efnân fî Acaibi Ulûmi'l-Kur'an [25] ve «el-Mücteba fî Ulûmin Tete-allaku bi'l-Kur'an». Bu kitaplarýn her ikisinin Kahire'de Dâru'l-Kütüpte yaz­masý mevcuttur.

Yedinci asýrda Alemu'd-DÝn es-Sehâvî {öl. 643) «Cemâlu'l-Kurra1 ve Ke-mâlu'l-lkrâ» [26] Ebu Þâme de (öl. 665) sel-Murþidu'l-Vecîz fîmâ Yeteallaku bii'-Kur'ani'l-Aziz» isimli eserini yazdý.

Sekizinci asýrda Bedruddin ez~Zerkeþî (öl. 794) [27] «el-Burhan fî Ulû­mi'l-Kur'an» adlý eserini yazmýþtýr ki Ebu'î-Fazl ibrahim eseri yayýna hazýr­lamýþ ve övgüye layýk, bir tahkik, yapmýþtýr.

Dokuzuncu asýrda bu konuda yapýlan telifler çoðaldý. Celâiuddin e!-BuI-kînî [28] «Mevakiu'i-Ulûm min Mevakii'n-Nucûm» [29] isimli eserini, yazmýþ-tir. Muhammed b. Süleyman eî-Köfîyeci de föi 879)[30] bir eser yazmýþ-ûr. es-Sayatfdu eserden öaâseder ve müefû'fmýn, eserinden daha ustun hýr

bir malumatýmýz yoktur. es-Suyutî (öl. 911) de önce «et-Tahbir fî Ulûmi't-

29/b el-ltkan, 1/3. es-Suyûti kitap için: «Tertibli ve güzel bîr kitap» olduðunu belirtir.

Tefsir» Ýsimli eserini yazmýþ ve ardýndan «el-Ýîkan fî Ulûmi'l-Kur'an»ý yaz­mýþtýr.[31]

Son asýrda birçok âlim Kur'an ve Kur'an'tn tarih ve ilimleri hakkýnda eser vermeye yönelmiþtir: Tahir el-Cezairî, «et-Týbyan liba'zý'i-Mebahisi'k MüteallýkatÝ bi'l-Kur'an» isimli eserini, Muhammed Cemâluddin el-Kasýmî «Mehasýnu't-Te'vîl» isimli eserini, Muhammed AN Selame «Menhecu'l-Fur-kan fî Ulûmi'l-Kur'an» Tantâvî Cevheri «el-Cevahir fî Tefsirî'l-Kur'ani'l-Ke-rim.»                                                   .

Arab dilinin büyük edibi Mustafa Sadýk er-Rafîi (Ý'cazu'l-Kur'an) isimli eserini. Malik b. Nebî «ez-Zâhiretu'l-Kur'anÝyye» Ýsimii eserini -ki bu eser Seyyid Kutub, «et-Tasvîru'l-Fennî fý'1-Kuran» ve «Fî Zýlâli'l- Kur'ân» isimli vahiy konusunda deðerli bir araþtýrmadýr. -Muhammed Reþid Rýza «Tefsî-ru'l Kur'ani'I-Hakîm» isimli eserini ki bu eserde Kur'an ilimleriyle ilgili pek çok malumat vardýr ve Dr. Muhammed Abdullah Drâz «en-Nebeu'I-Azîm, Nazaratun Cedide fi'l-Kur'an» isimli eserini yazmýþtýr. [32]




[1] el-En'am: 82.

[2] el-Burhan, 1/14.

[3] Lokman: 13.

[4] Müslim, 8/229. Kars.  «Ulûmu'i-Hadis vo Mustalahuhu» isimli eserimiz, s. 8.

[5] Müslim, 8/229. Kars.  «Ulûmu'i-Hadis vo Mustalahuhu» isimli eserimiz, s. 8.

[6] Bk. ei-Fihrist, s. 33.

[7] Þu'be b. el-Haccâc b. el-Verd el-Akîî el-Ezdî el-Vasýtî: Basra muhaddisi olup hadis­te mü'minlerin emridir. Künyesi: Ebu'l-Bestâm'dir. Enes b. Malik  (r.a.)ý görmüþ   ve dörtyüz tobiîdenhadis duymuþtur. Mezhep imamlarýnýn hepsi onu hüccet olarak ka­bul eder. H. 160 yýlýnda vefat etmiþtir.

[8] Süfyan b. Uyeyne el-Hilâlî el-Kûfî: Tefsir ve hadiste hicaz ehlinin þeyhidir. H. 188 yý­lýnda vefat etmiþtir. (Bk. Tezkiratu'i-Huffâz, 1/242.)

[9] Ali b. Abdillah b. Ca'fer: Künyesi Ebu Ca'fer olup H. 234 yýlýnda vefat etmiþtir. (Bk.

Tezkiratu'l-Huffaz, 2/15-16; Þezeratu'z-Zeheb, 2/81).

[10] Eserinin ismi «Fadýilu'l-Kur'an» olup ez-ZahÝriye kütüphasinde eksik    bir nüshasý mevcuttur."

[11] el-Fihrist'te ismi geçmekte olup yirmiyedi cüzdür.

[12] Bir nüshasý Ýskenderiye Belediye Kütüphanesindedir.

[13] Bk. ed-DÝbâc, s. 195.

[14] Muhammed b. Aziz b. el-Azîzî es-SÝcÝstânî. H. 330 yýlýnda vefat etmiþtir. (Buðyetu'l-Vuât, s. 72) es-Suyûtî (el-ltkan'da 1/193) es-Cicistânî'nin «Garîbu'i-Kur'an» isimli ese­rini zikrederken bu eseri onbeþ yýlda hocasý Ebu Bekr b. el-Enbâri ile birlikte hazýr­ladýðýný zikreder.

[15] Bir nüshasý  Murad  Molla  Kütüphanesindedir.

[16] Yazmasýnda «e!-ÝstiftaJ» þeklinde okunmasý mümkün ise de «eI-Ýstiðna'»    þeklinde zabtýný uygun gördük.

[17] Ali b. Ýbrahim b. Said, el-Hûfî el-Mýsrî, eel-Burhan fî Ulûmi'l-Kur'an» ile «Ý'rabu'l-Kur'­an» isimli eserlerin müellifidir. H. 430 yýlýnda veîat etmiþtir. (Husnu'l-Muhadara, 2/228; ýhbarur-Ruvat, 2/219).

[18] Abdurrahman b. Abdillah b. Ahmed es-Suheyl. Künyesi Ebu'l-Kasým olup H. 581 yýiýn-da MerâkeþtG vefat

etmiþtir. Eseri: «Mubhemâtu'l-Kureyþ» dýr. Keþfu'z-Zunûn müel­lifi kitabýnýn ismini: «et-Ta'rîf ve'l-Ý'lâm bimâ Ubhime fi'l-Kur'an    mine'l-Esmâl ve'l-E'lâm» þeklinde verir ki, bu isim kitabýn muhtevasý hakkýnda bize bilgi vermektedir. Kâhire'de Daru'l-Kütüb ve Teymûriye Kütüphanesinde yazma nüshalarý    mevcuttur. es-Sûheylinin ayrýca Ýbnu Hiþam siyerini þerh mahiyetinde «er-Ravzu'l-Unf» Ýsmin­de bir eseri vardýr. (Haltercemesi için bk. Ýnbahu'r-Ruvat, 2/162.

[19] Þeyhu'l-Ýslâm Ebu Muhammed Abdülaziz b. Abdüselâm: el-Ýzz olarak meþhurdur. H. 660 yýlýnda vefat etmiþtir. (Tabakatu'þ-Þafiiyye, 5/310).

[20] Ali b. Muhammed b. Abdissamed: es-Sahavî olarak meþhurdur. H. 643 yýlýnda vefat etmiþtir.

[21] Kur'anda varid bedi' çeþitlerinden bahseden bir Ýlimdir.

[22] Cedelu'l-Kur'an olarak da isimlendirilir. Bu Ýlimden maksat, Allah'ýn Kitabýnýn bütün burhan ve delillerden bahsettiðidir. Lâkin Arablarýn uslûbleri üzere, kelamcýlarýn me-todlarý üzere deðil. Necmu'd-Din et-Tûfî (Süleyman b. Abdu'l-Kavî b. Abdilkerim (âl. 716) bu konuda müstakil eser yazmýþtýr. (Bk. ed-Dûreru'l-Kâmine, 2/154.)  Bu ilimle ilgili olarak (bk. el-ltkan. 2/229-233; el-Burhan, 2/24-27.)

[23] Bu ilimle ilgili bazý örnekler için bk. el-ltkan, 2/222-225.

[24] Bu olayý Celâluddin el-Bulkinî «Mevakiu'l-Ulûm min  Mevakii'n-NucÛm»  Ýsimli ese­rinde zikretmiþtir. Bk. Menahilu'l-irfan, 1/26.

[25] el-Teymuriyye kütüphanesinde de-Funûnu'l-Efnân'ýn eksik bir nüshasý    vardýr.    No: 222-Tefsir.

[26] Keþfü'z-Zunûn'den anlaþýldýðýna göre «Cemalu'l-Kurra' ve Kemalu'l-Ýkra'» kýraat, tec-vid, vakf ve Ýbtidâ ile nasih ve mensuh ilimlerini ihtiva etmektedir.

[27] Bedruddin Muhammed b. AbdîHah b. Bahadýr ez-Zerkeþî, Müfessir    ve usûlcülerin ileri gelenlerindendir. 745 yýlýnda doðmuþ ve 794 yýlýnda vefat etmiþtir.

[28] Abdurrahman b. Resiân, Ebu'l-FazI CelâtuddÝn el-Bulkînî: Fýkýh, usûl, Arap dili, tef­sir, maânî ve beyan alanlarýnda ileri bir seviyeye yükselmiþtir. (Bk. Þezeratu'z-Zeheb 7/166).                                                              .                                           

[29] el-ltkan, 1/3.

[30] Muhammed b. Süleyman b. Sa'd b. Mesud, Muhyiddin Ebu Abdullah el-Kâfiyeci: Nahiv dalýnda el-Köfiye ile çok meþgul olduðu için onunla tanýnmýþtýr. es-Suyutî on-dört sene onunla beraber olmuþtur. Tefsir, fýkýh, dil ve nahiv alanýnda pek çok eser sahibidir. es-Suyûtî'nin el-itkan'da ismini zikretmediði eserini el-Buðye'de oet-Teysirft Kavaidit-Tefsir» olarak isimlendirir ve bu kitap için þöyle der: el-KâfÝyeoÝ diyordu ki: Bu Ýlmi ortaya koyan kendisidir ve daha önce hiçkimse bu konuda eser verme­miþtir. Çünkü el-Kâfiyeoi ne ez-Zerkeþî'nÝn «el-Burhan»ýný ve ne de Celâiuddin ei-Bulkî'nin «Mevakiu'l-Ulûm» unu görmüþtü. H. 879 yýlýnda vefat etmiþtir. (Bk. Buðye-tu'1-Vuât, s. 48).

[31] et-ltkan, Kahirede defalarca basýlmýþtýr. es-Suyutî, bu eserinin büyük bir kýsmýnda ez-Zerkeþînin «el-Burhan'ýndan» Ýstifade etmiþ, bazen kaynak belirtmiþ ve bazen de ismini anmadan nakillerde bulunmuþtur. Es-Suyûtî'nin «el-Burhan» hakkýnda, söyle­dikleri için bk. el-itkan, 1/6-8.

[32] Son senelerde Kuran'la ilgili yeni ve faydalý çalýþmalar yapýlmýþtýr. Genel dinî tev-clhatý hedef alan Muhammed el-Gazzöli'riin «Nazaratun fi'l-Kur'an» isimli eseri ile Kur'an'ýn edebî yönü ve üslûp güzelliði üzerinde duran dostumuz Muhammed el-Mû-barek'in «el-Menhelu'1-HaüdB isimli eserini bunlar arasýnda zikredebiliriz.

Dr. Subhi es-Salih, Kur’an Ýlimleri, Hibaþ Yayýnlarý: 97-102.

Ynt: Kuran ilimleri By: ceren Date: 09 Haziran 2016, 22:17:29
Esselamu aleykum.Kur ani kerimi ogrenip okuyan ve kur an ilimlerini anlayip anlatan ve hayatina uygulayan kullardan olalim inþallah...
Ynt: Kuran ilimleri By: Bilal2009 Date: 09 Haziran 2016, 22:43:43
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri bu ilimleri öðrenenlerden kýlsýn.  Rabbim paylaþým için razý olsun.
Ynt: Kuran ilimleri By: HALACAHAN Date: 10 Nisan 2017, 17:19:15
Aleykum selam Allahým bizleri kuraný kerimin nuru ile nurlandir

radyobeyan