Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Vefat tarihi By: sumeyye Date: 22 Nisan 2011, 14:46:49
Vefat Tarihi


Süfyan-ý Sevri, Hiþam b. Urve., babasý Urve isnadýyla Hz. Âiþe'den nakleder:

-Ebû Bekir (r.a.) bana: "Rasûlüllah (s.a.v) hangi gün vefat etmiþti." diye sorunca, "pazartesi günü" dedim. "Ben de o gün ölmeyi ümit ederim." dedi. Sonunda o da ayný gün öldü.[659]

Ýbni Lehîa. Halib b. Ebî Ýmran. Haneþ isnadýyla Ýbni Abbas (r.a.)'tan þöyle nakleder:

-Peygamberiniz (s.a.v) pazartesi günü doðdu, pazartesi gü­nü peygamber oldu, pazartesi günü Mekke'den hicret etti, pa­zartesi günü Mekke'yi fethetti, Maide süresindeki:

«Bu gün dininizi tamamladým.»

(Maide 3) ayeti pazartesi günü indi ve pazartesi günü (s.a.v) vefat etti.[660]

Ýþte Ýbni Abbas'tan yapýlan bu rivayetteki bazý kýsýmlara aykýrý olarak rivayet edildi. Zira Ömer (r.a.) «Bugün dininizi tamamladým.» ayeti cumaya denk gelen arafe günü nazil ol­du, diyor. Ammar b._Ebî Ammar ile yine Ýbni Abbas'tan da bu görüþ naklediliyor.[661]

Mûsâ b. Ukbe de "Allah Rasûlü, Pazartesi günü Rebiul Ev­vel ayýndaki Hilal in ilk doðacaðý günü Güneþ batmaya yüz tut­tuðu sýrada vefat etti." diyor.[662]

Süleyman et Teymî de "Rasûlü Ekrem hastalýðýnýn onuncu gününde vefat etti. O gün Rebîül Evvel ayýnýn ikinci günü bir pazartesi idi." der. Bunu Mu'temir b. Süleyman, babasýndan nakleder.[663]

Vakýdî ise; Ebû Maþar yoluyla Muhammed b. Kays'tan þu bilgiyi verir:

-Rasûlüllah (s.a.v) on üç gün hasta kaldý ve on birinci hic­ri senenin Rebîül Evvel ayýnýn ikinci günü bir Pazartesi 'nde vefat etti. [664]

Taberî de Ýbnül Kelebi ve Ebû Mihnef'ten "Efendimiz'in vefatý Rebîül Evvel'in ikinci günü idi." diye nakleder.

Muhammed b. Ýshak, "Rasûlüllah (s.a.v) Medine'ye geldiði gün olan Rebîül Evvel'in on ikinci günü vefat etti. Hicretini tam on yýl olarak eksiksiz ikmal etmiþtir." der.[665]

Vakýdî, Abdullah b. Muhammed b. Ömer b. Ali, babasý aracýlýðýyla dedesi Ömer b. Ali'den þöyle nakleder:[666]

-Rasûlüllah (s.a.v) Safer ayýnýn bitimindeki son Çarþam­ba gecesi hastalandý, Rebîül Evvel ayýnýn on ikinci Pazartesi günü de vefat etti.[667]

(Efendimiz'in vefatý konusunda) buna benzer bir rivayet­te Âiþe (r.a.) ile Ýbni Abbas'tan da nakledilir, Tabi haber saSýih ise... Saîd b. Ufeyr de buna itimad ettiði gibi Vakýdî'nin katibi Muhammed b. Sa'd da bazý alimlerde bu rivayetin doðruluðuna güvenmiþlerdir.[668]

Zehebî der ki: Bize el Hidir b. Abdirrahman el Ezdi, Ebû Muhammed b. el Bûnn, dedesi, Ali b. Muhammed el Fakîh, Abdürrahman b. Ebî Nasr. Ali b. Ebi'l Akab. Ahmed b. Ýbra­him, Muhammed b. Âiz, Heysem b. Humeyd, NVman isnadýyla Mehkûl'den þöyle nakleder:

-Rasûlüllah (s.a.v) pazartesi doðdu, pazartesi kendisine va­hiy geldi, pazartesi günü hicrete çýktý ve altmýþ iki yýl ve bir kaç aylýk yaþýný ikmal ederek bir pazartesi vefat etti. Kendisine vahiy gelmeden önce kýrk iki yaþýndaydý. On yýl kendine va­hiy geliyorken (aleni davet etmeyip) gizlendi. Sonra Medine' ye hicret etti. On yýl altý ay Allah yolunda çarpýþarak eðleþti. Kendine yirmi yýl altý ay vahiy gelmesi devam etti sonra da vefat etti. Üç gün defnedilmeden bekledi. Ýnsanlar grup grup yanma gelerek cenaze namazýný kýldýklarý gibi kadýnlar da bö­yle yaptýlar.

Efendimizi Ali b. Ebî Talib (r.a.) ile Fazl b. Abbas (r.a.) yýkadý. Abbas (r.a.) da onlara su veriyordu. Yemen iþi beyaz, dikiþsiz üç parça kumaþ ile kefenlediler. Yýkanýp kefenlenin­ce iþte bu üç gün süre ile insanlar grup grup girerek ona cenaze namazý kýldýlar. Bir grup girip kýlýyor ve salat ve se­lam getiriyor ama cemaat yapmadýklarý gibi biri Önlerine imam da olmuyordu. Böylece isteyen herkes kýldý. Bu da bi­tince Efendimiz defnedildi. Kabrine onu Abbas. Ali ve Fazl (r.a.) lar indirdi. Ýþte o zaman Ensar'dan birisi. "Rasûlüllah' in ölümünde de bize katýlýn. Zira o (s.a.v) bize saðlýðýnda ka­týlmýþtý." dedi ve kabre inip onlarla beraber çalýþtý.[669]

Bu haberi Muhammed b. Þuayb eþ Þâbur da Nu'man ve Osman b. Muhammed el Ahnesî'den þöyle nakleder: -Rasûlüllah (s.a.v) bir pazartesi, gün battýðýnda vefat etti çarþamba günü defnedildi.[670]

Urve'den de. Efendimizin pazartesi günü vefat edip .rþamba gecesi (salýyý çarþambaya baðlayan gece)'nin sonun[671]ý defnedildiði, nakledilir.

Hasan-ý Basrî de, "Onun vefatý eylül ayý içinde olmuþtu der.[672]

 (Zehebî) Derim ki; Her (hicri ay yýlma göre) yýlýn baþýnýn ,uz üç yýlda dolaþýp ayný noktaya gelmesi kesinleþmiþ, herkesçe kabul edilmiþ bir durum olduðuna göre. (Zehebî'nin 2ndi zamanýna göre) 660 senede yirmi defa devran olmuþur. Efendimizin vefatýndan hicri 703'e kadar yirmi bir tur. ý yýlýn Rebîül Evvel ayýnda tamamlanmýþ olur. Bu da, bu hicri Rebiül Evvel ayýnýn Rebiül Evvel ayýnýn þimdiki Teþrîn-i Evvel'in sonu ile ylül un baþýna denk gelir ki; gerisi Safer ayý olur. Mayýs ayý iuharrem'de olduðundan Temmuz ayýnýn büyük bir bölümü 3 Zil Hicce ayýnda olur. Veda Haccý da Temmuza denk gelmiþ oluyor.[673]

Ebu'l Yümn, Ýbni Asakir ve diðerleri derler ki: Efendi-tiz'in vefatýnýn Rebîül Evvel ayýnýn Pazartesi günü olmasý kansýzdýr. Ancak ayýn ikinci pazartesi günü veya ona akýn bir zamanda mümkün olur. Zira veda haccmda arafe ününün cuma'ya denk geldiði hususundaki ümmetin icmaý ulunmasý ayýn on ikisinde olmasý tasavvur bile edilemez, kesinlikle Muharremin baþlangýcý ya cuma, ya da cumartesi oluyor. Buna göre de Safer ayýnýn baþlangýcý cumartesi, pa zar veya pazartesiden biri olabilir. Onlara göre Rebîül Evvel Pazar günü girmiþ oluyor ki, bu imkansýzdýr. Zira arka ar­kaya gök ayýnýn eksik (yani 29 gün) çekmesi imkan dýþý bir þey. O zaman Rebîül Evvel'in Pazartesi olmasý daha uygun olur. Salý olmasý da (otuz çekerse) caiz olur. Eðer yeni ay Pa­zartesi girmiþ ise, ki bu Mûsâ b. Ukbe'nin Rebîül Evvel'in Pa­zartesi günü vefat etti dediði görüþüdür. Buna göre de ikinci Pazartesi ayýn sekizi olur. Eðer ayýn ilk günü Salý idi diye ka­bul edersek o zaman Pazartesi günü de ayýn yedisi olur. Ýkin­ci Pazartesi de on dördünde olur. Ama bir þey daha kalýyor: Mekke'de cuma günü arafe günü idi. Ama Medine'de Hilal in görünme durumuna göre arafe günü perþembe veya cumar­tesi günü olabilir. O zaman hesabý buna göre yapmak gere­kir.[674]

Ýmam Malik'ten de, "Bana Efendimizin pazartesi günü vefat ettiði ve salý günü defnedildiði haberi ulaþtý." diye nak­ledilir.[675]



[659] Beyhakî Delâil 7/233.

[660] Ýbni SaM Tabakat 2/274; Beyhakî Delâil 7/233; Müsned 1/277; Fesevî el Ma'rife ver Tarih 3/251.

[661] Müsned 1/2S; Beyhakî Delâil 7/234. Zehebî'nin bu dediði rivayeti Ýbni Le-hîa'dan Yahya b. Abdillah nakieder. Üst rivayeti ise Saîd h Ufeyr ve Mûsâ b. Dâvûd ed Dabbî nakleder.

[662] Urve Meðazî s.222; Belazûrî Ensabül Eþraf 1/569; îbni SaM Tabakat 2/272; Beyhakî Delâil 7/234.

[663] Beyhakî Delâil 7/234.

[664] îbni SaM 2/272; Beyhakî Delâil 7/235

[665] Taberi Tarih 3/215; Beyhakî Delâil 7/235.

[666] Taberi Tarih 3/200; Beyhakî Delâil 7/235.

[667] Ýbni SaM Tabakat 2/272; Vakýdî Meðazi 3/1120.

[668] îbni SaM Tabakat 2/272. 274.

[669] Bu haberi Beyhakî Delâil 7/255'te ayrý bir Ýsnadla Mekhûl'den nakleder. Mekhûl TabîÝn'in ileri gelen bir simasý ise de haber Mürseldir. Haberin son kýsmý Ýbni Mâce'de de geçer. Hadis no. 1628.

[670] Ýbni Sa'd 2/273'te el AhnesÝ'nin rivayetini verirken Nu'man'in bu haberin Beyhakî Delâil 7/255'îe nakleder.

[671] Bu haber Mürsel gibi veriliyorsa da Müsned 6/110'da hadis Hz. Âiþe'den müsned olarak nakledilir. Ayrýca Urve'nin haberleri hep teyzesi Hz. Âiþe'den dir. Bak Ýbni Sa\l 2/773.

[672] Hasen-i Basrî'nin belirttiði de Miladidir.

[673] Zehebî'nin bu hesabý gerçekten çok orjinaldir.

[674] Bu hesabý daha sonra Timur'un torunu Sultan Ulug Bey, uzun yýllar tecrübe ederek geliþtirmiþ ve ne gün ne zamana denk gelebileceðini harika bir cet­vel ile ilim dünyasýna sunmuþtur.

[675] Ýbni Sa'd Tabakat 2/274,

Ýmam Zehebi, Tarihü’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 2/327-331



Ynt: Vefat tarihi By: Sevgi. Date: 17 Þubat 2022, 06:04:41
Esselamü Aleyküm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim
Ynt: Vefat tarihi By: Bilal2009 Date: 19 Þubat 2022, 15:36:17
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan