Efendimizin s.a.v. kabri By: sumeyye Date: 22 Nisan 2011, 14:27:35
Efendimizin (S.A.V) Kabri
Amr b. Osman b. Hâni, el Kasým aracýlýðýyla naklediyor: Hazreti Âiþe'ye "Bana Rasûlüllah (s.a.v) ile iki arkadaþlarýnýn kabirleri olan odayý açýver, dedim. Bana üç tane kabir açýverdi. Yerden ne aþýrý yükseltilmiþ ne de yerle beraber düzeltilmiþ idi."
Haberi Ebû Dâvûd naklediyor.[725]
Ebû Bekir b. Ayyaþ da Süfyan et Temmâr'm "Nebî (s.a.v) 'in kabrini deve hörgücü gibi (ortaya doðru tümsekli olarak) yapýlmýþ olarak gördüðünü" nakleder.
Bu hadisi Buharý naklediyor.[726]
Vakýdî ise Abdül Aziz b. Muhammed, Cafer b. Muhammed isnadýyla babasý Muhammed'in: "Peygamber (s.a.v)'in kabrinin üzerinin dümdüz olarak yapýldýðýný" söylediðini nakleder.
Ama bu haber zayýftýr.[727]
Urve, Hz. Âiþe (r.a.)'dan þöyle dediðini nakleder: -Rasûlü Ekrem (s.a.v)'i artýk bir daha iyileþemediði hastalýðý esnasýnda:
«Peygamberlerinin kabirlerini mescide çeviren Yahudi ve Hýristiyan'lara ALLAH la'net etmiþtir.» buyururken duydum. Hz. Âiþe devamla dedi ki:
-Eðer bu böyle olmasaydý, onun kabri (odada deðil) elbette açýtta olacaktý. Ne var ki onun mescide çevrilmesinden korkuldu (ya da bizzat Nebî (s.a.v) kendisi çekindi).[728]
Peygamber Kesinlikle Halife Tayin Etmedi, Ancak Namaz Meselesi Ýle Hilafet Hususuna Tembihte Bulundu
Hiþam b. Urve, babasýndan Ýbni Ömer (r.a.)'m þu haberini nakleder:
-Hançerle vurulduðu zaman babam Ömer (r.a.)'m yanýna geldim. Ashab baþýnda onu överek, "ALLAH seni hayýrla mükafatlandýrsýn." diyorlardý, o da "hem ümit var hem de korku" dedi. Ashab, "Kendi yerine bir halife seçsen" dediler de, «Sað iken de; ölü iken de sizin bu iþinizin mes\ýliyyetini yükleneyim ha! Sizden gelecek nasibimin bana yetecek kadar olmasýný ne kadar isterdim. Ne lehime ne aleyhime olsun. Eðer ben yerime birini halife seçecek olsam, bu iþte Örneðim var, benden daha hayýrlý bir zat (Ebû Bekir (r.a.)) yerine halife seçmiþtir. Eðer böyle yapmaz da, iþi size býrakýrsam, (yine Örneðim var. Zira) Benden daha hayýrlý olan ALLAH Rasûlü yerine halife seçmemiþtir.» dedi. Abdullah b. Ömer derdi ki:
«Babam ALLAH Rasûlü'nün adýný aðzýna alýnca, onun kesinlikle kendi yerine halife tayin etmeyeceðini anlamýþtým.»
Hadisi Buharý ve Müslim birlikte, hem de ayrýca Salim, babasý Ýbni Ömer, babasý isnadý ile de ittifak ederek rivayet ettiler.[729]
Süfyan-ý Sevrî, El Esved b. Kays'm, Amr b. Süfyan'dan þöyle dediðini nakleder:
-Ali (r.a.) Cemel harbinde galib gelince, «Ey insanlar, ALLAH Rasûlü bu devlet baþkanlýðý konusunda bize kesinlikle bir vasiyette bulunmamýþtýr. Biz kendi tercihlerimizle Ebû Bekir'i halife seçtik. O da. bu iþi doðrulttu ve doðru durdu. Nihayet esas yoluna geçti gitti. Sonra Ebû Bekir kendinden sonra tercihini Ömer'in halife olmasýna koydu. Ömer de bu iþi öyle iyi baþarýp, Öyle istikametli durdu ki, nihayet bu din yerli yerine oturdu. Ondan sonra bir kýsým insanlar bu iþte dünyalýk aramaya kalktýlar. Böylece ALLAH'ýn sonucunu takdir edeceði bir takým olaylar oldu.» dedi.
Bu isnadý hasen bir asardýr.[730]
Ýmam Ahmed "Müsned"inde Ebû Muaviye'den naklediyor: Bize Abdürrahman b. Ebî Bekir el Kuraþî, Ýbni Ebî Müleyke yoluylaHz. Âiþe'nin þöyle dediðini anlattý:
-Rasülüllah (s.a.v) iyice aðýrlaþtýðmda, Abdürrahman b. Ebî Bekir'e:
«Bana bir levha yahut saç getir, Ebû Bekir'in seçimi için bir mektup yazayým da ona ihtilaf etmesinler.» buyurdu. Abdürrahman kalkýp gitmeye davranmca da:
«Ya Ebâ Bekir! Senin halife olmana karþý ihtilaf çýkarmaya ALLAH da Mü'min'ler de razý olmaz.» buyurdu.
Enes'teý (r.a.) da buna benzer bir haber nakledildi.[731]
Þuayb b. Meymûn. Husayn b. Abdirrahman, Þa'bî isnadýyla Ebû Vail (r.a.)'tan þöyle nakleder:
-Ali'ye (r.a.) "bize bir halife seçsen" denilince, "ALLAH Rasûlü yerine halife seçmedi ki. ben seçeyim." dedi. Lakin Þu-ayb bu rivayetinde tek kalmýþtýr. Üstelik onun bir çok raünker rivayeti de vardýr.[732]
Þuayb b, Ebî Hamza, Zührî yoluyla Abdullah b. Ka(b b. Malikten naklediyor. Ýbni Abbas, Abdullah b. Ka'b'a þöyle haber vermiþ:
-Vefat ettiði son hastalýðmdaki aðrýsý sýrasýnda Ali, Rasû-lüllah'm (s.a.v) yanýndan çýkmýþtý. Ashab, "Ya Ebe'l Hasen! Nebî (s.a.v) nasýl?" dediler. "Elhamdülillah biraz iyileþmiþ oldu." dedi. O sýrada Abbas (r.a.) Ali'nin elinden tuttu ve ona "Vallahi sen üçten sonra sopa kulusun, vallahi ben kesinlikle bu aðrý ile Cenabý ALLAH'ýn, Peygamberini vefat ettireceðini anlýyorum. Ben Abdül Muttalib çocuklarýnýn vefat edeceklerinde yüzlerinin ne renge girdiðini çok iyi bilirim. Haydi Ra-sûlüllah'a (s.a.v) gidelim de bu devlet kime kalacak kendisine bir soralým. Eðer bizden biri ise bunu bilmiþ oluruz. Eðer bizden baþka birisine kalacaksa konusalýmda bize kalmasýna vasiyet etsin." dedi. Ali (r.a.) da: "Vallahi eðer biz bu iþi Rasûlü Ekrem'den ister, o da bizi men ederse, ondan sonra insanlar bu iþi ebediyyen bize vermez. Vallahi ben asla Rasûlü Ekrem'den böyle bir þeyi isteyemem." dedi.
Bu hadisi Buharî naklediyor. Ma'mer ve diðerleri de bu haberi rivayet etmiþlerdir.[733]
Ebû Hamza es Sükkeri, Ýsmail b. Ebî Halid aracýlýðýyla Þa'bî'den naklediyor:
-Abbas (r.a.), Hz. Ali'ye: "Ben Rasülüllah'm yüzünde ölüm alametleri görüyor gibiyim. Haydi gidip de þu durumu bir soralým! Eðer bizden birini halife seçerse ne ala, yoksa bu iþi bize vasiyet etmesini isteyelim." dedi. Hz. Ali de Hz. Abbas'ý (r.a.) azarlayan bir laf etti. Peygamber (s.a.v) vefat edince, Abbas (r.a.) yine Ali'ye (r.a.). "uzat elini de sana biat edelim." dedi. Ali de avucunu yumup geri çekti.
Þabî der ki: Eðer Ali (r.a.) þu iki görüþten birinde bari Abbas'm (r.a.) sözünü tutsaydý deve sürülerine sahip olmaktan daha hayýrlý olacaktý. Eðer Abbas da (r.a.) Bedir harbine gelip katýlmýþ olsaydý, insanlar içinde akýl ve görüþ keskinliði bakýmýndan kimse ondan üstün kabul edilmezdi.[734]
Ebû Ýshak, Erkamb. Þurahbü'den naklediyor:
-îbni Abbas'ý (r.a.) "Rasûlüllah kimseyi yerine vasî tayin etmeden öldü." derken duydum.[735]
Talha b. Musarrýf da der ki: Abdullah b. Ebî Evfâ'ya (r.a.) "Rasûlü Ekrem (s.a.v) yerine birini tavsiye etti mi ya?" deyince, "ALLAH'ýn kitabýna sarýlmayý" dedi. Talha b. Musarrýf der ki: Hüzeyl b. Þuhrahbýl dedi ki:
Ebû Bekir (r.a.), Efendimizin vasiyeti üzerine çok müsa-vene etti. Ebû Bekir (r.a.) bu konuda ALLAH Rasûlü'nden verilmiþ bir talimat bulup da bunu (develere baðlanarak üzere takýldýðý gibi) burnuna halka gibi geçirmeyi ne kadar istiyordu."
Bu müttefekun aleyh bir haberdir.[736]
Hemmâm, Katade aracýlýðýyla Ebû Hassan'dan naklediyor: Hz. AH (r.a.) derdi ki:
-Rasûlüllah (s.a.v) þu elimizdeki sahifelerdekinden baþka insanlara söylemediði gizli bir vasiyeti bize de yapmamýþtýr.
Ýçinde Peygamber Efendimiz'in Hz. Ali'yi vasi yaptýðý yazýlý olan ve yalancýlýkla tanýnan Hammad b. Amr'm Es Sýrrý b. Halid'den Cavfer-i Sadýk aracýlýðýyla Ca'fer'in babalarýndan naklettiði:
«Ya Ali! Mitmin kimsenin üç alameti vardýr;
1- Namaz,
2- Oruç,
3- Zekat» diyerek uzun uzadýya anlattýðý hadis ise tam bir uydurmadýr.[737]
Hz. Ali'nin (r.a.) Peygamber tarafýndan tayin edildiðine dair Rafýzüer de pek çok uydurma rivayetler vardýr.
Ýbni Ýshak der ki: Bana Salih b. Keysân.. Zührî'den Ubey-dullah b. Abdillah'ýn þöyle dediðini haber verdi:
-Rasûlüllah (s.a.v) vefatý esnasýnda þu üç þey dýþýnda herhangi bir vasiyyette bulunamamýþtýr,
1- Hayberdeki Rehavî'lere yüz vesak, Darîli'lere yüz vesak, Þeybeli'lere de yüz vesak, Eþ'arîlere de yüz vesak hurma vergisi kesilmesi,
2- Üsame ordusunun yola çýkarýlmasý,
3- Arap yarým adasýnda iki ayrý dine fýrsat verilmemesi (oradan Ehli Kitab'ýn çýkarýlmasý.)
Bu mürsel bir hadistir.
Kays b. Ebî Hazim aracýlýðýyla Ýsmail b. Ebî Halid, Cerîr b. Abdillah'tan þöyle nakleder:
-Rasûlüllah beni Yemen'e göndermiþ idi. Bahrayn'da iken
Yemen halkýndan biri Kelâ oðullarýnýn diðeri Amr oðullarýnýn lideri olan iki adama rastladým. Onlara Hz. Rasûlüllah'dan (s.a.v) bahsetmeye baþlamýþtým. Bana, "Eðer þu anlattýklarýn doðruysa senin bu bahsettiðin zat üç gün evvel eceline uðramýþtýr." dediler. Bir haber alabilmek ümidiyle Medine'ye doðru yola düþtüm, onlar da benimle beraber geldiler. Yolun birazýný katetmiþtik ki, bize Medine tarafýndan gelen bir kervan rastladý. Biz durumu onlara sorduk. Onlar da: "Rasûlüllah (s.a.v) vefat etti, Ebû Bekir halife seçildi, insanlar þu anda sulh ve sükun içinde." dediler. Yanýmdaki bu iki adam bana: "Sen artýk yoluna git ve arkadaþýna haber ver ki, biz gelmiþ idik. înþaallah belki Yemen'e geri dönebilirz." dediler. Ve Yemen'e geri gittiler.
Ben onlarýn kýssasýný Hz. Ebû Bekir'e (r.a.) anlatýnca "On1 lan da beraberinde getirseydin olmaz mýydý." dedi.
Daha sonra (Hz. Ömer devrinde Medine'ye göçüp gelen) Amr oðullarý lideri bana «Ya Cerir! Senin benim üzerimde bir keremin var. Ben sana bir haber vereceðim. Ey Arap topluluðu siz herhangi bir emiriniz öldüðünde yerine bir diðerini müþavere yolu ile emir seçtiðiniz sürece kesinlikle hayýr içinde olacaksýnýz. Ama bu hilafet seçimi müþavereyle deðil de kýlýç (ve kuvvet) zoruyla elde edildi mi artýk halifeler kral olmuþ olacaklar ve halifeler, Peygamber ahlakýyla, deðil de krallara ait öfkelenmeyle öfkelenip onlarýn hoþlandýðý þeylerden hoþlanacaklardýr.» dedi.[738][725] Ebû Dâvûd 3220; Beyhakî Delâil 7/263.
[726] Buharî Cenaiz 23/96; Beyhakî Delâiî 7/264.
[727] Belazurî Ensabüi Eþraf 1/576 h.no. 1166; Beyhakî Delâil 7/264.
[728] Buharý Cenaiz 23/96 hadis no. 1390; Beyhakî Delâil 7/264; Nesâî 4/96; Müs-ned 2/365, 5/184; Hakim 4/196; Taberanî Kebîr 1/127, 5/166; Taberanî Sagîr 1/34; Fbû Avâne Müsned 1/399; Ýbni Ebî Þeybe 2/376.
Ýmam Zehebi, Tarihü’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 2/346-347
[729] Buhaý-Î Ahkam 93/51; Müslim imara 1823; Ebû Dâvûd 2939; Tirmizî 2327; Müsned 1/13, 43, 4647; Beyhakî Delâil 7/221.
[730] Müsned 1/114; Beyhakî Delâii 7/223.
[731] Müsned 6/47, 106; bu haberi îbni Ebî Müleyke'nin zayýf olmasý zayýf kýlmaz. Zira bu rivayette Ýbni EbÝ Müleyke tek deðildir. Hem Urve ayný haberi Hz. Âiþe'den (6/144) nakleder. Müslim de bunu 2385 no ile nakleder. Buharý de bu haberi Kasým b. Muhammed yolu ile Hz. Âiþe'den verir. Hadisin bir baþka þahidini zaten Zehebî Enes (r.a.)'tan diye iþaret ediyor.
[732] Beyhakî Delâil 7/223; Ukaylî 2/183; Ýbni Adiy 4/1318; Buharî Tarihül Kebîr'inde 4/222 (no.2577) Þuayb b. Meymûn'un Husayn'dan alýp Þebabe'nin naklettiði hadiste þüphe var dese de, bundan sonra gelen rivayet bu haberi doðrulamaktadýr.
[733] Buharî Ýsti'zan 79/27 ve Yasaya 4/3.; Müsned 1/263; Müslim 1637; Beyhakî DeÝâil 7/224; Ma'mer'in haberi için bak Beyhakî Delâil 7/225
[734] Beyhakî Delâil 7/225.
[735] Beyhakî Delâil 7/226. Orada þu izah vardýr. Erkam derki, Ýbni Abbas'a (r.a.), "Rasûlüllah herhangi birini yerine halife olsun diye vasiyyet etti mi?" diye sordum da bana dediki:
«Hz. Rasûlüllah vefat hastalýðýnda Âiþe'nin (r.a.) evindeydi. Baþýný kaldýrýp. "Ali'yi çaðýrýn!" buyurdu. Âiþe de, "Ebû Bekir'i çaðýralým mý?" deyince "Evet" dedi. Hafsa da "Ömer'i çaðýralým mý?" deyince ona da "Evet" dedi. Ümmü Fazl'ýn "Amcan Abbas'ý da çaðýralým mý demesine de 'Evet' deyince çaðýrdýlar. Onlar gelince Rasûlüllah bir þey demedi... deyip metindeki sözü söylüyor.
[736] Buharî 55/1; Müslim 1634; Ýbni Mâce 2696; Müsned 4/382.
[737] Beyhakî Delâil 7/229; Beyhakî bu habere deðinip birazým naklettikten sonra "Bu uydurma bir hadistir. Ben bu kitabýn baþýnda 'Uydurma olduðunu bildiðim bir haberi kitabýma almama þartý koydum.1'1 demektedir.
[738] Buharî Meðazî 64/64; Müsned 4/363; Beyhakî Delâil 7/270.
Ýmam Zehebi, Tarihü’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 2/348-353
Ynt: Efendimizin s.a.v. kabri By: Sevgi. Date: 19 Þubat 2022, 02:32:44
Esselamü Aleyküm. Rabb'im bizleri Peygamber Efendimizin yolundan ayýrmasýn inþaAllah
Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim
Ynt: Efendimizin s.a.v. kabri By: Bilal2009 Date: 21 Þubat 2022, 11:37:04
Ve aleykümüsselam Rabbim paylþaým için razý olsun