Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Salim r.a. By: sumeyye Date: 16 Nisan 2011, 15:15:25
Salim (R.A.) (Ebu Huzeyfe'nin Kölesi)


Musa   b.    Ukbe   anlatýyor:    Salim'in   babasý   Ma'kýl'dir.    Aslý Istahar'dan olup Ebû Huzeyfe'ye köle olmuþ idi. Lakin eþi Sübeyte bn. Ye'âr onu azad ettiði için Ebû Huzeyfe de onu kendine oðulluk edindi.[116]

Ýbnu Ebi Müleyke, Kasým b. Muhammed'den þöyle nakleder: -Süheyl b. Amr kýzý Sehle, Nebi (s.a.v.)e geldi (bu Ebu Huzeyfe' nin hanýmý idi) ve: "Salim hâla benim yanýmda. Artýk o erkeklerin hisle­rini kavrayabileceði yaþa ulaþtý, ne yapayým" diye sordu. Nebi (s.a.v.) de: Sen de onu emziriver, böylece o sana kendi mahremlerinin mahremliði gibi mah­rem olur." buyurdu. Ümmü Seleme (r.a.)'dan bu konuda "Nebi (s.a.v.)'in hanýmlarý bu þekil bir emzirme ile kardeþlik olmadýðý için bu yaþta emen hiç kimseyi yanlarýna koymazlar ve 'bu Pasulullah'm sadece Salime ait bir uygulamasýdýr' derlerdi." dediði nakledilmiþtir.[117]

îbni Ömer (r.a.) der ki: Ebu Huzeyfe'nin Mevlasý Salim Medine'ye göç edene kadar Mekke'de Muhacirîn'e imamlýk ederdi. Zira o Muha-cirîn'in en iyi Kur'an okuyaný idi.[118]

Vakidi, Eflah b. Saîd'in kendisine Ka'b el-Kurazî'nin þöyle dedi­ðini anlattýðýný nakleder: Salim Küba'da da Muhacirlere imamlýk edi­yordu. Aralarýnda Ömer b. El-Hattab da vardý ve Rasulullah (s.a.v.) henüz Medine'ye gelmemiþ idi.[119]

Hanzala b. Ebi Süfyan, Abdurrahman b. Sabit aracýlýðýyla Hz. Aiþe (r.a.)'dan þöyle dediðini anlatýr:

-Bir gece Rasulullah (s.a.v.) benim hücreme gecikmemi sorarak "Seni ne alýkoydu?" diye sordu. Ben: "Ben mescitte þimdiye kadar duyduðum en güzel sesle Kur'an okunduðuna þahit oldum." dedim. Rasulullah (s.a.v.) de hemen ridasýný alýp onu dinlemeye çýktý. Meðer o, Ebu Huzeyfe'nin mevlasý Salim imiþ. Nebi (s.a.v.) ona: " Benim ümmetim arasýnda senin gibi birini yaratan Al­lah 'a hamd olsun" buyurdu. Bu isnadý kavý bir hadistir.[120]

Abdullah b. Numeyr, Ubeydullah-Nafi isnadýyla Abdullah b. Ömer (r.a.)'dan þöyle anlattýðýný nakleder:

-Muhacirler gelip Küba köyünün yaný baþýndaki El-Usbe'de ko­nakladýlar. Onlara Ebu Huzeyfe'nin mevlasý Salim imamlýk ediyordu. Çünkü onlarýn Kur'an'ý eni iyi bileni Salim idi ve aralarýnda Ömer (r.a.) ile Ebu Seleme b. Abdirrahman da vardý.[121]

Mulýammed b. Ýbrahim et-Teymî'den: "Rasulullalý (s.a.v.), Ebu Huzeyfe'nin azatlýsý Salim ile Ebu Ubeyde b. Cerrah arasýnda ahiret kardeþliði tesis etmiþti." dediði nakledilir.[122]

Ýmam Ahmed Müsned adlý eserinde Affan-Hammad-Ali b. Zeyd-is-nadýyla Ebu Râfý'den Hz. Ömer'in þöyle dediðini rivayet eder:

-"Araplarýn kadýn ve çocuk olan esirlerinden benim vefatýma yeti­þen (sað olan) herkes Allah'ýn malýndan bedeli ödenerek hür kýlýnsýn/' Bunu duyan Said b. Zeyd: "Peki sen müslümanlardan birini yerine tavsiye etsen olmaz mýydý? Böylece insanlar sana daha çok güvenirdi. Ebu Bekr (r.a.) böyle yapýp insanlarýn güvenini kazandý." deyince, Hz. Ömer (r.a.): "Ben arkadaþlarýmdan bir kýsmýný pek kötü hýrslý gördüm. Ben halifelik iþini þu (ehli þûra olan) altý kiþiye[123] havale ediyorum." de­dikten sonra: "Ah keþke þu iki kiþiden biri yaþayýp sað olsaydý da bu iþi ona havale edebilseydim, onlara güvenirdim. Bunlar Ebu Huzeyfe'nin mevlasý Salim ile Ebu Ubeyde b. Cerrah'týr." dedi.[124]

Abdullah b. Amr (r.a.) der ki: Rasulullalý (s.a.v.) Efendimiz:

Kur'aný þu dört kiþiden, Abdullah b. Mesud, Übeyy b. Ka'b, Muaz b. Cebel ve Ebu Huzeyfe'nin azatlýsý Salim/den okumasýný isteyin." buyurdu.[125]

Vakidi kendine has senedi ile Muhammed b. Kays b. Þemmas'ýn þöyle dediðini nakleder: Yemame harbinde müslümanlar gerileyince Ebu Huzeyfe'nin azatlýsý Salim: "Rasulultah'la olduðumuzda biz böyle yapmazdýk" deyip kendisi için bir siper kazýp içine girdi. Muha­cirlerin bayraðý o gün ondaydý. Sonra þehit düþene kadar çarpýþtý. Yýl hicri on ikinci senesi idi.[126]

Ubeyd b. Ebi'l Ca'd, Abdullah b. Þeddâd b. El-Hâd'dan naklediyor: Salim (r.a.) Yemame harbinde þehit düþünce Ömer (r.a.) onun mira­sýný sattý. Ýki yüz dirhem tutan parayý götürüp annesine vererek: "Bunu

harca!" dedi.[127]

Bir baþka rayý de: "Salim ile MevÝasýnýn baþlarý birbirlerinin ayak­lan yanýnda Ölü olarak bulundular" diye nakleder. Salim (r.a.) Bedir harbine ve diðer gazalara katýlmýþtý.[128]

 

Þucâ B.Vehb (R.A.)[129]

Künyesi Ebu Vehb Rabia el-Esedi'nin oðlu olup, Muhacirlerden ve Bedir savaþýna katýlanlardan biriydi. Geyet uzun boylu ince ve kam­burca biriydi. Habeþistan'a göç etmiþti. Denildiðine göre "Rasulullah (s.a.v.) onunla Evs b. Havli'yi kardeþ yapmýþtý"[130]

Nebi (s.a.v.) onu yirmi dört kiþilik bir seriye'nin baþýnda cihada yollamýþtý. Onlar da epeyce koyun ve sýðýr ele geçirdiler.[131]

Þucâ'a (r.a.) Efendimiz tarafýndan Þam diyarýndaki Fe-öuta'da hü­küm süren Ðassanî emiri Haris b. Ebi Þemir'e elçi olarak gönderil­miþti. Haris müslümanlýðý kabul etmedi ama Hacib-i Müray Ýslâm di­nine girdi. [132]

Þucâ'a Bedir ve diðer gazalara katýldý. Yemame harbinde kýrk küsur yaþýndayken þehid olmuþtur.[133]

Þucâ'a, Abdi Þems oðullarý ile anlaþmalý idi.[134]





[116] Fesevi, Tarih 3/85; Buhari, T. Kebir 4/107 tere. No 2131; Ýbnu Kuteybe, El-Mearif s. 273; Cemheretu Ensabu'l Arab 77; El-Muhabber 7, 72; Ensabýý'l Eþraf 1/224, 239, 258, 264, 270, 297,469; Ebu Nuaym, Hilye 1/176

[117] Müslim, Rýdâ 1453; Nesai, Nikah 6/105; Müsned 6/201; Ebu Davud 2061; îbni Mace 1943; Abdürrezzak, Musannef 13886, 13887; Malik, Muvattah.no 1284 Mevzunun anlaþýlmasý için Muvatta rivayetini tam verdim:

Malik ve diðerleri "Büyüðün emmesi ile süt kardeþliði olur mu" babýnda Urve'den þu rivayeti yapar:

-Ebu Huzeyfe b. Utbe Efendimiz'in Ashabýndan olup BedÝr'e katýlmýþ biridir. Sa-lim'i oðul edinmiþti ki, ona Ebu Huzeyfe'nin mevlasý denilirdi. Nitekim Rasulullah (s.a.v.) de Zeyd b. Harise'yi oðul edinmiþti. Ebu Huzeyfe artýk Salim'i oðlu gibi gördüðü için kardeþinin kýzý Falýma binti Veiid ile evlendirmiþ idi. Bu kadýn ilk mu­hacirlerden olup Kureyþ'in en faziletli dullarýndan biriydi. Allah Zeyd b. Harise hakkýnda "Artýk (oðulluklarýnýzý) kendi babalarýnýn adýyla çaðýrýn, zira Allah katýnda bu daha doðrudur. Eðer onlarýn babalarýný bilemiyorsanýz onlar dinde sizin kardeþi­niz ve mevlanizdýr." (Ahzab 5) ayetini Ýndirince bu oðulluklarýn hepsi babalarýna verildi. Babalan bilinemeyenler de eski efendilerine verildi. Ýþte Sehle binti Süheyl (Ebu Huzeyfe'nin hanýmý) Efendimiz (s.a.v.)'e geldi ve: "Ya Rasulullah! Biz Sa­lim'i oðlumuz kabul ederdik. Benim baþým açýkken bile yanýma girerdi. Bizim sa­dece tek odamýz var. Onun bu durumunda ben ne yapayým?" deyince Efendimiz: "Sen onu beþ kere emzir, böylece sütü ile sana (nikahan) haram olur." buyurdu. O da Öyle yaptý. Artýk Salim'i oðlu sayýyordu. Hz Aiþe kendi yanýna girmesini istediði kimseler için bu hükmü esas alýr (kendi evladý ve sütü olmadýðý için) bacýsý Ümmü Gülsüm'le oðlan kardeþlerinin kýzlarýna bu yanýna gelmelerini istediði kimseleri em­zirmelerini söylerdi. Ama Efendimizin diðer hanýmlarý bu yaþta bir emzirme ile kim­seyi yanlarýna alamayacaklarýný söyleyip: "Hayýr! Vallahi Rasulullah'ýn Sehle'ye emrettiðini biz sadece Salim'in emzirilmesine tahsis edilmiþ bir olay görüyoruz. Ha­yýr vallahi bu emme ile kimse yanýmýza giremez." diyorlardý. Lakin bu rivayet munkatý'dýr.

[118] bni Sa'd, Tabakat 3/87

[119] Ýbni Sa'd 3/87

[120] Müsned 6/165; Hakim 3/226; Ebu Nuaym, Hilye 1/371

[121] Buhar, Ezan h.no 692, 7175; Ýbni Sa'd 3/87, 88; Ebu Nüaym, Hilye 1/177

[122] Ýbni Sa'd, Tabakat 3/88: (orada Muaz b. As iie de ahiret kardeþi yaptý, der) Zehebi, Siyer-i A'lamu'n Nubela 1/169 da bu rivayetin "mýýnkatý" olduðunu söyler. Ayrýca bu Vakidi'nin haberidir.

[123] Orijinal Arapça baskýda Sitte - kelimesi Sürme gibi yazýlmýþ, ki yanlýþtýr. Biz doðrusunu esas aldýk.

[124] Müsned 1/20; Zehebi, Siyer-i A'lami'n Nübela 1/170'te "Ravi Ali b. Zeyd b. Cüd'an 'ieyyinüýfl hadis-hadis gevþek biridir". Eðer bu haber sahih ise, bu iki zatýn Ömer katýnda çok yüce sayýldýðýný gösterir ki, bu da Hz Ömer'in Kureyþli olmayanlarýn halifeliðini caiz gördüðünü gösterir." der. Lakin Dr. Abdüsseiam Tedmurî'nin dipnotunda yanlýþlýkla -ya da dizgi hatasý olarak "görmediðini" diye basýlmýþ.

[125] Buhari Fedailu Ashabi'n Nebiyyi 4/218; menakibu'l Ensar 4/228; Müslim 4/1918 rakam 118; Müsned 2/189,

[126] Ýbnu Sa'd, Tabakat 3/88. Bu haber Yemame harbi bahsinde geçti.

[127] Ýbni Sa'd, Tabakat 3/88. Metinde "Ömer sattý" þeklinde yanlýþ dizilme var. Biz Ýbni Sa'd'ý esas aldýk. Hakim'in (3/226) Urve'den naklinde "kadýn bu mallarý 'ben onun mallarýný Allah için sadaka yaptým' diye geri çevirdi. Ömer de onu alýp Allah yoluna sarf etti" diye geçer.

[128]  Hakim, Müstedrek 3/225; Tabakatý Kübra 3/88; S. Alânýu'n Nübela 1/169

Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý 5/68-71

[129] Þucaa (r.a.) için bak: Ýbnu Sa'd 5/94; Ensabu'l Eþraf 1/200; Tarihi Halife 79, 98, 111; El-Cerh ve't Ta'dil 4/378; El Muhabber 72, 76; ÜsdÜ'Ý Ðabe 3/386; Ei-Vafi bi'l Vefeyât 16/116, 117; El-Ikdu's Semîn 15/5

[130] Ýbnu Sa'd 3/94

[131] Ýbnu Sa'd, Tabakat 3/95

[132] Ýbnu Sa'd Tabakat 3/94

[133] Ýbnu Sa'd, Tabakat 3/95; Halife, Tarih s. 111

[134] [134] Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý 5/771-72

Ynt: Salim r.a. By: Bilal2009 Date: 07 Aðustos 2021, 16:46:38
Esselamü aleyküm Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Salim r.a. By: Sevgi. Date: 11 Aðustos 2021, 02:01:39
Aleyküm Selâm. Bu bilgileri bizlerle paylaþtýðýnýz için Allah sizlerden razý olsun kardeþim

radyobeyan