Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Nuaym B. Abdillah En Nahham r.a. By: sumeyye Date: 15 Nisan 2011, 10:26:42
Nuaym B. Abdillah En-Nahham (R.A.)[284]



Kureyþ'in Ka'b b. Adiy oðullarýndan biri olup hicret edenlerdendir. Hz. Ömer (r.a.)'dan daha önce müslüman olduysa da, Hudeybiye zamanýna kadar hicret nasib olmamýþtýr.[285]

Denildiðine göre Efendimizden rivayeti vardýr.

Ecnadeyn harbinde, bir rivayette de Yermuk harbinde þehid oldu.[286]

Rivayet olunduðuna göre kendisine Nahham denilmesi Peygamber Efendimizin: Cennete girdim. Orada Nuaym'ýn öksürüðünden bir ses duydum" buyurmuþ olmasýndan do­layýdýr.[287]

Zehebi der ki: Bu hadiste geçen 'En-Nahme' öksürük sesidir. Kesik kesik öksürüðü sonuncusu uzun olursa 'Nalýnaha' denilir.

Nuaym, Adiy oðullarý dullarýna çok yardým ederdi. Kureyþliler müslümanlarý Mekke'den kovduklarý halde ona 'Sen hangi dini ister­sen onu yaþa, yeter ki yanýmýzda kal. Vallahi sana birisi saldýrmaya görsün canýmýzý hemen önüne atacaðýz' dediler.[288]

Nuaym'ýn Medin'ye hicret ettiðinde kendi ailesinden beraberinde kýrk kiþi daha olduðu söylenir. Nafý ve Muhammed b. Ýbrahim et-Teymi ondan mürsel olarak rivayette bulunurlar.[289]

 

Hebbar B. El-Esved B. Mutalib B. Esed
 

Lakabý Ebu'l Esved el-Kuraþi el-Esedi'dir. Efendimizle sohbet ve ondan hadis rivayeti þerefine erenlerdendir. Süfyan b. Uyeyne, Ýbni Ebi Necih'ten naklediyor:

-Müslüman olmadan önce Hebbar b. El-Esved, Peygamber (s.a.v.)'in kýzý Zeyneb (r.a.)'ya bir mýzrak dürtüp, karnýndaki bebeðini düþürtmüþtü. Rasulullah (s.a.v.) bunun üzerine bir askeri müfreze gönderip: Eðer onu yakalarsanýz odun demetleri arasýna baðlayýp sonra yakýn, buyurdu. Ardýndan da; "

Hiç kimseye Allah'a mahsus olan yakma iþkencesi ile iþkence yap­mak yakýþmaz" buyurdu.[290]

Daha sonra Hebbar müslüman oldu ve hicret etti. Denildiðine göre müslüman olduktan sonra -o eski sövüp sayma huyunu býraktýðýndan-kendisine söðüp sayýldýðý halde o kendine söðenlere söðmezdi. Bu du­rumu Peygambere arz edince Efendimiz (s.a.v.) (iki defa) "Sana söðene sen de söð, sana söðene sen de söð" buyurdu.[291]

 

Hebbar B. Süfyan[292] B. Abdu'l Esed El-Mah'zumî
 

Ýlk müslümanlardan sayýlacak derecede, Habeþ'e göç edenlerdendir. Daha önceki Mu'te savaþýnda öldüðü de söyleniyorsa da sahih olan ri­vayete göre Ecnadeyn harbinde þehit düþmüþtür. Ebu Seleme'nin kar­deþinin oðludur.[293]

 

[284] Taberi ,/418; Müsnedi Baki Mukaddimesi 126; Hakim 3/259; Ýstiab 3/555; Ýbni Sa'd 4/138; T. Halife 120; Buharý T. Kebir 8/92; El Kamil 2/414; El Ýsabe 3/568; Üsdü'i Ðabe 5/32

[285] Futuhu'l Buldan 1135

[286] Hakim 3/259; Ýbni Sa'd 4/138

[287] Ýbni Sa'd, Tabakat 4/139; Nesebi Kureyþ 380

[288] Hebbar için bak. Ýbni Sa'd dördüncü tabaka 1/247-252. Ý. Hiþam 2/654. El-Kelebi Cemhera s. 72. Belazuri Ensabül Eþrafl/357. Taberi 2/470. Ýstiab 10/390. Üstülgabe 5/384. Nesebi Kurayþ 2/8-346. Ceýnheratü. N. Kurayþ 1/514. Ý. Hazm cemhera 118. E! kamil 2/417. Taberani22/200-201. El-Ýsabe 10/233.

[289]  Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý 5/107-108

[290] Ýbni Sa'd, Tabakat eksik kýsým Cilt 1/248'de isnadsýz olarak; Vakidi, Meðazi 2/858; Ýbni Hiþam, Sire 2/654, 657; Zübeyri, Nesebi Kureyþ 219; Ýbnu Bekkar, Cemilere 1/514; Hadis Zehebi'nin verdiði isnadla Said b. Mansur Sünen h.no 2646; Abdurrezzak ise Musannefinde 5/214 h.no 9417'de hadiseyi Mücahid'i araya kata­rak Mücahid'iýý lafzýyla verir. Acele edenler bu haberi Mürsel diye redde yönelirse de hadisin aslý sabittir. Abdurrezzak ayný yerde Ebu Davud 2673 no ile Said b. Mansur da Sünen'inde 2643 no ile Hamza el-Eslemi (r.a.)tan isim vermeden sanki ayný haberi nakleder. Yine Buhari 4/21; Ebu Davud 2674; Ýbni Ebi Þeybe 12/289; Ýmam Ahmed. Müsned 2/307; Beyhaki S. Kubraa 8/Ý95; Taberani 10/218; Humeydi, Müsned 533; Darami 2/222; Said b. Mansur da Ebu Hüreyre'den bu an­lamda naklederler. Yine Abdullah b. Mesud'dan da Ebu Davud, Abdurrezzak ve di­ðerlerinde buna benzer bir haber var.

[291] Bu üst kaynaktaki hadisin devamýdýr. Ýbni Sa'd ve Vakidi Cübeyr b. Mut'ým'den naklederler: Taif seferi dönüþünde Cirame'den gelmiþ Efendimizle mescitte idik. Bir den Hebbar kapýda görününce halk "Hebbar" diyerek koþup yakalamak istedilerse de Efendimiz onlarý oturttu. Hebbar gelip selam verdi ve þehadet getirdi. Efendimi­zin faziletlerini sayýp af diledi. Efendimiz de onun özrünü baðýþlayýp: Ýslam öncekileri kesip atar" buyurdu.

Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý 5/108-109

[292] Ýbni Sa'd eksik kýsým 1/358; Ýbn Hiþam Sire 3/364; Nesebi Kureyþ 338; Kelebi, Ceýnheratu'n Neseb 91; Belazuri, futuh 133; Ýstiab 10/391; Üsdü'l Ðabe 5/585; Ýsabe 10/236; Zehebi, Siyeri A'lam 1/310; Ensabu'l Eþraf 1/207: Taberi 3/402; El Bidaye ve'n Nihaye 7/35

[293] Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý 5/109

Ynt: Nuaym B. Abdillah En Nahham r.a. By: Bilal2009 Date: 30 Temmuz 2021, 18:51:59
Esselamü aleyküm Rabbim paylaþým içinr azý olsun
Ynt: Nuaym B. Abdillah En Nahham r.a. By: Sevgi. Date: 11 Ekim 2021, 13:05:28
Aleyküm Selâm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim

radyobeyan