Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Halidb. Velid r.a. By: sumeyye Date: 13 Nisan 2011, 14:58:03
Halidb. Velid (R.A.)[769]


Nesebi: Halid b. Velid b. El-Muðira b. Abdullah b. Ömer b. Mah'zum el-Kuraþî olup künyesi Ebu Süleyman'dýr. Lakabý Peygam­ber (s.a.v.)'in ona verdiði "ALLAH'ýn kýhcý"dýr. Annesi Haris kýzý Lübabe Hilal oðullarýndan olup mü'minlerin annesi Meymýrne (r.a.)'m bacýsýdýr.[770]

Mute savaþý ile daha sonraki harplerde bulundu.

Ondan nakledilen hadisler vardýr. Kendisinden Abdullah b. Abbas, Kays b. Ebi Hazim, Cübeyr b. Nüfeyr, Ebu Vâil ve pek çok kiþi hadis rivayetinde bulunmuþlardýr.[771]

Müþaveresi uðurlu, kahraman bir yiðit idi.[772] Pek çok harbi bizzat kendisi baþlatmýþ idi. Altmýþ yaþlarýnda iken yataðýnda eceli ile öl­müþtür. Vücudunda þehitlerin ölüm alameti olan kýlýç ve ok yarasý ol­mayan bir karýþlýk yer yoktu.

Esma oðlu Cüveyriyye der ki: Halid (r.a.) insanlarýn en keskin görüþlüsü idi.

Urve b. Zübeyr anlatýyor: Hz. Ömer halife olur olmaz Ebu Ubeyde'ye: "Ben vali olarak Halid b. Velid'i görevden aldým, yerine seni atadým!" diye mektup yazmýþtý.[773]

Halife b. Hayyat anlatýyor: Ebu Ubeyde Þam fethini tamamlayýnca Halid'i Dýmþk (Þam diyarýnýn baþkenti) üzerine görevlendirdi.[774]

Ebu Ubeyd, Ýbrahim b. Münzir ve bir grup alim, Halid'in hicri yirmi birinci yýlda Hýmýþ þehrinde öldüðünü söyler.[775]

Sadece Duheym "Medine'de öldü" demektedir.[776]

Hz. Halid b. Velid'in anlatýlacak pek çok menkýbesi vardýr, ki îbnu Asakir Tarih'inde, bunlarý bir bir sýralamýþtýr. Bunlarýn içinde en doð­rusu îbnu Ebi Halid'in Kays b. Ebi Hazim'den naklettiði þu haberdir: Ben Halid b. Velid'i gördüm. Ona bir zehir getirilmiþ idi. O "Bu da nedir?" diye sordu. Kendisine "zehirdir" dediler. O da "bismillah'" de­yip içti."[777]

Yunus b. Ebi Ýshak, Ebu's-Sifr'den þöyle anlattýðýný nakleder:

-Halid b. Velid'e "Ýranlýlardan sakýn da sana zehir içirmesinler" de­diler. O da "haydi bana zehir getirin!" dedi. Zehir getirilince onu alýp "bismillah" diyerek içti. Zehir ona hiç zarar vermedi.[778]

El-A'meþ , Hayseme'nin þöyle dediðini bildirir:

-Adamýn birisi Halid b. Velid'in yanma gelmiþti. Beraberinde þarap tuluðu vardý. Halid: "ALLAH'ým onu sirke yap!" diye dua edince þarap sirke oldu.[779]

Cafer b. Ebi'l Muðira, Saîd b. Cübeyr yoluyla îbni Abbas'tan nak­lediyor:

-Halid b. VelÝd ile Ammar b. Yasir arasýnda bir aðýz tartýþmasý ol­muþtu. Amman "Ýçimden seninle ebediyyen konuþmamak geçiyor!" dedi. Bunun üzerine Nebi (s.a.v.) Halid'e "Ya Halid! Ammar ile senin derdin ne! O cennet ehli olmuþ bir adam. Üstelik Bedir harbine de katýlmýþ biridir," Buyurup Ammar'a da dönüp: Ya Ammar! Halid gerçekten kafirler üzerine çekilmiþ ALLAH'ýn kýlýçlarýn­dan bindir" buyurdu. Halid b. Velid derdi ki: "'Ýþte ben o günden beýi Ammar'i seviyorum![780]

Süfyan-ý Sevri, Habib b. Ebi Sabit aracýlýðýyla Ebu Vâil'den anlatýr:

-Muðira (Halid'in dedesi) oðullan hanýmlarýndan bir grubunun bir evde toplanarak Halid b. Velid'in ölümüne aðladýklarý haberi Hz. Ömer'e ulaþmýþ idi. Bunun üzerine Hz. Ömer: "Baþlarýna toz toprak saçýp bir sürü laklaka yapmadýklarý sürece bu kadýnlarýn Ebu Süley­man'a (Halid'e) yaptýklarý bu aðýttan dolayý kendilerine bir günah ya­zýlmaz" dedi.[781]

Vahþi b. Harb b. Vahþi, babasý aracýlýðýyla dedesi Vahþi'den nakle­diyor: Ebu Bekr es-Sýddik (r.a.) Hz. Halid'i komutan tayin edip ona bir sancak yaptýrdý ve "Ben Rasulullah (s.a.v.)'i þöyle deken duydum" dedi" "Halid b. Velîd ne güzel bir ALLAH kulu ne iyi bir kardeþtir. O ALLAH'ýn kafirlere ve münafýklara sýyýrdýðý ALLAH kýlýçlarýndan biridir." Bu hadisi Ýmam Ahmed Müsned'inde rivayet etmiþtir.[782]




[769] Tarihi Dýmýþk 16/220; Ýbnu Sa'd'dan naklen Buðyetu't-Taleb 7/3113

[770] Hz Halid için bkz: Ýbnu Ýshak 193, 327; Müsned 4/88, 89; Ezdi, Fü. Þam (Fihrisine bkz); Ýbnu Sa'd 4/252, 7/394-398; Vakidi, F.Þam 13, 46, 54, 65, 114; Ha­life, Tabakat 19/20, 299, Tarihi 86, 88, 92, 150; Buharý, T. Saðir 1/23, 40,.Kebir 3/136; Cahýz, el-Bursan 305, 344; îbnu Maîn, Tarih 2/146; Ýbnu Kuteybe, el-Mearif 66. 163, 165, 182, 210, 267, 282, 286, 303, 333, 435, 491; Ebu Zür'a, Tarih 1/171-173; Fesevi, el-Marife (Fihrisine bkz) 3/517; Ýkdu'l-Ferid 1/21, 63, 100, 129. 139, 148, 2/47, 63, 3/235, 4/268, 6/133; Uyunu'l-Ahbar 1/128; El-Cerh ve't-Tadil 3/356; Devâlibî, el-Kiina 1/71; Ýbnu Hazm, Cemhere 148; Ýstiab 1/405-410; Hakim 3/286; Tarihi Dýmýþk 16/216-282; Sýfatu's-Safve 1/650-655; EI-Eðani 16/194; Zehebi, S. A.Niibela 1/366-384

[771] Tarihi Dýmýþk 16/216; Ýbnu Asakir, CabÝr, Mikdam b. Ma'di kerib. Malik b. Haris el-Yesa b. Muðîra el-Mahzumî ve Ebu Abdullah el-Eþ'arî'yi de ekler.

[772] Tarihi Dýmýþk 16/219

[773] Tarihi Dýmýþk 16/262; Halife b. Hayyat s. 122

[774] Dr. Tedmuri buraya þu dipnotu düþer: Halife b. Hayyat'ýn bu sözünü Zehebi nere­den almýþ bilemiyorum. Halife Tarih'inde buradaki gibi deðil, þöyle der: On dör­düncü yýlda Þam diyarý fethedildi. Ebu Ubeyde Halid'le beraber Þamlýlarý kuþattý. Onlar da sulh istediler ve Þam'ýn Cabiye kapýsýný Ebu Ubeyde'ye açtýlar. Halid ise diðer kapýlarý savaþla fethetti. Ama Ebu Ubeyde onlarý da sulha dahil etti. Halid o zaman baþkomutan idi. O da onlarla sulhu kabul etmiþti. Ancak bu sulh iþini ta­mamlamadan Halid görevden alýnýp Ebu Ubeyde yerine atandý. O da Halid'in yaz­dýðý sulh metnini imzalayýp herhangi bir madde deðiþikliði yapmadý s. 125-126

[775] Hakim 3/296, 30; Ýbnu Sa'd 7/397; Tarihi Dýmþik 16/220

[776] Tarihi Dýmýþk 16/221; Ebu Zür'a, Tarih 1/171, 594; ÝbnuM-Adîm 7/3134; Hakim 3/297

[777] Tarihi Dýmýþk 16/251- 252

[778] Ebu Ya'la, Müsned no 7185; Taberani, Kebir 4/105 no 3808; Tarihi Dýmýþk 16/253; îbnu Adîm 7/3153

[779] Tarihi Dýmýþk 16/252, 253; Zehebi, S. A. Nübela 1/376; El-Ýsabe I/4I4

[780] Ýbnu AbdiM-Berr, El-îstiab 1/409

[781] Buhari, Cenaiz bab 34 Muallak olarak, Buharý' T. Saðir 1/46, 47; Hakim 3/397: Ta­rihi Dýmýþk 16/277; Ýbnu Adim 7/3163; Üsdü'1-Ðabe 1/588; Ýbnu Abdi'1-Berý. ý>i-Ýstiab 1/409-410; Ýbnu Hacer, el-Ýsabe i/415, îbnu Hacer'in burada "Ýþte bu kadmia rýn aðýtý Halid'in Medine'de öldüðünü gösterir" demesi acayiptir. Zira bu rivayette onun Medine'de öldüðüne dair en ufak bir þey yoktur.

Ýbni Asakir burada Ýbnu Sa'd isnadýyla Abdullah b. Ýkrime'den naklediyor: "Ýnsanla­rýn; "Ömer ölüye sesli olarak aðýt yapmayý yasakladý" demesine þaþarým. Halid ölünce Medine'de bizzat aðlayan Ömer'di. Üstelik yanýnda Halid'in akarabalan olan kadýnlar üstlerini parçalaya parçalaya ellerini baþlarýna vura vura aðýt yaptýlar da, onlara da ses çýkarmadý. Hem Nu'man b. Mukarrin'in ölümünü duyunca bunu hut­beden ilan ederken yine aðladý.

Gerçekten, Hz Ömer'in bu arkadaþlarýna yaptýðý aðýt çoktur. Öyle olunca gerçekten Ýbnu Ýkrime gibi ben de þaþtým. Zira kaynaklarda (Mesela Buhari) çok kere Hz Ömer'in "Ailesinin kendine aðlamasý yüzünden ölüye azab edilir" diye naklettiði. Ýbnu Ömer'in bunu babasýndan naklederek kendi çocuklarýna bile aðlamayýp aðlat­mamasý, Hz Aiþe onu duyunca "ALLAH Ömer'e rahmet etsin. O yalan söylemiyor ama yanýlýyor. O hadisin doðrusu "kafir kabrinde azab görürken ailesi de aðlýyor." þek­lindedir/demesi ne oluyor. Biz bu konuyu Hz Ömer'in vefatýyla ilgili bölümde dip­notta anlattýk.

[782] Müsned  1/8; Hakim, Müstedrek 3/298; Taberani 4/120; Tarihi Dýmýþk 16/239. Ayný rivayeti Ebu Hüreyre de nakleder. Bkz. Vakidi, Meðazi 3/883: Ýbnu Adim, Buðyetu't-Taleb 2/360; Tirmizi 3846

Ýmam Zehebi, Tarihü’l Ýslam Cantaþ Yayýnlarý 5/328-331



Ynt: Halidb. Velid r.a. By: Bilal2009 Date: 10 Temmuz 2021, 12:53:11
Esselamü aleyküm Büyük komutan Halid bin Velid Rabbim günümüzde de böyle komutanlarý nasip eylesin
Ynt: Halidb. Velid r.a. By: Sevgi. Date: 12 Temmuz 2021, 00:03:33
Aleyküm selam. Bilgiler için Allah razý olsun kardeþim

radyobeyan