Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Ebud derda r.a. By: sumeyye Date: 12 Nisan 2011, 14:16:48
EBU'D-DERDA (R.A.)[243]


 

Künyesi Ebu'd-Derdâ. Uveymir veya Amir. Nesebi Uveymir b. Zeyd (bir rivayette b. Abdullah) (Bir baþka rivayete göre Uveymir b. Sa'lebe b. Âmir b. Zeyd b. Kays b. Ümeyye b. Malik b. Âmir b. Adiy b. Ka'b b. El-Haris b. Hazrec'tir.) Bu ümmetin hikmet bilginidir.

Kendisinden Enes b. Malik, Ebu Ümame, Cübeyr b. Nüfeyr, Alkame,

Zeyd b. Vehb, Kubeysa b. Züeyb, hanýmý Ümmü Derdâ', oðlu Bilal b. Ebu'd-Derdâ, Said b. Müseyyeb, Halid b. Ma'dan (Fudale b. Ubeyd, Abdullah b. Amr, Ýbni Abbs, Ebu Ýdris el-Havlanî, Ata b. Yesar, Ebu Seleme, Ma'dan b. Ebi Talha, Esed b. Vedûa, Süleym b. Amir, Tavus Abdurrahman b. Cübeyr, Amr b. El-Esved, Yusuf b. Abdullah b. Selam, Abdurrahman b. Ganm, Þureyh b. Ubeyd, Hudeyr b. Kurayb, Ubeydullah b. Ziyade, Biþr es-Sa'lebi, Yezid b. Mersed el-Hemedani, Sümeyl b. Abdullah el-Eþ'arî, Habib b. Ubeyd, Abdullah b. Habib es-Sülemi ve daha çok insan hadis rivayetinde bulunmuþlardýr.[244]

Þam kadýlýðý görevini üstlenmiþti. (Þam muhasarasýna katýlýp Hýmýþ'a yerleþmiþti. Sonra Hz. Ömer onu Þam kadýlýðý için Dýmýþk þehrine getirdi.) Ýbni Asakir'in dediðine göre evi "Babu'l-Berid" mýn­týkasýnda olup, bu gün orasý "Daru'l-Ðazzî" diye anýlýr.[245]

Söylendiðine göre Ebu'd-Derda (r.a.) "kavisli burunlu (doðan bu­runlu), ela gözlü, sakalýný kýna ile sarýya boyardý.[246]

A'meþ, hayseme yoluyla Ebu'd-Derda (r.a.)'ýn "Ben Peygamber­likten önce tüccar idim. Peygamberlik geldikten sonra hem ticaret hem de ibadet yapayým dedim, ikisi birleþmedi. Ben de ticareti býrakýp iba­dete sarýldým." dediðini rivayet eder.[247]

Ebu'd-Derda'nýn Ýslama giriþi hayli geç oldu. Said b. Abdulaziz "O Bedir savaþý günü müslüman oldu. Uhut savaþýna katýldý. Rasulullah (s.a.v.) ona Uhut günü daðdakileri kovma emrini ona verdi. O da tek baþýna onlarý geri kaçýrttý.[248] (Uhutta ashab bozguna uðrayýnca Ebu'd Derda Peygamberin etrafýndan ayrýlmadý. Müþrikler onlarý dað tara­fýndan sarýnca Nebi (s.a.v.) "Allah'm onlara bize karþý galibiyet verme!" diye yalvardý. Düþmanlar onlarý bulunduklarý yerden ileri attýðýnda ) Ebu Derda (r.a.) en güzel imtihanýný verdi. Rasulullah (s.a.v.) de:

"Uveymir ne güzel süvaridir." buyurdu.[249] Yine Nebi (s.a.v.)'in onun hakkýnda

"Ümmetimin hakîmi (filozofu) Uveymir'dir." dediði nakledilir.[250]

Buhari'nin naklettiðine göre Enes (r.a.) der ki: Rasulullah (s.a.v.) Öldüðünde þu dört kiþi:

I- Ebu'd-Derda

2- Muaz b. Cebel

3- Zeyd b. Subit

4- lihu Zeyd el-Ensari dýþýnda Kur'aný tamamen ezberinde top­layýp hal olan biri yoktu."[251]

Þa'hi der ki: Rasulullah (s.a.v.)'in zamanýnda Kur'an'ý ezbere hýf­zeden altý kiþi vardý:

1- Übey b. Ka'b

2- Muaz b. Cebel

3- Ebu'd-Derdâ

4- Zeyd b. Sabit

5- Sa’d b. Ubeyd

6- Ebu Zeyd. Efendimiz öldüðünde Mtlcemmi b. Cariye'nin de hafýz olmasýna iki veya üç sûre kalmýþtý.

Ýbni Mesut bizzat Peygamberin aðzýndan yetmiþ küsur sûre öðren­miþti. Kuran'ýn diðer surelerini Mücemmi' b. Cariye'den öðrendi.

1 lal ile olan dört sahabeden Hz. Osman dýþýnda hafýz olan olmadý.[252]

Kbu'-Zahiriye'den "Ebu'd-Derda Ensar'ýn son Ýslama girenidir." dediði anlatýlýr.[253]

Mýmviye   b.   Salih,   Ebu'z-Zahiriyye'nin   Cübeyr   b.   Nüfeyr'den  Rusulullah (s.a.v.)

"Allah bana Ebu'd-Derda'nýn Ýslam'a gireceðini vaad etti." buyur­duðunu, onun da müslüman olduðunu nakleder.[254]

Ýbni Ýshak (Mekhul'den naklen) der ki: Rasulullah (s.a.v.)'in ashabý kendi aralarýnda "En merhametlimiz Ebu Bekir, hakký en iyi savuna­nýmýz Ömer, en güvenilirimiz Ebu Ubeyde, haram ve helali en iyi bi­lenimiz Muaz b. Cebel, Ku'ran kýraatini en iyi bilenimiz Übey b. Ka'b, ilimde en ilerimiz Ýbni Mes'ud, ilim ve amel peþinde en gayretlimiz Ebu'd-Derdây idi." diye konuþurlardý.[255]

Ebu Cuheyfe es-Sevâî der ki: Rasulullah (s.a.v.) Selman-ý Farisi ile Ebu'd-Derda'yi ahiret kardeþi ilan etmiþti. Selman onu ziyarete geldi. Baktý ki Ebu'd-Derda'nýn hanýmý Ümmü Derda mübtezel (param parça eski) bir elbise içinde. Ona "Bu vaziyetin ne?" deyince haným: "Kardeþin Ebu'd-Derdâ gece namaz gündüz oruç derdinde. Onun dünyadan bir þeye ihtiyacý kalmamýþ!" dedi. Derken Ebu'd-Derda gelip Selman'a hoþ geldin dedi. Yemek hazýrlayýp önüne koyarak buyur etti. Selman da -ev sahibi olarak- önce sen buyur" deyince o "ben oruçluyum" dedi. Selman bu kere "Ben de sana yemen için ant veriyo­rum." deyince o da orucu bozup yedi. O gece Selman orada geceledi. Gece olunca, Ebu'd-Derda ibadet için kalkmak isteyince Selman ona engel oldu ve: "Vücudunun sende hakký var, Rabbinin sende hakký var, ailenin sende hakký var, bazen oruç tut, bazen tutma, bazen gece namaz kýl, bazen kýlma ve ailenle beraber ol. Her hak sahibine hakkýný ver!" dedi. Sabah yaklaþýrken Selman "Ýstiyorsan þimdi kalk!" dedi. Ýkisi de kalktýlar, abdestlenip gece namazý kýldýlar. Sonra vakit gelince mescide gittiler. Ebu'd-Derda Selman'ýn kendine emrettiði þeyleri Peygambere þikayet yollu haber vermek için Nebi (s.a.v.)'e yaklaþýp anlatýnca, Peygamber (s.a.v.): "Selman pek doðru söylemiþ."

"Ya Ebâ Derdâ, vücudunun sende hakký var." Aynen Selman'ýn söylediði gibi" buyurdu. [256]

Salim b. Ebi'1-Ca'd, Ebu'd-Derda'dan nakleder: Bana soracaðýnýzý sorun! Vallahi beni kaybettiðinizde, çok muazzam bir yükü (ilmi) kaybetmiþ olacaksýnýz![257]

Yezid b. Umeyra anlatýyor: Muaz b. Cebel'e ölüm gelip çatýnca "Bize tavsiyede bulun!" dediler. O da: "Ýlmi þu dört kiþide

1- Ebu'd-Derda

2- Selman

3- Ýbni Mesud

4- Abdullah b. Salim'in yanýnda arayýn.­" Dedi.[258]

Ebu Zer'in "Yeþillikler senden daha alim birini gölgelendirmedi ya

Eba Derda!" dediði nakledilir.[259]

Ebu Amr ed-Dâni (kýraat imamý) der ki: Abdullah b. Âmir, Huleyd b. Sa'd el-Kârî, Raþid b. Sa'd ve Halid b. Ma'dân Kur'an (ý okuyarak) Ebu'd-Derda'ya arz ettiler.[260]

(Zehebi) Derim ki: Bu bahsedilenlerin Kur'an'ý ona arz (dinlettirme) etmeleri biraz zor görünüyor.250 A'meþ Ýbrahim Nehaî aracýlýðýyla Hemmam b. Haris'ten naklediyor:

-Ebu'd-Derdâ arap olmayan birine Kur'an okutmaya çalýþýyor fakat adam

Ta'âmu'l-Esîm ayetindeki & harfinin zorluðu yüzünden Ta'âmu'l-Yetîm diye okuyor, Ebu'd-Derda "Ta'âmul Esim" diye düzelttikçe o bir

250  Zehebi Ma'rifetu'l-Kurrâ'da 18 nolu dipnotaki olayý Süveyd b. Abdu'l-Aziz'den verdiði bir rivayetle doðrular gibi.  1/41. "Ebu'd-Derdâ, Kuþluk cami Emeviyeye gelince Krýaat okuyacaklar geliyor. O da onlarý onar onar grup yapýp baþlarýna birer kalfa veriyor. Kendisi mihraptan onlarý gözetliyor. Kalfalarýn düzeltmediðini düzel­tiyor. Ýbnu Amir de bu kalfalardan idi. Ebu'd-Derdâ ölünce yerini Ýbni Amir aldý."diye nakleder. Yine bunlarý saydýrýp bin altý yüz talebe olduðuuriu da nakleder. Ancak Abdullah b. Âmir'i anlatýrken 1/83: "Onun Ebu Zerr'den arz yoluyla kýraat ilmini almasýna "bu haber ðaribtir. O Muðira el-Mahzumi'den o da Hz Osman'dan aldý." diyerek bunlarý rivayeten doðrular. Ýbnu'l-Cezerî, Zehebi'nin bu itirazýna "Bilmem onun bu görüþünün bir dayanaðý var mý. Zira imamlarýn çoðu buna kesin gözüyle bakýyor. Sadece Ebu Amr deðil."diye itiraz ediyor. Buradaki incelik þu: Abdullah b. Amir Yahya b. Haris ez-Zimari'ye göre Hicri 21'inci yýlda doðmuþtur. Ebu'd-Derda'nýn ölümünde hicri 32'dedir. O zaman henüz sekiz dokuz yaþýnda bir çocuðun kalfa olacak yaþa gelmesi zor görünüyor. Ama Halid b. Yezid'e göre Efendimizin ölümünde iki yaþýnda ise o zaman bir þey denemez.

türlü peltek "s" harfini söyleyemiyordu. Bunun üzerine biraz kýzan Ebu'd-Derda (r.a.) anlamý bir olan bir kelime seçerek

"Ta'âmu'l-Facir" diye okuttu.

Halid b. Ma'dân der ki: Ýbni Ömer (r.a.) "Bize iki akýllýdan bahse­din!" deyince "iki akýllý kim?" dediler. O. da "Muaz ile Ebu'd-Derdâ" derdi.[261]

A'meþ, Amr b. Murra yoluyla Heyseme'den nakleder: Ebu Derdâ tenceresini düzeltiyordu. Birden tencere elinden fýrlayýp yüzüne çarptý ve tencere Allahý teþbih etmeye baþladý. Ebu Derda "Ya Selman, gel!" babanýn bir benzerini, asla duymadýðý bir þey dinlemeye gel!" dedi. Selman gelince ses kesildi. Ebu'd-Derda olaný anlattý. Selman (r.a.) da: "Sen bana baðýrarak çaðýrmasaydýn kesinlikle Allah'ýn büyük ayetlerinden bir mucizeyi görecek ya da duyacaktýn." dedi. Bu sahih isnadlý bir hadistir.[262]

Ýmam Malik, Yahya b. Said el-Kattan'dan nakleder: Ebu'd-Derda iki kiþi arasýnda yargýlama yapýp da davalýlar dönüp giderken onlara bakar ve "Yanýma geri gelin de ben size nasýl hüküm verdiðimi bana bir tekrarlayýn!" derdi.[263]

Ebu Vail Ebu'd-Derda'dan nakleder: Ben size kendimin yapmadýðým bir þeyi emretmiþ olabilirim. Lakin ben Allah'ýn beni, kendim yapmasam bile iyiliði söylediðim için mükafatlandýracaðý ümidindeyim.[264]

Meymun b. Mihran'dan: Ebu'd-Derda: "Bilmeyene bir yazýk, bilip de yapmayana yedi kere yazýk olsun." derdi.[265]

Avn b. Abdullah anlatýyor: Ümmü Derda'ya: "Ebu'd-Derda hangi ibadeti daha çok yapar?" diye sordum. O da "Düþünmek ve ibret al­mak!" diye cevap verdi.[266]

Ebu'd-Derda'dan naklediliyor: Kendisine: "Günde kaç defa tesbihat yapýyorsun?" diye sorulmuþtu. Halbuki o hiç zikrine ara vermezdi. "Yüz bin kere teþbih yapýyorum ancak sayarken parmaklar yanýlýyor." dedi.[267]

Muaviye b. Kurra, Ebu'Derda'dan: Üç þeyi ben severim, insanlar nefret eder:

1- Fakirlik

2- Hastalýk

3- Ölüm.[268]

Yine Ebu'd-Derda der ki: Rabbime kavuþmak içinölümü, Rabbime karþý tevazulu olmak için fakirliði, günahlarýma keffaret oluyor diye hastalýðý seviyorum.[269]

Ýkrime b. Amar, Ebu Kudame Muhammed b. Ubeyd el-Hanefi ara­cýlýðýyla Ümmü Derda'dan þöyle dediðini anlatýr:

-Ebu-Derda'nýn namazda dua ettiði üç yüz altmýþ arkadaþý vardý. Ben bu konuda kendisine nasýl yapýyorsun   diye konuþtum. Bana: "Kardeþinin bulunmadýðý yerde (gýyabýnda) bir kiþi ona dua etti mi Allah hemen ona "Sana da aynýsý" diyen iki melek görevlendirir. Ben meleklerin bana dua etmelerini istemeyeyim mi?" dedi.[270]

Vakidi ve Ebu Misher "Ebu'd-Derda hicri otuz ikinci yýlda öldü." der.[271] 




[243] Müsned 5/194, 6/440, 445; Tarihi Dýmýþk 47/93-201; Hakim 3/336, 337; Buhari Kebir 7/76; Cerh ve 7/26-28; Ýbni Sa'd 7/391-393; Fesevî 2/327-330; Halife Tabakat 95-303;

[244] Bkz. Tarihi Dýmýþk 47/93

[245] A. G. E. 47/93, 94

Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 88-90

[246] Hilyetu'l-Evliya 1/208; T. Dýmýþk 47/104

[247] Ýbni Sa'd 7/391; T. Dýmýþk 47/107; S. A. Nübela 2/338; Tehzbu'l-Kemal 22/472. Zchebi burada söylemediði latif bir taliki siyeri A'lamu'n-Nubela'sýnda ilave ederek der ki: "Faziletli olan Cihadla beraber bu ticaret ve ibadetin bir arada yapýlmasýdýr. Hbu'd-Derda'nýn dediði de budur. Yani ibadete sarýlýp ötekini terk mecburiyeti. Selef alimlerinden bir kýsmý ile sofilerin yolu budur. Þüphesiz bu konuda insanlarýn mizacý farklýdýr. Kimi güçlüdür ikisini de baþarýr, kimi aciz olur sadece ibadetle yetinir. Kimi Önceleri güçlü iken sonra acizleþir kimi de tersinedir. Hz Ebu Bekir ve Abdurrahman b. Avf, Ýbni Mübarek gibileri ikisini de yapmaya gücü yeter. Her birini yapmak imkan dahilinde ama hanýmýn, çoluk çocuðun hakkýný kesinlikle yerine getirmeye çalýþmak gerekir."

[248] T.'Dýmýþk 47/108

[249] T. Dýmýþk 47/109; Vakidi 1/253; Ýbni Sa'd 7/392; Hakim 3/337; Parantez arasý T.Dýmýþk'tan ilavedir.

[250] T.Dýmýþk 47/109

[251] Buhari, Sahih, Fazailu'l-Kur'an 66/8 h. No 5004, 3810 (menakibu'l-ensar) 3996; Müslim 2465; Buhari, Kebir 7/76; T. Dýmýþk 47/110

[252] Tarihi Dýmýþk 47/111; Ýbni Sa'd 2/335

[253] Ebu Zür'a, Tarih 1/220; T. Dýmýþk 47/105; Aynýsýný Ebu Salih -Muaviye b. Salih Abdurrahman b. Cübeyr'den nakleder.

[254] Hakim 3/336, 337; T. Dýmýþk 47/105

[255] Buhari, Tarih 7/77; T. Dýmýþk 47/113

[256] Buhari, Savm, 30/51 h. No 1968, Edeb 6139;Tirmizi 2415; T. Dýmýþk 47/116, 121; Beyhaki Kübra 4/276

[257] Tarihi Dýmýþk 47/120; Zehebi metninde ^Vj Zimlen kelimesi yanlýþlýkla 2^j adam diye yazýlmýþ ki, dizgi veya okuma hatasýdýr. Mf T. Dýmýþk 47/122; Ebu Zür'a, Tarih 649

[258] T. Dýmýþk 47/122;  Zehebi metninde Zimlen kelimesi yanlýþlýkla adam diye yazýlmýþ ki, dizgi veya okuma hatasýdýr.

[259] T. Dýmýþk 47/122; Ý. Ebi Hatem, el-Cerh ve't-Ta'dil 7/27

[260] Zehebi, Ma'rifetu'l-Kurrâ 1/85, S. A. Nubela 1/346

[261] Ýbni Sa'd 2/350; T. Dýmýþk 47/134; S. A. Nübela 2/343

[262] Tarihi Dýmýþk 47/155; Ebu Nuaym, Hilye 1/224

[263] T. Dýmýþk

[264] T. Dýmýþk 47/141, 149

[265] T. Dýmýþk 47/148

[266] T. Dýmýþk 44/149

[267] Bulamadým

[268] T. Dýmýþk 47/163; Ebu Nuaym, Hilye 1/217

[269] Tarihi Dýmýþk 47/163; Ebu Nuaym 1/217

[270] Tarihi Dýmýþk 47/188

[271] Tarihi Dýmýþk 47/188

Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 90-96

Ynt: Ebud derda r.a. By: Bilal2009 Date: 09 Mart 2022, 19:05:40
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri doðrularýn yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan