Huzeyme B. Sabit By: sumeyye Date: 11 Nisan 2011, 14:00:42
Huzeyme B. Sabit[810]
Nesebi: Huzeyme b. Sabit b. Fakihe b. Sa'lebe b. Saide b. Amiý b. Gayyan b. Amir b. Hatme. Ensar'dan olup Hatme oðullarýndaýulýr. (Annesi, Kübeyþe binti Evs b. Adiyy el-Hatmiyye'dir. Huzeymc'ýýin Abdullah ve Abdurrahman adlý iki oðlu olup bunlar Zeyd b. Halid kýzý Cemile'dendir. Diðer oðlu Umara, Amir b. Tu'me b. Zeyd el-Hatmî kýzý ÝSafiyye'dendir. Huzeyme ile Umeyr b. Adiyy, Hatme oðullarýnýn putlarýný kýrarlardý) Huzeyme b. Sabit, Peygamber tarafýndan þahitliði iki kiþinin þahitliðine denk sayýlan "Zu þehadeteyn" ilan edilen kiþidir.[811]
Bir rivayette onun Bedir harbine katýldýðý söylenir. Doðru olan ise Huzeyme'nin Uhut ve Uhut'tan sonraki harplere katýldýðýdýr.[812] Ondun nakledilen hadisler vardýr.
Kendisinden, Ýbrahim b. Sa'd b. Ebi Vakkas, Amr b. Meymûn el-Evdî, oðlu Umara b. Huzeyme, Ebu Abdullah el-Cedelî ve çok kimse hadis rivayet etmiþtir.[813]
Sýffeyn harbine Hz. Ali'nin safýnda katýlmýþ (Ammar þehit olan» kadar silaha sarýlmýþ, o öldürülünce o da silaha sarýlýp) þehit olana kadftr çarpýþmýþ idi.[814]
Zü'l-Kelâ' El-Hýmyerî[815]
Adý es-Semeyfa'dýr. Semeyfa' b. Nâkûr denilir. Bir rivayette adýnýn Eyfah olup künyesinin Ebu Þurahbil olduðu söylenir. Peygamberimizin saðlýðý döneminde müslüman oldu.
Onun Efendimizi görüp sahabeler arasýna girdiði söylenir. Ýbnu Lehîa, Ka'b b. Alkame aracýlýðýyla Hassan b. Küleyb'in Zu'1-Kelâ'ý, Rasulullah (s.a.v.)'i
"Size iliþmedikleri sürece siz de Türk'lere dokunmayýn." buyurdu-ðunu iþittim, dediðini söyler.[816]
Zül Külâ' Yemen'de kavminin seyyidi idi. Yermuk savaþýna katýlmýþ, Þam'ýn fethinde çarpýþmýþ idi. Sýffeyn savaþýnda Muaviye'nin sað kanat komutanlarýndan idi.
Hz. Ömer ve çok sahabeden rivayeti vardýr. Kendisinden Ebu Ezher b. Said, Zâmil b. Amr ve Ebu Nuh el-Hýmyerî rivayette bulunmuþlardýr.
Onun Peygamberimizi görmediðine (sahabe sayýlmayacaðýna) Ýsmail b. Ebi Halid'in Kays yoluyla Cerir b. Abdullah el-Becelî (r.a.)'tan yaptýðý þu rivayete þahittir. Cerir (r.a.) der ki:
"Ben Yemen'de idim. (Rasulullah beni oraya göndermiþti. Ýþimi bitirip geriye dönerken) Yemen halkýndan iki kiþiye Zu'1-Kelâ' ve Zû Amr'a rastladým. Onlara Rasulullah (s.a.v.) hakkýnda konuþtum." Onlar da "Eðer senin bu Peygamberiniz hakkýnda söylediðin doðru ise (gerçek Peygamberse) o üç gün önce eceliyle dünyadan göç etti." dedi. Ben yoluma devam edince ikisi de benimle yola koyuldu. Yolun bir kýsmýný kat etmiþtik ki, Medine tarafýndan gelen bir kervan göründü. Biz onlara (Medine'den) sorduk. Onlar da "Peygamber (s.a.v.) öldü. Hz. Ebu Bekir halife seçildi. Ýnsanlar da iyiler." dediler. Bu kere ikisi bana "Þimdi siz adamýnýza (Ebu Bekr'e) bizim buraya kadar Peygamberi görmek için I geldiðimizi söyle, herhalde Allah izin verirse döneceðiz " deyip geri I döndüler. Ben de Hz. Ebu Bekr'e onlarýn hadisesini battým "Onlarý ila I getirsen olmaz mýydý?" dedi. Daha sonra Ömer (r a) zamanýnda Medine'ye geldiklerinde Zû Amr bana "Ya Cerir sen benim üzerimde bir keremin var. Ben de sana bir þey anlatacaðým. topluluðu olarak ölen bir emirin yerine diðer birini rýzasýyla emir i seçtiðiniz süre hayýr üzere kalacaksýnýz. Ama emir zoruyla I oldu mu krallarýn öfkesi ve krallarýn razý olacaðý þe\,[ere rýza gösterilen krallýða dönecektir." dedi.[817] Hadisi Müslim nakledip I Alvan b. Davud ismini vermediði bir zattan þunu kileden ! -Cahiliye döneminde ailem beni bir hediye ile Zii|.jeýa'a yollamýþtý, i Bir yýl kapýsýnda bekledim ona bir türlü ulaþamaqýný Sonra bir gün ! sarayýndan görününce kendisine secde etmeye, kimse kalmadý, : Hediyelerimi almalarýný emretti. Daha sonra ben onu isýami dönemdi I yine gördüm. Bir dirheme bir et satýn almýþ. Onu atýnm saðrýsýna m-; mýþtý. Þu þiirleri söylüyordu.
"Of dünyaya böyle olduktan sonra, ben orada cefadayým, Halbuki yaþayýþça insanlarýn en müreffehi kim denince bana "þu" denirdi.[818]
Rivayete göre, Zü'1-Kelâ' Mekke'ye geldiði zaman güzelliðinden ! bazýlarýný fitneye düþürürüm korkusuyla yüzüne yaþmak baðlarmýþ.[819][811] Paranetz arasý Ýbni Sa'd'dan ilavedir. 4/378; Zu'þ-Þehadeteyn denilmesinin nýlý |Udur. Rasulullah (s.a.v.) Sevâ b. Kays el-Muhabiri denen bir bedeviden at aldý. Efindimiz parasýný getirmek için hýzla gidince Seva geri kaldý. Bu sýrada Efendimizin aldýðýný bilmeden ata daha fazla para teklif edenler oldu. Efendimiz parayý getirinfi dam "alacaksan þu fiyat yoksa baþkasýna satarým." Dedi. Efendimiz "Ben onu sendin satýn aldým ya." Dese de adam inkar edip þahit istedi. Müslümanlar þaþýp bakakaldilar
O sýra Huzeyme geldi olayý dinledi ve "Ben senin atý sattýðýna þahidim." Dedi, Nlbl (sav) ona "Sen o sýrada yanýmzda deðil iken neye dayanarak þahitlik ediyorsun?11 buyurunca "Ya Rasulallah ben sana gökten gelen haberi tasdik ederim de senin söylediðin bir sözü nasýl tasdik etmeyeceðim." Dedi. Nebi (sav) de onun þahitliðini iki kiþinin þahitliði saydý. Bkz. Ýbni Sa'd 4/379; Tarihi Dýmýþk 16/366, 367; Musm Ahmed 5/215; Nesai, Sünen-i Kübra 4/48 h. No: 6243, Mücteba 7/300 h.no: 4647; Ebu Davud 3607; Beyhaki, S. Kübra 7/66, 10/146; Tahavi, Þerhu Meâniu'1-Asur 4/144}.Taberani, Kebir 4/87 no 3730
[812] Ýbni Sa'd 4/381; Tarihi Baðdad 16/371
[813] Bur rivayetler için bkz: Müsned 5/213; Taberani, Kebir 4/94 ve devamý
[814] Tarihi Dýmýþk 16/369; Müsned 5/214; Ýbni Ebi Þeye 15/302
Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 315
[815] Ýbni Sa'd 1/266, 3/261, 4/59, 5/18; Tarihi Dýmýþk 17/382-397; Ýstiab 1/485; Üsdü'l-Ðabe 2/24; El-Ýsabe 1/492
[816] Bu hadis metnen sahih olsa da isnadý sahih olamaz. Zira zu'1-Külâ Peygamberimize gelirken efendimizin ölüm haberini alýp geri döndü. Zaten Zehebi onu açýklayacak. Metin için bkz: Ebu Davud 4302; Beyhaki, Kübra 9/176; Taberani 7/224, 19/375; Hatib, Tarih 12/403; Zehebi'nin isnadýnda Zü'1-Küla'dan sonra Muaviye atlansa gerek. Taberani 19/375'te 882 no ile araya Muaviye'yi katarak nakleder. Bu Ýbni Lehia isnadýdýr. Böyleyse insad hasen sayýlýr.
[817] Ýbni Ebi Þeybe 124/54 no 18869; Buhari, Meðazi 64/64 no 4359- Müsncd 4/Sft< h No 19246; Taberani, Kebir 2/301 h.no 2259 ve Tarihi Dýmýþk I7/383; Zehebi merhum hadisi Müslim'e nisbet ediyor. Sanýrým onu Tarihi Dýmýþk'a ycarak yazýma. Yokun haberin esas kaynaðý Ýbni Ebi Þeybe'dir. Buhari ve diðerleri QnCjan nakleder, Ben il» tercemeye Ý. Ebi Þeybe metnini esas aldým. 804 Tarihi Dýmýþk 17/388; El-Vafi bi'1-Vefeyat 14/47
[818] Tarihi Dýmýþk 17/388; EL-Vafi bi’l-Vefeyat 14/47
[819] Tarihi Dýmýþk 17/389; Zehebi'nin þüpheli konuþmasý (u rivayetin HÝi«nî h Muhammed el-Kelbî'nin rivayeti olmasýndandýr.
Zu'l-Kela'ýn öldürüldüðünde Muaviye'nin nasýl sevindiðini ^ffeyn savuþýndn brth» setmiþtik.[819]
Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 316-317
Ynt: Huzeyme B. Sabit By: Bilal2009 Date: 04 Mart 2022, 07:42:11
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri doðrlarýn yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun