Büyük Osmanlý Tarihi
Pages: 1
Buze suyu bozgunu By: sidretül münteha Date: 08 Nisan 2011, 16:37:50
Buze Suyu Bozgunu



1204/1789'da Büze Suyu yakýnlarýnda iyi bir kumandanýn idaresinde olmayan ordumuz, Rus ve Avusturya ordularý kar­þýsýnda fecii bir maðlubiyete mâruz kaldý. Bunun sonucunda elimizden Bender, Akkirman ve Kili kaleleri Ruslarýn sahipli­ðine geçti. Belgrad kalesi de Avusturyalýlarýn eline geçti. Allah'dan Ýsmaiyl seraskeri meþhur Gazi Hasan Paþa bölgesin­de dolaþmaya baþhyan büyük bir moskof ordusunu öyle ta­rumar ederek maðlup ettiki, adetâ Osmanlýnýn intikamýný al­mayý becermiþ sayýldý. Zâten bu baþarýsý Gâzî Hasan Paþa'nýn makam-i sadaret ve mührü hümâyuna mâlik olmasý­ný saðlamýþtýr. Ancak çok çalýþkan ve cesur bir kimse olan Gazi Hasan Paþayý öne çýkaran hususlar arasýnda teftiþçiliði gelirdi. Ancak onun teftiþleri âla'yý vâlâ ile deðil, tebdili kýya­fet ve pek ani olurdu. Böyle yaptýðý her tarafta duyulmuþ ol­duðundan vazifeye dikkat, er'inden en üst kumandanýna ka­dar herkesin riayet ettiði husus olmuþtu. Ýþte bu teftiþlerin bi­risinde hava þartlarýna uygun kýyafet giymemiþ olmasý ada­makýllý üþütmesine sebebiyet verdi. Yattýðýnda bu üþütme onun ölüm hastalýðý olmuþtu. Nâþýný; kendi yaptýrmýþ olduðu Þumnu'daki Bektaþi dergâhýna defnettiler. Karýþýk ve üzücü bir devirde sadarete tâlibli çýkmýyor, teklife ise adetâ herkes kapalý kalmaktaydý. 3. Selim; devrin þeyhülislâmý ile yaptýðý istiþareden sonra bir kaç adayýn ismini kâðýdlara yazdýlar. Oradan Hirka-i Saadet dâiresine giden padiþahý, aldýðý fetva­ya uygun olarak olacak kura usulüyle sadrazamý belirleme ameliyesinde görüyoruz. Kur'a sonunda Þerif Hasan paþanýn çýktýðýný görüyor ve sadarete tâyin ediyor. Çalýþmamýzda me­haz olarak müracaat ettiðimiz "Devlet-i Osmaniye Târihi" yazarý Ali Þeydi bey, padiþahýn bu tarz seçimini içine sindire-miyerek <Fesübhânallah!> nidasýyla karþýlýyor. Halbuki baþka ne çare bulunabilirki? Talibi olmayan, teklif edildiðinde is-tinkâf edilen bir vazifeyi baþka türlü nasýl birinin üzerine tah­mil edebilirsiniz? Maneviyata baðlý insanlarýn, dinin muhafa­zasýný üstüne almýþ þeyhülislâmýn verdiði fetva dâhilinde, yu­karýda bahsettiðimiz kur'aya baþ vurmanýn þaþýlacak bir ta­rafý olmadýðýný kendisinden yâni Ali Þeydi beyden doksanbir sene sonra söylemekde bir beis görmüyorum.

Târih; 1205/1790 yýlýný gösterirken Þerif Hasan paþanýn ademi muvaffakiyeti Ýsmaiyl kalesininde Ruslarýn eline geçmesine þâhid kýldý milletimizi. Mezkûr yer Ruslarýn eline geçdiðinde buranýn müslümanlarý öyle bir jenosite ve vahþete maruz kýlýndýki, yukarýda bahsettiðimiz Ali Þeydi bey mer­hum; þunlarý söylüyor: "..Ruslarýn Ýsmaiylin zabtýný müte­akip ahaliye-i mahallii islâmiyye hakkýnda, reva gördükleri enva-ý mezâlimi ve i'tisafý <mekâtib-i idâdiye-yâni üseye> mahsus olan þu eserde tadâd ve tafsil etmek istemeyiz." Görüldüðü gibi yapýlan muamele sadece bir canilik, kan içi­cilik deðil, lise talebesi seviyesinin çirkinliklerden korunma­sýný gerektiren bir ahlâksýzlýðý anlatmaya edeblerinin mâni ol­duðuna dikkat etmek gerekir.



radyobeyan