el-Ýhtiyar
Pages: 1
Oruca niyet By: sumeyye Date: 06 Nisan 2011, 16:07:12
Oruca Niyyet:


 

Niyyet: Kiþinin oruç tutmakda olduðunu kendi kalbi ile bilmesidir. Bunu da daha evvelki kýsýmlarda anlatmýþtýk.

Þaban ayýnýn 29'unda insanlarýn hilâli gözetlemeleri vâcibdir: Hz. Peygamber (sas) den ve selef-i salihînden bize nakledilegelen budur.

Hilâli görürlerse, ertesi gün oruç tutarlar. Hava kapalý olursa, Þaban ayý otuza tamamlanýr: Çünkü bunu Hz. Peygamber (sas) emretmiþtir;

“(Ramazan) hilâli(ni) görünce, oruca baþlayýn. (Þevval) hilâli(ni) görünce, orucunuzu açýn. Eðer hava kapalý olursa, Þaban ayýný otuza say(arak tamamlay)ýnýz.” [19] Ay sabit  olduðu için ancak delil ile zail olur ki; bu delil de ya yenisini görmek ya da içinde bulunulan ayýn otuz günlük sayýsýný tamamlamaktýr. Her ay için bu hüküm geçerlidir. [20]

 
Gökte Ayýn Görülmesine Mâni Bir Þey Olmasý:
 

Gökte bulut, toz vb. ayýn görünmesine engel teþkil eden þeyler varsa, âdil olan bir kiþinin hilâli gördüðüne dair þehadeti kabul edilir. Bir kimsenin hür, köle veya kadýn olmasý farketmez: Bir þahid kâfidir, diyoruz. Bu arabînin hadîsinde de böyle bildirilmiþti. Ayrýca bu dinî bir iþtir. Haberlerin rivayetinde suyun temiz veya necis olduðunun bildirilmesinde olduðu gibi, bir kiþinin bu hususdaki sözü kabul edilir. Bunu bildirirken; 'eþhedü' diyerek, þehâdet lâfzýnýn kullanýlmasý þart deðildir. Þahidin âdil olmasý gerektiðini söyledik. Hilâlin görüldüðünü bildirmek, dinî bir haber vermedir. Diðer dinî iþlerde olduðu gibi, bunda da habercinin âdil olmasý þarttýr. Kendisine iftira haddi tatbik edilmiþ olan kimsenin þehadeti eðer tevbe etmiþse kabul edilir. Çünkü ashaba, Ebü Bekre'nin þehadetini kabul etmiþlerdi. Durumu belli olmayanýn þehadetinin kabul edilip edilmeyeceði hakkýnda ashab arasýnda ihtilaf edilmiþtir.

Hilâli kendisinden baþka gören kimse bulunmadýðý takdirde, kocasý kendisine izin vermese bile, evde perdeler gerisinde tutulan kadýnýn dahi, bu hususda þehadette bulunmasý farzdýr.

Halk Ramazaný otuza tamamladýðý halde, Þevval hilâli görülmezse; Ýmam Muhammed'e göre bayram ederler. Çünkü bir ay önce Ramazan hilâli bir kiþinin þehâdetiyle sabit olmuþtu. Ama daha evvel Ramazan hilâli için böyle bir tespit yapýlmýþ olmasaydý, Þevval için böyle bir karar verilemezdi. Bu, ebenin sözüne dayanýlarak nesep tespiti yapýlmasýna ve buna baðlý olarak miras hükmünün iþletilmesine benzemektedir.

Hasan'ýn rivayetine göre, Ebû Hanîfe dedi ki; “Bu durumda ihtiyat gereði bayram etmezler.” Ýmam Muhammed dedi ki; Ben acele ederek bir gün önceden oruç tuttuðu için, bir müslümaný suçlamam.

Þehadeti kadý tarafýndan reddedilirse, kendisinin oruç tutmasý gerekir: Çünkü kendisi hilâli görmüþtür. Edasý vâcib olduðundan dolayý, eðer oruç tutmazsa, kaza etmesi gerekir. Ama bu durumda þüphe olduðu için keffaret gerekmez. Ayýn sonunda da halk bayram etmedikçe, kendisi de ihtiyaten bayram etmez. Ama bayram ederse, kendi itikadýyla bayram ettiði için keffaret gerekmez.

Gökte herhangi bir engel yoksa, o zaman bir kiþinin deðil de, haber vermeleriyle kesin bilgi hasýl olacak bir topluluðun þehadette bulunmasý gerekir: Böyle bir topluluðun kaç kiþiden teþkil edilmesi gerektiði devlet baþkanýnýn görüþüne býrakýlmýþtýr. Sahih olan da budur. Çünkü matlâlar (ayýn doðuþ yerleri) aynýdýr. Hilâlin görülmesine mani olan engeller kalkmýþtýr. Gözetleyen gözler saðlamdýr. Hilâli görmek isteyen himmetler birbirine yakýndýr. Þu halde hilâli gözetlemeye az sayýdaki bir kýsým insanýn tahsisi caiz deðildir.

Hasan'ýn rivayetine göre; Ebû Hanîfe diðer hukukda olduðu gibi, rü'yet-i hilâlde de iki kiþinin þehâdetiyle yetinirmiþ. Þehir dýþýndan bir adam gelip hilâli gördüðüne þehâdet ederse, þehâdeti kabul edilir. Ayný þekilde bir adam minare vb. þehrin yüksek bir yerinden hilâli gördüðüne þehâdet ederse, þehâdeti kabul edilir. Çünkü hilâlin görülmesi havanýn berrak olup olmamasýna, gözetleme yerinin alçak veya yüksek olmasýna göre deðiþir. Þehir dýþýndan gelip hilâli gördüðüne þehâdet eden kimsenin þehâdetinin kabul edileceði, arabînin hadîsinde bildirilmektedir. [21]




[19] Bu hadîsi Buharî, Müslim ve Neseî rivayet etmiþtir.

[20] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsýlî, El-Ýhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayýnlarý: 1/260.

[21] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsýlî, El-Ýhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayýnlarý: 1/260-262.


Ynt: Oruca niyet By: ceren Date: 24 Þubat 2020, 19:16:09
Esselamu aleykum.rabbim razý olsun paylaþým dan kardeþim...
Ynt: Oruca niyet By: gulsahkilicaslan Date: 25 Þubat 2020, 01:46:56
Çok faydalý oldu hocam Allah razi olsun hocam selâm ve dua ile
Ynt: Oruca niyet By: Sevgi. Date: 09 Nisan 2020, 01:42:44
Esselâmü Aleyküm. Bu faydalý bilgiler için Allah razý olsun kardeþim. Rabbim bizleri hakkýyla orucunu tutanlardan eylesin inþaAllah
Ynt: Oruca niyet By: Bilal2009 Date: 29 Nisan 2020, 11:47:09
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri orucu hakkýyla tutan kullarýndan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Oruca niyet By: es-Sabur Date: 30 Nisan 2020, 06:30:58
Ramazan hilali görününce oruç baþlar Þevval hilali görününce biter oruç tutmaya kalben niyet etmek gerekir bunu sahurda dilimizlede söyleyebiliriz
Ynt: Oruca niyet By: ceren Date: 01 Mayýs 2020, 16:43:32
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri üzerimize farz olan orucu hakkýyla tutmayý nasip etsin inþallah...

radyobeyan