Namaza sekinet ve vakarla gelmek By: hafiza aise Date: 04 Nisan 2011, 14:47:07
2. Namaza Sekinet Ve Vakarla Gelmenin Müstehab Olmasý
45. Ebu Hureyrc (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
"Namaz için kamet getirildiðini iþittiðiniz zaman, sakin ve aðýrbaþlý bir þekilde (namaz kýlmaya) yürüyerek gelin. Hýzlý bir þekilde gelmeyin. Namaza yetiþebildiðiniz kadarýný (imamla birlikte) kýlýn. Yetiþemediðiniz kýsmý ise (kendiniz) tamamlayýn.[508]
Müslim'in bir rivayeti þu þekildedir:
Namaz için kamet [509] getirildiði zaman ona koþarak gelmeyin. Sakin bir þekilde yürüyerek gelin.[510] Yetiþebildiðiniz kadarýný (imamla birlikte) kýlýn. [511] Yetiþemediðinizi (kendiniz) tamamlayýn.[512]
Müslim'in diðer bir rivayeti de þu þekildedir:
Namaz için ikamet getirildiði zaman namaza hiç biriniz koþmasýn. Sakin ve aðýrbaþlý bir þekilde yürüsün. Yetiþebildiðinizi (imamla birlikte) kýlýn. Yetiþemediðinizi ise kaza edin.[513]
Yine Müslim'in bir rivayetinde, Çünkü sizden birisi, namaz maksadýyla yola çýkarsa namazda sayýlýr ilavesi yer almaktadýr.[514]
[508] Buharý, Ezan 21, Cum'a 18; Müslim, Salât 151-154 (602); Ebu Dâvud, Salât 54 (572, 573); Tirmizî, Salât 127 (327); Nesâî, Ýmame 57; Ýbn Mâce, Mesâcîd 14 (775); Ahmed b. Hanbel, 2/270,489
[509] Erkekler, yalnýz baþlarýna yada cemaatle farz namaz kýlacaklarý zaman kamet getirilir. Kamette, Ezanýn sözleri aynen okunur. Sadece "Hayye ale'l-felâh"tan sonra iki kere "Kad kameti's-salâh" (=namaz baþladý} denilir. Kamet, vakit namazlarýnda sünnettir. KameV vaktin deðil namazýn sünneti olduðu için kaza namazý kýlarken de kamet okumak sünnet kabul edilmiþtir, (ç)
[510] Namaz için kamet getirilirken koþarak giden kimse yorulur ve namaza bitkin bir vaziyette
baþlar. Böyle yorgun ve bitkin bir þekilde kýlman namazda ise beklenilen huþu' elde edilmez. Fakat namaz vaktinde aðýrbaþlý ve sakin bir þekilde giden kimse, mescide kametten,. önce varacaðý için namaza rahat bir þekilde kýlar. Bu nedenle hiçbir telaþ ve yorgunluk bü-° lunmadan kýlýnan namaz, elbette huþu' ile daha mükemmel olur.
Cuma namazý hakkýnda "Allah'ýn zikrine koþun" (Cum'a: 9) ifadesinede yer alan koþmak; yürüyüp gitmektir. Burada mecazi anlatým vardýr. Hadisteki koþmak ise hakiki anlamýnda kulamlmýþtýr.
Hadisin zahirine göre; koþularak gidilen namaz, mutlaktýr. Cuma namazý veya baþka bir namaz arasýnda fark yoktur, (ç)
[511] Hadisin çeþitli varyantlarýnda geçen, "kaza etmek" ile "tamamlamak" ifadelerinin ayný anlama gelip gelmediði konusunda Ýhtilaf edilmiþtir. Ýmama sonradan yetiþen bir kimsenin imamla birlikte kýldýðý rekatler, namazýn baþý mýdýr, yoksa sonu mudur? meselesindeki görüþ ayrýhðýda buradan çýkmaktadýr.
Cumhura göre; bu durumda kiþinin imamla birlikte kýldýðý kýsmý namazýn baþýdýr. Hz. Ali (ö. 40/660), Hasan el-Basrî (ö. 110/728), Ýmam Þâfýî (ö. 204/819) ve bazýlarý bu görüþtedir.
Süfyân es-Sevrî (ö. 161/777), Ebu Hanîfe (ö. 150/767), Ýmam Ahmed (Ö. 241/795) ve bazýlarýna göre de; bu durumda kiþinin imamla kýldýðý kýsým, namazýn sonudur. Tek baþýna kaza ettiði bölüm ise, namazýn baþýdýr. Yalnýz namazýn bir bölümünde cemaate yetiþen kimse, cemaat sevabý alýr. (ç)
[512] Müslim, Salât 151 (602)
[513] Müslim, Salât 154 (602)
[514] Müslim, Salât 152 (602)
Ynt: Namaza sekinet ve vakarla gelmek By: Sevgi. Date: 21 Aðustos 2022, 16:57:05
Esselamü Aleyküm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim
radyobeyan