7 Hadis Ýmamýnýn Ýttifak Ettikleri Hadisler
Pages: 1
Namaza sekinet ve vakarla gelmek By: hafiza aise Date: 04 Nisan 2011, 14:47:07
2. Namaza Sekinet Ve Vakarla Gelmenin Müstehab Olmasý

 

45. Ebu Hureyrc (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:

"Namaz için kamet getirildiðini iþittiðiniz zaman, sakin ve aðýrbaþ­lý bir þekilde (namaz kýlmaya) yürüyerek gelin. Hýzlý bir þekilde gelme­yin. Namaza yetiþebildiðiniz kadarýný (imamla birlikte) kýlýn. Yetiþe­mediðiniz kýsmý ise (kendiniz) tamamlayýn.[508]

Müslim'in bir rivayeti þu þekildedir:

Namaz için kamet [509] getirildiði zaman ona koþarak gelmeyin. Sa­kin bir þekilde yürüyerek gelin.[510] Yetiþebildiðiniz kadarýný (imamla birlikte) kýlýn. [511] Yetiþemediðinizi (kendiniz) tamamlayýn.[512]

Müslim'in diðer bir rivayeti de þu þekildedir:

Namaz için ikamet getirildiði zaman namaza hiç biriniz koþma­sýn. Sakin ve aðýrbaþlý bir þekilde yürüsün. Yetiþebildiðinizi (imamla birlikte) kýlýn. Yetiþemediðinizi ise kaza edin.[513]

Yine Müslim'in bir rivayetinde, Çünkü sizden birisi, namaz maksadýyla yola çýkarsa namazda sa­yýlýr ilavesi yer almaktadýr.[514]


[508] Buharý, Ezan 21, Cum'a 18; Müslim, Salât 151-154 (602); Ebu Dâvud, Salât 54 (572, 573); Tirmizî, Salât 127 (327); Nesâî, Ýmame 57; Ýbn Mâce, Mesâcîd 14 (775); Ahmed b. Hanbel, 2/270,489

[509] Erkekler, yalnýz baþlarýna yada cemaatle farz namaz kýlacaklarý zaman kamet getirilir. Ka­mette, Ezanýn sözleri aynen okunur. Sadece "Hayye ale'l-felâh"tan sonra iki kere "Kad kameti's-salâh" (=namaz baþladý} denilir. Kamet, vakit namazlarýnda sünnettir. KameV vaktin deðil namazýn sünneti olduðu için kaza namazý kýlarken de kamet okumak sünnet kabul edilmiþtir, (ç)

[510] Namaz için kamet getirilirken koþarak giden kimse yorulur ve namaza bitkin bir vaziyette

baþlar. Böyle yorgun ve bitkin bir þekilde kýlman namazda ise beklenilen huþu' elde edil­mez. Fakat namaz vaktinde aðýrbaþlý ve sakin bir þekilde giden kimse, mescide kametten,. önce varacaðý için namaza rahat bir þekilde kýlar. Bu nedenle hiçbir telaþ ve yorgunluk bü-° lunmadan kýlýnan namaz, elbette huþu' ile daha mükemmel olur.

Cuma namazý hakkýnda "Allah'ýn zikrine koþun" (Cum'a: 9) ifadesinede yer alan koþ­mak; yürüyüp gitmektir. Burada mecazi anlatým vardýr. Hadisteki koþmak ise hakiki anla­mýnda kulamlmýþtýr.

Hadisin zahirine göre; koþularak gidilen namaz, mutlaktýr. Cuma namazý veya baþka bir namaz arasýnda fark yoktur, (ç)

[511] Hadisin çeþitli varyantlarýnda geçen, "kaza etmek" ile "tamamlamak" ifadelerinin ayný anla­ma gelip gelmediði konusunda Ýhtilaf edilmiþtir. Ýmama sonradan yetiþen bir kimsenin imamla birlikte kýldýðý rekatler, namazýn baþý mýdýr, yoksa sonu mudur? meselesindeki gö­rüþ ayrýhðýda buradan çýkmaktadýr.

Cumhura göre; bu durumda kiþinin imamla birlikte kýldýðý kýsmý namazýn baþýdýr. Hz. Ali (ö. 40/660), Hasan el-Basrî (ö. 110/728), Ýmam Þâfýî (ö. 204/819) ve bazýlarý bu görüþte­dir.

Süfyân es-Sevrî (ö. 161/777), Ebu Hanîfe (ö. 150/767), Ýmam Ahmed (Ö. 241/795) ve bazýlarýna göre de; bu durumda kiþinin imamla kýldýðý kýsým, namazýn sonudur. Tek baþýna kaza ettiði bölüm ise, namazýn baþýdýr. Yalnýz namazýn bir bölümünde cemaate yetiþen kimse, cemaat sevabý alýr. (ç)

[512] Müslim, Salât 151 (602)

[513] Müslim, Salât 154 (602)

[514] Müslim, Salât 152 (602)

Ynt: Namaza sekinet ve vakarla gelmek By: Sevgi. Date: 21 Aðustos 2022, 16:57:05
Esselamü Aleyküm. Bilgiler için Allah sizlerden razý olsun kardeþim

radyobeyan