Ynt: İslam Felsefesi Sınav Soruları By: Rukiss Date: 13 Mayıs 2019, 10:23:25
1.)Zekeriyya Razi Aristo’ya hangi konuda eleştiri yöneltmektedir?
Vahyin imkanı
Zamanın, başlangıcı ve sonu olmayan bir süreç olup evrendeki hareketin sayacı olduğu hususunda
Hiçbiri
Tanrı’nın ilk muharrikliği konusunda
Evrenin atomlardan oluştuğu ve de boşluğun bulunduğu konusunda ---
2-) İbn Ravendi ve Zekeriyya Razi’nin eleştirilerinin felsefe geleneği üzerinde etkisi olmuş mudur? Nasıl?
Evet olmuştur. Müslüman filozoflar bu iki filozofun eleştirilerine rasyonel cevap vermeye çalışmıştır. ---
Hayır hiçbir etkisi olmamıştır. Çünkü eserleri ve fikirleri hiç yayılmamıştır.
Hiçbiri
Evet olmuştur. Fakat filozoflar değil de sadece kelamcılar cevap vermeye çalışmışlardır.
Hayır hiçbir etkisi olmamıştır.
3.) Farabi’ye göre düşüncenin kurallarını belirleyen disiplin hangisidir?
Matematik
Hiçbiri
Kelam
Mantık ---
Gramer
4.) Farabi’nin ilimler tasnifine dair eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Medinetu’l-Fazıla
Kitabu’l-mille
El-Cem beyne re’yeyi’l-hakimeyn
Hiçbiri
İhsau’l-ulum---
5 )Kindi’ye göre en şerefli ilim hangisidir?
Siyer
Metafizik ---
Tarih
Fizik
Matematik
6)Kindi din-felsefe ilişkisini çözümlemesine dair aşağıdaki önermelerden hangisi doğrudur?
I) Felsefe ile dinin her ikisi de hakikati ifade eder.
II) Din ile felsefenin konuları benzerdir.
III) Din ile felsefenin ikisinin de amacı aynıdır.
IV) Din ile felsefe arasında uzlaşım vardır.
I, II
I, III
I, II, III, IV ---
II, III
I, II, III
1-Aşağıdaki hangisi Abbasi dönemi tercüme hareketinin sebeplerinden bir tanesi değildir?
Abbasi hükümdarlarının Bağdat’ta bir dünya imparatorluğunun yöneticileri olmayı hedeflemeleri
Bir imparatorluğun başşehri olan Bağdat toplumunun ihtiyaçları
*Kuran metninin lafzının daha iyi anlaşılması için aklî ilimlere olan ihtiyaç
Abbasi imparatorluk devletinin ihtiyaçları
Hiçbiri
2-Yunan felsefesinin İslam dünyasına ulaşma yolları hangisidir?
Arap bilim adamlarının Bizansa eğitim için gönderilmeleri
İskenderiye’de tercüme bürosu kurulması
Hiçbiri
*Beraber yaşama ve tercüme yolu
Bizanstan gelen bilim adamlarının eğitim kurumları kurması
3-İslam Kelamının (Mutezile Eşari ve Maturidi) fizik tasavvurunda kullanmış olduğu model aşağıdakilerden hangisidir?
Pythogarasçı fizik model
*Atomcu fizik modeli
Hiçbiri
Empedoklesçi fizik modeli
Aristo fizik modeli
4-Aşağıdakilerden hangisi tercümeler döneminin mütercimlerinden değildir?
Abdullah ibn Mukaffa
Huneyn b. İshak
Hiçbiri
İshak b. Huneyn
*Farabi
5-Emeviler döneminde tercüme hareketlerini destekleyen emir kimdir?
Amr b. As
Memun
*Halid b. Yezid
Hiçbiri
Muaviye
6-Kelamî fırkaların ortaya çıkışında etkili olan ilk sebep hangisidir?
Hiçbiri
Peygamberliğin zorunlu oluşu
Ganimetlerin paylaşılması
*Hilafet meselesi
Allah’ın birliği
7- Aşağıdakilerden hangisi ilk dönemlerde İslam dünyasında kabul edilen felsefe tanımlarından biri değildir?
İnsanın kendini bilmesidir.
İnsanın gücü ölçüsünde ebedî ve küllî olan varlıkların hakikatini, mahiyet ve sebeplerini bilmesidir.
İnsanın gücü yettiği ölçüde yüce Allah'ın fiillerine benzemesidir.
Felsefe hikmet sevgisidir.
*Özgür bir şekilde eleştirme sanatıdır.
8-İlk dönem fetihleriyle beraber Müslümanların akli ilimlerden istifade etmek için irtibata geçmediği kültür aşağıdakilerden hangisidir?
Hint kültürü
İran kültürü
Yunan kültürü
*Türk kültürü
Hellenistik kültür
9-Aşağıdakilerden hangisi İslam felsefesinin teşekkül döneminde etkili olmamıştır?
*Aquinasçılık
Dehrilik
Mecusilik
Batınılik
Tabiatçılık
10-Aşağıdakilerden hangisi İlk dönem sufilerinden biri sayılamaz?
Haris el-Muhasibi
Kuşeyri
* İbn Arabi
Hiçbiri
Hasan el-Basri
11-Abbasi devletinin katip sınıfı tercüme hareketlerine niçin ihtiyaç duymaktadır?
Kâtip sınıfı varlıklı sınıf olduğundan dolayı metafizik meselelere ilgi duyduklarından tercüme hareketlerine ihtiyaç duymuşlardır.
Kâtip sınıfı genelde iranlı ve yunanlı oldukları için ailelerinden gelen ilgilerini devam ettirmek istemişlerdir
Katip sınıfı sahip oldukları öte dünya anlayışından dolayı, sevap kazanmak amacıyla tercüme hareketlerini desteklemişlerdir.
Hiçbiri
* Katipler muhasabe, tahrir, mühendislik, süre kaydı gibi, pratik ihtiyaçtan dolayı matematik geometri, cebir bilimlerine ihtiyaçları vardı
Aşağıdakilerden hangisi İslam Felsefesinin özelliklerinden değildir?
Süreklilik
Birikimsellik
Hiçbiri
Evrensellik
Ortaçağ bilimlerinden bağımsız olma ----
1 ) Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İslam düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslam düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.
İslam düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.
---------İslam düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.
İslam düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır
3 ) İhvan-ı Safa aşağıdaki şehirlerden hangisinde ortaya çıkmıştır?
Buhara
Kahire
Kufe
-----Basra
Bağdat
4 ) Aşağıdakilerden hangisi Zekeriyya Razi’nin eserlerinden biridir?
Medinetül Fazıla
Enneadlar
--------------Filozofça Yaşam
Devlet
Hiçbiri
5 ) Aşağıdaki sebeplerden hangileri Farabi’nin sudur teorisine başvurmasının bir sebebi olarak sayılabilir.
I) Birden ancak bir çıkar ilkesinden taviz vermeden çokluğun ortaya çıkışını açıklama,
II) Varlığın zamansal açıdan sonra olmadığını temellendirme,
III) Şer kavramına makul bir yorum getirme ve varlıktaki kötülüğün Tanrı ile bir ilgisinin bulunmadığını ispat etme
II
III, I
I
-------I, II, III
II, III
6 ) İhvan’a göre felsefenin amacı nedir?
Ailenin refahı ve esenliği
-----------Doğru bilgiye ulaştırma
Toplumu mutluluğa kavuşturma
Ruhu arındırma
Akli birliği sağlama
7 ) Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?
Bilmeleke akıl
--------Beyani Akıl
Hiçbiri
Müstefad Akıl
Bil kuvve akıl
8 ) Kindî aşağıdakilerden hangi ifadeyi nefs tanımında kullanmamıştır?
------Canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.
Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi iken ikincisi tabi değildir
Hiçbiri
Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi değil iken ikincisi tabidir
Evren ay üstü ve ay altı olmak üzere iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş ve bozuluşa tabi olup ikincisi oluş ve bozuluşa tabi değildir
9 ) “İnsan sanatlarının değer ve mertebe bakımından en üstünü felsefedir. Felsefenin tarifi İnsanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir. Çünkü filozofun bilgiden amacı gerçeğin bilgisini yakalama, davranışının amacı ise sürekli fiil değil, gerçeğe uygun davranmaktır. Çünkü biz gerçeğe ulaşınca o yöndeki fiilimiz sona erer.” diyen Kindi hangi anlamı kast etmemiştir.
----Felsefe gerçekliğin bilgisine ulaşmada başka bir kaynağa muhtaç değildir
Felsefe aklı kullanarak gerçekliğin bilgisine ulaşmaya çalışır
Gerçekliğin bilgisine sadece en şerefli sanat olan felsefe ile ulaşabiliriz
Felsefe insani sanatlardan bir tanesi olup en şereflisidir
Filozof gerçekliğin bilgisini elde ettikten sonra buna uygun davranmaya çalışır.
10 ) Aşağıdakilerden hangisi İhvan-ı Safa’nın kaynakları arasında yer almaz?
Pisagor
Plotinus
Aristo
Platon
-----Zenon
11)İslam Felsefesi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İslam Felsefesi evrensel özellikleri bünyesinde taşır
Hepsi
İslam felsefesi kendisinden önceki felsefi birikimlerle çok sıkı ilişkisi vardır.
İslam Felsefesi sadece Kuran ve sünnetin müslüman filozoflarca yorumlanmasından oluşmuştur.---
İslam felsefesi Orta Çağ bilim geleneklerini de bünyesinde ihtiva eder
12)Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İslam düşünce geleneği Hristiyanların teslis inancına cevap vermiştir.
İslam düşünce geleneği Dehriyye olarak anılan grupların evrenin zamanın eseri olduğu şeklindeki görüş ve eleştirilerine cevap vermiştir.
İslam düşünce geleneği tabiatçıların evrenin bir var edicisinin olmadığı tezlerine cevap vermiştir.---
İslam düşünce geleneği Mecusiliğin evrenin oluş-bozuluş ve yönetiminde iki ilkenin zorunlu olduğu şeklindeki tezine cevap vermek zorunda kalmıştır.
İslam düşünce geleneği Brahmanların Mutlak Tanrı’nın birden fazla olduğu tezine cevap vermek zorunda kalmıştır
13)İhvan’a göre iyi ahlak nasıl ortaya çıkar?
Kötülükten Kaçınmayla
İyi insanlarla birlikte olmak suretiyle
Tanrı’nın lutfuna mazhariyetle
Nazari Yetkinlikle
Erdemlerin meleke haline gelmesiyle---
15)Hristiyanlıkla ve Yahudilikle mukayeseli olarak düşünüldüğünde İslam dünyasında felsefi ilim geleneklerinin kısa zamanda oluşmasının sebeplerinden bir tanesi aşağıdakilerden hangisidir?
I.)İslam dinin devletle beraber yayılması
II.)Kur’an ve hadislerin genel anlamda ilim öğrenmeyi teşvik etmesi
III.) İslamın ortaya çıktığı yüzyılda Arap toplumunun güçlü ilmi geleneklere sahip olması
I, II, III
I,II---
II
III
I
16)Kindî aşağıdakilerden hangi ifadeyi nefs tanımında kullanmamıştır?
Canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.
Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi değil iken ikincisi tabidir
Hiçbir
Evren duyular ve akledilirler iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş bozuluşa tabi iken ikincisi tabi değildir--
Evren ay üstü ve ay altı olmak üzere iki varlık alanına ayrılır. İlki oluş ve bozuluşa tabi olup ikincisi oluş ve bozuluşa tabi değildir.
17)Farabi hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Aristo’nun mantık külliyatının her eseri üzerine şerh yazmıştır.
Mantık külliyatının bölümleri ile ilgili müstakil eserler yazmıştır.
Mantıktaki başarısı dolayısıyla muallim-i sani ünvanını almıştır.
Tasavvurat-Tasdikat ayrımını getirmiştir. İslam mantık geleneği daha sonra bu ayrımı takip etmiştir.
İslam dünyasında ilk defa mantık hakkında eser yazan filozoftur. ---
18)İslam Felsefesinin doğup geliştiği dönemde siyasi yönetim ölçeği aşağıdakilerden hangisidir?
Hiçbiri
Şehir Devleti
Ulus Devlet
Din temelli aşiret devleti
İmparatorluk Devleti---
İbn Sina’nın kavramsal sisteminde varlığı başkasından olmayıp kendisinden gelen mevcuda ne ad verilir?
Mümkinu’l-vücud bi-gayrihi
Hiçbiri
Vacibu’l-vücud bi-gayrihi
Mümkinu’l-vücud bi-zatihi
Vacibu’l-vücud bi-zatihi ---
1)Kindi’nin metafiziğinde çelişkiye sebep olduğundan dolayı eleştirdiği temel kavram hangisidir?
Sınırlılık
Sonsuzluk ---
İlk Muharrik
Gök Akılları
Hiçbiri
2)Kindi ilimleri nasıl tasnif etmektedir?
1) Vahyi ilimler, 2) Kültürel ilimler: a) Tarih, sosyal bilimler, 3) Akli ilimler: Fizik, Metafizik,b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset
Felsefi ilimler: Fizik, Metafizik, Mitoloji,
1) Dini ilimler, 2) İnsani ilimler: a) Teorik ilimler: Fizik, Metafizik, İlmün nefs (Psikoloji), b) Pratik ilimler: ahlak ve siyaset ---
Hiçbiri
1) Tarih ilimleri, 2) Doğrudan ilimler: Fizik, Metafizik, b) Pratik ilimler: Ekonomi ve siyaset
3)Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
I) Akli ilimlere dair birikim zirveye çıktığından dolayı 11 yy.dan sonra tercüme hareketine rastlamayız
II) Me’mun’u felsefe eserlerini tercümeye sevk eden şey akli kıyasa eğilimi ve mutezile ekolünün etkisinde kalmış olmasıdır.
III)Tercüme çalışmalarının İslamın evrenselleşme süreçleriyle de yakından alakalıdır. olduğu gözükmektedir.
IV) İlk dönemlerde Beytülhikme bir tercüme bürosu ve bir kütüphane idi daha sonra özellikle pozitif bilimlerin araştırıldığı ve astronomik gözlemlerin yapıldığı bir merkez ve bir eğitim kurumu haline gelmiştir.
II, IV
I, V
I ---
IV
II
4)Farabi’ye göre ortak duyunun işlevi nedir?
Vehim ve hafızanın ortak olarak kullandığı güçtür ---
Hayal ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür.
Hayal ve vehmin ortak olarak kullandıkları güçtür
Hafıza ve düşünmenin ortak olarak kullandığı güçtür
Dış duyuların tamamına verilen addır
5)Bir cevherin, yeni bir cismin ortaya çıkışını sağlayan hareket çeşidine ne ad verilir?
Hiçbiri
Oluş bozuluş Hareketi
Niceliksel Hareket
Mekansal Hareket
Niteliksel Hareket ---
6)İbn Sina psikolojisinde tikel yargıların kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Ortak Duyu
Hayal---
Hiçbiri
Hafıza
Vehim
8)Zekeriyya Razi’nin ahlaki yaşamda model aldığı kişi kimdir?
Hiçbiri
Hermes
Sokrat---
Aristo
Hz. Muhammed
9)Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’ya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz?
Hiçbiri
Beyani Akıl ---
Bilmeleke akıl
Bil kuvve akıl
Müstefad Akıl
İbn Ravendi’nin Kuranı Kerim hakkındaki ilhadi görüşü aşağıdakilerden hangisidir?
Kuranda çelişkiler bulunmaktadır.