Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Siyaset ile ilgili Kavramlar By: meryem Date: 03 Nisan 2011, 15:36:31
 
SÝYASET, ÝKTÝDAR VE EGEMENLÝKLE ÝLGÝLÝ KAVRAMLAR

 EGEMENLÝK

 
Kur'an'a göre, Allah'ýn kendisine ortak kabul etmediði alanlardan birisi de, "varlýðýn yönetimi"dir. Bütün varlýk alemini yöneten; mutlak ilim, kudret ve hikmet sahibi Al­lah'týr. Allah'ýn kainat üzerindeki egemenliði, Kur'an'da baþta mülk ve hüküm olmak üzere çeþitli kavramlarla an­latýlýr. En çok dikkati çeken nokta, Allah'ýn varlýklar üstündeki egemenliðinin bir 'kral' (melik) benzetmesiyle an­latýlýþýdýr. Kur'an, Allah ile insanýn konumlarýný ifade için, Melik ve Abd tabirlerini seçmiþtir. Allah'a atfedilen isim ve sýfatlardan hiçbiri, Rab ile insan arasýndaki iliþkiyi, ona Melik (=hükümdar), insana abd (=kul) demekten daha iyi izah edemez. O hükümrandýr (=melik, bkz. 59/23; 62/1), tahtý vardýr (=arþ, kürsî, bkz. 9/129), hükümranlýk (=mülk ve hüküm, bkz. 3/189) ona aittir, bu konuda or­taðý yoktur, kendisine mutlak itaat gösteren, emrine âmâde görevlileri vardýr (=melâike), evreni bu görevlileri aracýlýðýyla ve buyruklarýyla (=emr) yönetmektedir, ordu­larý (=cunûdu's-semâvât ve'l-ard, bkz. 48/4) ve hazîneleri (=hazâin, bkz. 63/7) vardýr, mele-i a'lâ'sý (yüce meclisi, bkz. 37/8, 38/69) ve hükümdarlýk ülkesi (bkz. 2/107) bulunmaktadýr.

Kur'an, canlý-cansýz bütün varlýk üzerinde Allah'ýn mutlak egemenliði (kevnî hâkimiyet) düþüncesini çok yo­ðun biçimde iþler.[7]

Kur'an'daki bir kýsým egemenlikle ilgili kavramlar ise doðrudan insanlarla ilgilidir.

Bu bölümde, gerek Allah'ýn varlýk üstündeki mutlak egemenliðiyle, gerekse insanlarýn egemenliðiyle ilgili Kur’an kavramlarýný incelemeye çalýþacaðýz. [8]



[7] Bkz. Ömer Özsoy-Ýlhami Güler, Konularýna Göre Kur’an, 5.

[8] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 15-17.



radyobeyan