Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Devlet By: meryem Date: 03 Nisan 2011, 15:33:21
DEVLET

 Modern siyaset bilimi ve anayasa hukukunda tanýmla­nan anlamda devlet kavramýný karþýlayacak bir sözcük, Kur'an'da yer almaz.

Kur'an'da d-v-1 kökünden türeyen iki sözcük bulun­maktadýr: Dület ve dâvele.

Dûlet sözcüðü ile devlet sözcüðünün ayný anlamda ol­duðu belirtilir. Ancak aralarýnda ayrým yaparak, devlet'in mal konusunda, dûlet'in ise savaþ ve makam (câh) konu­sunda sözkonusu olduðu da ileri sürülür. Ayrýca, ayný (kendisi) elden ele dolaþan (tedavül eden) þeye devlet adý verildiði, dûlet'in masdar olduðu da ileri sürülür.[10]

Dûlet sözcüðü, Kur'an'da bir tek yerde geçer. Savaþ hükümlerinden ve sonuçlarýndan sözeden Haþr Suresi'nin ilk bölümünde, ganimetin daðýtým düzeni ve olasý iktisadi tekelleþme sonucu þöylece belirtilir:

"Allah'ýn, fethedilen memleketler halkýnýn mallarýndan peygamberine verdikle­ri: Allah, peygamber, yakýnlar, yetimler, yoksullar ve yol­da kalmýþlar içindir; tâ ki içinizdeki zenginler arasýnda el­den ele dolaþan bir devlet (servet) olmasýn. Peygamber (ganimetten) size ne verirse onu alýn, sizi neden alýkoyarsa geri durun. Allah'tan sakýnýn. Doðrusu Allah'ýn ceza­landýrmasý (sonucu) çetindir."[11]

Bundan sonraki âyetler, yoksul muhacirlerin ganimet payýný ve ensarýn muhacirle­re karþý özgeci ve destekleyici tutumlarýný düzenler.

Görüldüðü gibi, âyetin dület sözcüðüyle belirtmek iste­diði husus, servetin yaygýnlaþtýrýlmasýdýr.

D-v-1 kökünden türeyen ve Kur'an'da yer alan ikinci sözcük dâvele fiilidir. Müttekîlerin özellikleri ve karþýlaþacaklarý dünyevi ve uhrevî güzel sonuçlar, daha önce ya­lancýlarýn uðradýklarý akýbet, Kur'an'ýn insanlara bildiri ve hidayet rehberi, müttekîler içinse bir öðüt oluþu belirtil­dikten sonra Uhud savaþýndaki acý sonuçlar baðlamýnda þu anlatýlýr:

"Gevþemeyin ve üzülmeyin, inanmýþsanýz, siz en üstünsünüz. Eðer siz bir yara aldýysanýz, o topluluk da benzeri bir yara almýþtýr. Allah'ýn gerçekten inananlarý be­lirlemesi ve içinizden þahitler edinmesi, inananlarý arýt­masý ve inkâr edenleri yoketmesi için, insanlar arasýnda bu günleri döndürür dururuz (sýrayla paylaþtýrýrýz). Allah, zulmedenleri sevmez. Yoksa Allah, içinizden cihad edenle­ri ve direnip sabredenleri ortaya çýkarmadan cennete gire­ceðinizi mi sanýyorsunuz?"[12]

Bu âyette, üzüntülü ve sevinçli günlerin insanlar/top­lumlar arasýnda sýrayla paylaþtýrýldýðý ortaya konur.

Ýslam tarihinde terim anlamýyla "devlet" ilk kez Abbasîler için kullanýlmýþtýr. Hz. Peygamber'in, hulefâ-i râþidîn'in ve Emevîlerin yönetimin baþýnda olduklarý dö­nemlere "devlet" adý verilmemiþtir. Ýktidarý Emevîlerden kanlý bir baþkaldýrý sonucunda alan Abbasîlere sevinçli günlerin sýrasý geldiðini belirtmek üzere, belki sözcüðün anlamýndan, belki de yukarýdaki âyetten esinlenerek "dev­let" adý verilmiþtir. Zâten "devlet" sözcüðünde saadet, mutluluk ve kutluluk anlamý da vardýr.[13]


[10] Râgýb el-Isfahânî, el-Müfredât fî Garîbi'l-Kur'an, 252.

[11] Haþr, 59/7.

[12] Âli Ýmraný3/139.

[13] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 18-20.



radyobeyan