Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Emanet By: meryem Date: 03 Nisan 2011, 15:27:17
EMANET

 Korkusuz ve güvenli olmak anlamýndaki e-m-n (emine) kökünden türeyen emn, iman gibi sözcüklerden birisi de, emanettir. Emanetin zýtanlamlýsý, hýyanet'tir. (emanet x hýyanet).

Emanet kelimesi Kur'an-ý Kerim'de altý yerde geçer. Bu kelimelerin kullanýmý gözününe alýnarak baþlýca iki anlamda olduðu belirlenebilir:[76]

1. Emanet:

 Emanet, bir þeyi veya deðeri gönül huzuru içinde ve güvenle, baþka birine teslim etmek veya ayný þartlarla tes­lim almak anlamýndadýr. Allah'ýn insanlara verdiði bütün maddi ve manevi nimetler ile insanlarýn geri almak üzere verdikleri þeyler de birer emanettir.

Kelimenin bu anlamý, sözlükteki kullanýmýnýn aynýsý­dýr. Þu iki âyette bu anlam çok belirgin biçimde kullanýlýr.

"Yolculukta olup kâtip bulamazsanýz, alýnan rehin yeter. Þayet birbirinize güven duyarsanýz, güvenilen (=emanet bilinci olan) kimse borcunu ödesin. Rabbi olan Allah'tan þahitliði gizlemeyin. Onu kim gizlerse þüphesiz kalbi günah iþlemiþ olur. Allah iþlediklerinizi bilir."[77]

"Onlar (=mü'minler), emanetlerini ve sözlerini yerine getirir­ler."[78]

Burada, Hz. Peygamber için hem dostlarý, hem de düþmanlarý tarafýndan Emin (güvenli) sanýnýn kullanýldýðý hatýrlanmalýdýr. Ayrýca peygamberler kendilerini güvenilir el­çi olarak sunmuþlar[79] veya öyle görülmüþlerdir.[80]

Nisa, 4/58 ayetinde geçen "emanet" kelimesi, deðiþik biçimlerde yorumlanýr. Bu ayet þöyledir:

"Hiç þüphesiz Al­lah size, emanetleri ehline teslim etmenizi ve insanlar ara­sýnda hükmettiðiniz zaman adaletli hüküm vermenizi em­reder. Allah size ne güzel öðüt veriyor. Þüphesiz Allah iþi­tir ve görür."

Sonrasýndaki ayetler, yani Nisa, 4/58-60 âyetleri bir­likte gözlenerek, kamu iþlerini ele aldýklarý düþünülebilir. Çünkü bu ayetler sýrasýyla 1) Ýþin ehline verilmesini. 2) Adaletli hüküm vermeyi. 3) Ülü'l-emr'e itaat edilmesini düzenlemektedir. Ýþte bu konu bütünlüðü dikkate alýna­rak, Nisa, 4/58 ayetindeki emanet kelimesinin, sözlük anlamýndan sýyrýlarak siyasi alana kaydýðý belirtilir. Nite­kim, ünlü bilgin Ýbn Teymiye, Ýslam siyasi sisteminin iki temele, emanet ve adalet temellerine dayandýðýný, es-Siyasetu'þ-Þer'iyye adlý eserinde çok açýk biçimde sergiler.[81] Bazý tefsir kitaplarýnda bu emanet kelimesine "imamet" ve ziamet" (=liderlik) anlamlarý da verilmiþtir. Bu durumda emanetin ehli (yani sahipleri), kamu iþlerini yürütenler olacaktýr.[82]

 2. Görev Ve Sorumluluk:

 Emanetin ikinci anlamý, birinci anlamýnýn uzantýsý ni­teliðindedir. Görev bilinci, sorumluluk, iradesini kullan­ma yeteneði gibi anlamlara gelir:

"Ey inananlar! Allah'a ve Peygamber'e karþý hainlik et­meyin, size güvenilen þeylere (=emanetlerinize) bile bile hýyanet etmiþ olursunuz."[83]

Buradaki emanet kelimesine, görevler (feraid) anlamý da verilir. Öncesindeki ve sonra­sýndaki ayetlerle bir konu bütünlüðü çerçevesinde ele alý­nýrsa, bu anlamýn daha elveriþli olduðu görülür.

Ahzab, 33/72 ayetinde geçen emanet kelimesi de, bazý müfessirlerce ayný anlam verilerek incelenir. Bu âyet þöyledir:

"Doðrusu biz, emaneti (=sorumluluðu) göklere, yere, daðlara sunmuþuzdur da onlar bunu yüklenmekten kaçýnmýþlar ve ondan korkup titremiþlerdir. Pek zalim ve çok cahil olan insan ise onu yüklenmiþtir."

Ragýb el-Isfahânî bu âyetteki emanet kelimesine þu an­lamlarýn verildiðini belirtir:

1) Kelime-i tevhid,

2) Adalet,

3) Akýl ve irade (sorumluluk).

Isfahaný; pek isabetli olarak bu son anlamýn, diðerleri­ni de içermesi, akýl sayesinde kelime-i tevhidin bilinmesi ve adaletin uygulanmasý dolayýsýyla, daha doðru olduðu görüþündedir.[84]


[76] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 28.

[77] Bakara, 2/283.

[78] Mü’minün, 23/8, Aynca bkz. Meâric, 70/32 Buna karþýlýk, ehli kitap içinde, "müslümanlara karþý sorumluluk yoktur"  ilkesince hareket edenler ve "emaneti gözetmeyenler" vardýr. Ama Allah: ahdini tutanlarý ve sakýnanlarý sever. (Bkz. Ali Ýmran, 3/75)

[79] Örnek olarak bkz. A'raf, 7/18; Þuara, 26/107, 125, 143.

[80] Yusuf, 12/54; Kasas, 28/26.

[81] Ibn Teymiye, Siyaset, 33-34.

[82] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 28-30.

[83] Enfal, 8/27.

[84] Râgýb el-Isfahânî, Müfredat, 30-31. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 30.



radyobeyan