Namaz hususunda orta yolu tutmak By: hafiza aise Date: 29 Mart 2011, 21:11:06
44. Namaz Hususunda Orta Yolu Tutmak
89. Aiþe (r.a)'tan rivayet edilmiþtir:
"Peygamber (s.a.v)in bir hasýrý vardý. Onu geceleyin kendisine hücre yapýp (-yada etrafýna iþaretler koyup) içinde namaz kýlardý. Gün-düzleyin ise onu (yere) yayýp üzerinde otururdu. Derken cemaat Peygamber (s.a.v)'in (arkasýnda) toplanýp onun namazýna uymaya baþladýlar. Ta ki (böylece) çoðaldýlar. (Namazý bitirip) döndü ve þöyle buyurdu:
Ey cemaat! Güç yetirebileceðiniz amellere bakm. Çünkü siz usanmadýkça Allah usanmaz. Allah katýnda amellerin en sevimlisi, az da olsa devamlý yapýlanýdýr. [875]
Bir rivayette, þu ilave vardýr:
Muhammed'in ev halký, bir amel iþledikleri zaman, artýk ona devam ederler. [876]
Bir rivayette ise þu ifade yer almaktadýr:
Resulullah (s.a.v)'e:
Allah katýnda amellerin en sevimlisi hangisidir?' diye soruldu. Resulullah (s.a.v)'de:
Az da olsa devamlý olanýdýr [877] buyurdu.[878]
Bir rivayette ise, O Güç yetirebileceðiniz amelleri yapýn" ilavesi yer almaktadýr. [879]
Bir rivayette ise Resulullah (s.a.v) þöyle buyurmaktadýr:
Doðru yolu tutun. (Ýbadetleriniz ve amelleriniz hususunda) aþýrý gitmeyin. Þunu iyi bilin ki; sizden birisini, kendi ameli cennete girdiremeyecektir. Amellerin Allah'a en sevimli olaný, az da olsa devamlý olanýdýr. [880]
Baþka bir rivayette ise, þu ilave vardýr:
(Ýnsanlarý, ameller üzerine sevabla) müjdeleyip sevdir)in. Þu muhakkak ki, hiçbir kimseyi kendi ameli cennete girdi re m ez' buyurdu. Sahabiler:
Ey Allah'ýn resulü! Seni de mi (kendi amelin cennete girdiremez)' diye sordular. Resulullah (s.a.v):
Evet beni de! Ancak Allah, beni, bir maðfiret ve bir rahmetle bürüyüp korumuþtur' buyurdu. [881]
Bunlar, Buhârî ile Müslim'in naklettikleri rivayetlerdir. Buhârî'nin rivayetinde, Hz. Aiþe der ki:
Resulullah (s.a.v)'in en çok sevdiði amel, sahibinin üzerinde (sürekli olarak) devam ettiði ameldir. [882]
Müslim'in rivayetinde ise Hz. Aiþe þöyle der:
Allah katýnda amellerin en sevimlisi, az da olsa devamlý olanýdýr."
(Hadisin ravisi) der ki: Aiþe bir ameli iþlediði zaman onu devamlý yapardý.[883]
Tirmizî'nin rivayetinde ise þu ifade yer almaktadýr:
Resulullah (s.a.v)'e en çok sevdiði amel, az da olsa devamlý olanýdýr. [884] Yine Tirmizî'nin baþka bir rivayetinde þu ifade yer almaktadýr: da:
Aiþe ile Ümmü Seleme'ye:
Resulullah (s.a.v)'e en sevimli olan þey nedir?' diye soruldu. Onlar
Az da olsa devamlý olan (amel)' dediler.[885]
Ebu Davud'un rivayetinde ise Resulullah (s.a.v) þöyle buyurmaktadýr:
Güç yetirebileceðiniz ameler)i yapýn. Çünkü siz usanmadikça Allah maz. Allah katýnda amellerin en sevimlisi, az da olsa devamlý yapýla.[886]
Yine Ebu Davud'un baþka bir rivayetinde ise Alkame þöyle der:
Aiþe'ye:
Resulullah (s.a.v)'in ibadet ediþ þekli nasýldý? Günlerinden birine tahsis ettiði bir þey olur muydu?' diye sordum. O da:
Hayýr! Onun ameli, devamlýydý. Resulullah (s.a.v)'in güç yetire-bildiði bir þeye hanginiz güç yetirebilir ki!1 diye cevap verdi.[887]
Nesâî'nin rivayetinde ise Hz. Aiþe þöyle der:
Resulullah (s.a.v)'in bir hasýrý vardý. Gündüzleyin onu yayardý. Geceleyin ise onu hücre yapýp (=yada etrafýna iþaretler koyup) içinde namaz kýlardý. Cemaat, Resulullah (s.a.v)'in hasýr üzerinde namaz kýldýðýný öðrenince, Resulullah (s.a.v) ile birlikte namaz kýlmaya baþladýlar. Resulullah (s.a.v) ile onlarýn arasýnda o hasýr vardý. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):
Güç yetirebileceðiniz amel(ler)i yapýn. (Çünkü siz usanmadýkça þaný yüce olan Allah usanmaz. Þam yüce olan Allah katýnda amellerin en sevimlisi, az da olsa devamlý yapýlanýdýr' buyurdu.[888]
Daha sonra Resululiah (s.a.v) o hasýr üzerinde namaz kýlmayý terk etti. Þaný yüce olan Allah, onun ruhunu alýncaya kadar bir daha o hasýrýn üzerinde (namaz kýlmaya) dönmedi. Resululiah (s.a.v) bir þey yaptýðýnda onu devamlý yapardý.[889]
[875] Buhârî, Ýmân 31, Rikak 18; Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 215-216 (782); Ebu Dâvud, Tatavvu' 27 (1368, 1370}; TÝrmizî, Edeb 70 (2856); Nesâî, Kiyâmu'l-Leyl 17; Ýbn Mâce, Zühd 28 (4238); Ahmed b. Hanbel, 6/84,128, 244, 249
[876] Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 215 (782)
[877] Hadisi þerif, ibadete devamý teþvik etmektedir. Çünkü devamlý olarak yapýlan az ibadet, bir müddet sonra býrakýlan çok ibadetten daha hayrlýdýr. Zira devamlý olarak yapýlan Ýbadet az bile olsa, Allah'a taat, zikir, murakabe ve ihlasý devam ettirir. Bu devamlýlýk sayesinde az amel, devam etmeyen çok ameli kat kat geçer.
Hz. Peygamber (s.a.v) her ayýn baþýnda, ortasýnda ve sonunda üç gün, haftanýn Pazartesi ve Perþembe günlerinde oruç tutmasý, buna bir örnektir, (ç)
[878] Buhârî, Rikak 18
[879] Buhârî, Rikak 18
[880] Buhârî, Rikak 18
[881] Buhârî, Rikak 18
[882] Buhârî, Rikak 18
[883] Müslim, Salâtu'l-Musâfirîn 218 (782)
[884] Tirmizî, Edeb 70 (2856}
[885] Tirmizî, Edeb 70 (2856)
[886] EbuDâvud,Tatawu',27(1368)
[887] Ebu Dâvud, Tatavvu1, 27 (1370); Müslim, Salâtul-Musâfirîn 217 (783) .
[888] Hadisi þerif, ibadet ile ilgili olarak kýsaca þunu ifade etmektedir: Gücünüzün yettiði amelleri iþleyin. Gücünüzün yetmediði için devam edeceðiniz amellere giriþmeyin. Çünkü gücünüzün yetmeyeceði ameller, size býkkýnlýk verir. Bu sebeple de onu terk etmek zorunda kalýr-smýz.Siz býkmadan ibadete devam ettiðiniz müddetçe, Allah da o ibadetin mükafatýný vermeye devam eder. Fakat siz býkýp ta bu amelinizi býrakýverecek olursanýz, Allah sizin bu býkkýnlýðýnýza ve amelinizi terk ediþinize karþýlýk olarak bu ibadetiniz için size vermekte olduðu mükafatý keser. Yani siz Ýbadetinize son vermedikçe Allah da sevab vermeye son vermez.
Her ne kadar bu hadis, ibadetlerle ilgili olarak insanýn gücünün yettiði ve devamlý yapabileceði amellere sarýlmayý tavsiye ediyorsa da bu tavsiye aslýnda, sadece ibadetlere ait deðildir. Ýbadetler dýþýnda kalan diðer meþru iþler de bu tavsiyenin kapsamýna girmektedir. Meþru olan iþlerin Allah'a en hoþ geleni ve mükafata en çok layýk olaný, az bile olsa, de vamlý ve düzenli olanýdýr. Çünkü önemli olan, çokluk deðil, düzenli ve devamlý olanýdýr. Bu da, ifrat ve tefritten sakýnarak iki uç arasýnda bir orta yolu tutmakla mümkündür. "Allah usanmaz" "ifadesi, Allah terk etmez" anlamýndadýr, (ç)
[889] Nesâî, Kýble 13
Ynt: Namaz hususunda orta yolu tutmak By: Sevgi. Date: 13 Eylül 2022, 05:24:23
Esselamü Aleyküm Rabbim bizleri herdaim hayýrlý ameller iþleyenlerden eylesin inþaAllah
Ynt: Namaz hususunda orta yolu tutmak By: Bilal2009 Date: 16 Ekim 2022, 15:50:33
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri genel oalrak her konuda mutedil bir tavýr takýnan kullarýndan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsu
radyobeyan