Barla Lahikasý
Pages: 1
267. Mektub By: Barla Date: 27 Mart 2011, 23:33:36
20 Haziran 1934 Çarþamba
بِاسْمِهِ   وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ 1

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 2

Aziz, sýddýk, meraklý kardeþim Re’fet Bey,

Mektubunda letâif-i aþereyi sual ediyorsun. Þimdi tarikati ders vermek zamanýnda olmadýðýmdan, tarik-i Nakþî muhakkiklerinin letâif-i aþereye dair eserleri var. Þimdilik vazifemiz ise, istihrac-ý esrar olduðundan, mevcut mesaili nakil deðildir. Gücenme, tafsilât veremiyorum. Yalnýz bu kadar derim ki:

Letâif-i aþere, Ýmam-ý Rabbânî kalb, ruh, sýr, hafî, ahfâ, insanda anâsýr-ý erbaanýn herbir unsurdan o unsura münasip bir lâtife-i insaniye tâbir ederek, seyr-i sülûkta her mertebede bir lâtifenin terakkiyatý ve ahvâlinden icmâlen bahsetmiþtir.

Ben kendimce görüyorum ki, insanýn mahiyet-i câmiasýnda ve istidad-ý hayatiyesinde çok letâif var; onlardan on tanesi iþtihar etmiþ. Hattâ hükemâ ve ulemâ‑yý zahirî dahi, o letâif-i aþerenin pencereleri veyahut nümuneleri olan havass-ý hamse-i zahirî, havass-ý hamse-i bâtýna diye, o letâif-i aþereyi baþka bir surette hikmetlerine esas tutmuþlar.

Hattâ avâm ve havas beyninde teâruf etmiþ olan insanýn letâif-i aþeresi, ehl-i tarikin letâif-i aþeresiyle münasebettardýr. Meselâ vicdan, âsab, his, akýl, hevâ, kuvve-i þeheviye, kuvve-i gadabiye gibi letâifi, kalb, ruh ve sýrra ilâve edilse letâif-i aþereyi baþka bir surette gösterir. Daha bu letâiften baþka sâika, þâika ve hiss-i kablelvuku gibi çok letâif var. Bu meseleye dair hakikat yazýlsa çok uzun olur. Vaktim de kýsa olduðundan, kýsa kesmeye mecbur oldum.

Senin ikinci sualin olan, mânâ-yý ismî ile mânâ-yý harfînin bahsi ise, ilm-i nahvin umum kitaplarý baþlarýnda o mesele izah edildiði gibi, ilm-i hakikatin Sözler ve Mektubat’lar namýndaki risalelerinde temsilâtla kâfi beyanat vardýr. Senin gibi zeki ve müdakkik bir zâta karþý, fazla izahat fazla oluyor.

Sen âyineye baksan, eðer âyineyi þiþe için bakarsan, þiþeyi kasten görürsün. Ýçinde Re’fet’e tebeî, dolayýsýyla nazar iliþir. Eðer maksat, mübarek simanýza bakmak için âyineye baktýn; sevimli Re’fet’i kasten görürsün,


3  فَتَبَارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخَالِقِينَdersin. Âyine þiþesi tebeî, dolayýsýyla nazarýn iliþir. Ýþte birinci surette âyine þiþesi mânâ-yý ismîdir; Re’fet mânâ-yý harfî oluyor. Ýkinci surette âyine þiþesi mânâ-yý harfîdir, yani kendi için ona bakýlmýyor, baþka mânâ için bakýlýr ki, akistir. Akis mânâ-yý ismîdir. Yani

4  دَلَّ عَلٰى مَعْنىً فِى نَفْسِهِolan târif-i isme bir cihette dahildir. Ve âyine ise

5  دَلَّ عَلٰى مَعْنًى فِى غَيْرِهِolan harfin târifine mâsadak olur.

Kâinat, nazar-ý Kur’âniyle, bütün mevcudatý huruftur, mânâ-yý harfiyle baþkasýnýn mânâsýný ifade ediyorlar. Yani, esmâsýný, sýfâtýný bildiriyorlar. Ruhsuz felsefe, ekseriya mânâ-yý ismiyle bakýyor, tabiat bataklýðýna saplanýyor. Her neyse... Þimdi çok konuþmaya vaktim yoktur. Hattâ Fihristenin en kolay, en mühim, en âhir parçasýný dahi yazamýyorum. Senin ders arkadaþlarýn, bilhassa Hüsrev, Bekir, Rüþdü, Lütfü, Þeyh Mustafa, Hafýz Ahmed, Sezâi, Mehmedler, Hocalara selâm ve mübarek hanende mübarek mâsumlara dua ediyorum.


اَلْبَاقِى هُوَ الْبَاقِى 6

Kardeþiniz

Said Nursî


Dipnot-1
Allah’ýn adýyla. “Hiçbir þey yoktur ki Onu hamd ile tesbih etmesin (Onu þükran ve minnetle anýp þânýna lâyýk ifadelerle anmasýn ve noksan sýfatlardan tenzih etmesin).”
Ýsrâ Sûresi, 17:44.

Dipnot-2
Allah’ýn selâmý, rahmeti ve bereketi üzerinize olsun.

Dipnot-3
“Yaratýcýlýk mertebelerinin en güzelinde olan Allah’ýn þâný ne yücedir!” Mü’minûn Sûresi, 23:14.

Dipnot-4
Kendisindeki mânâya delâlet eder.

Dipnot-5
Baþkasýnda olan mânâya delâlet eder

Dipnot-6
Bâkî olan sadece Odur.


radyobeyan