Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Fetvalar By: sidretül münteha Date: 19 Mart 2011, 21:41:33
bb- Fetvalar




Birtakým fetva sahipleri, saðlam olmayan mesnediere binaen fetvalar vermiþler ve bunlarý yazdýklarý fetva mecmualarýna geçirmiþlerdir. Ancak bu konudaki cevaz aðýrlýklý fetvalarýn, el-Haddâdî'ye nisbetinin bir yanlýþlýk eseri olduðunu da vurgulamak gere­kir. Bu türden bazý fetvalar ve bunlara verilen cevaplar þunlardýr:

1- "Hadîs-i þerîfe göre "Müslümanlarýn güzel gördüðü, Allah'ýn katýnda da güzeldir." Bu hadîs'e binaen fukaha, ký­yasa muhalif olmakla beraber, istisna akdine, hamama gir­meye vs., cevaz vermiþlerdir. Kur'ân-ý Kerîm'e ücret alma meselesi de, insanlar arasýnda bir teamül (örf) hafini aldý­ðýndan, buna binaen cevazýna hükmedilemez mi?"

Cevap: "Önce þunu bilmek gerekir:

Örf, hâs ve âmm olmak üzere iki kýsýmdýr. Örf-i hâssa itibar konusu, ihtilaflý olup, mute­ber tutmayan görüþ sahih görülmüþtür. Örf-i âmmýn itibarýnda ise þüphe yoktur. Hâl böyle iken, buna örften destek arayanlara, "Birþey öðrendin ama, bilmediðin çok þey var" demek lâzým. Öy­le ya, insanlarýn içki satýþýný ve faizi teamül (örf) haline getirmele­rini, bunlarýn helâl olmalarýna gerekçe sayabilir miyiz? Akýllý birisi, örfün bu meseleye delil olabileceðini söyleyebilir mi? O takdirde zalimlerin ve fâsýklarýn alýþýlagelen zulüm ve isyanlarýný, naslara raðmen meþru görmeli deðil miyiz?" [152]

2- "Surratü'l-Fetâvâ"da el-Mebsût'tan naklen:

"Ücret belirtmeden birisinin hatim isteyene "ecr-i misil" lazým geleceði, nassýn anlamýnýn da bu olduðu, okuyanýn kýrk dirhem-i þer'îden az almasýnýn caiz olmadýðý, kýrk dirhemden az bir meblað zikretmiþlerse, zikredilenin gerekeceði, an­cak nassa(!) muhalefet ettiklerinden dolayý, her iki tarafýn da günahkâr olacaðý vs., kaydedilir. [153] Bu ayrýca ez-Zâhidinin el-Hâvisine dayandýrýlýr." [154]

Cevap: "Surratü'l-Fetâvâ"da ez-Zâhidinin el-Hâvî'sinden naklen verilen bu söz, diðer bütün metin ve þerh kitaplarýnda ak­tarýlan gerçeklere zýt ve deðersiz bir sözdür. Bu yüzdendir ki Ýbnü Vehban ve baþkalarý, Zahidinin muhalif görüþlerine itibar edil­meyeceðini söylemiþlerdir.

Bunun el-Mebsût'a dayandýrýlmasýna gelince:

Bilindiði gibi her ne kadar aslý Ýmâm Muhammed'in kitabý ise de, bunun birçok þerhleri vardýr ve hepsi de mebsût olarak bilinir.

Diðer taraftan böyle bir hadîsin (Kur'ân-ý Kerîm'e ücret ola­rak 40 dirhem-i þer'îden eksik verilmeyeceðini belirten hadîsin) olup olmadýðýný da Allah bilir. Ancak olmuþ olsaydý, bu büyük zatlarýn ona muhalefet etmemeleri gerekirdi. Hidâye sahibinin "Kur'ân'ý okuyun; onu dünyalýk yemeye âlet etmeyin" hadîs-i þerîfiyle istidlali ortadadýr...[155] Bu hadîs-i þerîf, o var olduðu söylenene muarýz durumdadýr. Artýk o var olsa bile, biri haram, diðeri helâl kýlan iki nas çatýþtýðýnda, haram kýlan tercih edilir..." [156]

3- "el-Kunye" adlý kitapta hatim için vasýyyetin caiz ol­duðu söyleniyorsa da, bunun sevabý satmak deðil, harcama yerlerini tesbitten ibaret bulunduðu açýktýr... el-Bahr sahibi [157] ve Þeyh Alâuddîn, þaz olarak kýraata ücretin caiz olduðuna kail oluyorlar.

Cevap: "Evet, onlar böyle diyor ama, onlardan delil istersen, dünyanýn þarkýný garbýný tarasalar, örften ve el-Kunye'deki ifade­den baþka mesned bulamazlar. Örfün durumunu daha önce söy­ledik. el-Kunye sahibinin kendisi de, bizzat bir baþka yerde, vasiyyetin batýl olduðu görüþüne varmýþ ve ez-Zâhîriyye'deki, ücre­ti caiz kýlan görüþün zayýflýðýný bildirmiþtir.'' [158]

Ýbn Abidîn eleþtirisine devamla diyor ki:

"Bir süre sonra Tarîkat-ý Muhammediye sarihi Allâme Þeyh Recep b. Ýsmetüllah'ýn da, el-Kunye'nin ibaresiyle ilgili olarak, benim söylediklerimin benzerini söylediðini gördüm. O þöyle di­yordu:

Rasûlüllah (sav) dünya için "Mel'ûn bir cîfedir" [159] de­miþtir. Artýk O'nun ümmetinin, kelamullahý bu mel'ûn cîfe ile de­ðiþtirmesi uygun olur mu? Bundan daha büyük hatife alma var mý­dýr? Böyle yapanlar, Kýyamet günü Rasûlüllâh'ýn (sav) yüzüne na­sýl bakacaklardýr?!" [160]



[152] Ýbn Abidîn, Þifâu'l-alîf, s. 186-187

[153] Ýbn Abidîn, el-'Ukûdü'd-dürriyye, Il/115; Ýbrahim b. Þeyh Ýsmail el-Kastamonî, Fetâvâyý Hitlî (Kocaeli Müftülük kütüphanesi yazmalarýndan) v. 382

[154] Ýbn Abidîn, Þifâu'l-'alîl, s. 175

[155] el-Merðinânî, el-Hidâye, þerhu Bidâyetî'l-mübtedî, Mýsýr 1384 (1965)111/240.

[156] Ýbn Abidîn, el-'Uküdü'd-dürrîye, 11/1 16.

[157] Ýbn Abidîn, bu arada "Cevhere" sahibi el-Haddâdfnin (v. 800 H.) de þâz olarak ücret almanýn, kabul edilen görüþ olduðunu söylediðini kaydederek, onun kýraati öðretmeye karýþtýrma sonucu böyle yazdýðýný söylüyor. Ancak elimiz­deki 1323 tarihi ile Matbaa-ý 'Amira baskýlý Cevhere'de (1/348) muhtar olanýn ca­iz olmadýðý yazýlýdýr. Ýbn Abidin merhumun nakilde bulunduðu nüshada ihtimal ki, ufak bir istinsah hatasýyla (Lâ) düþüvermiþtir ve böylece el-Haddâdî hakkýndaki tereddüdü, kendisinin basiret ve fikýh melekesini gözlerimiz önüne sermektedir.

[158] Ýbn Abidîn, Þifâu'f-'alîl, 189, 190

[159] Benzer bir hadis için bkz., Ýbn Mâce, zühd, 3; Tirmizî, zühd , 14.

[160] Ýbn Abidîn, ÞÝfâu'l-'alîl, 181. Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 72-74.




radyobeyan