Fetvalar By: sidretül münteha Date: 19 Mart 2011, 21:41:33
bb- Fetvalar
Birtakým fetva sahipleri, saðlam olmayan mesnediere binaen fetvalar vermiþler ve bunlarý yazdýklarý fetva mecmualarýna geçirmiþlerdir. Ancak bu konudaki cevaz aðýrlýklý fetvalarýn, el-Haddâdî'ye nisbetinin bir yanlýþlýk eseri olduðunu da vurgulamak gerekir. Bu türden bazý fetvalar ve bunlara verilen cevaplar þunlardýr:
1- "Hadîs-i þerîfe göre "Müslümanlarýn güzel gördüðü, Allah'ýn katýnda da güzeldir." Bu hadîs'e binaen fukaha, kýyasa muhalif olmakla beraber, istisna akdine, hamama girmeye vs., cevaz vermiþlerdir. Kur'ân-ý Kerîm'e ücret alma meselesi de, insanlar arasýnda bir teamül (örf) hafini aldýðýndan, buna binaen cevazýna hükmedilemez mi?"
Cevap: "Önce þunu bilmek gerekir:
Örf, hâs ve âmm olmak üzere iki kýsýmdýr. Örf-i hâssa itibar konusu, ihtilaflý olup, muteber tutmayan görüþ sahih görülmüþtür. Örf-i âmmýn itibarýnda ise þüphe yoktur. Hâl böyle iken, buna örften destek arayanlara, "Birþey öðrendin ama, bilmediðin çok þey var" demek lâzým. Öyle ya, insanlarýn içki satýþýný ve faizi teamül (örf) haline getirmelerini, bunlarýn helâl olmalarýna gerekçe sayabilir miyiz? Akýllý birisi, örfün bu meseleye delil olabileceðini söyleyebilir mi? O takdirde zalimlerin ve fâsýklarýn alýþýlagelen zulüm ve isyanlarýný, naslara raðmen meþru görmeli deðil miyiz?" [152]
2- "Surratü'l-Fetâvâ"da el-Mebsût'tan naklen:
"Ücret belirtmeden birisinin hatim isteyene "ecr-i misil" lazým geleceði, nassýn anlamýnýn da bu olduðu, okuyanýn kýrk dirhem-i þer'îden az almasýnýn caiz olmadýðý, kýrk dirhemden az bir meblað zikretmiþlerse, zikredilenin gerekeceði, ancak nassa(!) muhalefet ettiklerinden dolayý, her iki tarafýn da günahkâr olacaðý vs., kaydedilir. [153] Bu ayrýca ez-Zâhidinin el-Hâvisine dayandýrýlýr." [154]
Cevap: "Surratü'l-Fetâvâ"da ez-Zâhidinin el-Hâvî'sinden naklen verilen bu söz, diðer bütün metin ve þerh kitaplarýnda aktarýlan gerçeklere zýt ve deðersiz bir sözdür. Bu yüzdendir ki Ýbnü Vehban ve baþkalarý, Zahidinin muhalif görüþlerine itibar edilmeyeceðini söylemiþlerdir.
Bunun el-Mebsût'a dayandýrýlmasýna gelince:
Bilindiði gibi her ne kadar aslý Ýmâm Muhammed'in kitabý ise de, bunun birçok þerhleri vardýr ve hepsi de mebsût olarak bilinir.
Diðer taraftan böyle bir hadîsin (Kur'ân-ý Kerîm'e ücret olarak 40 dirhem-i þer'îden eksik verilmeyeceðini belirten hadîsin) olup olmadýðýný da Allah bilir. Ancak olmuþ olsaydý, bu büyük zatlarýn ona muhalefet etmemeleri gerekirdi. Hidâye sahibinin "Kur'ân'ý okuyun; onu dünyalýk yemeye âlet etmeyin" hadîs-i þerîfiyle istidlali ortadadýr...[155] Bu hadîs-i þerîf, o var olduðu söylenene muarýz durumdadýr. Artýk o var olsa bile, biri haram, diðeri helâl kýlan iki nas çatýþtýðýnda, haram kýlan tercih edilir..." [156]
3- "el-Kunye" adlý kitapta hatim için vasýyyetin caiz olduðu söyleniyorsa da, bunun sevabý satmak deðil, harcama yerlerini tesbitten ibaret bulunduðu açýktýr... el-Bahr sahibi [157] ve Þeyh Alâuddîn, þaz olarak kýraata ücretin caiz olduðuna kail oluyorlar.
Cevap: "Evet, onlar böyle diyor ama, onlardan delil istersen, dünyanýn þarkýný garbýný tarasalar, örften ve el-Kunye'deki ifadeden baþka mesned bulamazlar. Örfün durumunu daha önce söyledik. el-Kunye sahibinin kendisi de, bizzat bir baþka yerde, vasiyyetin batýl olduðu görüþüne varmýþ ve ez-Zâhîriyye'deki, ücreti caiz kýlan görüþün zayýflýðýný bildirmiþtir.'' [158]
Ýbn Abidîn eleþtirisine devamla diyor ki:
"Bir süre sonra Tarîkat-ý Muhammediye sarihi Allâme Þeyh Recep b. Ýsmetüllah'ýn da, el-Kunye'nin ibaresiyle ilgili olarak, benim söylediklerimin benzerini söylediðini gördüm. O þöyle diyordu:
Rasûlüllah (sav) dünya için "Mel'ûn bir cîfedir" [159] demiþtir. Artýk O'nun ümmetinin, kelamullahý bu mel'ûn cîfe ile deðiþtirmesi uygun olur mu? Bundan daha büyük hatife alma var mýdýr? Böyle yapanlar, Kýyamet günü Rasûlüllâh'ýn (sav) yüzüne nasýl bakacaklardýr?!" [160] [152] Ýbn Abidîn, Þifâu'l-alîf, s. 186-187
[153] Ýbn Abidîn, el-'Ukûdü'd-dürriyye, Il/115; Ýbrahim b. Þeyh Ýsmail el-Kastamonî, Fetâvâyý Hitlî (Kocaeli Müftülük kütüphanesi yazmalarýndan) v. 382
[154] Ýbn Abidîn, Þifâu'l-'alîl, s. 175
[155] el-Merðinânî, el-Hidâye, þerhu Bidâyetî'l-mübtedî, Mýsýr 1384 (1965)111/240.
[156] Ýbn Abidîn, el-'Uküdü'd-dürrîye, 11/1 16.
[157] Ýbn Abidîn, bu arada "Cevhere" sahibi el-Haddâdfnin (v. 800 H.) de þâz olarak ücret almanýn, kabul edilen görüþ olduðunu söylediðini kaydederek, onun kýraati öðretmeye karýþtýrma sonucu böyle yazdýðýný söylüyor. Ancak elimizdeki 1323 tarihi ile Matbaa-ý 'Amira baskýlý Cevhere'de (1/348) muhtar olanýn caiz olmadýðý yazýlýdýr. Ýbn Abidin merhumun nakilde bulunduðu nüshada ihtimal ki, ufak bir istinsah hatasýyla (Lâ) düþüvermiþtir ve böylece el-Haddâdî hakkýndaki tereddüdü, kendisinin basiret ve fikýh melekesini gözlerimiz önüne sermektedir.
[158] Ýbn Abidîn, Þifâu'f-'alîl, 189, 190
[159] Benzer bir hadis için bkz., Ýbn Mâce, zühd, 3; Tirmizî, zühd , 14.
[160] Ýbn Abidîn, ÞÝfâu'l-'alîl, 181. Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 72-74.