Namaz By: sidretül münteha Date: 18 Mart 2011, 19:07:00
B- NAMAZ
1- Mikrofonla Ezan Okumak
Soru: Mikrofonla ezan okunmaz. Müezzinlik de olmaz deniyor. Böyle diyenler ezan, kamet, vaaz ve Kur'ân okumada mikrofon kullanmýyorlar. Bunun ne gibi bir mahzuru olabilir? Bu, ibadeti aletle yapmak mýdýr? Zararý yararýndan fazla mýdýr?
Cevap: Mikrofon konusunda titizlik gösterenler ve mikrofon kullanmayanlar bunu elbette bid'atlara düþeriz korkusu ile yapýyorlar. Böyle bîr endiþe takdir edilir. Çünkü müslümanlar için en kötü þey bid'atlere düþmektir. Ancak bid'atten kaçarken de bid'ate düþüldüðü olabilir. Onun için bid'atýn iyi tarif edilmesi gerekir. Rasulüllah Efendimiz (sav):
"Kim bu iþimizde onda olmayan bir þey ihdas ederse o reddolunur" demiþtir.
"Bu iþimiz" diye buyurduklarý, O'nun getirdiði ve öðrettiði dindir. Demek ki, bid'at dine dinden olarak yapýlan ilâve ya da çýkarmalardýr. Meselâ mikrofon ezanýn sünneti, müstehabý ya da adabý görülerek kullanýlýyorsa, yani o olmayýnca sünnet terkedilmiþ görülüyorsa bu bid'at olmuþ olur. Ezanýn sünnet olan þekli bellidir, gayesi bir ilândýr. Kelime anlamý da zaten duyurma demektir.
Öyleyse, sünnet olan þekli tam yapýldýktan sonra duyurma ne kadar tam olursa gayesi de o kadar tam gerçekleþmiþ olur. Minarede ayný gaye ile yapýlmýþtýr. Bu gayeyi Rasulüllah Efendimiz de kendi zamanýndaki tekniklerle gerçekleþtirmiþtir. Bir baþka deyiþle Efendimiz'de kendi zamanýndaki mikrofonu kullanmýþtýr. "Mikrofon" (mikros ve phone) kelimelerinden oluþur, manasý "küçük ses"i uzaða ulaþtýrma, yani duyurucu demektir. "Hoparlör"de (haut+parleur) "yüksek konuþucu" yani sesi büyültücü demektir. Rasulüllah Efendimiz (sav)'in "mükebbire" kullandýðý vakidir. Ýþte bu, o zamanki mikrofon tekniðidir. Mânâsý da "büyültücü" böylece sesi uzaklara ulaþtýrýcý demektir. Görüldüðü gibi farklýlýk tekniktedir, "bu iþimizin" yani dinin aslýnda deðildir. Öyleyse bunun bid'atle alakasý yoktur. Araba, uçak vb. vasýtalar da aynýdýr. Meselâ hac ibadeti bellidir. Onda eksiltme ya da ekleme bid'at olur, ama oraya ulaþma, yaya olabileceði gibi uçakla da olabilir. Uçak, araba vb. insaný çabuk ulaþtýran, mikrofon da sesi ulaþtýran bir vasýtadýr. Bu bakýmdan aralarýnda bir fark yoktur. Gaye ile vasýtalarý birbirine karýþtýrmamak ve gayeyi olabildiðince tam elde etmek gerekir. Ýþte biz bu yüzden bid'atýn güzelinin olamayacaðýný da söylüyoruz. "Her bid'at dalâlettir."
Ancak mikrofonu normal sesi duyamayana ulaþtýrmaktan baþka bir gaye için, mesela sesini güzel göstermek ve dikkat çekmek için kullanmak da -özellikle mescidlerde- edebe muðayîr ve çirkin bir davranýþ olur. Camilerde lüzumsuz sesler çýkarmak ve gereði yokken yüksek sesle okumak ve konuþmak mekruhtur. Sahabe, bastonlarýnýn ucunu dahi mescidde yavaþça yere koyarlarmýþ. Gerek yokken mikrofonsuz müezzinlik ya da imamlýðýn eksik olacaðýný sanmak ve çok küçük mescidlerde üç-beþ kiþilik cemaatle dahi mikrofon kullanmak, yani onda ibadeti tamamlayýcý bir özellik görmek bid'at olur. Huzuru kaçýrýr, maneviyatý bozar. Bazan ihlâs ve samimiyetle sade olunmanýn tesirini bilemeyen zavallý imam ve müezzinler þamata, tegannî ve makamlarla cemaatý cezbedecek ve celbedeceklerini sanýrlar. Ýþte bu iyi niyetli bîr hatadýr. [216][216] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 93-95.
Ynt: Namaz By: ceren Date: 21 Ekim 2018, 12:23:05
Esselamu aleyküm. Rabbým bizleri hakkýyla ve vaktinde namaz kýlan ve rahmete feyze eriþen kullardan eylesin insallah...
Ynt: Namaz By: Bilal2009 Date: 21 Ekim 2018, 14:13:32
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazý dosdoðru kilanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun