Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Dua zikir nafile By: sidretül münteha Date: 17 Mart 2011, 17:37:54
F. DUA, ZÝKÝR, NAFÝLE
 

1- Teþbihi Sesli Okuma




Soru: Bugün camilerimizde "tesbihat" namazdan sonra ve müezzinin önderliðinde topluca yapýlmaktadýr. Bu, sün­nete uygun mudur? Peygamberimiz devrinde nasýl yapýlýr­dý? Yine bugün camilerimizde namazdan önce ihlaslarýn okunmasý sünnete uygun mudur? Bir de müezzinin görev­leri hakkýnda bilgi verir misiniz?

Cevap: Bütün hadis ve fýkýh kitaplarýmýzýn "Salat" yani namaz bölümlerinde "Namazýn arkasýndan Dua" bahsine bakýldýðýnda þu anda yapýlmakta olan dualarýn hemen hemen hepsinin'aslýnýn bu­lunduðu görülür. "Ýstiðfar" (üç kere), "Allahümme entesselam...", "Ayetülkürsî", teþbih, tahmîd, tekbîr, tehlil, elleri kaldýrma ve dua bunlarýn en meþhur olanlarýdýr. Bizim sözünü ettiðimiz kitap­lardan gördüðümüz kadarýyla Resûlüllah Efendimiz namazlarýn arasýnda cemaate dönmüþ ve duada bulunmuþlardýr. Ancak "tesbihât" müezzin ya da bir baþkasýnýn öncülüðünde yapýlmamýþtýr. Efendimizin, "Kim namazdan sonra þu kadar teþbih söylerse" þeklindeki hadislerinden þu olmalýdýr. Bunlarý herkesin kendi ba­þýna, düþünerek ve hatta en iyisi gizlice söylemesi istenmiþtir.

Sonralarý Kur'ân diliyle dua vs. okumayý beceremeyen yabancýla­rýn müslüman olmasýyla alimlerimiz, cemaate öðretme gayesiyle imamýn bu tesbihatý seslice söylemesinde beis olmadýðýný söyle­miþlerdir. Ancak bu dua ve tesbihatýn her birerlerini herkesin söylemesi müstehap olduðundan, günümüzde uygulanan biçimiy­le cemaatýn sadece teþbihleri okuyup diðerlerini müezzinin söy­lemesi sünnete uygun deðildir. Herkes, söyleyebiliyorsa müezzi­ne uymayý gerekli görmeden, söyleyemiyorsa müezzinle beraber ve de düþünerek bu dualarý okumalýdýr. Müezzinin yaptýðý sýrf bir hatýrlatmadýr ve bunu aslýnda imamýn yapmasý daha uygundur. Müezzinlerin tesbihattan önce ilave ettikleri "bi kemâli zâtihi..." vb. sözlerse sünnette aslý olmayan lüzumsuz ve bid'at sözlerdir. Özellikle Ramazan'da bazý Ýstanbul camilerinde yapýldýðý gibi mü­ezzinlerin bir sürü gazel okuyup "ses þovlarý" yapmalarý ve tesbi­hatý koro halinde okumalarý, ihlâsý ve duanýn ruhunu öldürücü tezahürlerdir. Bunda en büyük etken, mevlütçülüðe pazar arama sevdasý olmalýdýr. Namazdan önce "Ýhlâs" okumaya gelince:

Ýhlâs suresi Kur'ân'dan bir parça olmakla pis olmayan her yerde oku­nabilir. Namazdan öncesi de bu yerlerdendir. Ancak sanki nama­zý ikmâl eden ve namazýn gereklerinden olarak görülüp, kabul edilirse, yani günümüzde olduðu gibi, okunmasý sünnete aykýrýdýr, bid'attýr. Üstelik bunda sünnet kýlanlarý teþvik kerahati de vardýr. Ancak "namazýn bir parçasý gibi görülmesi" meselesine çok dik­kat etmek gerekir. Yoksa dediðimiz gibi "Ýhlâs" okumakta haddi­zatýnda bir beis yoktur. Ýhlas gibi olan þeyleri de buna kýyas et­mek gerekir. Bu yüzden Ýbn Abidîn:

"Herhangi bir mubahýn yapýl­masý, cahil halk tarafýndan sünnet ya da vacip gibi görülecekse onu yapmak mekruh (haram) olur" [396] demiþtir. Bende canlý bir misalini kendi hayatýmdan vereyim. Erzurum'da ezanlarýn ardýn­dan, ezanýn bir devamý imiþ gibi "Salat-ü selâm" okunur. Bende­niz bir defasýnda muhterem hocamýn ders okuttuðu Gez camiin­de ezan okumak zorunda kalmýþ ve beceremeyeceðini için de "salât-ü selâm"ý býrakmýþtým. Namazdan sonra bir zat beni ce­maatin içerisinde "sen bizim dinimizi yýkamazsýn! Salât-ü selâmý niçin terk ediyorsun?!" diye azarlamýþtý. Bu, bu uygulamanýn o yörede gerekli görüldüðünün bir delilidir ve Ýbn Abidin'e göre terk edilmesi gerekmektedir. Müezzinin vazifesine gelince, ismin­den de anlaþýlacaðý gibi ezan okumaktan ibarettir. Sahih örfün yüklediði görevler de þer'an görev sayýlýr. Mevcut kanunlarýn yüklediði görevleri ise Dib mevzuatýndan öðrenmek gerekir. [397]



[396] Ýbn Abidîn, el-'Ukûdü'd-dürriyye, 11/304.

[397] Namazlardan sonraki dua adabý konusunda söylediklerimiz ve daha baþka bilgiler için bk. Nevevî, el-Ezkar, 57 vd.; Tahtavî, 252-260; Fetavây-ý Bezza-ziyye, VI/378; Heysemî, EI-Fetave'1-hadîsiyye, 53,80,82,109,1 15; Fetavây-ý Kâdýhan, 111/424; en-Namenkânî, el-Fethu'r-Rahmanî, 1/204 vd.; Halebi Ke­bir, 340 vd.; Halebi Saðîr, 236 vd.; Vehbe ez-Zuhaylî, el-Fýkhu'l-Ýslâmî, 1/800 vd. Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 164-166.


Ynt: Dua zikir nafile By: sümeyra Date: 21 Eylül 2011, 15:04:22


      Genel itibarýyla güzel ve faydalandýðým bir yazý oldu..Ancak;

    Özellikle Ramazan'da bazý Ýstanbul camilerinde yapýldýðý gibi mü­ezzinlerin bir sürü gazel okuyup "ses þovlarý" yapmalarý ve tesbi­hatý koro halinde okumalarý, ihlâsý ve duanýn ruhunu öldürücü tezahürlerdir. Bunda en büyük etken, mevlütçülüðe pazar arama sevdasý olmalýdýr.

      Bu cümlede yazýlanlara katýlmadýðýmý da belirtmek istiyorum..Teravihlerde en güzel kýsýmlardan biri,aralarda okunan ilahiler, diye düþünüyorum ben..Rabbim en iyisini bilir..

radyobeyan