Estetik ameliyat By: sidretül münteha Date: 14 Mart 2011, 21:27:24
7- Estetik Ameliyat
Soru: Estetik ameliyat yaptýrmanýn hükmü nedir?
Cevap: Kur'ân-ý Kerim'de bir ayet-i kerimenin meali þöyledir:
"... Allah þeytaný rahmetinden kovdu. O da; senin kullarýndan belli bir pay edinecek ve onlarý saptýracaðým. Kuruntulara boðacaðým, onlara emredeceðim ve onlar da davarlarýnýn kulaklarýný yaracaklar, emredeceðim de Allah'ýn yarattýðýný bozacaklar. Allah'ý býrakýp, þeytaný dost edinenler apaçýk kayba uðramýþtýr. " [676]
Rasûlüllah Efendimiz (sav)'de bir hadislerinde:
"On þey fýtrattan (yani Allah'ýn yaratmasý ve adeta görmek istediði þekilden)'dir: Býyýklarý kesmek, sakalý uzatmak, misvak kullanmak, buruna su çekip sümkürmek, týrnaklarý kesmek, mafsallarý yýkamak, koltuk altýný yolmak, kasýðý týraþ etmek, su ile istincada bulunmak" buyururlar. Ravi,
"Onuncuyu unuttum ama aðzý çalkalamak olabilir" der. [677] Bir baþka hadisde:
"Allah güzellik(estetik) için iðne vs. ile kakma yapan ve yaptýran kadýna, (yüzünden, kaþýndan vb.) tüy yolan ve yolduran kadýna, diþlerini seyrelttiren ve bütün yollarla Allah'ýn yaratmasýný bozan kadýna lanet etsin (onu rahmetinden kovmuþtur.” [678] buyurulmaktadýr. Bir diðerinde:
"Saç (peruk) takan ve taktýran"a da lanet edilir. Bu son hadisin vürûd sebebi þöyledir:
"Ebu Bekr'in kýzý Esma anlattý:
Bir kadýn gelip, ey Allah'ýn Rasûlü, benim gelinlik bir kýzým var. Hastalýktan dolayý saçý döküldü. Ona saç ekleyebilir miyim? diye sordu da, Rasûlüllah böyle buyurdu". [679] Bu naslardan hareketle fýkýhçýlar vücuda uygulanacak kýna, boya ve sürme gibi kalýcý olmayanlarýn dýþýndaki ameliyelerin estetik maksatla yapýlanlarýný, Allah'ýn yaratýþýna (Fýtrata) müdahele saymýþ ve haram olduðunu söylemiþlerdir. Zira hadisteki "güzellik için" kaydý bunu gösterir. Ýslâmi, yani insanî olan da budur. Çünkü Allah, bu dünya sahnesinde herkese rolüne göre bir biçim ve tip vermiþ ve o rolü adeta en iyi oynamasýný istemiþtir. Zaruret yokken tipini ve biçimini deðiþtirmeye kalkýþan, bununla verilen rolü kabul etmediðini ihsas etmiþ olur. Ýþin bir yönü budur. Diðer yönü israfla ilgilidir, islâm'da harcama, kazanmanýn fonksiyonu deðildir. Yani kazanan, kazandýðýný istediðr gibi harcama yetkisine sahip deðildir. Her devirde gerekli tedavi ve ameliyat masraflarýný karþýlayamadýðý için ölen binlerce insan varken, "Komþusu aç iken sabahlayan bizden deðildir" prensibini koyan islâm'ýn, güzelleþmek için yapýlan estetik ameliyatlara yüzmilyonlar verilmesini onaylamasý elbette beklenemez. Ýþin bir baþka yönü daha vardýr: Estetik ameliyat yaptýranlar genellikle kadýnlardýr ve bunu genellikle baþkalarý için yapmaktadýrlar. Halbuki, Ýslâm kadýnýn, kocasýndan baþkalarý için süslenmesini yasaklamýþtýr. Yabancýlara görünmeyen, yani müslümanca yaþayan bir kadýn buna zaten ihtiyaç duymayacaktýr. Ancak yasak olan ameliyat, fýtratý bozan ve güzelleþmek için yapýlan olunca, her nasýlsa bozulan fýtratý düzeltmek ve zaruretten ötürü tedavi olmak maksadýyla yapýlan ameliyatlar caiz görülmüþtür. Meselâ bir hastalýk sebebiyle (hormon bozukluðu vb.) kadýnýn yüzünde ve býyýðýnda erkek sakalý gibi kalýn tüylerin bitmesi halinde onlarý yolmak fýtratý bozmak deðil, aksine bozulan fýtratý tedavi etmek olacaðýndan caizdir, hatta Ýbn Abidin'in dediðine bakýlýrsa müstehaptýr. [680] Çünkü bunda hem erkeðe benzemekten kurtulmak, hem de, eðer istiyorsa kocasý için süslenmiþ olmak vardýr ki, ikisi de vacip olan þeylerdir. Ama tabi? Olarak her kadýnýn yüzünde ve ayaðýnda bulunan ayva tüylerini yolmak caiz deðildir. Zarar ve ýzdýrap veren eðri ve bozuk diþini aldýrmak ya da düzelttirmek, doðuþtan olmakla beraber zarar ve acý veren, meselâ bir altýncý parmaðýný aldýrmak da fýtratý bozma sayýlmayacaðýndan caizdir, denmiþtir. [681] Zaruretten ötürü takýlan diþ, protez vs. de aynýdýr. Çünkü Rasûlüllah Efendimiz, savaþta burnu kesilen bir sahabinin, üstelik altýndan bir burun edinmesine izin vermiþtir. [682] Kadýnýn ayaklarýndaki erkek tüyü gibi kýllarý almasýnýn da, eðer kocasý istiyorsa caiz olduðu söylenmiþtir. Çünkü kadýn ayaðýný zaten yabancýya göstermeyecektir.
Kadýnýn saçýný erkeðe benzeyecek ölçüde kýsaltmasý, ya da týraþ etmesi de tedavi gayesiyle olmadýkça haramdýr. [683] Peruk olarak insan saçýndan baþka birþey kullanmasýna izin verilmiþtir. [684] Güzellik için bu tür ameliyatlarýn caiz olmamasý erkekler için de geçerlidir- Sakalla beraber býyýklarý da kazýmak suretiyle tüysüz (emred) bir hat alýp kadýna benzemeleri de (Allah'u alem) caiz görülemez. [685] [676] K. Nisa: 4/I 19.
[677] Müslim, taharet, 56; Ebu Davud, taharet, 29; Tirmizi, edep, 14; Nesâî, zinet, I; Ýbn Mâce, taharet, 8; Müsned, VI/137
[678] Buhari, Libas, 82-87; Müslim, Libas, l 19, 120; Ebu Davûd, Teraccül, 5; Tirmizi, Libas, 25.
[679] Kurtubi, V/392-94, XVIII/I8; ed-Düm'l-Mensûr, 11/691; Mecmau'l-Enhur, 11/553, Buhari, Tefsir, (59) 4; Nesâî, Zinet, 68, 70; Aynca bk, Kadýnýn Misvaký, Menhel, 1/189.
[680] Ýbn Abidin, V/239.
[681] Bu konularda daha geniþ ve etraflý bilgi ifin bk., Kurtubî, V/389 vd; Hattâb es-Sukî, el-Menhel, 1/183 vd.
[682] Ýmam-ý Merginani, el-Hidâye, IV/82-83.
[683] Ýbn Kudame, el-Muðni, 1/90.
[684] bk, Ýbn Abidin, V/239.
[685] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 262-265.