Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Estetik ameliyat By: sidretül münteha Date: 14 Mart 2011, 21:27:24
7- Estetik Ameliyat




Soru: Estetik ameliyat yaptýrmanýn hükmü nedir?

Cevap: Kur'ân-ý Kerim'de bir ayet-i kerimenin meali þöyle­dir:

"... Allah þeytaný rahmetinden kovdu. O da; senin kullarýn­dan belli bir pay edinecek ve onlarý saptýracaðým. Kuruntulara boðacaðým, onlara emredeceðim ve onlar da davarlarýnýn kulak­larýný yaracaklar, emredeceðim de Allah'ýn yarattýðýný bozacaklar. Allah'ý býrakýp, þeytaný dost edinenler apaçýk kayba uðramýþ­týr. " [676]

Rasûlüllah Efendimiz (sav)'de bir hadislerinde:

"On þey fýtrattan (yani Allah'ýn yaratmasý ve adeta görmek istediði þekilden)'dir: Býyýklarý kesmek, sakalý uzatmak, misvak kullanmak, bu­runa su çekip sümkürmek, týrnaklarý kesmek, mafsallarý yýkamak, koltuk altýný yolmak, kasýðý týraþ etmek, su ile istincada bulun­mak" buyururlar. Ravi,

"Onuncuyu unuttum ama aðzý çalkala­mak olabilir" der. [677] Bir baþka hadisde:

"Allah güzellik(estetik) için iðne vs. ile kakma yapan ve yaptýran kadýna, (yüzünden, ka­þýndan vb.) tüy yolan ve yolduran kadýna, diþlerini seyrelttiren ve bütün yollarla Allah'ýn yaratmasýný bozan kadýna lanet etsin (onu rahmetinden kovmuþtur.” [678] buyurulmaktadýr. Bir diðerinde:

 "Saç (peruk) takan ve taktýran"a da lanet edilir. Bu son hadisin vürûd sebebi þöyledir:

"Ebu Bekr'in kýzý Esma anlattý:

Bir kadýn gelip, ey Allah'ýn Rasûlü, benim gelinlik bir kýzým var. Hastalýktan dolayý saçý döküldü. Ona saç ekleyebilir miyim? diye sordu da, Rasûlüllah böyle buyurdu". [679] Bu naslardan hareketle fýkýhçýlar vücuda uygulanacak kýna, boya ve sürme gibi kalýcý olmayanlarýn dýþýndaki ameliyelerin estetik maksatla yapýlanlarýný, Allah'ýn ya­ratýþýna (Fýtrata) müdahele saymýþ ve haram olduðunu söylemiþ­lerdir. Zira hadisteki "güzellik için" kaydý bunu gösterir. Ýslâmi, yani insanî olan da budur. Çünkü Allah, bu dünya sahnesinde herkese rolüne göre bir biçim ve tip vermiþ ve o rolü adeta en iyi oynamasýný istemiþtir. Zaruret yokken tipini ve biçimini deðiþ­tirmeye kalkýþan, bununla verilen rolü kabul etmediðini ihsas et­miþ olur. Ýþin bir yönü budur. Diðer yönü israfla ilgilidir, islâm'da harcama, kazanmanýn fonksiyonu deðildir. Yani kazanan, kazan­dýðýný istediðr gibi harcama yetkisine sahip deðildir. Her devirde gerekli tedavi ve ameliyat masraflarýný karþýlayamadýðý için ölen binlerce insan varken, "Komþusu aç iken sabahlayan bizden de­ðildir" prensibini koyan islâm'ýn, güzelleþmek için yapýlan estetik ameliyatlara yüzmilyonlar verilmesini onaylamasý elbette bekle­nemez. Ýþin bir baþka yönü daha vardýr: Estetik ameliyat yaptý­ranlar genellikle kadýnlardýr ve bunu genellikle baþkalarý için yap­maktadýrlar. Halbuki, Ýslâm kadýnýn, kocasýndan baþkalarý için süslenmesini yasaklamýþtýr. Yabancýlara görünmeyen, yani müslümanca yaþayan bir kadýn buna zaten ihtiyaç duymayacaktýr. An­cak yasak olan ameliyat, fýtratý bozan ve güzelleþmek için yapýlan olunca, her nasýlsa bozulan fýtratý düzeltmek ve zaruretten ötü­rü tedavi olmak maksadýyla yapýlan ameliyatlar caiz görülmüþtür. Meselâ bir hastalýk sebebiyle (hormon bozukluðu vb.) kadýnýn yüzünde ve býyýðýnda erkek sakalý gibi kalýn tüylerin bitmesi ha­linde onlarý yolmak fýtratý bozmak deðil, aksine bozulan fýtratý te­davi etmek olacaðýndan caizdir, hatta Ýbn Abidin'in dediðine ba­kýlýrsa müstehaptýr. [680] Çünkü bunda hem erkeðe benzemekten kurtulmak, hem de, eðer istiyorsa kocasý için süslenmiþ olmak vardýr ki, ikisi de vacip olan þeylerdir. Ama tabi? Olarak her kadý­nýn yüzünde ve ayaðýnda bulunan ayva tüylerini yolmak caiz de­ðildir. Zarar ve ýzdýrap veren eðri ve bozuk diþini aldýrmak ya da düzelttirmek, doðuþtan olmakla beraber zarar ve acý veren, me­selâ bir altýncý parmaðýný aldýrmak da fýtratý bozma sayýlmayaca­ðýndan caizdir, denmiþtir. [681] Zaruretten ötürü takýlan diþ, pro­tez vs. de aynýdýr. Çünkü Rasûlüllah Efendimiz, savaþta burnu kesilen bir sahabinin, üstelik altýndan bir burun edinmesine izin vermiþtir. [682] Kadýnýn ayaklarýndaki erkek tüyü gibi kýllarý alma­sýnýn da, eðer kocasý istiyorsa caiz olduðu söylenmiþtir. Çünkü kadýn ayaðýný zaten yabancýya göstermeyecektir.

Kadýnýn saçýný erkeðe benzeyecek ölçüde kýsaltmasý, ya da tý­raþ etmesi de tedavi gayesiyle olmadýkça haramdýr. [683] Peruk olarak insan saçýndan baþka birþey kullanmasýna izin verilmiþ­tir. [684] Güzellik için bu tür ameliyatlarýn caiz olmamasý erkekler için de geçerlidir- Sakalla beraber býyýklarý da kazýmak suretiyle tüysüz (emred) bir hat alýp kadýna benzemeleri de (Allah'u alem) caiz görülemez. [685]



[676] K. Nisa: 4/I 19.

[677] Müslim, taharet, 56; Ebu Davud, taharet, 29; Tirmizi, edep, 14; Nesâî, zinet, I; Ýbn Mâce, taharet, 8; Müsned, VI/137

[678] Buhari, Libas, 82-87; Müslim, Libas, l 19, 120; Ebu Davûd, Teraccül, 5; Tirmizi, Libas, 25.

[679] Kurtubi, V/392-94, XVIII/I8; ed-Düm'l-Mensûr, 11/691; Mecmau'l-Enhur, 11/553, Buhari, Tefsir, (59) 4; Nesâî, Zinet, 68, 70; Aynca bk, Kadýnýn Misvaký, Menhel, 1/189.

[680] Ýbn Abidin, V/239.

[681] Bu konularda daha geniþ ve etraflý bilgi ifin bk., Kurtubî, V/389 vd; Hattâb es-Sukî, el-Menhel, 1/183 vd.

[682] Ýmam-ý Merginani, el-Hidâye, IV/82-83.

[683] Ýbn Kudame, el-Muðni, 1/90.

[684] bk, Ýbn Abidin, V/239.

[685] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 262-265.



radyobeyan