Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Tedavide alkol By: sidretül münteha Date: 14 Mart 2011, 19:13:05
11- Tedavide Alkol





Soru:

1- Alkolün haricen kullanýlmasý halinde durum ne olur? Gargarada, enjektabý olarak ve dezenfektede kullanýlabilir mi?

2- Ýçinde alkol olduðu terkibinde belirtilen ve belirtilme­yen ilaçlara karþý tavrýmýz ne olmalýdýr? Günümüzde kullaný­lan þuruplarýn çoðunda çözücü olarak alkol bulunmaktadýr.

3- Ýmalinde alkol kullanýlan fakat sonra uçan ilaçlarýn hük­mü nedir (kapsül, tablet, draje).

4- Kullandýðýmýz jelatin kapsüllerde domuz derisinden ya­rarlanýlýp yararlanýlmadýðý kesin deðil. Bu durumda ne yap­malýyýz?

5- Hazým kolaylaþtýrýcý ilaçlarda, enzim preperatlarýnda domuz, koyun ve sýðýrdan (pankreas ve midelerinden) fayda­lanýlýyor. Kullanacaðýmýz ilacýn domuz kaynaklý olduðunu bi­lemememiz halinde durum ne olur? Bunlarýn sentetikleri de mevcuttur. Mevcut olmadýðý zaman durum deðiþir mi?

6- Ýçinde M.S.S.ni inhibe edici madde olan (codein, autihistaminik) þurup ve tabletlerin kullanýmý caiz midir? Alýþkanlýk yapanlarýnýn durumu nedir? Uyuþturucu, normal hareketi en­gelleyici codein, öksürük þuruplarýnda teskin edici özellik gös­terir.

7- Bütün bu tür ilaçlarýn alým-satýmý caiz midir?

Cevap: Latince terimleri kullanmada yanlýþlýk yapmadý isem sorularýnýzý böylece özetledim. Aslýnda sýrf bu sorulara bakmak bile müslümanlarýn günümüzde hal-i pür-meiâlini anlamaya ye­ter. Týbba ve eczacýlýða ait yazdýklarý kitaplar Batýda asýrlarca ders kitabý olarak okutulan müslümanlar bu hallere düþmemeli ve saðlýklarýný dahi onlarýn formüllerine teslim etmemeli idiler. Olan olmuþ noktasýndan hareket etme durumunda isek, mutlak olarak "ümit kesmemekle" emrolunan mü'minler bu mesafeyi kapatmanýn ve hiç olmazsa geleceklerini bu zilletten kurtarma­nýn çabasýnda ve formül arayýþýnda olmalý, ilacýna da (adýna) ken­di damgasýný vurmanýn yolunu bulmalýdýrlar. Yýkýlan Ýslâm binasý­nýn yeniden inþasýnda tabiplere ve eczacýlara düþen görev de bu olmalýdýr. Yoksa türbanýndan ya da sakalýndan bil-Ýstifade, o kesi­mi müþteri edinip, paracýklarýndan yararlanma imkâný aramak deðil.

Sorularýnýzýn cevabýna geçmeden þunu da ilave edeyim. Sözü­nü ettiðiniz ilaçlar, hangi hastalýklar için kullanýlýyorsa o hastalýk için yegane ilaç olduklarýndan deðil, bize göre haram olan maddeleri kullanmada bir sakýnca görmeyen kiþi ve zihniyetlerce öne sürülüp, alternatifsiz sanýldýklarýndandýr.

Ýmdi Rasûlüllah Efendimiz;

"Tedavi olun, zira Allah hiç bir hastalýk yaratmamýþtýr ki, çaresini de yaratmýþ olmasýn" diye buyurlarken:

"Þüphesiz Allah þifanýzý size haram kýldýðý þeylerde yaratmamýþtýr" [713] diye de buyurmuþlardýr. Târik b. Süveyd adlý sahabî ona þarabý (hamr) sordu da o da yasakladý. Târik, "ama ilaç olarak kullanýyoruz" deyince de, "o deva deðil derttir" [714] buyurdular. Buharî'nin naklettiðine göre Ýbn Mes'ûd, "Allah ilacý­nýzý size haram kýldýðý þeylerde yaratmamýþtýr" [715] demiþ ve Ra­sûlüllah (sav)'ýn "kim þarapta (hamr) tedavi ararsa Allah ona þifa vermesin!" buyurduðunu zikretmiþtir,

Bu hadis-i þerifler ýþýðýnda cumhur (fýkýhçýlar çoðunluðu) pis ve haram þeylerle bu arada içki (hamr) ile (olaðan durumlarda) tedavi olunamayacaðý görüþüne varmýþlardýr. Olaðan durumlar; alkol ya da baþka pis maddeler ihtiva eden ilaçlarýn yerine baþka­sý bulunabildiði, ya da bulunamasa dahi hasta için hayatî bir duru­mun söz konusu olmadýðý zamanlardýr. Ama alkol ihtiva eden ilaçlarýn yerini tutacak baþka ilacýn olmadýðý, hastanýn da böyle bir ilacý almadýðý zaman hayatî tehlike geçireceði mütehassýs (nâ­zik) bir müslüman doktor tarafýndan söyleniyorsa böyle ilaçlarýn zaruret mikdarý alýnacaðýný hemen hemen bütün fýkýhçýlar kabul ederler.

Alkollü içkiler konusunda Hanefi Mezhebinin görüþleri çok farklý ve detaylýdýr:

Seki (sarhoþ edici alkol) ihtiva eden içkiler dörde ayrýlýr:

1- Hamr: Yaþ üzüm suyunun çið olarak bekletilip keskinleþ­mesi ve mayalanmasý (fermantasyon) ile köpük atmasý þeklinde elde edilir. Bu maddesiyle (li-aynihi) kaba pisliktir. Sirkeleþtirilmeksizin, ne gaye ile olursa olsun yararlanýlmasý haramdýr, satýþý caiz deðildir. Dezenfekte ve saç bakýmý gibi þeylerde kullanýla­maz. Kaynatýlmasý ile istihale (kimyasal reaksiyon ile bir baþka maddeye dönüþme) oluþmuyorsa kaynatýlarak da kullanýlamaz. Mezhepte mutemet görüþe göre tedavi gayesiyle de yararlanýla­maz. Bunun Türkçedeki karþýlýðý üzüm þarabýdýr. Bu hükümlerde azý da, çoðu da eþittir.

2- Týlâ: Yaþ üzüm suyundan içte ikisi ya da daha azý buharlaþýncaya kadar kaynatýlýp, sonra da sarhoþ edici hale gelen içkidir. Üçte ikisinden azý gidecek kadar kaynamýþsa "bazik", yarýsý gide­cek kadar kaynamýþsa "munassaf' adýný alýr. Bu ikisi ittifakla ha­ramdýr. Üçte ikisi gidecek kadar kaynarsa "müselles" adýný alýr kî, esas "týlâ"da budur. Ýmam Muhammed'e göre haramdýr di­ðerlerine göre helâldir. Fetva Ýmam Muhammed'in görüþüne gö­redir. Dolayýsý ile "Týiâ"da "hamr" gibi pistir.

3- Seker: Yaþ hurma suyundan çið olarak yapýlan ve keskinleþip (mayalanýp) köpük atan içkidir.

4- Nakî: Kuru üzümden çið olarak elde edilen ve kabarýp kö­pük atan sudur. Bu son ikisi haram olmakla beraber, pis oluþlarý Serahsî'ye göre hafiftir. Ayrýca "hamr" dýþýnda kalan üçü kabarýp keskinleþmedikçe ittifakla helâl ve temizdirler. [716]

Hanefî mezhebine (Ýmam Azam ve Ebu Yusuf a) göre bu dört çeþit mayiin dýþýnda kalan meþrubat helâl ve temizdir, alým-satýmý caizdir. Buna göre bu yöntemlerin dýþýnda bir madde ve yolla elde edilen ispirto, kolonya, dezenfekte de ve çözücü olarak þu­rup ve esanslarda kullanýlan alkol türleri temizdir, alýnýp satýlabi­lir. Ancak hangi maddeden olursa olsun, sarhoþ edecek miktarý ittifakla haramdýr ve cumhura (fiki ha çoðunluðuna) ve Hanefî mezhebinde fetva verilen Ýmam Muhammed'in görüþüne göre her çoðu sarhoþ edenin azý da haramdýr, pistir, alým-satýmý caiz deðildir. Bazý fýkýhçýlara göre de içki (sarhoþ ediciler) haram ol­makla beraber pis deðildirler, dezenfektede ve haricen kullanýla­bilirler. Dolayýsý ile Hanefî Mezhebi bu konuda "orta yol" ol­makla" özellikle günümüz için uygulanabilecek bir kurtarýcýdýr. Ama cumhurun ve bu meyanda Ýmam Muhammed'in görüþünü gözardý edemeyeceðimize göre Hanefî mezhebi dediðimiz Ýmam Azam ve Ebu Yusuf görüþünü ihtiyatla karþýlamak, sadece ve ge­çici olarak tedavide ve dezenfektede kullanmalýdýr. Bu söylenen­ler sývý meþrubat için geçerlidir. Banotu (bene) ve afyon gibi katý olanlar ise müstahzar ilaç olarak mubah sayýldýðýndan tedavi ga­yesiyle ve sarhoþ etmeyecek miktarda alýnabilirler. Temiz olduk­larýndan satýlmalarý da caizdir. [717] (Allah'u a'lem)

Haramlýðýnda ve pis oluþunda ittifak edilen hamr (þarap)ýn te­davi maksadýyla kullanýlmasýna gelince, bir grup Belhli Ýmamdan nakledildiðine göre, bakýlýr. Eðer fayda saðlayacaðý kesin ise alma­sý helâl olur. [718] Çünkü insanýn zaruret halinde haram olan þey­leri, zaruret miktarýnca yemesi, boðulmakta olanýn, helâl sývý bu­lamazsa boðazýný açacak kadar içki (hamr) içmesi caizdir.

Ýmam Muhammed'e göre insan ve domuz dýþýndaki canlýlarýn kemiklerinden herhalükarda ilaç olarak yararlanýlabilir. Bazýlarýna göre de eti yenmeyen hayvanlar ancak þer’iusûlde boðazlanmalarý, kemikleri de kuru olmasý halinde onlardan ilaç yapýlabi­lir. [719]

Pis ve haram olduðunda ittifak edilen "hamr" (þarap) zaruret olmadýkça tedavide kullanýlamayacaðý gibi, saç parlatmada, garga­rada ve þýrýnga olarak (enjektabl) da kullanýlamaz. [720]

Domuzdan vb. haram þeylerden maddeler ihtiva eden ilaçla­rýn terkibini iyi bilmek gerekir. Eðer baþkalaþým (istihale=kimya­sal tepkime) varsa pisliði gitmiþ olacaðýndan kullanýlmasý haram olmaz. Ýstihale yoksa zaruret bulunmadýkça ya da bazýlarýna göre kesin çare olduðu, alternatifi de bulunmadýðý adil mütehassisi ta­rafýndan söylenmedikçe kullanýlmasý haram olur. Fýkýh kitaplarý­mýzda; hýnzýrýn tuzda kalýp tuzlaþmasý, gübrenin topraða karýþýp topraklaþmasý, tezeðin yanýp kül olmasý, þarabýn sirkeleþmesi, mis ahusunun kanýnýn misk olmasý, pis olan zeytinyaðýnýn sabun yapýlmasý gibi olgular istihaleye örnek olarak gösteriIir. [721] An­cak Ebu Yusuf istihaleyi bir temizlenme sebebi olarak görmez. Ama fetva onun görüþüne göre deðildir.

Bu söylediklerimizle bütün sorularýnýzý bir ölçüde cevapladý­ðýmýzý sanýyoruz. Ancak mes'elenin ne kadar kompleks ve hassas olduðu da ortada. Bu itibarla ilaç alanlarýn mes'eleyi bilinçli olarak soruþturmasý, ilaç yazanlarýn da, alternatifi olmayan haram maddeli ilaçlara alternatif bulma, olanlarýn da alternatifini ve var­sa sentetiðini kullanma konularýnda çok titiz davranmasý gerekir. Ne derece doðru ve týbba uygun bilmiyorum ama Konyalý bir hocamýz þöyle bir olay nakletmiþti:

Arkadaþýmýn annesine bir doktor mübtela olduðu bir göðüs hastalýðý için ýsýtýcý olarak bira içmesini, bunun yerini alacak baþka bir þeyin olmadýðýný söylemiþ, mes'ele bir müslüman doktora (Dr. A. K. Belviranlý) aktarýlýnca o sulandýrýlmýþ pekmezin bu iþi çok daha tesirli olarak göreceðini anlatmýþtý. Sonuç da çok iyi oldu. [722]



[713] Ebu Davud, Týb, 11; Muvatta, Ayn

[714] Müslim, eþribe, 12; Ebu Davud, týb, II; Tirmizî, týb, 8

[715] Buharî, eþribe, 15.

[716] Bu konuda daha geniþ detay için bk, Ýbn Abidîn, VI/448 vd.

[717] bk, Ýbn Abidin, VI/455

[718] Fetâvây-ý Hindiyye, V/254-55; Kasaný de ayný þeyi söyler bk., 1/61.

[719] agy.

[720] Ýbn Abidin, VI/449.

[721] bk. Tahtavî: Aynca bk., Mahluf, 11/121,  140; Kâdýhan, 111/403; Ýbn Kudâme, el Muðnî, lll/605; Nemenkânî, el-Fethurrahmânî, 1/63; el-Hattâb, el-Mehel, ll/206; Zuhaylî, el-Fýkhu'l-Ýslâmî.

[722] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 278-284.


Ynt: Tedavide alkol By: HALACAHAN Date: 22 Mart 2016, 12:50:21
Selamun Aleykum..Sifamizi ararkende helal yoldan aramalýyýz.. Rabbimiz sifamizi da helal yollardan vermiþtir bize..Emanet olan bu canimizinn  ve s agligimizin kýymetini biliriz inþaallah .. Hastalýk durumunda da helel çerçevede devamizi arayalým..Allah razi olsun

radyobeyan