Ahkamüs Sultaniye
Pages: 1
Halife olmaya mani haller By: sumeyye Date: 11 Mart 2011, 15:11:08

L- HALÝFE OLMAYA MANI HALLER




Topluluðun haklarýný, kendi vazifelerini halîfe nasýl yerine getirir? Halîfe yukarýda sayýlan kamu görevlerini yerine getirir­ken Allah'ýn haklarýný herþeyden önce edâ eder. Halîfe durumunu bozmadýðý müddetçe topluluðun ona itaat etmesi, yardýmda bu­lunmasý mecburidir. Bunlar da topluluk üzerinde halîfenin hakký, toplumun da görevidir. Durumunu deðiþtiren halîfeyi hilâfet makamýndan düþüren iki þart vardýr, a) Adaletten ayrýlmasý, b) Bedenine noksanlýklarýn gelmesidir.

a) Adaletten ayrýlmasý, bu yönden tenkîd edilmesi yara al­masý onun bozukluðu, fýþký sebebiyledir. Bu da ikiye ayrýlýr, aa) Þehvete düþkünlüðü, nefsinin arzularýna uymasý, bb) Þüphe çeki­ci iþler yapmasý.

aa) Þehvetini kuvvetlendirmek, arzularýna boyun eð­mek suretiyle kötü iþler iþlemeye, yasak edilen þeyleri yap­maya baþlamasýdýr. Bunlar bedenine ait fiillerdir. Böyle bir du­rum hilâfet akdinin meydana geliþine engeldir. Halîfe olduktan sonra bu tür iþler yaparsa o makamdan çýkmýþ, hilâfet görevini ihlâl etmiþ olur. Eski iyi hâline, doðruluðuna dönse de artýk geçerli sayýlmaz. Yeniden tekrar halîfe seçilirse ne âlâ. Kelâmcýlarýn ba­zýlarý da, adalet ve doðruluða dönerse, hilâfetten ayrýlmamýþ, olur. Bunun temel nedeni ise tekrar bîatýn güç olmasý, âmme iþle­rinin aksamamasýdýr. Önceki bîatýn devam ediþi sonucu halîfe ola­rak kalýr, derler.

bb) Þüpheyi çeken iþler ise: Ýnançla ilgili þüpheli hareketleri olup bunlar hak olana zýd düþüyorsa böyle durumlarda, aaa) Âlimlerin bir kýsmý diyorlar ki: Yaptýðý þüpheli iþler te'villi veya te'vilsiz fýþkýný, bozuk inançlýlýðýný gerektiriyorsa bu durumda ha­life kâfir olmuþ sayýlýr, küfrüne eþ bir durumdur. Böyle inançla­rýnda devam ederse hilâfet makamýnda duramaz. Görevi sona er­miþtir, bbb) Basra âlimlerinin pek çoklarýna göre ise, yargý iþlerini yürütmede, þahidlikte bulunabilmede bu türlü hareketler bir en­gel olmadýðý gibi, halifeliðine de mâni olmaz, görevden de çýkar­maz.

b) Halîfenin bedeninde meydana gelen sakatlýklar da 3 kýsma ayrýlýr,

aa) Beþ duyusunda ve aklýndaki noksanlýk­lar,

bb) Âzâlarmdaki noksanlýklar,

cc) Hukukî tasarrufla-rýndaki, þuûrundaki noksanlýklar.

aa) Beþ duyusundaki noksanlýklar 3 kýsýmdýr.

aaa) Bir kýsmý hilâfete engeldir,

bbb) Bir kýsmý hilâfete engel olmaz,

ccc) Bir kýsmý hakkýnda da ihtilâf mevcuttur.

aaa) Halifeliðine engel olan noksanlýk; görmesini ve aklý­ný kaybetmesidir.

Aklý kaybetme de kendi içinde ikiye ayrýlýr. 1- Arýzî (gelip geçi­ci) akýl hastalýðý ki ileride tedavisi, geçmesi mümkündür. Bayýlma gibi. Böyle bir akýl hastalýðý halîfe olmaya engel oluþturmadýðý gi­bi, halifelikten çýkmaya sebep teþkil edici deðildir. Çünkü tedavisi, geçmesi mümkündür. Hz. Peygamber de ölüm hastalýk­larý sýrasýnda baygýnlýða maruz kalmýþtýr. 2- Bu gruptaki akýl has­talýðý deliliktir. Tedavisi ve geçmesi ümîd edilmeyen bir hastalýk­týr. Bu da ikiye ayrýlýr. Birincisi, tam bir akýl hastalýðýdýr ki kurtul­masý imkânsýzdýr. Böyle bir hastalýk hem halîfe olmaya, hem de halifeliðin devamýna manîdir. Hilâfet bâtýl olmuþtur. Ýkincisi, hastalýðýn tedavi sonucu ileride geçmesi mümkün, hastalýðýn þifa­sý umuluyorsa, o zaman duruma bakýlýr, þayet delilik zamanlarý akýllýlýk zamanlarýndan çoksa hastalýk devam ediyor sayýlýr. Hilâfete ve hilâfetin devamýna engeldir. Akýllýlýk hâli delilik halinden fazla ise, bu durum halîfe olmaya mâni, halifeliðin devamý­na mâni deðildir. Hukukçularýn bir kýsmý halifeliðin devamýna da mânidir, derler. Þayet mâni deðildir denilirse, bu iþe lâyýk olanýn hakký ihlâl edilmiþ sayýlýr. Bir kýsým hukukçular da böyle bir akýl hastalýðý her ne kadar baþlangýçta halîfe olmaya engelse de halife­liði ânýnda ortaya çýkan bu türlü hastalýk halifeliðin devamýna en­gel deðildir. Halifelik akdinin baþlangýcýnda, ilk meydana geliþin­de tam bir aklî olgunluk istenir. Halifelikten çýkmak da tam bir akýl hastalýðý ile olur.

Gözdeki noksanlýða, görme hassasýnýn kaybolmasýna temas etmek gerekirse; görmeyenlerin, hâkimliði, þâhidliði nasýl makbul ve muteber deðilse, böyle bir þahsýn halîfe olmasý veya bu vazifeye devam etmesi de geçerli deðildir. Gözün gece görmemesi halîfe ol­maya ve hilâfetin devamýna engel deðildir. Çünkü bu nevi hasta­lýk belirli bir zamana mahsus, tedavisi mümkün bir hastalýktýr. Görme zayýflýðýna gelince: Þahýslarý gördüðünde tanýyabiliyorsa halifeliðe engel deðil, þahýslarý anlýyor, fakat kim olduðunu bile­miyorsa, halîfe olmaya ve halifeliðin devamýna engel teþkil eder.

bbb) Hassalarýn noksanlýðýndan ikinci nevi; halifeliðe engel deðildir. Bunlar da; burunda koku almaya, kokularý ayýrt etmeye mâni bir hastalýkla, tad alma duygusu bulunmamasýdýr. Her ikisi de insanýn zevkine, lezzetine tesir eder. Görüþ, fikir ve hareketlerine tesir etmez. Bu bakýmdan halîfe olmaya engel deðil­dir.

ccc) Hassalarýn noksanlýklarýnda ihtilâf konusu olan þey ikidir: Onlar da saðýrlýk ve dilsizliktir. Bu iki noksanlýk halîfe olmaya kesinlikle engeldir. Çünkü halîfe olacak þahsýn bütün sý­fatlarýnda mükemmel olmasý gerekir. Fakat bu iki noksanlýðýn hilâfet görevinden çýkarma konusundaki tesirinde ihtilâf mevcut­tur. 1- Bir gruba göre, iþlerin tam olarak yürümesine, sevk ve idareye tesir ettiðinden saðýrlýk ve dilsizlik hilâfetten çýkarýr. 2-Diðer bir gruba göre de, bir takýný iþaretler dil ve kulak yerine geçeceðinden dilsizlik ve saðýrlýk halîfeyi halifelikten çýkarmaz.

Ancak tam bir noksanlýk hilâfetin devamýna mânidir. Bunlarsa taný bir noksanlýk sayýlmaz. 3- Bu görüþe göre, halîfe yazý yaz­mayý biliyorsa, dilsizlik ve saðýrlýk halifelik görevinin devamýna mâni deðildir; yazý yazmayý bilmiyorsa mânidir. Çünkü yazý ile maksadýn ne olduðu açýkça ifade edilebilir. Ýþaretler de ise þüphe vardýr.

Saðýrlýk ve dilsizlik konusunda birinci görüþ en isabetli olaný­dýr. Kekemelik, pepelik, aðýr iþitme, sesleri iþitebiliyor, haber ve­rebiliyorsa halifelik görevinden çýkarýcý noksanlýklar sayýlmaz. Halîfe olmadan önce var olan pepelik ve aðýr duymanýn halîfe ol­maya mâni olduðunu söyleyenler olduðu gibi, mâni olmadýðýný söyleyenler de mevcuttur. Ýkincilerin delili: Musa Peygamberin li­sanýnýn pepe oluþudur. Peygamberliðe engel olmayan bu hâl halîfe olmaya haydi haydiye engel deðildir.[26]



[26] El-Ahkâmu’s-Sultaniyye, Ebu’l-Hasan Habib, Bedir Yayýnevi, 1/ 55-58.


radyobeyan