Miras alan anne baba ve akrabalara vasiyet By: sidretül münteha Date: 10 Mart 2011, 21:54:46
Miras alan anne baba ve akrabalara vasiyet
›-9- Vasiyet yapacak olandan miras alan anne-baba ve akrabalara vasiyet ise caiz deðildir.
Çünkü bu vasiyet miras âyetiyle nesh olmuþtur. Rasûlullah (s.a) da bu hususu en açýk ve eksiksiz bir þekilde veda haccýndaki hutbesinde açýklayarak þöyle buyurmuþtur: "Þüphesiz Allah (mirasdan) herbir hak sahibine hakkýný vermiþtir. Bu sebeble miras alan kimseye vasiyet yoktur." [13] [13] (Hadisi Ebu Davud, Tirmizi -hasen olduðunu belirterek- Beyhaki (VI, 264 ve hadisin pekiþtirilmiþ olduðuna iþaret etmekte olup, bunda da isabet etmiþtir. Çünkü isnadý hasendir ve Beyhaki'de buna tanýklýk edecek pekçok þahit vardýr. Ayrýca bk. Mecmau'z-Zevaid, IV, 212)
Neshedici Kur'ân-ý Kerim'dir. Sünnet ancak belirttiðimiz gibi bunu beyan etmektedir. Nitekim Peygamber (s.a)'ýn hutbesinden açýkça anlaþýlan da budur. Halbuki çoðu kimse -buna muhalif olarak- neshedicinin hadis olduðunu zannetmektedir. Diðer taraftan bazý çaðdaþlar bunu istismar ederek hadisin ahad bir hadis olduðunu ve dolayýsýyla Kur'ân'ý nesh edemeyeceðini iddia etmeye kalkýþmýþlardýr. Böyle bir iddia bizatihi batýldýr. Çünkü sahih olan ahad hadisin Kur'ân'ý neshettiðidir. Fakat bu mesele ile ilgili doðru cevabý görmüþ bulunuyoruz. O da þudur: Burada neshedici Kur'ân-ý Kerim'dir. Neshedicinin hadis olduðunu kabul etsek dahi bu ittifakla neshedici olmaya elveriþlidir. Çünkü bütün ilim adamlarý bu hadisi kabul ile karþýlamýþlardýr. Üstelik bu mütevatir bir hadistir. Nitekim hadisin sünneti toplayan eserlerde ve müsnedlerde daðýnýk bir þekilde bulunan pekçok rivayet yolunu bilen bir kimse bunu kabul eder. Bütün bu rivayetleri tahriç edip onlar ile ilgili açýklamalarý ayrý bir risalede (cüzde) tahkik etme muvaffakiyetine nail olacaðýmýzý ümid ederiz.Daha sonra bu hadisin rivayet yollarýný topladým ve bunlarýn tahricini Ýrvau'l-Galil, 16'da gösterdim. Hadisin sekiz sahabiden gelen ondan fazla rivayet yolu olduðunu gördüm. Bu rivayet yollarýnýn kimi sahihtir, kimi hasendir, kimisi de zayýflýðý (baþka bir yolla) telafi edilebilecek türdendir.