Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Niyyetin Fiillerdeki Ehemmiyeti By: meryem Date: 19 Þubat 2011, 22:41:30
Niyyetin Fiillerdeki Ehemmiyeti

 Bütün bu izahlardan, kulun fiilinin yaratýcýsý olmadýðýný, fakat o fiildeki iradesinin neticesi olan kesbi sebebiyle mesul olduðunu gördük. Mesuliye­tin menbaý olan iradenin biraz daha gerisine gider­sek orada “niyet”"! buluruz ve binaenaleyh mesu­liyetin gerçek kaynaðýný bulmuþ oluruz. Ýþte bu ehemmiyetinden dolayý, sahîh hadis kitaplarýnýn birincisi sayýlan Sahîh-i Buhâri'nin ilk hadîsi þudur:

Hz. Ömer (r.a.) tarafýndan mervî olarak Resulul­lah (a.s.) þöyle buyurmuþtur:

“Amellerin (kýyme­ti) ancak niyyetlere göredir. Herkesin niyyet ettiði neyse eline geçecek olan ancak odur. Artýk nail olacaðý bir dünya veya nikah edeceði bir kadýn­dan dolayý hicret etmiþ kimse varsa, hicret sebebi olan þeye eriþir (Allah'ýn ve Resulünün rýzasýna deðil.).”[1436] Bir diðer hadîste:

“Müminin niyyeti amelinden hayýrlýdýr.” [1437], bir diðerinde de

“Amellerin fazileti sâdýk niyetlerdir.”[1438] buyurulmuþtur. Ebu Hureyre (r.a.)'ýn rivayet ettiði bir habere göre, kýyamet günü Allah, rýzasý için cihad etmiþ bir kimseye:

“Niçin savaþmýþtýn?” diye so­rar. O kul:

“Senin yolunda cihad etmeyi emretmiþ­tin, ben de öldürülene kadar savaþtým.” der. Allah Teala:

“Hayýr, yalan söylüyorsun. Aslýnda sen, 'Falan mücahid.' desinler diye savaþtýn, istediðin oldu da.” buyurur ve onun cehenneme atýlmasýný emreder.[1439]

Hacc, 37. ayette

“Elbette kurbanlarýn ne etleri, ne kanlarý Allah'a eriþmez. Fakat sizden Allah'a ancak takva ulaþýr.” buyurulur. Demek ki, bedenî, mâlî, hem be'deni hem mâlî olsun, bütün ibadetle­rin görünüþleri ne kadar iyi olursa olsun, itibar on­lara deðil, kalblerdeki niyyetin ihlasýnadýr. Bütün ibadetlerin cevheri ve özü budur.[1440] Sevab ve ikâbde müessir olan amellerin görünüþleri deðildir. Bir kimse öðle vaktinde güneþin karþýsýnda alnýný secdeye kor da bununla Allah'a ibadet kasdederse, bu islâmýn en büyük tezahürlerinden biri olur, eðer bununla güneþe tapmak kasdetmiþse bu da küfrün en müdhiþ þekillerinden biri olur.[1441] “Ýþ ayný ama niyyetler farklý. Bunun için müslümanlýkta insanýn ahlâkî kýymeti zahirî amellerinden çok niyyetiyledir. Hüsnü niyyete baðlý olmayan iþ ahlâki kýymete sahib deðildir.”[1442] Bu Resulullah (a.s.)'ýn hadîsinde güzelce anlatýlmaktadýr:

“Allah sizin suretlerinize ve amellerinize bakmaz, belki kalblerinize ve niyyetlerinize bakar.” [1443] Nite­kim “Hataen yaptýklarýnýzda size bir günah yok­tur, fakat kalblerinizin kasdý olanda günah var­dýr.” [1444] buyurulur. Þu kadar var ki hata ve nisyanýn hepsi bu ayet þümulüne girmez. Çün­kü bunlar iki çeþiddir. Sahibi mazur görülenler, sa­hibi mazur görülmeyenler. Mesela, üzerindeki pis­liði gördüðü halde temizliði sonraya býrakarak unutan kimse mazur deðildir. Bazý hata ve nisyan­dan korunmak mümkin deðilse de bazýlarýndan korunulabilir. Bunun için insan mümkin olanla­rýndan korunmaya âzami gayreti göstermelidir. Çünkü bunlardan mükelleftir, keza bundan dolayý hata ve nisyandan tamamen affedilmeyi, mükellef tutulmamayý deðil hesaba çekilmemeyi istemeli.[1445]

“Rabbimiz, eðer unuttuysak veya kasdýmýz olmayarak hata ettiysek bizi ondan hesaba çekme.” [1446] diye dua etmelidir.

Evet, niyyet öyle bir hususiyete sahibdir ki onunla adetler ve hareketler ibadet elbisesi giyer­ler. O, ölü halleri canlý ibadetlere çeviren bir ha­yat iksiridir, bir ruhtur. Seyyiât iyiliklere, hasenat kötülüklere onunla tebdil olur. O, ibadet cesedinin ruhudur, onun ruhu da ihlastýr.[1447] Niyyetsiz amel boþa yorulmaktýr, halis olmayan niyyetle ya­pýlan amelse riyâkârlýktýr.[1448]

Ýnsanlarýn ahvâl ve efâlinde esas hissesi bu niyyetidir. Bundan dolayý þer fiil ve fikirlere niy­yet ettikleri zaman, bunlar Allah Teala'nýn yaratmasýyla da olsa, þerrin bu çeþidinin sahib ve mesu­lü insandýr. Asýl “þerler” de bunlardýr.



 [1436] Buhâri (1/3); Müslim, Ýmare, 45 (3/1515); Ebu Davud, Talak (2/262); Nesâî, Taharet, (1/59).

[1437] Muttaki Hindi, 3/239.

[1438] a. g. e., 3/239.

[1439] Râzî, 9/25.

[1440] Kuþeyrî, Letâif, 4/218

[1441] Razî, 9/25.

[1442] A. H. Akseki, Ahlâk Dersleri, 92 - 93, Ýslâm, 318.

[1443] Müslim, Birr ve Sýla, 10 (4/1987); Ýbn Mâce, Zühd, 9 (2/1388).

[1444] Ahzab: 33/5.

[1445] Elmalýlý, 2/1003 -1004. Bu hususta deðiþik izahlar için bkn. Taberî, 3/103 -104; Zamahþerî, 1/408; Râzî, 7/144; Þevkânî, 1/307; R. Rýza, 3/148 -149; S, Kutub, 3/103.

[1446] Bakara: 2/286.

[1447] S. Nursî, Mesnevi Nuriye, 63 - 74

[1448] Gazali, 4/450.



radyobeyan