Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Kitap By: meryem Date: 18 Þubat 2011, 18:19:12
Kitap

 Kitap “ÝTe-Te-Be” fiil kökünden türetilmiþtir. Bu fiilin masdan olan el-ketb deriyi deriye veya bir tabaka­yý diðer tabakaya iple baðlamak demektir. Bu anlamda “ketebtü's-Sekae torbayý baðladým” denilir. Terim ola­rak, 'harf leri birbirine yazýyla bitiþtirmek anlamýna ge­lir. Bu baðlamda, 'harflerin sözle de birbirine baðlanmasý'na iþaret eder. Bu bakýmdan, arzdan çýkan ses­lerin bir tertip halinde olmasý durumunda, bu seslere de 'kitap' denilebilir, yazýlmasý þart deðildir. Onun için, Allah'ýn Kelâmý'na yazýlý olmasa da 'kitap' denilir. [22] Çünkü, Kur'an'da sürekli olarak geçen 'kitap' sözcü­ðü, her zaman Kur'an'ýn yazýlý þeklini ifade etmez; Allah'ýn kelimelerinin bir düzen içinde birlik göster­mesi “yazma” demektir.

Evren bütünüyle, Allah'ýn “ol” emriyle meydana gelen bir kelimeler düzenidir. Evrenin bilgisi Allah'ýn ezelî ilminde saklýydý; sonra, Allah her bilgiye “ol” de­di ve onlar da bir 'kelime' olarak varoldular. Bu an­lamda, evren bu kelimelerden oluþan bir kitap halini aldý. Allah evrendeki varlýklarýn görevlerini, kýsaca, ev­renin iþleyiþ kanunlarýný yazdý, bu iþleyiþ konusundaki hükmünü ortaya koydu; bundan böyle ne olup biteceðini de belirledi. Böylece, Allah'ýn ezelî bilgisinden meydana getirdiði Ana Kitap'ta hiç bir þey eksik býra­kýlmadý. (Aslýnda, evrenin her an Allah tarafýndan ye­niden yaratýldýðý ve bu yaratmalar arasýnda bað oldu­ðu için bir devamlýlýk ortaya koyduðu bazý Ýslâm filo­zof ve ariflerince belirtilmiþtir. Biz konunun anlaþýlma­sý için 'geçmiþ zaman' kullandýk, bunu 'geniþ zaman'la da ifade ve her zamana teþmil edebiliriz. [23]

“Yeryüzünde yürüyen hiçbir hayvan ve iki kana­dýyla uçan hiç bir kuþ yoktur ki, sisin gibi bir üm­met olmasýnlar. Biz Kitap'ta hiç bir þeyi .eksik býrakmamýþýzdýr.” (En'am; 38)

“Mutlaka O'nun bilgisiyle düþen bir yaprak, ye­rin karanlýklarýndaki bir tanecik, yaþ ve kuru hiç bir þey yoktur ki, apaçýk bir Kitap'ta olmasýn.” (En'am: 59)

Yaratýlýþla birlikte yazýlan, 'hükmolunan her þey vakti gelince ortaya çýkar; evrenin tümünde ne olup ne bitiyorsa, kesinlikle bu yazýya göre olup bitmekte­dir.

“Yerde ve kendi öz nefislerinizde baþýnýza bir þey gelmesin ki, biz onu yaratmadan önce, bir Kitap'ta bulunmuþ olmasýn.”   (Hadid:  22)

Demek ki, Kitab'ýn aslý, anasý evrendeki her var­lýk ve meydana gelen her olaydýr. Kur'an buna “Kitap, Ümül'Kitap, Levh-i Mahfuz” gibi adlar verir ki, he­men hemen hepsi de ayný anlamdadýr. Evren bu Ki-tab'ýn açýlmýþ biçimidir, her geçen.an bu Kitap'tan bir kelimeyi daha ortaya koymaktadýr. Allah, insanlýk ta­rihi boyunca zaman zaman bu Kitab'ý, insanlar arasýn­dan seçtiði elçileri aracýlýðýyla harflerden oluþan ke­limeler, kelimelerden oluþan ayetler ve ayetlerden oluþan sureler halinde gayet toplu olarak insanlara gön­dermiþtir. Bu baðlamda, Tevrat, Ýncil, Kur'an gibi Ýlâ­hî Kitaplar evrenin sayfalara sýðdýrýlmýþ toplu bir açýk­lamasýdýr denilebilir. Evrendeki her þey, olmuþ olacak her olay bu kitaplarda da öz ve toplu olarak vardýr. [24] Þimdi, bu temel bilginin ýþýðýnda, Kitab'ýn bu ger­çek ve aslî anlamýyla ilgili olarak, diðer yan anlamlarý­na da kýsa bir göz atalým:

1. Kitab,  yukarýda  da  belirttiðimiz  gibi,  yazýlý sayfalar anlamýna gelir:

“Eðer sana kâðýt üzerine yazý­lý bir kitap indirmiþ olsaydýk da, onu elleriyle tutsalar dý...”  (En'am: 7).

2. Kitap, önce dileyip, sonra meydana getirme an­lamýný da içerir:

“Allah, ben ve elçilerim galip gelece­ðiz” diye yazdý..”  (Mücadele: 21).

3. Kitap, 'hükmetmek, farz kýlmak' anlamýna gel­mektedir:

“Yakýnlýðý olanlar (ülü'l-erham) Allah'ýn ki­tabýn birbirleri konusunda daha hak sahibidir (En-fal: 75).

 “Özerinize oruç yazýldý”  (Bakara: 183).

“Mu­hakkak namaz müminlerin üzerine vakitli olarak ya­zýldý.”  (Nisa: 103).

4. Kitap, 'kýlmak, arasýna katmak' anlamýndadýr:

“Bizi þahitlerden yaz” (A. Ýmran: 53).

5. Kitap, 'Allah tarafýndan gönderilmiþ bir delil' anlamýna da gelmektedir:

“Ýnsanlardan, Allah hakkýnda hiç bir ilmi, hidayeti ve nur saçan bir kitap olmadýðý halde mücadele eden vardýr” (Hacc: 8 ).

6.“Muhakkak onlardan bir grup vardýr ki, Kitap* ta olmayan bir þeyi, siz Kitap'te sanasýnýz diye dille­rini Kitab'a eðip büker.”  (A. Ýmran: 78).

Bu ayette, birinci kitap, genel olarak Allah'ýn kita­bý anlamýndadýr; yani, Levh-i Mahfuz, Ümm'ül-Kitap ve­ya evren kitabý, ya da Kur'an, Tevrat ve Ýncil gibi Ýlâ­hî Kitap anlamýndadýr. Ýkinci kitap, ayet Yahudilerle ilgili olduðu için Tevrat'ý kasdetmekte, yani, 'aslýnda Tevrat'ta olmadýðý halde' denmektedir. Üçüncü kitap ise, Yahudiler'in Allah'ýn Kitabý, ya da Tevrat yerine kendi elleriyle yazdýklarý ve “Kitabý elleriyle yazanla­rýn vay haline” (Bakara: 79) ayetinde ve benzer daha baþka ayetlerde anlatýlan kitaptýr.

7. Kitap, 'yazma, yazýþma, mektup' anlamlarýna da gelir:

 “Ellerinizin altýnda bulunanlardan yazýþmayla (akd) yapmak isteyenlerle, eðer kendilerinde bir hayr görürseniz yazýþýn” (Nur: 33).

“Bu mektubumu götür.” (Nemi: 28).

8. Kitap, Allah'ýn hükümlerinin, 'ahkâm'ýn bütü­nü anlamýnda 'Þeriat' demektir.

9. Kitabýn bir önemli anlamý daha vardýr ki, in­sanlarýn dünya hayatýndaki amellerinin yazýlmasýndan oluþmaktadýr. Kur'an'da “söylediklerini yazacaðýz” (Mer­yem: 79) ve “onun için Kýyamet günü bir kitap çýkarý­rýz da, “oku kitabý ný:(deriz)”   (Ýsra:   13-14)   buyurulmaktadýr.

Ýnsanlar kitaplarýný Dîn Günü dünya haya­týndaki amellerine göre ya önlerinden, ya saðlarýndan, ya da sol ve arkalarýndan alacaklar ve öncüler, saðdakiler (Yemin Ashabý)  ve soldakiler (Þimal Ashabý) ol­mak üzere üçe ayrýlacaklardýr,

“Hayýr hayýr, muhakkak facirlerin kitabý siccindedir. Bilir misin siccin nedir? Açýk, saðlam, yanlýþsýz, be­lirgin, rakamlý bir kitaptýr. Hayýr, hayýr, muhakkak iyilerin kitabý ýlliyyindedir. Bilir misin ýlliyyîn nedir? Açýk, saðlam, yanlýþsýz, belirgin, damgalý, rakamlý bir kitap” (Mutaffifîn: 7-9), 18-19) ayetleri bu konuda ger­çekten ilginçtir. Ýnsanlarýn dünya hayatýnda kazan­dýklarý bir kitap halinde onlarýn Ahiret'teki yerlerini hazýrlamakta ve oluþturmaktadýr; ya kat kat derin­likler, ya da kat kat yükseklikler meydana getirmekte­dir sahipleri için. Ýnsanlarýn her sözü ve her davranýþý harf harf ve kelime kelime Ahiret'teki makamlarýný 'yazmakta', inþa etmektedir.

Evreni ve evrendeki her türlü olaylarý, Allah'ýn bütün bilgisini harfler ve kelimeler olarak içeren ve Allah'tan geldiði biçimde korunan son Kitap Kur'an-ý Kerim'dir. Nitekim, Kur'an'da 'Ana Kitab'ýn Kur'anla eþ anlamda kullanýldýðý ayetler çoktur:

“Bu  apaçýk  Kitabýn  ayetleridir;   muhakkak  onu Arapça Kur'an olarak indirdik.”   (Yusuf:  1-2).

 “Bunlar Kur'an'ýn ve apaçýk Kitabýn ayetleridir” (Nemi: 1).

Kur'an'da “apaçýk kitap” olarak geçen kitap, ge­nel anlamýyla Kitap'týr. Bu kitap'tan Allah'ýn murad ettiði bilgiye sahip olanlar, göz açýp kapayýncaya ka­dar yüzlerce kilometrelik bir uzaklýktan herhangi bir nesneyi getirebilirler.

“Yanýnda Kitaptan bir ilim bulunan kimse de, “sen gözünü yummadan ben onu sana getirebilirim” de­di.”  (Nemi: 40)                                 

Ýlâhî kitaplar insanlara yol göstericidir; öncüdür, rahmettir, iman edenler için hidayet kaynaðýdýr. Ýnsan­larýn ihtilâf ettikleri her konuda hükmün kendilerine göre verilmesi için gönderilmiþlerdir. 'Mizan' ve 'demir (otorite) le birlikte insanlarýn hayatýný düzenlemek üze­re gönderilmiþlerdir. Ýnsanlarýn karanlýklardan ýþýða, zu­lümden adalete ulaþmalarý için gönderilmiþlerdir. (Ba­kara: 213, Hadid: 25, Ýbrahim: 1, Nahl: 64, Ahkaf: 12) [25]


[22] Mufredat, s. 423; Külliyat-ý Ebl'1-Beka, s: 307.

[23] Muhammed Ýkbal, Ýslâm'da Dini Düþüncenin Yeniden Doðuþu, Ç. A. Asrar Bir y. Ýst. 1984, s. 75. Abdülkerim Suruþ, Evrenin Yatýþmaz Yapýsý, Ç. Prof. H. Hatemt, Ýnsan yay, Ýst, 1984; Mevlâna Celaleddin er-Rumî, Mesnevi, terceme ve þerh, A. Baki Gölpýnarlý, Ýnkilâp ve Aka. Ýst. 1981 c. I-II, s: 138-139.

[24] Hak Dini Kur'an Dili, III, 1920; Bedlüzzaman Said N, Sözler, Otuzuncu Söz. 'Ene ve Zerre Risalesi'.

[25] Ali Ünal, Kur’an’da Temel Kavramlar, Beyan Yayýnlarý: 30-34.



radyobeyan