Hüccetullahil Baliða
Pages: 1
Bedendeki ruh By: sumeyye Date: 13 Þubat 2011, 14:45:06
 

Bedendeki Ruh:


 

Bunun bedendeki durumu, güldeki gülsuyuna, kömürdeki ateþe benzemektedir. Biraz daha derinlemesine düþünüldüðünde þu ortaya çýkar: Bu ruh, gerçek ruhun bineðidir, onun baðlandýðý bir maddedir. Þöyle ki: Biz çocuðun zamanla delikanlý olduðunu ve sonunda yaþlandýðýný görmekteyiz. Bu süreç içerisinde bedeninin unsurlarý (halitalarý) ve ondan doðan ruh beîki binden fazla deðiþ­miþ olmaktadýr; bazen küçük olmakta, bazen büyük; bazen siyahlaþmakta bazen beyaz olmakta; bazen cahil olmakta bazen âlim.., daha bunun gibi pek çok deðiþken sýfatlara sahip olmaktadýr; fa­kat þahýs ayný þahýstýr. Eðer bunlardan bir kýsmý hakkýnda itiraz ileri sürülürse, þöyle deriz: Biz sözü edilen deðiþiklikleri var saya­biliriz; halbuki çocuk ayný çocuktur veya o vasýflarýn ayný hal üze­re devam ettiklerine kesin hükmetmeyiz, onun (çocuðun) bekasýna hükmederiz; halbuki o sözü edilen vasýflardan ayrý bir hakikattir.

 

Gerçek Ruh:
 

Ýnsaný insan yapan þey ne bu (hayvânî/hevâî) ruhtur, ne be­dendir, ne de bildiðimiz ve ilk bakýþta gördüðümüz ayýrýcý özellik­lerdir. Bilakis gerçek ruh mürekkep olmayan bir hakikat, nuranî bir noktadýr. O, deðiþken ve etkileþimle deðiþen ve bazýlarý cevher, bazýlarý da araz olan hallerden (tavýr) uzaktýr. O küçükte nasýlsa, büyükte de aynýdýr; keza beyazda nasýlsa siyahta da öyledir. Kar­þýt vasýflara sahip olan her canlýda durumu aynýdýr. Onun ilk ola­rak (yukarýda sözü edilen halitalardan doðan) hevâî ruhla, ikinci olarak da hevâî ruha binek olmasý hasebiyle bedenle özel bir ilgisi vardýr. O (ruh), kudsiyet âlemine açýlan bir penceredir ve can neye kabiliyetli ise bütün yetenekleri ona oradan iner.

 

Ölüm, Gerçek Ruhun Deðil, Ýnsanî Ruhun (Neþeme) Bedenden Ayrýlmasýdýr;
 

Deðiþken olan þeylerin deðiþmeleri, arzî [182] kabiliyetlerinden doðmaktadýr. Güneþin sýcaklýðý gibi. Güneþ, çamaþýrý aðartýrken çamaþýrcýyý karartýr. Biz, kalbimize doðan saðlýklý bir bilgi sonu­cunda ölümün mahiyetini kavradýk: Buna göre ölüm, bedenin sözü edilen buharý üretme kabiliyetini yitirmesi sonucunda hayvaný ru­hun kendisinden çekilmesidir; yoksa kudsî ruhun nesemeden (insanî ruh) ayrýlmasý deðildir.

Aðýr hastalýklar sebebiyle neþeme (insanî ruh) çözülünce, Yü­ce Allah’ýn hikmeti, ondan ilâhî ruh ile irtibatý saðlayabilecek ka­dar bir þeyin geride kalmasýný gerekli kýldý. Meselâ sen bir þiþede­ki havayý emecek olsan, bir noktaya kadar emebilirsin, ondan son­ra ememezsin, zorlarsan þiþeyi kýrarsýn. Bu havanýn tabiatýndan kaynaklanan bir sýrdan dolayý böyledir. Ayný þekilde nesemede (insanî ruh) de böyle bir sýr ve çözülme iþinin varýp dayanacaðý bir sýnýr bulunmaktadýr.[/font]
[/color]

 
[182] Yeryüzüne ait, semavî ya da ilâhî deðil. (Ç)




radyobeyan